رواية سمراء بقلم نورهان نصار الفصل الثالث "3" كامل عبر مدونة دليل الروايات (pdf)
ملحوظة: الرواية كاملة أبحث في جوجل "نوفيلا سمراء دليل" أو ادخل مباشرة على "Deliil.com"
نوفيلا سمراء الفصل الثالث "3" بقلم نورهان نصار
دخلت لؤلؤه بسرعه و الميكب ارتست كانت فرحانه جدا بيها.....
الميكب ارتست:ما شاء الله عليكي...
لؤلؤه بخجل:ميرسي ليكي...
و بتذكر:هي الساعه كام؟!
الميكب ارتست:١٢ ونص..
لؤلؤه بصوت عالي:كام!!! هااار اسود...
و طلعت تجري علي أوضه اللبس...
سامر: فهد..يا فهد...
فهد فاق من سرحانه علي صوت سامر و بصله: نعم....
أدهم:ايه يا ابني انت مش معانا خالص..ايه السرحان ده...
فهد بتهرب:بدأت اجوع بقي.
أدهم ضحك:هههههههه...اخلص بس و نروح بسرعه...
سامر:و الله ما هتجيبوها لبر أنتوا الجوز..
أدهم:طب أنا هقوم عشان اطلع مع أخر فستان..
سامر: تمام...
و مشي أدهم و فضل سامر و فهد مع بعض بس فهد شكله مش مركز....
فهد: سامر...مفاتيح عربيتك!
سامر ادهاله و بتسأل:رايح فين...
فهد:مش هغيب اقل من عشر دقايق....
و قام فهد بسرعه من جمب سامر و طلع قعد في العربيه...
خلصت سمراء بسرعه و لفت شعرها اي حاجه و اخدت مناديل عشان تشيل الميكب و بقت ماشيه بتشيلها بمزيل الميكب اللي اخدته من جوا....و كانت ماشيه ماسكه المرايه و بتشيل ف الميكب.....و بتتكلم بسرعه كلام مش مفهوم...
كان فهد في العربيه و أول ما شافها ابتسم علي حركاتها..و وقفت علي الطريق مستنيه تاكسي...
لؤلؤه بخوف:الله يخربيتك يا مونيكا هروح انا في داهيه كده...
و فضلت واقفه عشر دقايق بس مفيش و لا تاكسي عدي كلها عربيات خاصه......
لؤلؤه:ياربي طب اطلب اوبر طيب!!!
و انا موجود!!!!!!!
بصت وراها بسرعه و بخوف...
لؤلؤه باستغراب:افندم!!!
كان شاب في العشرينات....
و بلهجه خبيثه:ايه يا قمر تعالي اوصلك....
لؤلؤه بتوتر:ميرسي لحضرتك...
و بعدت عنه شويه....لكن هو قرب منها و شدها من دراعها و بحده:ايه ميرسي دي...انتي هتيجي معايا فوراً..
لؤلؤه بخوف و صوت عالي:ابعد عني....
لؤلؤه بصراخ:حد يلحقني يا ناس...اااااه...
صرخت بصوت عالي لما لقت حد بيضرب الشاب ده...و من اول ضربه وقع في الأرض و أغمي عليه...
لؤلؤه بصتله بخوف....
فهد بدون مقدمات:يلا مينفعش تقفي هنا لوحدك...
و شاورلها علي عربيته....
لؤلؤه بخوف:لا حضرتك انا هطلب اوبر دلوقتي....
فهد اتنفس بعمق و بيحاول يهدي:اوبر ايه حضرتك الساعه واحده بعد نص الليل...و لو وقفتي دقيقه كمان هنا الكلب ده هيفوق و زيه كتير موجود جوا...ف تعالي اوصلك لبيتك...
لؤلؤه بلعت ريقها و محتاره تروح معاه و الا لا...
لؤلؤه لنفسها:طب ما ممكن يكون هو كمان قليل الأدب..
فهد زفر بخنقه و شدها من دراعها:ابقي فكري في الطريق...
لؤلؤه بخوف:ايه اللي بتعمله ده...
فهد وقف و بحده:اومال اسيبك و كلب زي ده يجي يتهجم عليكي...
و بعدين سكت شويه و جاتله فكره...
فهد بهدوء و كدب:انا اصلا المنظم هنا للعرض..و احمدي ربنا اني لحقتك في الوقت المناسب...
و طلع فونه: و لو عاوزه اكلملك استاذ أدهم صاحب العرض يأكدلك...
لؤلؤه افتكرت كلام فريده و بخضه:لا خلاص مصدقاك..يلا بس الا اتأخرت...
و جرت علي العربيه و فتحت الباب اللي ورا و ركبت...
و راح فهد و ركب و دور العربيه.....
فهد:بيتك فين؟!
لؤلؤه هدت شويه:التجمع..
فهد:تمام...
أدهم باستغراب: اومال فهد فين؟
سامر:اخد مفتاح عربيتي و قال عشر دقايق و راجع..
أدهم:طب كلمه يا ابني إلا انا كمان هموت و أكل و لسه الطريق....
سامر:تمام..
بيراقبها في مرايه العربيه... قاعده بتبص للطريق و لفونها كل شويه...و اتخضت لما رن....
لؤلؤه:الو...
المتصل:..........
لؤلؤه بتوتر:و الله يا ماما في الطريق أهو...مكناش نعرف اننا هنتاخر كده بس طنت ملك كانت عاوزانا..
المتصل:...........
لؤلؤه بصت للطريق:١٠ دقايق....
المتصل:..........
لؤلؤه: اوك...
و قفلت...فهد كان مراقب كل ده و مركز مع ردود أفعال لؤلؤه..و استنتج من كلامها أنها معرفه اهلها أنها في مكان تاني...و اتضايق من ده..و رن فونه هو كمان و كان سامر...
فهد:الو...
سامر:ايه يا ابني فينك...
فهد:لما اجي هقولك...
سمع صوت أدهم جمب سامر: يا ابني انجز بقي انا مكلتش من الصبح...
فهد ابتسم:طب اسبقوني علي هناك و انا شويه و هحصلكم....
و قفل مع سامر...
و كان خلاص قرب جدا من بيت لؤلؤه...
لؤلؤه:من فضلك أقف هنا...
فهد باستغراب:ليه؟
لؤلؤه:معلش كده كويس و متشكره لحضرتك جدا...
و جات تنزل بس فهد نزل هو كمان....
لؤلؤه:فيه حاجه؟
فهد:هو ممكن اطلب طلب بس متضايقيش...
لؤلؤه بصتله بتساؤل....
فهد:ممكن رقم تليفونك.. اصل كنتي تجنني النهارده ف العرض...و...
مكملش كلامه بسبب صدمته من القلم اللي نزل علي خده....و اول ما فاق من الصدمه مكانتش موجوده..
طلعت تجري بسرعه خوفاً من أنه يعملها حاجه و جرت علي علي بيتهم بسرعه و خايفه من سحر و بتدعي أن أحمد يكون لسه موصلش من شغله...
العامل بخوف:يا سيد..سيد...تعالي بسرعه يااض...
دخل سيد و اتصدم هو كمان و بخوف:هي مالها يا عم فرج..
فرج:مش عارف تعالي نفوقها..
و بدأوا يفوقوا مونيكا....
فتحت الباب و دخلت و كانت سحر بتتفرج علي التليفزيون....
لؤلؤه بتوتر:اسفه يا ماما..و الله غصب عني..
سحر:عادي بس بعد كده ابقي عرفيني..
و طفت التليفزيون و قامت:العشا جوا في المطبخ...تصبحي علي خير.
لؤلؤه:احم..و انتي من اهله...
و حطت ايديها علي قلبها و بخفوت:الحمد لله..
كانوا قاعدين في مطعم شيك جدا و طلبوا الطلب الخاص بيهم هما بس في المكان ده...و دخل فهد و قعد معاهم...
سامر:كنت فين يا ابني؟؟
فهد:اكل و اتكلم الا واقع...
أدهم بمرح:طلبتلك طاجن ورق عنب بالكوارع قمررر..
سامر:يا شباب عذرا بس لقطع لحظات المرح احنا عندنا شغل بكره..هنعرف نصحي ازاي بالكوارع و الفته و الكلام ده...
أدهم:يا عم بكره يحلها الف حلال...
فهد:انا اعرف جتك نيله..
و لأدهم بسعاده:المهم طلبت ممبار؟!
أدهم:و عكاوي يبشا...انت بقالك كام سنه مش بتاكل الاكل ده...و لازم ترم عضمك...
فهد:حبيبي تسلم...
سامر:فيه طاجن باميه بقي يا فهد أنا موصيه عليه...انت عارف بعز الباميه ازاي....
فهد:لا بقولكم ايه...احنا ناخد الاكل ده البيت احسن عشان بالمنظر ده مش هنعرف نتحرك من مكاننا...
أدهم و سامر: موافقين...
سامر:و الليله دي عندي يا شباب..
فهد:طب يلا خلوه يلف الحاجه...
خلصت الشاور بتاعها و بدأت تأكل و هي بتتفرج علي فيلم...بس لقت فونها بيرن و كانت مونيكا...
لؤلؤه بعصبيه:انتي روحتي فين يا ست هانم....
مونيكا بحده:بقولك ايه انا مش طايقه نفسي الزفته تالا حطتلي منوم في القهوه...
لؤلؤه بصدمه:نعم!!
مونيكا بعصبيه:ده اللي حصل و ضيعت عليا العرض....و أكيد هي اللي طلعت مكاني!!!
لؤلؤه بتردد:لا...مش..مش هي يا مونيكا...
مونيكا بتساؤل:اومال مين؟؟؟
لؤلؤه اتنهدت: أنا...
مونيكا بصدمه و صوت عالي:نعم!!! ازاي!!!
لؤلؤه بحزن داخلي:بعد ما انتي اختفيتي قلبنا عليكي المكان و وقفت اللي اسمها فريده تزعق و لما عرفت اني صاحبتك قالتلي تطلعي مكانها بدل ما مستر أدهم صاحب العرض يقلب الدنيا..
مونيكا بحقد:و لا كان هيقلبها و لا حاجه فريده بس هي اللي بتخاف شويه..حظك بقي...
كانوا قاعدين علي الارض في الجنينه في فيلا سامر و بياكلوا.......
سامر:يالهووي...انا اشك اني هعرف اصحي بكره....
أدهم:و انا...
فهد:حد قالكم تشوروا الشوري الهباب دي....
سامر بسخريه:نعم يا بابا....
أدهم بياكل:هباب ايه..ده الاكل من طعامته مش بيتشبع منه..جتك نيله....
سامر بياخد ورق عنب من الطاجن اللي عند فهد:و بعدين يا اخويا ده انت كان ناقص ترقص من فرحتك...
فهد بصوت عالي و سخريه:و اهي جات علي دماغكم في الاخر...
أدهم شرب من شوربه الكوارع:لا...علي دماغه هو..انا ممكن مروحش بكره عادي...
و لسامر:هات طاجن الباميه ده يا ابني ما هو مش ليك لوحدك...
سامر:اسم الله عليك يا اخويا ده انت نسفت طاجن العكاوي...
فهد كان بيضحك عليهم و مش مصدق اللي بيعملوه...و بصوت عالي:لا ده انتوا ملكوش حل تصبحوا علي خير...
و جه يقوم بس معرفش...
سامر بياكل ببرود:متحاولش مش هتعرف...ف نام هنا بقي...و احنا زيك...
فهد: نعم!!!!
أدهم بسخريه:اومال لو مكنتش انت اللي قايل ناخد الحاجه البيت عشان مش هنعرف نتحرك...
فهد بتذكر:اهاا..عندك حق...طب بقي يا شباب تصبحوا علي خير...و فرد ضهره و راح في النوم بسرعه...
أدهم بزعيق:انت يلا انت سيب الممبارايه دي...
سامر اخدها اكلها:تؤ...و هات الفته بقي كفايه عليك كده...
الميكب ارتست:ما شاء الله عليكي...
لؤلؤه بخجل:ميرسي ليكي...
و بتذكر:هي الساعه كام؟!
الميكب ارتست:١٢ ونص..
لؤلؤه بصوت عالي:كام!!! هااار اسود...
و طلعت تجري علي أوضه اللبس...
سامر: فهد..يا فهد...
فهد فاق من سرحانه علي صوت سامر و بصله: نعم....
أدهم:ايه يا ابني انت مش معانا خالص..ايه السرحان ده...
فهد بتهرب:بدأت اجوع بقي.
أدهم ضحك:هههههههه...اخلص بس و نروح بسرعه...
سامر:و الله ما هتجيبوها لبر أنتوا الجوز..
أدهم:طب أنا هقوم عشان اطلع مع أخر فستان..
سامر: تمام...
و مشي أدهم و فضل سامر و فهد مع بعض بس فهد شكله مش مركز....
فهد: سامر...مفاتيح عربيتك!
سامر ادهاله و بتسأل:رايح فين...
فهد:مش هغيب اقل من عشر دقايق....
و قام فهد بسرعه من جمب سامر و طلع قعد في العربيه...
خلصت سمراء بسرعه و لفت شعرها اي حاجه و اخدت مناديل عشان تشيل الميكب و بقت ماشيه بتشيلها بمزيل الميكب اللي اخدته من جوا....و كانت ماشيه ماسكه المرايه و بتشيل ف الميكب.....و بتتكلم بسرعه كلام مش مفهوم...
كان فهد في العربيه و أول ما شافها ابتسم علي حركاتها..و وقفت علي الطريق مستنيه تاكسي...
لؤلؤه بخوف:الله يخربيتك يا مونيكا هروح انا في داهيه كده...
و فضلت واقفه عشر دقايق بس مفيش و لا تاكسي عدي كلها عربيات خاصه......
لؤلؤه:ياربي طب اطلب اوبر طيب!!!
و انا موجود!!!!!!!
بصت وراها بسرعه و بخوف...
لؤلؤه باستغراب:افندم!!!
كان شاب في العشرينات....
و بلهجه خبيثه:ايه يا قمر تعالي اوصلك....
لؤلؤه بتوتر:ميرسي لحضرتك...
و بعدت عنه شويه....لكن هو قرب منها و شدها من دراعها و بحده:ايه ميرسي دي...انتي هتيجي معايا فوراً..
لؤلؤه بخوف و صوت عالي:ابعد عني....
نوفيلا سمراء الفصل الثالث
فهد كان متابع ده كله و أول ما شاف الشخص ده قلق بس حسب لؤلؤه عرفاه و أول ما بدأت تعلي صوتها و هو قربها منه..نزل بسرعه من العربيه....لؤلؤه بصراخ:حد يلحقني يا ناس...اااااه...
صرخت بصوت عالي لما لقت حد بيضرب الشاب ده...و من اول ضربه وقع في الأرض و أغمي عليه...
لؤلؤه بصتله بخوف....
فهد بدون مقدمات:يلا مينفعش تقفي هنا لوحدك...
و شاورلها علي عربيته....
لؤلؤه بخوف:لا حضرتك انا هطلب اوبر دلوقتي....
فهد اتنفس بعمق و بيحاول يهدي:اوبر ايه حضرتك الساعه واحده بعد نص الليل...و لو وقفتي دقيقه كمان هنا الكلب ده هيفوق و زيه كتير موجود جوا...ف تعالي اوصلك لبيتك...
لؤلؤه بلعت ريقها و محتاره تروح معاه و الا لا...
لؤلؤه لنفسها:طب ما ممكن يكون هو كمان قليل الأدب..
فهد زفر بخنقه و شدها من دراعها:ابقي فكري في الطريق...
لؤلؤه بخوف:ايه اللي بتعمله ده...
فهد وقف و بحده:اومال اسيبك و كلب زي ده يجي يتهجم عليكي...
و بعدين سكت شويه و جاتله فكره...
فهد بهدوء و كدب:انا اصلا المنظم هنا للعرض..و احمدي ربنا اني لحقتك في الوقت المناسب...
و طلع فونه: و لو عاوزه اكلملك استاذ أدهم صاحب العرض يأكدلك...
لؤلؤه افتكرت كلام فريده و بخضه:لا خلاص مصدقاك..يلا بس الا اتأخرت...
و جرت علي العربيه و فتحت الباب اللي ورا و ركبت...
و راح فهد و ركب و دور العربيه.....
فهد:بيتك فين؟!
لؤلؤه هدت شويه:التجمع..
فهد:تمام...
أدهم باستغراب: اومال فهد فين؟
سامر:اخد مفتاح عربيتي و قال عشر دقايق و راجع..
أدهم:طب كلمه يا ابني إلا انا كمان هموت و أكل و لسه الطريق....
سامر:تمام..
بيراقبها في مرايه العربيه... قاعده بتبص للطريق و لفونها كل شويه...و اتخضت لما رن....
لؤلؤه:الو...
المتصل:..........
لؤلؤه بتوتر:و الله يا ماما في الطريق أهو...مكناش نعرف اننا هنتاخر كده بس طنت ملك كانت عاوزانا..
المتصل:...........
لؤلؤه بصت للطريق:١٠ دقايق....
المتصل:..........
لؤلؤه: اوك...
و قفلت...فهد كان مراقب كل ده و مركز مع ردود أفعال لؤلؤه..و استنتج من كلامها أنها معرفه اهلها أنها في مكان تاني...و اتضايق من ده..و رن فونه هو كمان و كان سامر...
فهد:الو...
سامر:ايه يا ابني فينك...
فهد:لما اجي هقولك...
سمع صوت أدهم جمب سامر: يا ابني انجز بقي انا مكلتش من الصبح...
فهد ابتسم:طب اسبقوني علي هناك و انا شويه و هحصلكم....
و قفل مع سامر...
و كان خلاص قرب جدا من بيت لؤلؤه...
لؤلؤه:من فضلك أقف هنا...
فهد باستغراب:ليه؟
لؤلؤه:معلش كده كويس و متشكره لحضرتك جدا...
و جات تنزل بس فهد نزل هو كمان....
لؤلؤه:فيه حاجه؟
فهد:هو ممكن اطلب طلب بس متضايقيش...
لؤلؤه بصتله بتساؤل....
فهد:ممكن رقم تليفونك.. اصل كنتي تجنني النهارده ف العرض...و...
مكملش كلامه بسبب صدمته من القلم اللي نزل علي خده....و اول ما فاق من الصدمه مكانتش موجوده..
طلعت تجري بسرعه خوفاً من أنه يعملها حاجه و جرت علي علي بيتهم بسرعه و خايفه من سحر و بتدعي أن أحمد يكون لسه موصلش من شغله...
بقلم نورهان نصار
العرض خلص و كله مشي و دخل حد من العمال بسبب عطل التويلت...و فتح الباب...و لقي مونيكا موجوده.....العامل بخوف:يا سيد..سيد...تعالي بسرعه يااض...
دخل سيد و اتصدم هو كمان و بخوف:هي مالها يا عم فرج..
فرج:مش عارف تعالي نفوقها..
و بدأوا يفوقوا مونيكا....
فتحت الباب و دخلت و كانت سحر بتتفرج علي التليفزيون....
لؤلؤه بتوتر:اسفه يا ماما..و الله غصب عني..
سحر:عادي بس بعد كده ابقي عرفيني..
و طفت التليفزيون و قامت:العشا جوا في المطبخ...تصبحي علي خير.
لؤلؤه:احم..و انتي من اهله...
و حطت ايديها علي قلبها و بخفوت:الحمد لله..
كانوا قاعدين في مطعم شيك جدا و طلبوا الطلب الخاص بيهم هما بس في المكان ده...و دخل فهد و قعد معاهم...
سامر:كنت فين يا ابني؟؟
فهد:اكل و اتكلم الا واقع...
أدهم بمرح:طلبتلك طاجن ورق عنب بالكوارع قمررر..
سامر:يا شباب عذرا بس لقطع لحظات المرح احنا عندنا شغل بكره..هنعرف نصحي ازاي بالكوارع و الفته و الكلام ده...
أدهم:يا عم بكره يحلها الف حلال...
فهد:انا اعرف جتك نيله..
و لأدهم بسعاده:المهم طلبت ممبار؟!
أدهم:و عكاوي يبشا...انت بقالك كام سنه مش بتاكل الاكل ده...و لازم ترم عضمك...
فهد:حبيبي تسلم...
سامر:فيه طاجن باميه بقي يا فهد أنا موصيه عليه...انت عارف بعز الباميه ازاي....
فهد:لا بقولكم ايه...احنا ناخد الاكل ده البيت احسن عشان بالمنظر ده مش هنعرف نتحرك من مكاننا...
أدهم و سامر: موافقين...
سامر:و الليله دي عندي يا شباب..
فهد:طب يلا خلوه يلف الحاجه...
خلصت الشاور بتاعها و بدأت تأكل و هي بتتفرج علي فيلم...بس لقت فونها بيرن و كانت مونيكا...
لؤلؤه بعصبيه:انتي روحتي فين يا ست هانم....
مونيكا بحده:بقولك ايه انا مش طايقه نفسي الزفته تالا حطتلي منوم في القهوه...
لؤلؤه بصدمه:نعم!!
مونيكا بعصبيه:ده اللي حصل و ضيعت عليا العرض....و أكيد هي اللي طلعت مكاني!!!
لؤلؤه بتردد:لا...مش..مش هي يا مونيكا...
مونيكا بتساؤل:اومال مين؟؟؟
لؤلؤه اتنهدت: أنا...
مونيكا بصدمه و صوت عالي:نعم!!! ازاي!!!
لؤلؤه بحزن داخلي:بعد ما انتي اختفيتي قلبنا عليكي المكان و وقفت اللي اسمها فريده تزعق و لما عرفت اني صاحبتك قالتلي تطلعي مكانها بدل ما مستر أدهم صاحب العرض يقلب الدنيا..
مونيكا بحقد:و لا كان هيقلبها و لا حاجه فريده بس هي اللي بتخاف شويه..حظك بقي...
كانوا قاعدين علي الارض في الجنينه في فيلا سامر و بياكلوا.......
سامر:يالهووي...انا اشك اني هعرف اصحي بكره....
أدهم:و انا...
فهد:حد قالكم تشوروا الشوري الهباب دي....
سامر بسخريه:نعم يا بابا....
أدهم بياكل:هباب ايه..ده الاكل من طعامته مش بيتشبع منه..جتك نيله....
سامر بياخد ورق عنب من الطاجن اللي عند فهد:و بعدين يا اخويا ده انت كان ناقص ترقص من فرحتك...
فهد بصوت عالي و سخريه:و اهي جات علي دماغكم في الاخر...
أدهم شرب من شوربه الكوارع:لا...علي دماغه هو..انا ممكن مروحش بكره عادي...
و لسامر:هات طاجن الباميه ده يا ابني ما هو مش ليك لوحدك...
سامر:اسم الله عليك يا اخويا ده انت نسفت طاجن العكاوي...
فهد كان بيضحك عليهم و مش مصدق اللي بيعملوه...و بصوت عالي:لا ده انتوا ملكوش حل تصبحوا علي خير...
و جه يقوم بس معرفش...
سامر بياكل ببرود:متحاولش مش هتعرف...ف نام هنا بقي...و احنا زيك...
فهد: نعم!!!!
أدهم بسخريه:اومال لو مكنتش انت اللي قايل ناخد الحاجه البيت عشان مش هنعرف نتحرك...
فهد بتذكر:اهاا..عندك حق...طب بقي يا شباب تصبحوا علي خير...و فرد ضهره و راح في النوم بسرعه...
أدهم بزعيق:انت يلا انت سيب الممبارايه دي...
سامر اخدها اكلها:تؤ...و هات الفته بقي كفايه عليك كده...