رواية وقع الفهد في فخ الغزال للقراءة والتحميل كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير عبر دليل الروايات (deliil.com)
رواية وقع الفهد في فخ الغزال الفصل الأول
في غرفه يسودها الهدوء بالون الابيض والاسود يرن المنبه دليل علي ان الساعه التاسعه صباحا ليوقف رنينه احدهم صوت خطوات وغلق باب و دوش وفرشاه اسنان ليعود صوت فتح الباب وغلقه مع صوت غلق ستره رجالي سوداء و صوره لبنطلون جينز و حذاء رياضي وتدل حركه القدم علي الارض ان صاحب هذا الزي يلعب ضغط يعلو ويهبط عن الارض ويقفز ليخرج من الغرفه ليهبط بوقار علي السلم و بخفه ليخرج من قصر الغزال فتاه بعيون زرقاء كالبحر الكاريبي فائقه الجمال ولاكن ذيها رجالي لا يليق بكونها جميله كعارضات الازياء انها ندي
ندي: تاااامر
تامر البواب: ايوه يا ست هانم
ندي : عجلتي فين
تامر : ماهو اص اص. اااا.
ندي وهي تخطو خطوات واثقه تجاهه بغضب يتمكن من نظراتها لتشبه عيون وحش مرعب
تامر: سايق عليكي النبي ما تبصيلي كده اقفي مكانك والنبي يا بتي
ندي: وهي تجذ علي اسنانها وتحاول كبت غصبها فتخشي ان حدث ما يجول براسها ..انطق انا هاديه اهه هاديه خااالص
تامر بتوتر وسرعه فالحديث: ريهام هانم طلبت مني اكسرها
ندي بعدم انتباه اه ماش..... .وعند انباهها لما تفوه به هذا العجوز الدذ اوقع نفسه بفم التمساح: اييييه وقد تملك الغضب من خلاياها وترقع بصيلات شعرها. نهارك اسو...
ليقاطعها لينقذ نفسه هذا الابله صاحب الستين عام : بس منفزتش ايوه وربنا ما نفذت
لتهدا وتتنفس الصعدا وتقول بتنهيده : ونظره شفقه لهذا العجوز الذي تحبه كثيرا كفرد من العائله. متزعلش انا بس مزاجي وحش من الصبح
تامر : يبقي مبصتيش فالمرايه صح
ندي تنظر له بامتعاض وتسخر من حديثه كونها جميله
تامر: كلمه حق مرات ابوكي عندها حق المره دي يا بتي انتي بنت حلوه النبي حارسك وصاينك تركبه بسكلته سيبتي ايه للرجاله وبتلعبي بكس ده انتي قفشتي الحرامي عدمتيه العافيه
ندي: دي بتاعه ماما وانت عارف هي عندي اهم من اي حاجه دي اخر حاجه سبتهالي
تامر: بصي بقه لو مضحكتيش قبل ما اروح اجبهالك هاخلي دينا بتي تطبخ النهارده ها دينا يا ندي
ندي بزعر مدموج باشمازاز : الله يخليك يا رب تدخل الجنه بلاش اخر مره عملتلي منجه بالسجق وتقلي في اكله بالصبار المشوي لما يتشوي هيضيع مرارته والنبي هي الي ورتني المرار اشكال واصناف بلاش والنبي
ليضحك تامر بعجز من كبر سنه ومرضه : هههههه متخافيش هاخلي جنه تطبخ او انا الي هاطبخلك يا ست البنات عجلتك ورا السور عشان....ليخفض صوته ويقترب من اذنها. الحيزبونه متشفهاش
لتضحك ندي علي خوف وبرائه هذا الرجل الذي قضي عمره صديق والدتها ويعلم اسرارها ويقصها عليها
اما هي فقد انطلقت بدراجتها مسرعه الي النادي لتقوم بمنافسه جديده
لم تنتبه بمن يلاحقها بسيارته لتقطع عليها تلك السياره امام النادي
فتقفز من فوق دراجتها بشكل ساحر وتهبط فجاه علي السياره وتقفز مره جديده لتهبط ع الارض يخرج من السياره شاب وسيم بعيون عسليه وبشره سمراء يبدوا عليه كم هو رياضي طويل بذقن كثيفه
رامز: انتي بقه ندي
ندي: عرفت منين
رامز: وهو ينظر لها من اعلي لاسفل. قالولي هتنافس واحده بعنين زارقه اجمل مما تتوقع ليغمز لها بكل وقاحه
ندي : انت بقه رامز
رامز : وعرفتي منين
ندي: قالولي هتنافسي طفل مغرور اسخف مما اتوقع لتغمز له بسخريه منه
ليعقد حاجبيه : خلينا نشوف رد فعلك وانتي مكسوره
الفصل الثاني
لترد علي غروره بنظره استحقار واستخفاف وتدخل الي النادي ليصدم رامز من كم المشجعين لها
تصعد علي الحلبه بخفه كالغزاله
رامز: بس يا جماعه متهزروش ده تتهزم بسهوله قد العصفوره
لتلتف له ندي وهي تربط قفاز الملاكمه وتنظر له بتحدي وثقه بالنفس
رامز: تلاقي بس محدش بيعرف يضربك عشان بيصعب عليه جمالك وبيضعف قدامك بس اوعدك لاثبتلهم انك بتخسري من اول بكس لا بكس ايه انا اقلك هف تقعي هههههههه
ندي: خلصت؟؟؟؟ يلا يا مغرور لتشير بيدها ليرن جرس بدء المنافسه
تقف هي بثقه بينما هو ياخذ وضع الاستعداد
ندي: وهي تشير له بيدها ليقترب ويهاجمها
اما هو فرقض ليلكمها فتصده بيد وتضربه باخري بين معدته وصدره فيقع ارضا متالما
ندي وهي تنحني عليه : ده اول درس يا مغرور انك متاخدش بالمظاهر
ليقاوم مره اخري ويحرك رقبته مع نظره تحدي ويصرخ لتغطي صيحته علي صوت التشجيع فيهاجمها مره اخري لتاخذ خطوه رقيقه تتنافي مع هوجته وانفعاله وكانها قائد يروج احد الحيوانات المفترسه التي يراها اليفه
فتلتف بسرعه وخفه ليختل توازنه و تضرب اسفل رقبته ليقع ارضا مره اخري ويهزم امامها
لتقول له : بغرور يعادل غروره اممممم مش بطال ماشي حالك يا شاطر ممكن تروح تدرب كمبتديء هيجي منك
وتنزل عن الحلبه ليسلم عليها المشجعين تحت نظرات رامز الحاقده الثاقبه ليغادرو الجميع اخيرا فتظهر امراه فالاربعينات من عمرها تدخل من باب التدريب بفستانها الضيق الازرق الزي يعلو ركبتيها و لاكن انها انثي راقيه لايظهر عليها عمرها الحقيقي وايضا انثي قويه
ايمان مرات ابو روح دكتوره نفسيه : ايمان: بتسقيف تمثيلي متقطع شابو يا ندي
ندي : تؤ تؤ تؤ تؤ مرات ابويا ابو المزاميز هنا
ايمان: ايه الالفاظ السوقيه دي يا ندي
ندي: متتخيرش كتير عن اصلك يا..... لتلفظ بسخريه.. دكتوره
ايمان: ببرود وبعدين بقه فقله الادب دي
ندي: تمام اتفقنا علي ختطك امبارح عاوزه اي مني تاني
#فلاش_باك
ندي في عياده ريهام اكبر دكتوره نفسيه فمصر
ندي : اممم من غير سلامات انتي عارفه اني مش باحب اطول فالكلام عاوزه ايه
ريهام بارتباك ابدعت في اخفائه: انا ا. انا تشربي اي الاول
ندي: لبن
ريهام : ها؟؟؟!
ندي : البقره اكيد تعرفيها بناخد منها اللحمه و اللبن وتشرح وكان امامها طفل لديه سنتين وطفل غبي ايضا لتقول بسخريه النوع التاني بقه اللبن بيحطوه جوه علبه عاوزه واحد من البشر يمسك العلبه ويفتحها و يحط شويه فكبايه ويجبهم فهماني؟؟؟!
لتقضب ريهام حاجبيها فلم تكن تتوقع ان احد يحب ان يشرب اللبن بالاخص فتاه بهذه الهيئه الواثقه القويه
ريهام وهي تضغط علي ذر : كبايه لبن و قهوه ساده بسرعه
ندي: اممم؟؟؟! لتنظر لها باستفهام فهي لا تتحدث لها مهما كلفها الامر
ريهام : بصي انتي عارفه ان نوفا بنتي وهي هنا كانت بتساعدني اعالج المرضي وشغلي عباره عن اني اصاحب المريض لدرجه اني اراهنه علي انه يخف ونوفا بقه تبقي العنصر النسائي او تكلم حد من صحبها و نعالج حاله المريض من باب الصدفه
ندي: اختصري وقولي نصابه
ريهام : لا شطااااره
ندي وانا مالي
ريهام: سوال لطيف فهد شب مدلع بس ده بوظله نفسيته اتحبس فالبيت 15سنه بقي كتوم و معندوش ثقه فنفسه بالاخص ان اول بنت كدبت عليه بعد ما ادتله الثقه فنفسه وانها بقت كل حاجه اكتشف انها طمعانه ففلوسه هو حاليا مستقل عن اهله ففيلا خاصه ليه هو
ندي: امممم مسكين تراني لحظه تاثرت قالتها بسخريه من تفاهه هذا المرض النفسي وهي من فقدت والدتها من عمر السنه فما حال نفسيتها بالحق
ندي: انا ايه الي يخليني اوافق علي الطلب الاهبل ده
ريهام: براحتك متوافقيش وانا كمان مش موافقه علي بعثتك لليابان لتدريب البودو و مش موافقه علي اي ضمان لما تضربيلي حد فالشارع عشان بيعاكس واحده ومش موافقه استر علي مصايبك فضرب خلق الله بسبب انه عاكس دي ولا دي
ندي : ولو وافقت تنفذيلي طلباتي كلها
ريهام : هاعملك كل الي عوزاه قولي
ندي : موافقه بس مش باخد حقي مقدم لازم اخليه يخف الاول.....الا قليلي يا ماما الرهان ع كام ؟؟؟!
ريهام: شركه فتركيا و تلاتين مليون بس شفتي
ندي بسخريه : تؤ ملهوش حق بس كده ...لتتنهد انا ملشيه باي
ليدخل السكرتير بالبن والبن
لتاخذ ندي كوب اللبن :وتتذوقه.. وتقول باستهزاء علي الاقل لقيت فعيادتك حاجه طبيعيه مش خبيثه و مصطنعه ذيك
#انتهي_الفلاش_باك
ريهام وهي تمد يدها بشنطه
ندي تاخذها باستفسار : ايه ده
لتفتح الشنطه
ندي: لالالالا متحلميش
ريهام: الي يشوف رد فعلك يفكرني حاطالك تعبان
ندي يا ريت كان بخ سم فوشي ومت قبل اليوم ده انا انا البس فستان انا
ده انا بارفض العرسان بسبب فكره الفستان
لتخرج الفستان فتجده مفتوح و فوق الركبه
ندي: لا بصي انا رايي تستني نوفا احسن مني فالحوار ده
ثم تغادر وتعود للمنزل قبل ان تسمع اي رد من ريهام
في قصر الغزال
ندي وهي تلقي بنفسها فوق السرير مرتديه بجامه بناتي باللون الوردي تجعلها تبدوا فتاه حقيقيه كانها من فيلم كرتون
لتتذكر سبب تعلمها الفنون القتاليه
#فلاش_باك
جابر ابن ريهام: اهلااااا تعالو نورتو
محمد: جبنا حته فلاشه بس ايه وهم انت متاكد ان مفيش حد فالبيت عوزين نقعد براحتنا ازميلي
جابر انت مزنب باقي الشباب بره وسع من ع الباب دخلهم
ليدخل باقيه اصحابه السوء الذين يماثلوه بدرجه فساده الاخلاقي ليشاهدوا ما هو غير لائق
بعد ساعه من مشاهدتهم و منهم من يتعاطون المخدرات الا واحد يجلس وسطهم لا يتعاطي شيء و يجلس بجانب بمفرده فهو كل ما يفعله هو الانفراد و الابتعاد عن منزلهم اما عن ندي
ندي: عارف يا فجلتي ان انت اكتر لعبه بعشقها فحياتي دي كلها اساسا عشان لقيتك فكراكيب مامي قبل ما الحيزبونه تحرقهم قدامي فتاه بعمر 12سنه كانت تحدث لعبتها الورديه المحشوه بالقطن ليقاطع حديثها فتح الباب من طفل اصغر منها11سنه ولاكنه كطفل يعتب شيطان صغير اطول منها واقوي وكانه لديه 15عام بهذه البنيه
جابر : ندي انا شفت حاجه وعاوز اجربها
ندي : خلاص استني نوفا وماما وبابا يجو ونجربها سوي
جابر : لالا مينفعش يعرفوا اصحابي قلولي لا ماقلهمش
ندي: طيب هي ايه لعبه جديده ليعض رقبتها فتصيح وتصرخ ليدخل احد اصدقائه يضربه قلم اوقعه ارضا كان اكبر منه بالعمر وقال له
الشب: اوعي القرف الي العيال المقرفه دي بيخلوك تشوفه تعمله انت فاهم بالذات مع اختك
جابر : ح... حا... حاضر
ليقطع ذكرياتها رنه الهاتف
#انتهي_الفلاش_باك
ندي وعينيها تملاها الدموع الو
نوفا: حبيبتي مالك مال صوتك
ندي : انتي وحشتيني اوي يا نوفا
نوفا انتي الي وحشتني وربنا فهي بالرغم انها بنت مرات ابوها الا انها تحبها كاختها
نوفا: بقلك ايه انا جبتلك هديه هتحبيه
ندي: يكش متطلعش ذي هديه امك الي سدت نفسي
نوفا:ههههههه هي لسه مفتريه بردو
ندي: امك دي انتي خساره فيها
نوفا : باحس اوقات انها بتحبك
ندي بامل : بجد؟؟!
نوفا : هو انا مش مكفياكي يعني ده انا باموت فيكي يا بت يا ام عيون زرقا يا جامد الباب هيرن
لتسمع ندي صوت جرز الباب
ندي: ايه ده بقييي انا اينعم فمعهد فنون بس ماخرجتش افلام رعب
نوفا: وتخرجيه ليه يا روحي وانتي الرعب ذات نفسه برسلي عايش فمصر
ندي وهي تفتح الباب : ايه ده يا نوفا
نوفا شيلي الكيس الابيض ده
ندي: كيس ؟؟؟ امك بس فالحه تقلي انتي بيئه مسمعتكيش بتقولي كيس وانتي فانجلترا كانت عملتلك فيها من بركينا فسو
نوفا : يهدك بجور فتح فوش امي شيلي الكفن الي عليها وخلصيييني
ندي: هههههههههه اخلاقك يا باشا بصراحه خايفه العلبه اطول مني مرعوبه يطلع مقلب و تفرقع فوشي
نوفا : عيب يا شق بس لو طولتي انا الي هافرقع
ندي : لههههه لا اهه لتنبهر ندي بعد ازالتها للكيس ايوه انا بيئه زي نوفا وباقول كيس لتجد. عمود تدريب ملاكمه لاشهر لاعب فالعالم
ندي : يخربييتك ايه ده
نوفا : ميغلاش علي اختي حبيبته هتدربي بكس فاغلي سفنجه فالعالم
ندي : سفنجه ؟؟؟! باي يا نوفا قفلتيني من الملاكمه كلها
لتضحك نوفا علي صديقتها ذات القلب الابيض