رواية التزامي سبب نجاتي الفصل الحادي عشر 11 والأخير بقلم سعود عبر مدونة دليل الروايات (pdf)
ملحوظة: الرواية كاملة أكتب في جوجل "التزامي سبب نجاتي دليل" أو أدخل على "Deliil.com" مباشرة.
رواية التزامي سبب نجاتي الفصل 11 الحادي عشر والأخير بقلم سعود نصر الدين
رواية التزامي سبب نجاتي بقلم سعودنصر
محسن ينظر الي عبير من الزجاج وبها جهاز التنفس ويفاجا انها تشبه عبير ويتذكر ملامح عبير اثناء تمزيقه للنقاب ويقع من يده العكاز ويضع يديه علي الزجاج للغرفه من الخارج ويدمع بعينه
محسن.مش معقول
اسماء بدهشه.محسن مالك انت تعرفها
محسن يتحرك لباب الغرفه ويكاد يقع
اسماء.استني امسك العكاز
يتسند علي عكازه لباب الغرفه ويفتحه وفجاه يمسك يده الدكتور المسؤل عن حالة عبير
الدكتور.لو سمحت ممنوع عنها الزياره
محسن بحزن.انا مش هعمل اي صوت ولا هتكلم بس ارجوك اشوفها
الدكتور.اتفضل بس متطولش
كريمه لمدام اسماء.هو فيه ايه يامدام اسماء
اسماء.الظاهر يعرفها محسن
محسن اقترب منها وينزل علي ركبتيه ويمسك يدها لتحس عبير بان كهربا مسكت بجسمها وتتالم ليترك يدها وهي معلق لها جهاز التنفس ينظر اليها محسن.انا دورت عليكي كتير كتير اوي ويوم موصلك الاقيكي كدا ارجوكي قومي...ثم يحرك يده علي شعرها.عبير طب قولي اي حاجه انا من يومها بتعذب لازم تردي عليا
اسماء.اهدا يامحسن فيه ايه
محسن.مينفعش يحصلك حاجه عارفه ربنا انتقملك مننا كلنا بس انا انا محصليش حاجه غير دكسور ياريتني كنت موت
يتكلم محسن وهو يبكي لتقاطعه اسماء وتجسي بركبتيها بجواره وتحزن علي اخيها.محسن ياحبيبي مالك ومين دي
محسن ينظر اليها بدموع.دي الرحمه ياسماء دي الي غيرت حياتي دي اللي خلتني اتغير وابقي انسان تاني دي اللي في يوم كنت جنيت عليها لكن بايمانها وصلتها بربنا ربنا نجاها مني وان شاء الله هينجيها دلوقتي بس تقوم بالسلامه
ريهام.فين الدكتور
الدكتور.ايوه ياهانم
ريهام.هي عندها ايه
الدكتور.للاسف الكلي عندها منتهيه وبنحاول نلحقها
ريهام.والعمل ايه
الدكتور.لو معرفناش نلحق الكلي عندها هنحتاج حد يتبرعلها بيها
محسن يسمع كلامه وينهض.انا يادكتور انا
ريهام.محسن بتقول ايه
اسماء.اكيد فيه حل تاني يامحسن متقلقش
الدكتور.للاسف مفيش حل غير كدا بعد اذنكم وياريت تسوبها ترتاح وتخرجو برا الاوضه
كريمه حزينه عليها.انا هفضل جنبها يادكتور
الدكتور.واحد بس جنبها والباقي برا
محسن.انا مش هتنقل من هنا لازم اكلمها لازم احكيلها كل حاجه لازم تعرف انها لسا ملاك طاهر متنجستش بسبب واحد قذر ذيي
اقترب مره اخره اليها ينظر بوجهها ويتذكر ليلة اقترابه منها ليعتدي عليها.متغيرتش وشك منور ذي اول مره شفتك فيها شايفه ربنا عمل فيا ايه بصي لدرعاتي شوفي رجلي شوفي ربنا خدلك حقك اذاي مني ومن اللي ساعدوني انا عاوز اتكلم معاكي مره واحده قولي اي حاجه حتي اطمن عليكي
اسماء.مينفعش كدا يامحسن.تعالي معايا سيبها ترتاح الدكتور قال مينفعش كدا
تحرك محسن متسندا علي اسماء الي خارج الغرفه ومعهم ريهام
كريمه.ربنا يسلم يارب انا لازم اعرف مديحه
مديحه.الو ايوه ياكريمه عامله ايه
كريمه.بسراحه مش عارفه اقولك ايه
مديحه.فيه ايه ياكريمه مالك
كريمه.عبير تعبانه الكلي عندها تعبتها
مديحه.بصدمه عبير ياحبيبتي يابنتي اذاي حصل
كريمه.مره واحده جنبتها تعبتها ودلوقتي محجوزه
مديحه تبكي.لا حول ولا قوة الا بالله البت ملهاش حل استغفر الله العظيم
كريمه.متقوليش كدا امال انا بعمل ايه بس كان لازم تعرفي
مديحه.ارجوكي ارجوكي متسبيهاش ياكريمه ربنا يبارك فيكي وفي اولادك
كريمه.بس متعيطيش هتبقي كويسه
مديحه.انا هكلم اسماعيل لازم نجيلها ياريتني مسفرتها
كريمه.ياحبيبتي متقوليش كدا قدر الله ماشاء فعل ربنا عاوز كدا
مديحه.ونعم بالله
كريمه.اصبري يومين لو مخفتش هقولك تيجي
مديحه.انا معاكي علي طول علي الموبايل مش ههدا غير لما اطمن عليها
كريمه.ماشي ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
مديحه.ان شاء الله
كريمه.سلام
رواية التزامي سبب نجاتي
مديحه.في رعاية الله
اسماعيل.مالك فيه ايه
مديحه ببكاء.عبير ياسماعيل عبير
اسماعيل بصدمه.مالها فيها ايه
مديحه.تعبت ونقلوها المستشفي
اسماعيل.لاحول ولا قوة الا بالله مالها
مديحه.معرفش بتقولي جنبتها فجاه تعبتها ونقلوها المستشفي
اسماعيل.متقلقيش هتبقي كويسه باذن الله البنت بينها وبين ربنا عمار
مديحه.يارب ياسماعيل يارب البت ملهاش حد اتبهدلت اوي
اسماعيل.متخافيش اذا احب الله عبدا ابتلاه ادعيلها يامديحه
مديحه.بدعيلها
اسماعيل.طيب بطلي عياط وتعالي نصلي وندعيلها
مديحه.حاضر
محسن يجلس علي كرسي خارج الغرفه وينظر اليها من خارج الزجاج.لازم تخف وترجع ذي الاول لازم تعرف الحقيقه وتسامحني
اسماء.حقيقة ايه ومين دي
محسن.دي البنت اللي اسمها عبير اللي اتفقو عليها اربعه منزوعه من قلوبهم الرحمه لكن ربنا بالمرصاد واحد واتحرق في الكباريه واتنين قتلو بعض منهم اخ باع اخته وواحد قذر ربنا امد في عمره بس الحمدلله علشان تعرف الحقيقه واكيد ربنا له حكمه يخليني عايش بس انا من وقتها ياسماء من وقتها لا عارف انام ولا اكل ولا اعيش حياتي وجتلي كتير في المنام زعلانه مني
اسماء.لاحول ولا قوة الا بالله طلامه هي قريبه من ربنا كدا ان شاء الله ربنا هيمد في عمرها وهتتكلم معاها
محسن.الاول لازم تخف وتبقي كويسه ومحدش يجبلها سيره
اسماء.حاضر انا اول مره اشوفك في الحاله دي
محسن.انتي متعرفيش عملت فيا ايه
ريهام.محسن ليك عليا اجوزهالك وخدها مني وعد
محسن بابتسامة حزن تجوزيهالي ده لو انا اخر واحد مش هترضي بيا
ريهام.ياحبيبي ابقي قولها الحقيقه بعدين
محسن.انا كل اللي يهمني تعرف الحقيقه وتسامحني وتعرف اني ملمستهاش
ريهام.ان شاء الله هتقوم وهتقولها كل اللي انت عاوزو بس انت كمان لازم تهتم بنفسك هتقابلها وانت بحالتك دي
محسن.عندك حق
ريهام.تعالي معايا نرتاح ونرجعلها تاني
محسن.انا هفضل شويه
اسماء.محسن هي نايمه وكريمه جنبها متقلقش واحنا هنرتاح من السفر ونرجعلها تاني
محسن.حاضر ياسماء
خرج محسن متعكزا علي عكازه
وذهبو الي شقة اسماء للاستراحه بها ولكن محسن داخل غرفته يقظا يفكر في عبير ليقرر بالتبرع لها بكليته وخرج متاخرا في الليل علي عكازه واوقف تاكس وذهب به الي المستشفي
محسن.السلام عليكم
الدكتور.اهلا بحضرتك
محسن.لو سمحت انا جاي بخصوص الحاله اللي باسم عبير
الدكتور.اهلا بيك اقدر افيدك اذاي
محسن.انا جاي اتبرعلها بالكليه
الدكتور مستعجبا.انت تقربلها
محسن.لا بس هي ليها فضل كبير عليا وعاوز اردلها جزء ولو بسيط ارجوك مترفضش
الدكتور.شوف حضرتك جاهز امتا نعملك الفحوصات والتحاليل ولو مظبوطه نعملها بس هتمضيلنا علي استماره
محسن.انا جاهز دلوقتي
الدكتور.مفيش مشكله
الدكتور يرن الجرس يدخل الممرض
الممرض.ايوه يادكتور
الدكتور.خد الاستاذ محسن اعمله تحاليل وفحوصات للكلي وارجعلي بيها
الممرض.حاضر اتفضل معايا
ذهب محسن بعكازه الي غرفة الاشعه وبعد مرور ساعه
الممرض.اتفضل يادكتور
الدكتور.اتفضل ياستاذ محسن...الفحوصات والاشعه بتقول ان مفكش حاجه غير بس ان فيه نسبة كحول بسيطه في الدم
محسن.اه كنت بشرب لكن بطلت
الدكتور.طيب انت دلوقتي هتروح ترتاح في غرفه بجوار غرفة المريضه وبعد ساعتين هننقلك عندها ونعمل العمليه
محسن مفرحا.متشكر جدا يادكتور
الممرض اتفضل معايا
ذهب محسن ومرت ساعتين الي ان بقيت السادسه صباحا ووضعو محسن علي سرير متحرك وعلقو اليه الاجهزء وبقي بجوار عبير ليمسك بيدها.ان شاء الله هتخفي وتقومي بالسلامه وان مت ولا حصلي حاجه كفايه دعاكي ليا كفيل ربنا يسامحني علي كل اللي عملته بس عارفه انتي غيرتيني وخلتيني انسان تاني
الدكتور.جاهز يامحسن
محسن.اكيد
تجري العمليه
اسماء استيقظت وذهبت الي غرفة محسن.محسن محسن...الله راح فين يامحسن يامحسن
ريهام.صباح الخير في ايه
اسماء.مش عارفه بس محسن مش موجود وفرشته ذي هي
ريهام.راح فين طب رني عليه
اسماء.مغلق اهو طب راح فين
ريهام.ممكن يكون راح لعبير غيري بسرعه
اسماء.حاضر وهرن علي كريمه اسالها
اسماء.الو
كريمه.ايوه يامدام اسماء
اسماء.هو محسن اخويا عندك في المستشفي
كريمه.انا لسا راحه المستشفي منعوني انام جنبها روحت ولسا في الطريق
اسماء.طيب اوصلي وكلميني
كريمه.حاضر
ريهام.انا جهزت ياسماء
اسماء.وانا خلصت اهو
ريهام.ربنا يستر وميكونش اللي في بالي
اسماء.اللي هو ايه
ريهام.ان اخوكي يتبرعلها
اسماء.معقوله محسن يعمل كدا
ريهام.واكتر انتي شفتي حالته كانت اذاي امبارح
اسماء.لا ان شاء الله ياماما متقوليش كدا
ريهام.يارب
وما ان وصلت كريمه الي المستشفي لتجد عبير يجري اليها عمليه من شخص يدعي محسن
كريمه.يامدام اسماء محسن بيه بيتبرع لعبير بالكلي بتاعته
اسماء في سيارة الاجره.ايه بتقولي ايه
ريهام.فيه ايه
اسماء.اقفلي انا جايه بسرعه
ريهام.مالو محسن
اسماء.طلع كلامك صح
ريهام بعصبيه.اخوكي دا اتجنن متغور تموت ولا تروح في داهيه ياريتنا مجينا قطر من اصله
اسماء.ياماما انا لو اعرف انها في المستشفي مكنتش خدتو معايا
ريهام.ربنا يستر علي اخوكي
وصلو الي المستشفي
اسماء.كريمه هما فين
كريمه.بيعملو العمليه جوا
ريهام.لا يامحسن
الامن.لو سمحتي ممنوع الدخول
ريهام ببكاء.ابني جوا دخلوني ابوس اديكم
الامن.ممنوع يافندم
ريهام.حرام عليكم دخلوني محسن هيروح مني ابوس علي اديكم
اسماء تبكي.لو سمحتو اخويا تعبان لسا عامل حادثه
ريهام.محسن يامحسن...تقع مغشيه عليها
اسماء.ماما ياماما ردي عليا
كريمه.انتو بتتفرجو هاتلونا دكتور
الامن.حالا يافندم هاتوها علي السرير بسرعه للغرفه
تجري العمليه وتنتهي ويخرج الدكاتره مبتسمين علي نجاح العمليه
كريمه.خير يادكتور
الدكتور.الحمدلله تمت العمليه بنجاح
كريمه.الحمدلله وربنا معاكي يامدام ريهام
اسماء.ماما ردي عليا هي فيها ايه يادكتور
الدكتور.عندها بس صدمه عصبيه متقلقيش
اسماء.لو سمحتي خليكي جنبها
ذهبت اسماء الي غرفة العمليات لتعرف بان العمليه قد تمت وتري من الخارج محسن بغيبوبه هو وعبير وهما بجوار بعض علي واحدا منهما علي سرير
اسماء.ليه كدا يامحسن
كريمه.انا وصلت لقيته في العمليات
اسماء ببكاء.ربنا يقومك بالسلامه يارب
كريمه.ان شاء الله هيبقي بخير
كريمه.الو يامديحه
مديحه.طمنيني عبير عامله ايه
كريمه.الحمدلله عملت العمليه واحد اتبرعلها بكلي
مديحه.الف وحمد وشكر ليك يارب متشكره اوي ياكريمه تعبتي معاها
كريمه.متقوليش كدا الحمدلله بكره تبقي كويسه وتكلمك
مر يومان وابتدت عبير تفيق وتفتح عينها ببطئ وتجد نفسها بغرفه وبجوارها كريمه.مدام كريمه
كريمه.بسم الله ماشاء الله بقيتي الحمدلله احسن من الاول
عبير.هو حصل ايه
كريمه.الحمدلله قدر الله ماشاء فعل
تنظر يمينها وتجد شخصا نائم وبجواره اتنين من الستات لتمد يدها تريد اخفاء وجهها..
كريمه.عاوزه ايه اجبهولك
عبير.النقاب فين
كريمه.اضطرينا نشيله عنك علشان التنفس
عبير.شفهولي
كريمه.حاضر ياحبيبتي اهو استني البسهولك
اسماء بلوي البوز.حمدالله علي السلامه
كريمه.الله يسلمك وان شاء الله ربنا يطمنكم علي محسن
ريهام.نعمل ايه في اللي كان السبب
عبير.ربنا كبير وان شاء الله هيقوم بالسلامه ويبقا كويس يارب
ريهام.يارب ياحبيبتي
محسن يحرك راسه مره فمره
ريهام.محسن.انت كويس ياحبيبي
محسن بنظرات ببطئ.اه كويس
اسماء.حمدالله علي السلامه
محسن.ينظر شماله الي عبير يراها مرتديه النقاب ويبتسم
الدكتور.ممكن تخرجو برا تسبوهم يرتاحو
خرجو جميعا خارج الغرفه والممرضين يدخلون من وقت لاخر لتناولهم العلاج والاكل ومن ثم الممرضه تاتي بالطعام لعبير لتعتدل من نومتها
عبير.لو سمحتي مينفعش اطلع غرفه تانيه
الممرضه.ليه زهقتي من هنا
عبير.لا ابدا بس علشان فيه شخص هنا
الممرضه.ليه متعرفيهوش دا اللي اتبرعلك بالكلي
عبير بصدمه.ايه بتقولي ايه
الممرضه.دا الاستاذ محسن اتبرعلك بالكلي كنتي بتموتي
عبير تدمع عينها.لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين اذاي تعملو كدا من نفسكم اذاي
الممرضه.اهدي فيه ايه دا انقذ حياتك
عبير.محدش قالو يعمل كدا شيلتيني حمل انا مش ادو استغفرالله العظيم
الممرضه.اهدي طيب
الدكتور فيه ايه
الممرضه.انا فكرتها عرفت بالاستاذ والعمليه مكنتش اعرف هتتعصب كدا
الدكتور يهديها مهدئ وترجع في النوم وليفيق بعدها محسن.
الممرضه.هو حضرتك تقربلها
محسن.لا
الممرضه.علشان كدا
محسن.علشان كدا ايه
الممرضه.قولتلها انك اتبرعتلها بالكلي راحت عيطت واضطرينا نديلها مهدئ ونامت
محسن بعصبيه.ليه قولتيلها انتي مبتفهميش طيب قوليلي الاول
الممرضه.انا اسفه
محسن.اتفضلي لو سمحتي
اعتدل محسن من فراشه الي سرير عبير ينظر اليها.حمدالله علي السلامه الحمدلله بقيتي احسن قدرني ربنا اردلك جزء من اللي سببته ليكي
بقلم سعود نصر الدين
ريهام تدخل.محسن ارتاح ليه قومت من مكانك
محسن.الحمدلله انا بقيت كويس
اسماء.الحمدلله كنا فين وبقينا فين
ريهام.انا مش هتكلم معاك دلوقتي
محسن.بعدبن ياماما بعدين
كريمه.حمدالله علي السلامه يامحسن بيه
محسن.الله يسلمك
اسماء.دي كريمه موظفه عندي في المدرسه وهي اللي استقبلت عبير واقامتها عندها
محسن.بجد
كريمه.ايوه مستعجب ليه حضرتك
محسن.لا ابدا بس ممكن تعرف منك عبير لما جتلك كانت اذاي وامتا وصلت
كريمه.هي جتلي من اسبوع وبنت طيبه جدا ومتدينه او ومشفتش في اخلاقها وباين انها عفيفه ومكنش معاها فلوس كتير حتي كانت في الاول رافضه تكشف علشان الفلوس لولا ماقنعتها ان الكشف ببلاش
محسن.مبتسما لها.انا متشكر جدا علي ضيافتك ليها وان شاء الله اول متقوم بالسلامه ليكي مكافاه كبيره عندي
كريمه.انا مكافاتي انها تقوم بالسلامه
محسن.طب ممكن تخرجو مش شايفين فيه ناس معانا تعبانه
ريهام.كدا يعني بتطردنا
اسماء.اممممم ماشي ياعم محسن يلا ياماما انت متعرفش ماما كان حصلها ايه لما سمعت انك بتعمل عمليه
محسن يقبل يدها.عارف من غير متقولي وعارف اني غالي عندها اوي
ريهام.ربنا ميحرمني منك يارب
محسن.ولا منك يارب
اسماء.يلا ياماما بالمره نجبلهم اكله حلوه من برا
خرجو وتبقي محسن جالسا علي سريره ينظر الي عبير حتي افاقت
عبير تمد يدها علي الاريكه بجوارها
محسن.عاوزه ايه اجبهولك
عبير لاترد
محسن.انا مش قصدي حاجه بس علشان انتي تعبانه
عبير.جزاك الله خيرا بس المصحف لو سمحت
محسن مسرعا.اتفضلي وشكرا علي الدعوه
عبير تفتح المصحف.لو سمحت ممكن تسيبني اركز في القراءه
محسن.وانا مدايقك
عبير.حضرتك مركز معايا ليه
محسن.متاسف انا هخرج ولما تخلصي وتيجي تنامي قولي للممرضه ادخل
عبير.ربنا يبارك فيك
يقف محسن متعكزا ويمسك بجنبه بطريقه الي الباب
عبير.تنظر اليه ممكن حضرتك تستني مفيش داعي للخروج وانا هبقي اقراء وقت تاني وهنام متاسفه جدا
محسن.لا ابدا مفيش داعي للاسف
عبير.ممكن سؤال
محسن.اتفضلي
عبير.حضرتك مين وعملت ليه كدا
محسن ينظر الي الارض.برد جزء عليا ليكي
عبير.انا مش مداينه حد ولو مديناك انا مسمحاك من قبل مشوفك ولا اعرفك
محسن.الله اعلم ان كنتي سمحتيني ولالا
عبير.ممكن توضح
محسن.مش وقته
عبير.ليه مش وقته هو انا اعرفك ولا انت تعرفني