الفصل الثالث 3 من رواية وقع الفهد في فخ الغزال بقلم الكاتبة حنان صلاح كامل للقراءة والتحميل
رواية وقع الفهد في فخ الغزال الفصل الثالث
في مكان اخر بفيلا فهد علي الشازلي
صوت قرقره ماء مع صوت دوش واستبداله بصوت غلق باب ترقعه توقف قرقره الماء صنع قهوه سريعه بشكل اعتيادي خطواط قويه واثقه ازرار قميص ابيض تغلق علي جسد رياضي اقدام بحزاء اسود رجالي ليظهر شاب عريض المنكبين طول من ظهره وهو ذاهم الي فتح باب الفيلا الذي رن جرسه معلن عن وصول احدهم
فهد: اصبر يالي بتخبط مين الغتت الي بيخبط بالطريقه السخيفه دي
ليفتح وهو مقتطب حاجبيه
رامز: انا جيييييت قالها بترحيب
ليلقي فهد له نظره جمود ويغلق الباب بوجهه
رامز: افتح يالا
فهد مش عاوزين النهارده وبعدين انا مجبتش علاج الضغط معملتش حسابي انك جاي مش خااارج
رامز: حتي لو قلتلك اني في بنت هزمتني فالملاكمه ؟؟؟؟! قالها بتشويق
فهد : وهو يفتح الباب مسرعا بفضول ويلقي له نظره تشويق
رامز: بمكر بس خلاص بقه بما انك مجبتش دوي الضغط ومش عاوز النهارده بلاااش
ليمسكه فهد وكانه حرامي غسيل من ياقه قميصه ويمشي به
فهد: امشي معايا ع العربيه يا واطي عندنا شغل
رامز وهو يحاول الفرار منه كفار وقع بالمصيده
رامز: انا انا رامز محمد الشازلي اتمسك كده
......ايووون يبقي ابن عم فهد وصديقه الصدوق
فهد: هتحكيلي بعد الشغل تمام
رامز: عاوز تقابلني بعد الشغل يا سافل لالا انا من عيله محافظه قالها بصوت رفيع وكانه انثي
لينظر له فهد من فوقه لاعلاه باشمازاز
ليرد فهد علي نظرته باسلوب كوميدي
فهد بنفس نبره الصوت الانثوي : ايه داااا لالالا بتبصلي كده ليه ليخبيء اكتافه بيديه. كله الا اشرف يا فهد بيه كله الا الشرف معندك اخوات ولاد.
ليفرط فهد ضحكا عليه ولا يستطيع تمالك نفسه اكثر
فهد: هههههههههعهههه مفكرتيش فالي فبطنك يا هانم
رامز : ولما عمك يسالني فبطنك ايه اعمل ايه دلوقتي
فهد : قله سندوتشات الكبده
ليظلوا علي هذا الحال يضحكون حتي وصلوا شركه الشازلي
فهد : بص قبل ما انزل من العربيه لو عملت الي عملته عملته امبارح هاولع فيك بجاز يا رامز
ليرد رامز بجديه: لالا عيب ده كان تخليص حق بس ادعيلي اهم حاجه
فهد : يهدك ربنا
لينزلا كلاهما و هم اجمل شباب بالشركه واعلاهم مكانه
ليصلا الي ذاويه تفصل الموظفين في ممر طويل عن باقي اقسام الشركه ومكتب فهد باخر الممر ليتقدم فهد
فهد : صباح الخير
ليقف الموظفين فجاه : صباح النو
رامز وهو متخفي بالزاويه ::هيهيهيهيهيهييييييي
اطلق ضحكه مداويه وكانها من فتاه بالملاهي الليليه
فهد: بصوت خافت حسابك فالمكتب يا حيوان
رامز بصوت رفيع انثوي: انت تخدني لحم وترميني عضم يا سونا يا خاين
ليمشي فهد مسرعا الي مكتبه ويلحق به رامز ليضحك له الموظفين فانه برغم غروره لطيف جدا
بقلم حنان صلاح
في مكتب فهد
فهد قلتلي بقه بتلعب ملاكمه ها
رامز وقد بدي عليه التوتر : ايييه وربنا اندهلك ايمان مرات عمي
فهد: بضجر انا بقه هاعلمك المصارعه الحره ليضربه و يلكمه و يطيح رامز بارجاء الغرفه
فيقطع هذا العراك علي الشازلي
في مكان اخر
ندي: الو
ريهام : انتي لسه نايمه الساعه 7
ندي: وانا اقوم ليه 7غير لو نويت اني ابيع لبن
ريهام: انتي ليه كل لما تسمعي صوتي لازم تقليلي لبن اوعي تكون تعويزه عاوزه تسخطيني ضفضعه
لتستغرب ندي من هذا الاسلوب الفكاهي
ريهام بجديه تعالي الجناح بتاعي مش لازم نخرج نتكلم بره
ندي تمام
لتذهب لجماحها وتجد باب الغرفه مفتوح
ندي: ريهام
ريهام : ايوه اهه ثواني. لتجلس ندي علي السرير
ريهام وقد جلست جوارها
ندي ونظرت لها بجديه: قولي معاكي اهه
ريهام: انتي هتجيلي العياده علي انك مريضه و هاقعدك معاه ندي : كلها اسبوع ونوفا تيجي اصبري
ريهام : لا ماهو لو نوفا تنفع كنت جبتها انا عوزاكي انتي ومن غير نقاش
ندي: اهه تغيير بدل الملل
ريهام تكمل ما بداته:....
ندي: ينفع تنسي الفستان
ريهام : عشر دقايق وتبقي لابساه
ندي : والنب...
ريهام: خمس دقايق
ندي : بس ده عر....
ريهام: بقو دقيقتين
لتذهب ندي لتجهز نفسها
عوده لشركه الشاذلي
علي: ايه الي بتهببوه ده
فهد ورامز وهم يقفون فجاه ويطاطؤن روسهم للارض كالنعامه
فهد: هو الي بدا
رامز. ببرائه: لا هو الي بدا
فهد: انا انا عملت ايه بقه ان شاء الله
ليبداو شجار جديد كانهم اطفال
علي: باااااس انا واقف
ليقفوا كما كانوا
علي: اشتغلوا بدل ما تتخانقوا عيب بقيتوا شحطه وبتستعيلوا بردو
ليخرج صافع الباب خلفه
ليرفع فهد راسه و يركل رامز في قدمه
ليزغزغه رامز وينهار فهد ضهكا ضحكات بريئه تزيده جاذبيه
بفيلا الغزأل
ريهام : يلا يا ندي انتي بتعملي اي كل ده
لتخرج ندي بانوثه وكاذبيه لا توصف بفستان احمر علي الركبه بفتحه صدر مربعه مكشوفه وكعب بالون البيج يتماشي مع الفستان اما شعرها تركته منسدل كالسلسال علي ظهرها ليداري ضهرها المكشوف
ريهام : لمي شهرك لفوق
ندي : وربنا ما هاجي
ريهام : اووف خلاص يلا نمشي
ندي: وهي تتقدم امامها بثقه
وصلوا العياده
في شركه الشازلي
فهد وهو يضبط بدلته وشعره الغير منظم علي الاطلاق. انا لازم امشي عندي مشوار
رامز:انت لسه مفكر انك مجنون وبتتعالج عند الدكتوره المناخوليا دي
فهد: ياابني المض النفسي مش جنان
رامز: هم بيقولوا كده فالاول لحد ما يتجننو
فهد وهو يتافف من عناده ومجادلته
ويخرج من الشركه الي عياده. ريهام
عند نزول ندي من السياره توقف الماره و سلطوا انظارهم لهذه الملكه التي ظهرت فجاه
اما ندي في نفسها تسب وتلعن مرات ابيها
دخلوا العياده. حتي وصلو غرفه ريهام
ندي: اعمل ايه بقي
ريهام: نفس الي اتفقنا عليه
ندي ماانا مش هاعرف امثل اني ضعيفه ذي ما قلتي لو حد دسلي ع طرف هكسر رقبته
ربهام: يا نهارك اسود تكسري مين يا بت انتي هبله
ندي: احفظي لسانك معايا
ليقاطعهم السكرتاريه معلنه عن وصول فهد
ليذيد ارتباك ندي
ريهام يلا اقعدي اتكلمي الحوار الي حفظتهولك امبارح
ريهام: للسكرتاريه قولوا لفهد باشا يدخل
ليفتح فهد الباب و يري تلك الحوريه التي تجلس وتتحدث بصوت رقيق ولاكنه لا يراها فهي ظهرها للباب
ندي: مشكلتي انه كدب يا دكتوره تخيلي بعد ما قلت اديله فرصه احبه طلع عارفني عشان فلوس بابي و حاول يسرق الفيلا
فهد في نفسه : اليست مشكلتها تشابه مشكلته كثيرا
فهد وقد اطلق تنهيده : احم احم
- وقع الفهد في فخ الغزال الفصل الرابع أضغط هنا