رواية نوفيلا سمراء بقلم نورهان نصار البارت الخامس 5
الفصل الخامس من نوفيلا سمراء للكاتبة نورهان نصار
ترررن ترررن ترررن ترررن....
لؤلؤه بنوم:اممم..اي الازعاج ده بس...
و طفت المنبه...و رجعت تاني تكمل نوم....
*بعد عشر دقايق*
ترررن ترررن...
لؤلؤه بضيق:اووف...
و طفت المنبه تاني و نامت بسلام..
لؤلؤه بفزع:يالهووووي..المعاد.....
و قامت تجري من علي السرير و بقت تتحرك في الأوضه زي المجنونه....
لؤلؤه:اعمل اي اعمل اي...
و جرت تبص في المنبه لقت أن الساعه خمسه و نص الفجر....
لؤلؤه بخضه:يالهوي يالهوي..
و جرت علي دولابها طلعت ليها هدوم و جرت علي الحمام تغير.....و بعد دقيقتين خرجت حطت كل اللي هتحتاجه في شنطتها و ربطت شعرها بسرعه و طلعت تجري..
فضلت واقفه كتير علي ما لقت تاكسي و ركبت...
السواق:علي فين حضرتك..
لؤلؤه:ع ا...
و نست انها مشافتش رساله العنوان...
فتحت تليفونها بسرعه و عرفت العنوان...
لؤلؤه: اطلع علي........
---
كان بيعوم في حمام السباحه الخاص بالفيلا اللي اشتراها عشان يقعد فيها و خصوصا بعد اللي حصل و أنه هيحتاج مكان... خرج فهد من حمام السباحه و اخد فوطه كانت علي كرسي ادام حمام السباحه و بقي ينشف شعره....و طلع علي أوضته عشان يغير هدومه...
فهد:اممم..اتأخرت عن معادها...شكل النهارده يوم متعب اوي..
و بدأ يجهز و سمع صوت الجرس بيرن.....
نزل فهد بهدوء و هو بيقفل قميصه و فتح الباب....
كانت لؤلؤه واقفه و بتتاوب من قله النوم...
فهد بص في ساعته:ساعه الا ربع تأخير...
لؤلؤه بصوت ضعيف:ملقتش تاكسي بسهوله...
فهد ببرود:مش مشكلتي...
و دخل ببرود لجوا و وراه لؤلؤه.....
فهد:ما تقفلي الباب!
لؤلؤه بتوتر:ب..بس...
فهد بجديه: مش هنبدأها بدري..و يلا اعمليلي قهوه..
لؤلؤه هزت دماغها بأه...و راحت قفلت الباب و دخلت تشوف المطبخ فين...
دخلت لؤلؤه و حطت شنطتها علي الرخامه و بضيق:ربنا ينتقم منك يا شيخ..
و بتقليد لفهد:هنبدأها بدري..اعمليلي قهوه...تطفحها يا جدع..
فهد من وراها بهدوء:بتقولي ايه؟!!
لؤلؤه لفت بسرعه و بخوف:ها..لا ولا حاجه.. لا ده انا بس بقول القهوه فين...
فهد:اطلبي من الماركت...
لؤلؤه:حاضر...
و لنفسها:حسبي الله...
خرج فهد من المطبخ و طلبت لؤلؤه القهوه و فضلت مستنيه الحاجه...و عملت القهوه لفهد و خرجت تقدمها ليه...
لؤلؤه:اتفضل القهوه..
فهد ببرود:حطيها عندك...
لؤلؤه حطتها بغيظ و لنفسها:قليل الذوق....
و مشت خطوتين و لقت فهد بيكح و شرق....
لؤلؤه بفرحه و صوت واطي:هييه هييه...
فهد:كح.كح..كح..كح..كح..
جرت لؤلؤه عليه و ادته مايه... و شرب فهد و هدأ و مشكرهاش...
لؤلؤه بخفوت: أنا غلطانه إلهي كنت فطست..
فهد بعدم فهم:بتقولي حاجه..
لؤلؤه ببراءه مزيفه: أبدا..
فهد: اممم..اسمك ايه؟!
لؤلؤه:لؤلؤه علم الدين...
فهد:و أنا فهد الأشقر..
لؤلؤه متكلمتش ف فهد كمل كلامه:و انتي هتبقي الاسستنت بتاعتي...
لؤلؤه:اها..
فهد:اتفضلي و كمان ساعه هنروح نتفق علي حاجات...
لؤلؤه: تمام..
---
سامر هاتفياً بصدمه:بتقول ايه!!!!!!
أدهم بتأكيد:اللي سمعته زياد لسه قافل معايا و معادهم الساعه ١٠..
سامر بفرح:ايوا كده بقي خليه يرجع تاني لأرض الملعب...
أدهم بضحك:ههههه بس لازم يتربي علي حركته دي..
سامر:يمكن يبني لسه واخد القرار...
أدهم بتفكير:يمكن...
فهد بسخريه:احم..مش لازم تكتري يعني ده ميتنج مش حفله...
لؤلؤه ضمت شفايفها بغيظ و نزلت المرايه من علي وشها:و الله ده كونسيلر و حواجب و رموش و روج...
فهد ببرود:اممم..طب كويس...
لؤلؤه ابتسمت ليه ببرود و رجعت تكمل....و هو ابتسم بخفه علي كلامهم...و خرج عشان يجهز هو كمان...
---
غير هدومه و نزل لقي لؤلؤه قاعده بتلعب في تليفونها و باين عليها الملل..
فهد بهدوء: لسه بدري علي الملل ده...
لؤلؤه بصتله و سكتت...
فهد:اتفضلي يلا عشان منتأخرش...
لؤلؤه: حاضر...
و قامت فتحت شنطتها تتأكد أن كل حاجه فيها..و خرجت مع فهد...ركبوا العربيه الخاصه بيه..و كانت لؤلؤه جعانه....
لؤلؤه لنفسها:إنسان قليل الذوق حتي مسابنيش أفطر...ايه مفكرني حيوانه..ده حتي الحيوان بيأكلوه..
و بقله حيله:يارب يحس علي دمه و يسيبني أفطر...اوووف...
*بعد عشر دقايق*
وقف فهد العربيه و نزل منها و كذلك لؤلؤه..بصت حواليها لقيت سور من الحديد شكله حلو جدا و وراه جنينه كبيره مليانه ورود..و في مبني في نصها عباره عن ٣ أدوار و فيه لوحه ع البوابه مكتوب عليها زياد مطر بالإنجليزي...
قاطع فهد تأملها ببرود:يلا...
و مشي و لؤلؤه بصتله بغيظ و بصوت واطي:لو جارر جاموسه وراك مش هتبقي كده...حسبي الله و نعم الوكيل....
---
زياد بفرح:اوووووو...فهد الأشقر راجع تاني... أنا مش مصدق نفسي...حتي لما كلمتني قولت مثلا عاوز حاجه تانيه...
فهد بضحك:هههههه لا يا سيدي راجع...
و بجدية: عاوزك بقي تجيب التيم بتاعك و تيجي الفيلا عندي عشان هتكون مكتب و كمان بيتي ف عاوزك توازن بين ده و ده...و عاوز لوجو جديد لمجموعة الأشقر...
زياد بجديه:خلاص نشتغل علي ده...تحب نبدأ من امتي؟
فهد:من النهارده.. قوم تعالي معايا تشوف الفيلا..عشان هشتغل علي اخر الأسبوع رسمي..
زياد:أيوا يا فهد بس لازم حفله افتتاح...
فهد بهدوء:مفيش مشكله...رتب انت بقي اومال انا جايلك ليه...
زياد بفرح:هتبقي أفخم حفله هخلي العالم كله يتكلم عنها...يلا بينا نروح الفيلا...
فهد قام:يلا...
كل كلامهم ده لؤلؤه كانت قاعده سمعاه و استنتجت أن فهد مصمم أزياء...و قامت عشان تروح معاهم...
بس حست بدوخه ف قعدت بسرعه مكانها...
فهد لاحظ أن لؤلؤه مش وراه هو و زياد...ف رجع للمكتب..لقاها لسه قاعده...
فهد بنفاذ صبر:انتي قاعده مكانك ليه...
لؤلؤه بكدب:معلش كنت بشوف حاجه...
و حاولت تقوم و لنفسها بتعب:معلش تعالي علي نفسك عشان ميشمتش فيكي....
و قامت لؤلؤه بالعافيه و مشت ورا فهد و زياد..
---
وصلوا الفيلا و زياد بقي يتفرج عليها....و يتشاور مع فهد في حاجات...
زياد:طب مثلا حابب يكون الاستايل ايه..
فهد:عاوز حاجه مكس بين العربي و الغربي و يكون فيه الوان ف كورنر معين...
زياد بفهم:فهمتك...طب بص..مبدئيا مساحه الجنينه عندك تجنن و ده يكفي أنك تعمل الحفله فيها و متحتاجش للفيلا من جوا...
فهد:تمام...
و بتذكر:اوووبس..سوري بس نسيت أسألك تشرب ايه؟!
زياد:ملوش لازمه يبني...
فهد:لا ازاي...لؤلؤه..
لؤلؤه:نعم حضرتك؟
فهد:اعملي نسكافيه لمستر زياد...
لؤلؤه اتنهدت بقهر:حاضر...
و مشت علي المطبخ...
زياد:الكورنر ده اي رأيك لو عملنا فيه لوحه للوجو...
---
دخلت لؤلؤه المطبخ و قعدت تعيط بقهر....
لؤلؤه ببكاء:ليه بس يارب...ليه تخليني خدامه لواحد زي ده....
و فضلت تعيط شويه و افتكرت النسكافيه...
لؤلؤه:أحضره أحسن بدل ما يسمعني كلمتين ملهمش لازمه...
و بدأت تجهز النسكافيه...
لؤلؤه لنفسها بجديه:أنا لازم أكلمه بعد ما زياد ده يمشي انا مش هبقي خدامه عنده حتي لو هتحبس...
و خلصت النسكافيه و خرجت من المطبخ عشان تقدمه ل زياد...
لؤلؤه:اتفضل..
زياد بابتسامه مجامله:ميرسي...
و بتساؤل:اسمك ايه بقي عشان متعرفتش عليكي..
لؤلؤه لسه هترد بس فهد قاطعها:لؤلؤه..اسمها لؤلؤه...
زياد شرب من النسكافيه و بإعجاب: اممم..اسمك جميل جدا و كريتيف..
فهد بجديه:لؤلؤه..ممكن تجبيلي تليفوني...
لؤلؤه:حاضر...
و مشت و هي علي أخرها من فهد
---
الساعه بقت ٢ و لؤلؤه قاعده علي أخرها من تصرفات فهد...
لؤلؤه لنفسها:اي الإنسان البجح ده..لا أنا لازم أوقفه عند حده..
و قامت خرجت للجنينه و فهد قاعد بيشتغل علي اللاب توب...
لؤلؤه بجدية:بقولك ايه يا جدع أنت.. أنا مش خدامه عندك أنا لو وافقت ف وافقت علي اني مساعده ليك لكن مش قهوجي كل خمس دقايق اعملي قهوه و نسكافيه...و لو هتسجن اتسجن ارحم من اللي أنا فيه ده...
فهد بحده:أنتي ازاي تكلميني بالطريقه دي...
لؤلؤه بصوت عالي: أهو ده اللي عندي...
و لفت عشان تمشي بس وقعت في الأرض...و مبقتش شايفه و لا قادره تقف....
فهد بسخريه:ايه!!ما مشتيش ليه!!
لؤلؤه حطت ايديها علي رأسها و بألم:ااه..ربنا ينتقم منك يا شيخ..اشوف فيك يوم...
فهد بصوت عالي:بتقولي ايه انتي؟!
لؤلؤه حاولت تقوم بس وقعت علي الأرض تاني..و متحركتش..
فهد ببرود:قديمه قديمه..قومي يلا و لو جدعه اعملي اللي ف دماغك...
مسمعش رد من لؤلؤه...ف استغرب...
فهد:لؤلؤه...
و قام من مكانه راح لعندها لاقاها مغمضه عينيها...
فهد بسخرية:لا شغل أغمي عليكي و الكلام ده مش هيرحمك مني...
و فضل مستني بس مفيش اي رد من لؤلؤه....
فهد بقلق:انتي أغمي عليكي بجد و الا ايه!!!!
---
في مكتب سامر:
سامر باستغراب: أدهم.. ايه جابك؟!
أدهم بسخرية: تصدق يلا أنك قليل الذوق.. حد يقول لصاحبه اي جابك...
و قعد علي الكرسي اللي ادام مكتب سامر:علي العموم يا سيدي جيتلك عشان نروح لفهد...
سامر:اشطا ربع ساعه و نتحرك...
---
الدكتور:هي عندها هبوط واضح انها مكالتش من الصبح...ف لازم تأكل اي حاجه عشان تفوق..
فهد:تمام..اتفضل حضرتك...
و حاسب الدكتور و وصله لحد الباب...و رجع قعد ادام لؤلؤه....
فهد:مقولتيش ليه انك مكلتيش؟
لؤلؤه بجدية:و الله! أقول...ده أنت مش مديني فرصه..و لا عارفه أطلب لنفسي أي فطار...
فهد اتنهد:تحبي تأكلي ايه؟
لؤلؤه بسخريه:لا شكرا..
و قامت راحت أخدت شنطتها و مشت.....
فهد لنفسه بضيق:ما أنت اللي غبي..مصحيها من الفجر و جايبها و ساحلها شغل و طلبات و عاوزها تأكل!!!
لؤلؤه بنوم:اممم..اي الازعاج ده بس...
و طفت المنبه...و رجعت تاني تكمل نوم....
*بعد عشر دقايق*
ترررن ترررن...
لؤلؤه بضيق:اووف...
و طفت المنبه تاني و نامت بسلام..
لؤلؤه بفزع:يالهووووي..المعاد.....
و قامت تجري من علي السرير و بقت تتحرك في الأوضه زي المجنونه....
لؤلؤه:اعمل اي اعمل اي...
و جرت تبص في المنبه لقت أن الساعه خمسه و نص الفجر....
لؤلؤه بخضه:يالهوي يالهوي..
و جرت علي دولابها طلعت ليها هدوم و جرت علي الحمام تغير.....و بعد دقيقتين خرجت حطت كل اللي هتحتاجه في شنطتها و ربطت شعرها بسرعه و طلعت تجري..
فضلت واقفه كتير علي ما لقت تاكسي و ركبت...
السواق:علي فين حضرتك..
لؤلؤه:ع ا...
و نست انها مشافتش رساله العنوان...
فتحت تليفونها بسرعه و عرفت العنوان...
لؤلؤه: اطلع علي........
---
كان بيعوم في حمام السباحه الخاص بالفيلا اللي اشتراها عشان يقعد فيها و خصوصا بعد اللي حصل و أنه هيحتاج مكان... خرج فهد من حمام السباحه و اخد فوطه كانت علي كرسي ادام حمام السباحه و بقي ينشف شعره....و طلع علي أوضته عشان يغير هدومه...
فهد:اممم..اتأخرت عن معادها...شكل النهارده يوم متعب اوي..
و بدأ يجهز و سمع صوت الجرس بيرن.....
نزل فهد بهدوء و هو بيقفل قميصه و فتح الباب....
كانت لؤلؤه واقفه و بتتاوب من قله النوم...
فهد بص في ساعته:ساعه الا ربع تأخير...
لؤلؤه بصوت ضعيف:ملقتش تاكسي بسهوله...
فهد ببرود:مش مشكلتي...
و دخل ببرود لجوا و وراه لؤلؤه.....
فهد:ما تقفلي الباب!
لؤلؤه بتوتر:ب..بس...
فهد بجديه: مش هنبدأها بدري..و يلا اعمليلي قهوه..
لؤلؤه هزت دماغها بأه...و راحت قفلت الباب و دخلت تشوف المطبخ فين...
دخلت لؤلؤه و حطت شنطتها علي الرخامه و بضيق:ربنا ينتقم منك يا شيخ..
و بتقليد لفهد:هنبدأها بدري..اعمليلي قهوه...تطفحها يا جدع..
فهد من وراها بهدوء:بتقولي ايه؟!!
لؤلؤه لفت بسرعه و بخوف:ها..لا ولا حاجه.. لا ده انا بس بقول القهوه فين...
فهد:اطلبي من الماركت...
لؤلؤه:حاضر...
و لنفسها:حسبي الله...
خرج فهد من المطبخ و طلبت لؤلؤه القهوه و فضلت مستنيه الحاجه...و عملت القهوه لفهد و خرجت تقدمها ليه...
لؤلؤه:اتفضل القهوه..
فهد ببرود:حطيها عندك...
لؤلؤه حطتها بغيظ و لنفسها:قليل الذوق....
و مشت خطوتين و لقت فهد بيكح و شرق....
لؤلؤه بفرحه و صوت واطي:هييه هييه...
فهد:كح.كح..كح..كح..كح..
جرت لؤلؤه عليه و ادته مايه... و شرب فهد و هدأ و مشكرهاش...
لؤلؤه بخفوت: أنا غلطانه إلهي كنت فطست..
فهد بعدم فهم:بتقولي حاجه..
لؤلؤه ببراءه مزيفه: أبدا..
فهد: اممم..اسمك ايه؟!
لؤلؤه:لؤلؤه علم الدين...
فهد:و أنا فهد الأشقر..
لؤلؤه متكلمتش ف فهد كمل كلامه:و انتي هتبقي الاسستنت بتاعتي...
لؤلؤه:اها..
فهد:اتفضلي و كمان ساعه هنروح نتفق علي حاجات...
لؤلؤه: تمام..
---
سامر هاتفياً بصدمه:بتقول ايه!!!!!!
أدهم بتأكيد:اللي سمعته زياد لسه قافل معايا و معادهم الساعه ١٠..
سامر بفرح:ايوا كده بقي خليه يرجع تاني لأرض الملعب...
أدهم بضحك:ههههه بس لازم يتربي علي حركته دي..
سامر:يمكن يبني لسه واخد القرار...
أدهم بتفكير:يمكن...
بقلم نورهان نصار
كان فهد قاعد بيتابع في لؤلؤه و هي قاعده علي السفره ماسكه مرايه و بتحط ميكب.....فهد بسخريه:احم..مش لازم تكتري يعني ده ميتنج مش حفله...
لؤلؤه ضمت شفايفها بغيظ و نزلت المرايه من علي وشها:و الله ده كونسيلر و حواجب و رموش و روج...
فهد ببرود:اممم..طب كويس...
لؤلؤه ابتسمت ليه ببرود و رجعت تكمل....و هو ابتسم بخفه علي كلامهم...و خرج عشان يجهز هو كمان...
---
غير هدومه و نزل لقي لؤلؤه قاعده بتلعب في تليفونها و باين عليها الملل..
فهد بهدوء: لسه بدري علي الملل ده...
لؤلؤه بصتله و سكتت...
فهد:اتفضلي يلا عشان منتأخرش...
لؤلؤه: حاضر...
و قامت فتحت شنطتها تتأكد أن كل حاجه فيها..و خرجت مع فهد...ركبوا العربيه الخاصه بيه..و كانت لؤلؤه جعانه....
لؤلؤه لنفسها:إنسان قليل الذوق حتي مسابنيش أفطر...ايه مفكرني حيوانه..ده حتي الحيوان بيأكلوه..
و بقله حيله:يارب يحس علي دمه و يسيبني أفطر...اوووف...
*بعد عشر دقايق*
وقف فهد العربيه و نزل منها و كذلك لؤلؤه..بصت حواليها لقيت سور من الحديد شكله حلو جدا و وراه جنينه كبيره مليانه ورود..و في مبني في نصها عباره عن ٣ أدوار و فيه لوحه ع البوابه مكتوب عليها زياد مطر بالإنجليزي...
قاطع فهد تأملها ببرود:يلا...
و مشي و لؤلؤه بصتله بغيظ و بصوت واطي:لو جارر جاموسه وراك مش هتبقي كده...حسبي الله و نعم الوكيل....
---
زياد بفرح:اوووووو...فهد الأشقر راجع تاني... أنا مش مصدق نفسي...حتي لما كلمتني قولت مثلا عاوز حاجه تانيه...
فهد بضحك:هههههه لا يا سيدي راجع...
و بجدية: عاوزك بقي تجيب التيم بتاعك و تيجي الفيلا عندي عشان هتكون مكتب و كمان بيتي ف عاوزك توازن بين ده و ده...و عاوز لوجو جديد لمجموعة الأشقر...
زياد بجديه:خلاص نشتغل علي ده...تحب نبدأ من امتي؟
فهد:من النهارده.. قوم تعالي معايا تشوف الفيلا..عشان هشتغل علي اخر الأسبوع رسمي..
زياد:أيوا يا فهد بس لازم حفله افتتاح...
فهد بهدوء:مفيش مشكله...رتب انت بقي اومال انا جايلك ليه...
زياد بفرح:هتبقي أفخم حفله هخلي العالم كله يتكلم عنها...يلا بينا نروح الفيلا...
فهد قام:يلا...
كل كلامهم ده لؤلؤه كانت قاعده سمعاه و استنتجت أن فهد مصمم أزياء...و قامت عشان تروح معاهم...
بس حست بدوخه ف قعدت بسرعه مكانها...
فهد لاحظ أن لؤلؤه مش وراه هو و زياد...ف رجع للمكتب..لقاها لسه قاعده...
فهد بنفاذ صبر:انتي قاعده مكانك ليه...
لؤلؤه بكدب:معلش كنت بشوف حاجه...
و حاولت تقوم و لنفسها بتعب:معلش تعالي علي نفسك عشان ميشمتش فيكي....
و قامت لؤلؤه بالعافيه و مشت ورا فهد و زياد..
---
وصلوا الفيلا و زياد بقي يتفرج عليها....و يتشاور مع فهد في حاجات...
زياد:طب مثلا حابب يكون الاستايل ايه..
فهد:عاوز حاجه مكس بين العربي و الغربي و يكون فيه الوان ف كورنر معين...
زياد بفهم:فهمتك...طب بص..مبدئيا مساحه الجنينه عندك تجنن و ده يكفي أنك تعمل الحفله فيها و متحتاجش للفيلا من جوا...
فهد:تمام...
و بتذكر:اوووبس..سوري بس نسيت أسألك تشرب ايه؟!
زياد:ملوش لازمه يبني...
فهد:لا ازاي...لؤلؤه..
لؤلؤه:نعم حضرتك؟
فهد:اعملي نسكافيه لمستر زياد...
لؤلؤه اتنهدت بقهر:حاضر...
و مشت علي المطبخ...
زياد:الكورنر ده اي رأيك لو عملنا فيه لوحه للوجو...
---
دخلت لؤلؤه المطبخ و قعدت تعيط بقهر....
لؤلؤه ببكاء:ليه بس يارب...ليه تخليني خدامه لواحد زي ده....
و فضلت تعيط شويه و افتكرت النسكافيه...
لؤلؤه:أحضره أحسن بدل ما يسمعني كلمتين ملهمش لازمه...
و بدأت تجهز النسكافيه...
لؤلؤه لنفسها بجديه:أنا لازم أكلمه بعد ما زياد ده يمشي انا مش هبقي خدامه عنده حتي لو هتحبس...
و خلصت النسكافيه و خرجت من المطبخ عشان تقدمه ل زياد...
لؤلؤه:اتفضل..
زياد بابتسامه مجامله:ميرسي...
و بتساؤل:اسمك ايه بقي عشان متعرفتش عليكي..
لؤلؤه لسه هترد بس فهد قاطعها:لؤلؤه..اسمها لؤلؤه...
زياد شرب من النسكافيه و بإعجاب: اممم..اسمك جميل جدا و كريتيف..
فهد بجديه:لؤلؤه..ممكن تجبيلي تليفوني...
لؤلؤه:حاضر...
و مشت و هي علي أخرها من فهد
---
الساعه بقت ٢ و لؤلؤه قاعده علي أخرها من تصرفات فهد...
لؤلؤه لنفسها:اي الإنسان البجح ده..لا أنا لازم أوقفه عند حده..
و قامت خرجت للجنينه و فهد قاعد بيشتغل علي اللاب توب...
لؤلؤه بجدية:بقولك ايه يا جدع أنت.. أنا مش خدامه عندك أنا لو وافقت ف وافقت علي اني مساعده ليك لكن مش قهوجي كل خمس دقايق اعملي قهوه و نسكافيه...و لو هتسجن اتسجن ارحم من اللي أنا فيه ده...
فهد بحده:أنتي ازاي تكلميني بالطريقه دي...
لؤلؤه بصوت عالي: أهو ده اللي عندي...
و لفت عشان تمشي بس وقعت في الأرض...و مبقتش شايفه و لا قادره تقف....
فهد بسخريه:ايه!!ما مشتيش ليه!!
لؤلؤه حطت ايديها علي رأسها و بألم:ااه..ربنا ينتقم منك يا شيخ..اشوف فيك يوم...
فهد بصوت عالي:بتقولي ايه انتي؟!
لؤلؤه حاولت تقوم بس وقعت علي الأرض تاني..و متحركتش..
فهد ببرود:قديمه قديمه..قومي يلا و لو جدعه اعملي اللي ف دماغك...
مسمعش رد من لؤلؤه...ف استغرب...
فهد:لؤلؤه...
و قام من مكانه راح لعندها لاقاها مغمضه عينيها...
فهد بسخرية:لا شغل أغمي عليكي و الكلام ده مش هيرحمك مني...
و فضل مستني بس مفيش اي رد من لؤلؤه....
فهد بقلق:انتي أغمي عليكي بجد و الا ايه!!!!
---
في مكتب سامر:
سامر باستغراب: أدهم.. ايه جابك؟!
أدهم بسخرية: تصدق يلا أنك قليل الذوق.. حد يقول لصاحبه اي جابك...
و قعد علي الكرسي اللي ادام مكتب سامر:علي العموم يا سيدي جيتلك عشان نروح لفهد...
سامر:اشطا ربع ساعه و نتحرك...
---
الدكتور:هي عندها هبوط واضح انها مكالتش من الصبح...ف لازم تأكل اي حاجه عشان تفوق..
فهد:تمام..اتفضل حضرتك...
و حاسب الدكتور و وصله لحد الباب...و رجع قعد ادام لؤلؤه....
فهد:مقولتيش ليه انك مكلتيش؟
لؤلؤه بجدية:و الله! أقول...ده أنت مش مديني فرصه..و لا عارفه أطلب لنفسي أي فطار...
فهد اتنهد:تحبي تأكلي ايه؟
لؤلؤه بسخريه:لا شكرا..
و قامت راحت أخدت شنطتها و مشت.....
فهد لنفسه بضيق:ما أنت اللي غبي..مصحيها من الفجر و جايبها و ساحلها شغل و طلبات و عاوزها تأكل!!!