نوفيلا علي ياعلوه يابتاع الفل بقلم منة محمد الفصل الثالث 3
الفصل الثالث "3" من رواية علي ياعلوه يابتاع الفل
املاه الرجل اسم المشفى ثم اغلق الهاتف، تنهد انس والخوف يملئ قلبه، نهض من علي مقعده وهو يهاتف انس ويخبره ما حدث،توجه الاثنان الي المشفي، وبعد قليل وصلوا الي المشفي فتوجهوا الي الاستقبال ركضا،اخبرهم موظف الاستقبال ان الميت في غرفة العملياات، ركضوا مسرعين نحو غرفة العمليات، ليروا ماجعلهم ينفجروا ضاحكين،امتلئت مقلتيهم بعبرات قليله من كثرة الضحك، ظلوا هكذا حتي استطاع انس تمالك نفسه فهتف بتساؤل:
_ايه اللي بيحصل هنا ومالك يابابا عامل كده ليه
صاح مالك بتساؤل:
_صح وايه كمان اللي الموظف قاله ده يعني ايه الميت في غرفة العمليات تصدقوا اول مره اركز في الجمله اللي اتقالت😂
قهقه انس بشده مردفا:
_تصدق معاك حق
انا عايز افهم بقي ايه اللي بيحصل
هتف الرجل الذي تحدث معه في الهاتف:
_انا كنت ماشي في الشارع عادي لقيت والدك بالشكل ده جايني من قضايا لدرجةانهه حاسسني انه بيقبض عليا😂😂وبيقولي اتصل علي ابني وقوله كده
رفضت طبعا علشان مقلقش حضرتك بس هو مسابنيش فضل ماسكني لحد ما استسلمت ووافقت اكلم حضرتك وفعلا كلمتك وقولتلك اللي قالهولي😂😂
اردف مالك بتساؤل:
_طب وليه موضوع الميت في غرفة العمليات ده
اردف الرجل وهو يحاول كتم ضحكاته:
_والدك اللي اصر ان الموظف يقولك كده واصر نيجي هنا وطبعا لما الموظف رفض مقولكش علي اللي عمله فينا وبصراحه الموظف كان هيجيب له الامن بس انا صعب عليا لانه راجل كبير فاتحايلت علي الموظف لحد موافق
علشان حضرتكم تيجو تاخدوه
اماء انس بهدوء وشكر الرجل الذي غادر بعدما شرح ما يحدث، نظر انس ومالك لوالدهم، الذي كان ينظر لهم بابتسامه بلهاء لا تمت بعمرها الذي تجاوز السبعون بصله،اقترب انس منه ليردف عصام والده بخوف:
_متضربنيش انا اسف مش هعمل كده تاني
نظر انس بحزن لمالك علي ما حدث لوالدهم،اقترب انس وضم والده لحضنه مردفا بحنان:
_معاش ولا كان اللي يمد ايده عليك ياحبيبي
بس ينفع كده اللي انت عملته ده كده تقلقنا عليك وبعدين فين الهام ازاي سابتك لوحدك كده
هتف عصام بحزن:
_انتوا قلقتوا عليا طب خلاص مش هعمل كده تاني
والهام دي وحشه انا هربت منها علشان انا ضربتني
شعر انس ومالك بالغضب يتصاعد بداخلهم،لكنهم حاولوا تهدأت نفسهم حتي لا يخاف منهم والدهم،هتف مالك بحنان:
_طيب يلا بينا يابابا ياحبيبي نروح
اردف عصام بتساؤل حزين:
_هتودوني تاني عند الهام صح
نفي انس ذلك بحنان هاتفا:
_لا ياحبيبي هتروح معانا علي بيتنا انا ومالك
ابتسم عصام بسعاده كأنه طفل برئ كافأته والدته بحلوي شاهيه، امسك انس يديه من جهه ومالك من الجهه الاخري، وساروا خارج المشفى وبداخل كل من انس ومالك كثير من المشاعر،غضب، حزن، الم،حب، حنين، اما عصام فكان الشعور المسيطر عليه فقط هو السعاده لانه سيذهب لمكان لن يضربه احد به،لما البشر اصبحوا قاسيون هكذا ليمارسوا قوتهم علي من هم اكبر منهم سننا واضعف منهم عقلا وجسدا،استقل الجميع سيارة انس ليتوجهوا نحو منزلهم، بعد قليل اقتربت السياره من حي هادئ وراقي، نزلوا جميعا من السياره وصعدوا لاحدي هذه المنازل الراقيه،عندما دلفوا الي الشقه اردف عصام بتردد:
_انا عايز استحمي
نظر مالك وانس لبعضهم،حتي اردف انس بتساؤل:
_هتحميه انت ولا احميه انا
رد مالك بهدوء:
_اي حد مش هتفرق
هتف انس بهدوء مماثل:
_خلاص هحميه انا
اماء مالك موافقا، فمسك انس يد والده وتوجه الي المرحاض،بعد ساعه تقريبا كانوا يجلسون جميعا امام التلفاز يتابعوه بتركيز، حتي اردف انس بتفكير:
_هنعمل ايه يامالك
انت بتروح الشغل وانا كمان
هتف مالك بتفكير:
_مش عارف بجد ياانس انا محتار اوي
هتف انس بتساؤل موجه حديثه لوالده:
_بابا صحيح هو انت كنت لابس كده ليه
ده انت كنت لابس مهرج حتي وشك كان شبهه وعليه الوان لدرجة اننا ضحكنا جامد
رد عصام بتذكر:
_اصلي لما سيبت الهام بعد ما ضربتني مشيت في الشارع كان فيه شوية عيال بيلعبوا اخدوني معاهم لمخزن كده ولبسوني الهدوم دي وقعدوا بقي يضايقوني فجريت منهم وحبيت اعمل فيكم المقلب ده بقي علشان تيجو تاخدوني
اماء انس ومالك بحزن شديد،نهضوا من علي مقعدهم وجلسوا حوله وقبل كل منهم وجنته مردفين:
_احنا اسفين ياحبيبي اننا سيبناك من هنا ورايح مش هنسيبك ابدا
قبلهم عصام بسعادة طفل برئ قبل ان ينتبه مره اخري لمشاهدة الكرتون،قاطع كل هذا رنين هاتف انس، شعر انس بالسعاده والامل عندما رأي رقم والد عائشه، اجاب بلهفه مردفا:
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد والد عائشه بابتسامه:
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يابني
اردف انس بهدوء:
_الحمدلله ياعمي وحضرتك
رد والد عائشه بهدوء مماثل:
_نحمده ونشكر فضله
انا سألت عليك وبسم الله ما شاء الله كله شكر فيك فتقدر تيجي يابني في اي وقت
هتف انس بلهفه:
_طب ينفع بكره
قهقه والد عائشه بشده مردفا بمزاح:
_للدرجه دي مستعجل
مستعجل علي ايه بس ده انت هترجعهالي تاني يوم جواز انا عارف
قهقه انس بشده مردفا:
_لا متقلقش ياعمي انا عارف ان لا يوجد ترجيع ولا استبدال 😂😂
رد والد عائشه بضحك:
_ايوه كده شاطر طمنتني
علي العموم احنا في انتظارك بكره الساعه ٦ ان شاء الله
اردف انس بابتسامه:
_ان شاء الله
بعدما اغلق انس الهاتف نهض مالك بحماس مردفا:
_وافق صح وافق وافق
بقلم منة محمد
قهقه انس بشده مردفا:
_ده انا العريس ومعملتش اللي انت بتعمله ده
قهقه مالك هاتفا بغرور مصطنع:
_قدرات يابابا😂😂المهم وافق صح
اماء انس بابتسامه،فضمه مالك بشده مردفا بمزاح:
_اخيرا هفرح بيك ياكوكو😂😂
رد انس بضيق وهو يبتعد عنه:
_بس متقولش كوكو دي
ده انس الصغير مبيقبلهاش انا هقبلها😂😂
هتف عصام بتساؤل:
_هو في ايه
اردف انس بابتسامه:
_اصلي هتجوز يابابا
ظهر علي وجه عصام الخوف الشديد الذي ظهر سببه عندما هتف بخوف:
_هتتجوز وتجيب واحده تضربني زي اسلام صح
جلس انس بجانبه وضمه لحضنه مردفا بحنان شديد:
_لا طبعا
اللي هتجوزها دي طيبه جداااا وانت هتحبها اوي انا متأكد زي مرات مالك كده بالظبط
ولو محبتهاش قولي وانا مش هتجوزها اتفقنا
اماء عصام بالموافقه وقد اطمئن قلبه قليلا، هتف مالك بابتسامه:
_يلا طيب ندخل ننام بقي
اماء الجميع موافقا، ثم نهضوا وتوجهوا الي غرف النوم، ليذهبوا في ثبات عميق فور ان وضعوا اجسادهم علي الفراش.
...........................................................................................
مر الليل بهدوءه ليأتي يوم جديد، يوم مفعم بالامل، الامل الذي ينبعث من قرص الشمس الذهبيه، فكل يوم تأتي تلك الشمس لتضئ العالم بنورها وتشعرنا بالامل ليوم جديد ومختلف عن ذي قبل،في غرفة عائشه كانت تغفي بعمق علي فراشها، دلفت هيام الي الغرفه فوجدتها مازالت غافيه،هتفت بغيظ وهي تفتح ستائر الغرفه:
_صبرني يارب علي الخلفه دي
في حد ينام لدلوقتي لا ونايمه بدري كمان طيب والله منا سيباكي الا لما تقومي يابت علي😂😂
اقتربت هيام من الفراش لتجدها لم تتأثر بنور الشمس مطلقا،ابتسمت بخبث عندما علمت كيف ستوقظها،استلقت هيام علي الفراش بجانب عائشه من الداخل، وظلت تزيح عائشه بيديها وجسدها،حتي سقطت عائشه علي الارض مصدره صوت مرتفع😂😂، اردفت عائشه بصريخ:
_عااااااااااا سبيني ياقطه كل ده علشان كنت عايزاكي تكاكي بتخربشيني طب والله منا سيباكي بس سيبيني انتي الاول
قهقهت هيام بشده وهي تجلس علي الفراش هامسه بتضحك:
_نفسي اعرف ايه مشكلتك مع القطه ونونوتها 😂😂
وقال ابوكي بيقولي الراجل متمسك بيها علي ايه ده هيتبلي ببلوه بلوه يعني محصلتش قبل كده ولا هتحصل😂😂
طب اصحيها ازاي دي نامت تاني😂😂
اممم فكري ياهيام ازاي هتصحي بت المجنونه دي امممم😂😂
لقيتهاااااا
ركضت هيام الي خارج الغرفه،لم يفت ثواني حتي دلفت الي غرفة عائشه وهي تحمل(الطاسه)،اقتربت من عائشه النائمه علي الارض،وقفت بجانبها وانهالت عليها ضربا ب(الطاسه)،قفزت عائشه من علي الارض وهي تصرخ بضحك:
_ايه ده بس عاااااااا هيههيهيي بس عاااااااا عاااااااا ههههههههه ياهيان خلاص خلاص صحيت عاااااااا هيهيههيهيهوهوهويو😂😂😂
قهقهت هيام بشده هاتفه:
_احيييييه مش قادره بجد ده انتي فظيعه
نفسي اعرف الطاسه بضحكك ازاي 😂😂
اول مره اشوف كده خلفتي بجد موردتش علي حد قبل كده😂😂
اردفت عائشه بضيق:
_في حد يصحي كده ياماما هااا
ردت هيام بضحك:
_لو بني ادم اكيد مش هنصحيه كده
لكن لو حد زيك كده مينفعش يتصحي غير كده ياقلب ماما😂😂
قومي بقي البسي علشان العريس زمانه جي
اردفت عائشه بموافقه:
_تمام ماشي
عاااااااا استني انتي قولتي مين اللي جاي
هتفت هيام بحذر:
_عريس
ردت عائشه بضحك:
_انتي نويتي تتجوزي علي علوه ولا ايه ياهيوم😂😂
نظرت لها هيام بابتسامه مستفزه:
_لا ياروحي احنا هنجوزوكي انتي علشان نخلص منك
اقتربت عائشه من والدتها، فأبتعدت هيام بقلق مردفه:
_مالك يابت المجنونه في ايه
همست عائشه لهيام بابتسامه:
_انتي بتهزري صح😂😂
هزت هيام رأسها بالنفي فقالت عائشه بابتسامه بلهاء:
_يعني العريس ليا
اماءت هيام بضحك فتحدها تقفز فوق الفراش وهي تصيح:
_عااااا جيلي عريييس😂💃💃💃ايوه بقي وهلقي حد اعمل فيه مقالبي ويتفاجئ بيها بدل الناس اللي هرشوا اغلبيتها😂😂
قهقهت هيام بشده قبل ان تهتف:
_ربنا يهديكي يابنت بطني ويصبره
جاءت هيام لتخرج وجدت عائشه تصرخ بأسمها، التفتت لها بحذر مردفه:
_في ايه
نزلت عائشه من علي الفراش، واقتربت منها وهي تنظر لمقلتيها قبل ان تردف بتذكر:
_انتوا ازاي متقولوليش وتاخدو رأي فين حقوق الابنه هاااااااا فين😂😂😂
هتفت هيام بضحك عندما تذكرت ما حدث:
_لا ما ابوكي صحاكي وانتي وافقتي بس انتي عارفه كنتي مسخره اوي وانتي بتوافقي ده احنا ضحكنا ضحك😂😂😂
اردفت عائشه بتساؤل:
_مش فاكره احكيلي اللي حصل
هتفت هيام بضحك:
_حاضر امبارح لما ابوكي جه.....
ملوحظة أوصل أسرع للرواية أكتب في جوجل مدونة دليل الروايات
فلاش بااااك❤
كانت هيام تجلس تشاهد التلفاز تنتظر زوجها،حتي استمعت لصوت مفتاح يفتح الباب،علمت ان زوجها قد عاد، نهضت لتستقبله فاقتربت منه وقبلة وجنتيه كعادتها، ضمها علي لحضنه فرغم مرور خمسة وعشرون عاما علي زواجهم الا ان قلبهما ما زال ينبض بالحب الذي غلفه الاحترام والموده،بعدما انتهي علي من تبديل ملابسه جلس مع زوجته يشاهدان التلفاز، قاطع تلك اللحظات صوت علي الذي اردف بهدوء:
_في عريس جاي لعائشه
اماءت هيام بالموافقه وهي تتابع التلفاز بتركيز،اردف علي بنفاذ صبر:
_ركزي معايا ياهيام مش بكلمك
نظرت له هيام بزهق:
_عايز ايه ياعلي مش قولت اللي انت عايزه ونزلت راسي ابقي سامعتك علفكره
اردف علي محاولا الهدوء:
_طيب انا قولت ايه
هتفت هيام بخجل:
_مخدتش بالي
قهقه علي بقوه ثم اردف:
_بقولك عائشه جالها عريس ابن حلال وسألت عنه كله بيشكرلي فيه يااما عائشه
صمتت هيام بحزن فقال علي باستغراب:
_مالك في ايه
اردفت هيام بحزن:
_مين هيعمل فيا مقالب ويضحكني لما هي تتجوز
قهقه علي بقوه هاتفا:
_بدأت اشك ان جنان عائشه ده وراثه
هو انا بقولك انها هتتجوز بكره انا بقولك جيلها عريس😂😂
هتفت هيام بابتسامه:
_صح يبقي اخلي النكد لما تيجي تتجوز
قوم بقي اقولها علشان انت رد علي العريس
اماء علي بموافقه ثم نهض وتوجه الي غرفة عائشه، دلف الي الغرفه لوحدها تنام بوضعيتها الغريبه، قهقه بشده ثم اقترب منها وجلس بجانبها علي الفراش من الخارج،ربت علي شعرها هاتفا حنان:
_قومي ياشوشا عايز اتكلم معاكي
همهمت عائشه بنوم قبل ان تزيح والدها بيدها بأصرار،سقط والدها علي الارض مصدرا صوتها وصريخا عاليا، ركضت هيام الي الغرفه عندما سمعت الصوت،قهقهت بشده عندما رأت علي يجلس علي الارض، هتفت بضحك:
تلاقيك كنت بتصحيها زي البني ادمين ودي مينفعش معاها كده 😂😂😂
قهقه علي بشده وهو ينهض من علي الارض،وقف علي بجانب الفراش يفكر في طريقه حتي يوقظ تلك المعتوهه،اردفت هيام بضحك:
_ايه رايك نكب عليها مايه ساقعه
اردف علي بتفكير:
_لا انا عندي فكره احلي
هتيلي حتة تلجه يلا مش خساره فيها😂😂
اماءت هيام بحمااس ثم ركضت خارج الغرفه لتحضر قطعة الثلج،بعد قليل ركضت الي الغرفه وهي تحمل قطعة الثلج، اعطتها لعلي الذي تلقاها بحماس،ثم وضعها في ملابس عائشه وابتعد قليلا، لم يفت ثواني وقفزت عائشه صارخه،ظلت تقفز علي الارض وهي تحاول الوصول بيديها الي ذلك الشئ المثلج، كانت تقفز مثل القرد وتفعل حركات بيديها مضحكه بشده😂😂،لم يستطيع علي وهيام السيطره علي انفسهم فأنفجروا ضاحكين بقوه،ساعدها علي وهو يضحك بشده في اخراج قطعة الثلج بعدما اقتربت علي الانتهاء،اردفت عائشه بنوم:
_في ايه بتصحيني ليه يابابا عايزه انام
هتف علي بضحك:
_انتي ليه عايزه تنامي والله هيام طلع عندها حق انتي غير البشر😂😂😂واحده غيرك كان زمانها دلوقتي مصحصحه
المهم ياستي جالك عريس 😂😂
تفاجئ علي عندما بدأت عائشه في (الزرغته والرقص):
_لووووووولي
انا العروسه والليلة ليلتي سبوني ادلع علي مزاجي😂😂وهجيب منه ولد حلو وبنتين او بنت اموره ووالدين😂😂😂لووووووولي ايووه بقي منا العروسه😂😂😂
قهقه الوالدان بشده فقال عائشه:
_يلا سبوني بقي انام علشان استعدله😂😂
خرج الاثنان من الغرفه فأستلقت هي علي فراشها ذاهبه في نوم عميق.
باااااااك❤
قهقهت عائشه بشده قبل ان تردف:
_احيييييه يابو سوسو احيييييه بقي كل ده حصل امبارح وانا مش حاسه
طب روحي بقي يامامتي علشان الحق اغير هدومي
اماءت هيام بضحك ثم غادرت الغرفه، بدأت عائشه في اخراج ملابسها وهي تقفز، فهي تشعر بكثير من المشاعر ولكن الشعور الي يملئ قلبها هو السعاده، حتي هي لا تعرف لما تشعر بهذه السعاده رغم انها لا تعرف من هو العريس،انتهت من ارتداء ملابسها لتقف امام المرأه، ظلت تتأمل نفسها فهي ليست بارعة الجمال، مثلها كمثل الكثير من البنات، تمتلك مقلتي باللون البندقي وبشره قمحية اللون، فم صغير وانا مدببه،مستديرة الوجهه قليلا،وتمتلك شعر يصل لبعد كتفها بقليل للونه بندقي كاللون مقلتيها لكن يغطيه خمار باللون الموڤ،انتهت من تأمل وجهها لتنزل بمقلتيها الي جسدها، فهي ليست ممتلئه وليست نحيفه تمتلك جسد مثالي كثيرا،وترتدي فستان لونه ابيض في موف،قاطع تأملها صوت والدتها تنادي بأسمها، علمت ان العريس قد اتي، اخذت نفس والتوتر يملئها، فهذه اول مره تجلس فيها مع رجل لا تعرف، خرجت من الغرفه متوجهه الي غرفة الجلوس، وجدت شابان يجلسان بجانب بعضهم وبجانبهم يجلس رجل لكن نظرته نظرة طفل برئ تائهه، ابتسمت له بهدوء ثم هزت رأسها بترحيب بهم، وجلست بجانب والدها، شاور والدها علي العريس فرفعت رأسها لتتأمل وجهه، لكن عندما تذكرته اردفت بصدمه:
_انت العريس
بتاع الكوره
شعر انس بالحرج فهي قد تذكرته علي الفور،حاول تهدأت نفسه من هذا التوتر الذي يشعر به ثم اردف بابتسامه هادئه:
_اه انا بتاع الكوره
اماءت هي ايضا بحرج فقال علي باستغراب:
_هو انتوا تعرفوا بعض
وكمان هو انتي من امتي بتتكسفي لا بقي انا عايز افهم😂😂
انتهي الفصل علي كده
- نوفيلا علي ياعلوه يابتاع الفل الفصل الرابع 4 اضغط هنا
- تحميل روايات رومانسية pdf انضم لنا على تليجرام أضغط هنا