الفصل السادس "6" من رواية جميلة ولكن بقلم الكاتبة دوداا حودة
رواية جميلة ولكن الفصل السادس 6
حسام :معلش سبيها دلوقتي
اسماء :والله انا كنت متجوزه من الحيوان صاحب المعرض وهو خد الورقتين بتوعي
حسام :طيب انتي هتعملي اي ممكن تخدي مفتاح شقتي وانا هروح اقعد عند واحد صاحبي اليومين دول
اسماء :لا شكرا انا هروح لوحده زملتي
حسام :متاكده انك هتكوني في امان
اسماء :, اه بس اهم شي انا عارفه اننا متقلين عليك بس ينفع تخلي بالك من حنان هي ملهاش حد والله
حسام :ليها انتي وكل شي هيتنسي في يوم من الايام تحبي اوصلك بيت صحبتك
اسماء :اكون شاكره ليك
حسام :اتفضلي ونزلت راحت بيت نورا
نورا :مين اسماء تعالي ادخلي
اسماء :انا اسفه يا نورا بس انا مليش حد غيرك الجا ليه
نورا :عيب كلامك ده تعالي ادخلي ودخلت اسماء وحكت ليها علي كل اللي حصل وسمعته بين مصطفي وأبو في المكتب
اسماء :الواطي الزباله ولا كان باين عليه
نورا :المشكله بقي أن خطيبته سمعت الكلام ده وبرضه كملت الجوازه
اسماء : هو اتجوز خلاص
نورا :اه من كام يوم عالفكره انا كنت عايزه اسيب الشغل لولا الحاج وانتي
اسماء 'مش فاهمه
نورا :مصطفي ده لازم يتربي
اسماء :هعمل اي انا لوحدي معيش حد بقولك بابا وماما ماتو واختي مش عايزه تعرفني
نورا :اه بس فيه علاء ممكن يقف جمبك
اسماء :لا اخو شيماء ازاي يعني
نورا :تروحي تشتغلي عندوا في الشركه ونحاول نوصل ليه اللي عمله مصطفي واللي بيعمله
اسماء :اه وانا اروح اقوله ابن عمك حرامي فهو هيقولي عندك حق
نورا :هو انتي عبيطه ليه هو مش لسه بقول ليكي يا غبيه اني مكلمه في الشغل علشانك اكيد هسجل لمصطفي كلامه ونوصله لعلاء
اسماء : طيب انتي عرفتي منين انو طالب موظفين
نورا :لان كنت بدور على شغل وعرفت أنه طالب سكرتيره في الشركه بتاعته
اسماء :طيب ماشي انتي عارفه فين الشركة
نورا :اه وبكره هوديكي ليها
اسماء : نورا بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي بتعملي معايا ده
نورا :بطلي عبط ونامي بقي عندي شغل بكره وفي بيت مصطفي الموبيل بيرن
مصطفي :يوووووو يخربيت زنك ورد علي الفون ايوه عايزه اي يا اشرقت
اشرقت :فين فديوهات اسماء
مصطفي :هو انتي عبيطه مش كفايه أن ابوها وامها ماتو
اشرقت :بقولك اي مش ده اتفقنا انا اتفقت معاك انك تصورها فديو
مصطفي :ومحصلش
اشرقت: ينهارك اسود كنت بتكدب عليا علشان تنام معايا
مصطفي :اه وفي الحقيقه انا مصورك انتي ولو فضلتي تزني كتير انا هفضحك وقفل السكه كتك الاقرف
شيماء :اي ده انت جيت
مصطفي :انتي شيفاه اي
شيماء :مصطفي لو سمحت كلمني باسلوب احسن من كده
مصطفي : شيماء انا مخنوق اني حاسس اني بشتغل عند اخوكي المعرض ده بتعنا احنا
شيماء :منا نصيبي اتنازلت عنه إنما نصيب علاء هعمل اي
مصطفي :حبيبتي انا بحبك وكل ده هيكون لعيلنا في الاخر ولو اخوكي بيحبك هيتنازل عنه
شيماء :والله ما راضي عالعموم هتكلم معاه تاني
مصطفي :اكيد تعملي كده هه علشان خاطر مستقبلنا وتاني يوم في شركه علاء اسماء راحت ليه
علاء :انتي معاكي بكالوريوس تجاره ليه تشتغلي سكرتيره
اسماء:محتاجه الشغل ضروري
علاء :تمام هاتولي في الوظيفه دي دلوقتي وبعدين هنقلك في الحسابات
اسماء :شكرا اوي لحضرتك وفعلا اتعينت عندوا وكانت انسانه ملتزمة جدا جدا وأخلاقها عليا اوي وكان معجب بيها اوي علاء وفي يوم كلمها حسام
اسماء :ازيك يا حسام عامل اي
حسام :, بخير الحمد لله
اسماء :حنان فيها حاجه ولا اي
حسام :لا لا كويسه انا عايزك في موضوع مهم
اسماء :اتفضل انا سمعاك
حسام :لا ياريت اشوفك
اسماء :تمام بعد الشغل باذن الله
حسام :تمام اوي وخلصت شغل وراحت جري تقابل حسام
اسماء :خير فيه اي
حسام :خير والله انا عايز اتجوز حنان
اسماء :معقول الف مبروك وهي رايها اي
حسام :انا قولت اكلمك امتي الاول قبل ما اكلمها
اسماء :انت شاب محترم وملتزم والف بنت تتمناك
حسام :يعني اكلمها
اسماء :عالطول وفورا طبعا وحاول تتكلم معاها عني
حسام :اكيد والله وفعلا راح كلم حنان وكلمها أن ربنا بيغفر ولازم تسامح اسماء وبعد تفكير كبير وافقت أنها تحضر الفرح
وفي الشركه دخلت اسماء تعمل إذن انها مش جايه بكره
علاء :خير فيه حاجه انتي عمرك ما عملتي إذن
اسماء :فرح اختي بكره
علاء ؛بجد الف الف مبروك
اسماء :الله يبارك فيه حضرتك
علاء :وانا معزوم بقي ولا لا
اسماء : ينهار ابيض لينا الشرف أن حضرتك تيجي طبعا
علاء :, تمام اوي ابعتي ليا لوكشن بمكان الفرح
اسماء :اكيد ويوم الفرح كانت اسماء حلوه اوي وكانت لابسه فستان جميل جدا
حنان :بجد الفستان حلو اوي عليكي
اسماء حبيبتي يا حنان والله انا فرحنا انك خلتيني اجي
حنان :خلاص بقي مش عايزين كلام في مشاكل
اسماء :اكيد يا قلبي ووصل علاء
علاء :الف الف مبروك
اسماء :الله يبارك فيه حضرتك
علاء :انما اي الحلوه دي
اسماء :شكرا تعالي اعرف حضرتك علي اختي وجوزها وراح سلم وبعد الفرح طلب انو يوصل اسماء وفيه العربيه
علاء : اسماء بصراحه انا معجب بيكي. عايز اتجوزك
اسماء :اي حضرتك بتقول اي
علاء: بقول أن بعد ما اختك ترجع من شهر عسل تخدي ميعاد معاهم علشان اجي اطلب ايدك
اسماء :بس انا كنت متجوزه قبل كده
علاء :اي ازاي والبطاقه اللي مكتوب فيها انسه ازاي
اسماء :عرفي وطلع ندل وجبان انا غلط ولحد انهارده بدفع التمن
علاء :ساكت مش بيرد
اسماء :مش عايز تعرف كنت متجوزه مين