رواية حكاية ليل بقلم نور الحياة كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل (pdf)
رواية حكاية ليل بقلم نور الحياة البارت الأول
في احدي قري الاسماعليه تستيقظ چني من نومها لتتسلط اشعة الشمش علي عينها لتشع جمالا اكثر من جمالها وتستيقظ من نومها وتحضر الفطار لوالدتها ولوالدها ولجدتها وتداعبهما وتهز معهم وامها تقولها يابت بلاش شغل العيال ده انتي كبيرتي خلاص ياچني تقوم چني اخدها في حضنها وتقولها حتا لو كبرت هفضل اتعمل معاكو كدا انتو احسن عيله الدنيا
وتضحك مع عائلتها..
وفي نفس الوقت يستيقظ بطلنا من نومه بوجهه العابس
ويذهب ليستحم ويرتدي من احسن البدل اناقه ورقي ويضع عطره والقي علي نفسه نظره اخيره في المرآه وينظر لنفسه بغرور وكان وسيما يتقاتلنا البنات عليه
وينزل ابوها بيندهله تعالي يا ليل
صباح الخير يابابا
صباح الخير يا ست الكل
اقعد افطر ياليل لا هفطر في الشركه.. ماشي خالي بالك من نفسك.. سلام
وراح راكب عربيته من افخم الموديلات وراح الشركه..
رنا.. ولدة ليل ياحمزه انا خايفه علي ليل اوي نفسي اشوفه متجوز واشوف عياله قبل ما اموت يا حمزه انا خايفه عليه اوي من القسوه بتاعته متخفيش يا رنا انشالله ليل هيكون كويس حمزه.. اظاهر كدا يا رنا ان الاوان ان انفذ وصية ابويا الله يرحمه.. رنا بستغراب وصية اي..
هقولك يارنا زمان قبل ما ابويا يموت قال لينا انا واخويا محمد ان يجوز ليل لي چني علشان العيله تفضل متجمعه ودي كانت وصيته الاخيره...رنا.. بس اي ده يا حمزه ابني الوحيد هيتجوز وحده عمره ماشفها الا وهيا صغيره وكمان هيا من قريه وهو عايش في مدينه وهيكون في فرق ببنهم.. ايه الا بتقوليه دا يا رنا انتي الا بتقولي كدا.. والله ياحمزه انا مقصد حاجه بس دا ابني وعارفاه هيرفض وخايفه علي البت منه لان ابننا عصبي جدا.. حمزه. بصي يا رنا انا عارف ان هيا الا هتغيره وبصي احنا هنعزمهم كلهم يجو عندنا واهو يشوفو بعض ويتعرفو.. الا تشوفه ياحمزه براحتك بس اتكلم مع ابن بردو علشان ميحصلش مشكله.. حاضر لما يجي من الشركه وانا هكلم محمد اخويا وهقوله.... عند محمد الصياد.. التلفون بيرن.. الو ازيك ياحمزه فينك وحشني والله واخبار اولادك الحمد لله واخبار امي ومراتك وچني الحمد لله محمد.. چني كبرت وفي3 كليه تجاره عندها 20 سنه حمزه.. ماشاء الله ربنا يحميها
بقولك كنت عايز اتكلم معاك في موضوع كدا
بقولك انا عايز تتجوز چني لي ليل فاكر وصية ابويا.. محمد... اه فاكر انا طبعا مش هلاقي احسن من ليل لبنتي بس مش ناخد رأيهم ..
البارت الثاني
بقولك كنت عايز اتكلم معاك في موضوع كدا
بقولك انا عايز تجوز چني لي ليل فاكر وصية ابويا.. محمد... اه فاكر انا طبعا مش هلاقي احسن من ليل لبنتي بس مش ناخد رأيهم والله خد رأيها بس متنساش ان دي وصية ابونا
انشاء الله تنورونا علي الغدا بكره هات العيله وتعالو علشان بردو يتعرفو علي بعض خلاص.. ماشي ياحمزه انشالله هنجيلكو بكره مع السلامه سلملي علي الاولاد... يذهب محمد يتكلم مع امو ومراتو علي الا اخوه حمزه قالو طبعا كلهم فراحنين لان مش هيلاقو احسن من ليل لبنتهم واهو ابن عمها.. جرس الباب يرن تدخل چني من الباب جعانه ياماما.. غيرت واتغديت وابوها قالها تعالي يا چني عايز اتكلم معاكي في حاجه.. في حاجه يابابا اتفضل يابابا..
انتي متقدملك عريس. وانا موافق ... چني بصدمه ايه دا يابابا تاني عريس تاني يابابا مش قولتلك لما اخلص تعليمي بصي يا بنتي انا مش عايز اغصب عليكي بس دي وصية جدك چني مش فاهمه جدو اي دخلو بجوازى بصي يابنتي ليل ابن عمك هو العريس وجدك كان وصيته انك تتجوزو انتي وليل... بتقول اي يابابا ليل ابن عمي انا معرفوش ولا هو يعرفني ولا عمري شفتو الا وانا صغيره مهو انتو هتتعرفو.. علي بعض هو عمك عزمنا بكره عندو كمان يابا يابنتي هو دا الا عندي انا موافق عليه زعلت وقامت راحه قوضتها تعيط امها راحتلها قالتلها بابا بيعمل معايا كدا لي قالتلها معلش اسمعي كلام ابوكي..
وعند حمزه الصياد.. بيصل علي ليل. الو ايوا يا ليل متتاخرش علشان عايزك في موضوع ضرورى.. حاضر يابابا
وبعد فتره. وصل ليل البيت وراح لابوه في اوضة المكتب وقاله كنت عايزني يابابا اتفضل بص يا ليل انا لقيتلك عروسه وكلمت ابوها واتفقت معاه.. ليل بصدمه اي ردا يابابا الا انت بتقولك انا استحاله اوافق علي المهزاله دي.. حمزه.. ولد احترم نفسك انت بتكلم ابوك.. جواز مش هتجوز الا الا انا اخترها... يابني انا بنفذ وصية جدك ...جدك قبل ما يموت كان عايز يجوزكو لبعض انت وچنه بنت عمك.. ليل كمان يعني اتجوز وحده مشوفتهاش الا وهيا صغيره وكمان عايشه في قريه بعني واحده بلدي ودلوقتي شكلها وحش وبيئه.. عيب يا ليل متقولش علي بنت عمك كدا هو دا الا عندي هما جاين بكره معزومين علشان تشوفها وتتعرف عليها كمان جاين بكره ماشي... بس لو معجبتنيش مش هوافق..
انا متاكد انها هتعجبك.. ليل بينه وبين نفسي وجايه برجلك ان ماوريتك مبقاش ليل ومش بكل غرور...
البارت الثالث
ياتي الليل ليفكر كل من ابطالنا ليل لا يشغل باله لانه علي ياقين انها فتاه بلدي ووحده مبتفهمش ووحشه وانه هيطفشها
وفي الجانب الآخر چني تبكي في غرفتها وتقول احلامي تحطمت.. وياتي الصباح ويحمل امل جديد في حياة ابطالنا
تستيقظ چني علي غير العاده عابسه حزينه وجهها مرهق من العياط والتفكير تاتي والدتها وتقول اصحي يالا ياچني علشان تجهزي.. ياماما ماتروحو انتو قومي ياچني وبطلي دلع.. حاضر هقوم... تذهب بطلتنا لترتدي اجمل الملابس اناقه.. ارتدت بنطلون من الجينس التلجي وبلوزه بيضاء بنصف وتترك لشعرها العنان وتضع ميكاب ولكن ليس كثيرا لانها جميله جدا وتلبس صندل كعب وكانت في قمة اناقتها وجمالها وكنت تعرف انها انيقه وجميله واستعدو العائله ان انت تذهب ذهب محمد الصياد
لياتي بالعربيه ذات الموديل الاحدث لانه اغني واحد في البلد الذي يعيش فيها.. ويذهبو.. الي القاهره
وعند بطلنا.. تذهب الخادمه ليستيقظ.. ليتعصب عليها ويقول انا قولت ميت مره محدش يقرب من الباب الصبح ويصحيني امشي من هنا لتذهب مسرعه.. ليستيقظ من النوم وهو عابس ووجه لا ينوي علي الخير ويدخن سيجارته بشراسه.. ليقول هذا اليوم هيكون في مغامرات.. ويذهب ليرتدي ملابسه الانيقه ليرتدي بدله من الطراز الحديث.... ويضع عطره الذي يزيده اناقه
ويذهب الي الشركه.. وهو يتجه ناحية الباب يسمع حمزه الصياد متتاخرش انهاره علشان عمك جاي في الطريق.. انشاء الله
ويذهب مسرعا بعربيته.. عند محمد الصياد هما في العرببه ويتحدثون ولكن چني حزينه لان احلامها تحطمت ولانها لا تعرف ماذا سيحدث لها.. بعد مضي 4ساعات وصلو الي قصر حمزه الصياد.. ليذهبو لداخل ليستقبلهم حمزه الصياد ورنا زوجته ويقول حمزه اهلا باخويا الا وحشني ويسلمون علي بعضهم وتسلم رنا علي ليلي ولدة چني وتسلم علي حماتها ويحتضن حمزه والدته ويقول لها اشتقت لكي يا امي كثيرا
وتاتي چني ليقول حمزه مشاء الله كبيرتي ياچني وعنتي جميله لتسلم عليها رنا ايه القمر ده ياچني والجمال مشاء الله ليزهبو الا الصالون ويتحدثو.. وتسأل الجده علي حفيدها ليقول حمزه هو في الشركه وزمانه جايه.. تحدثة جني مع عمها بلاباقه ورقي ليعجب بها حمزه وچني.. لتستأذن چني ان تذهب للحمام.. لتوصلها رنا.. ويتكلمون ويضحكون.. ليدخل ليل بطلته الوسيمه والمغروره ليسلم علي جدته وعمه وليلي مرات عمه.. ويقول نورتونا لييقول محمد.. دا نورك يابني ..
البارت الرابع
ليدخل ليل بطلته الوسيمه والمغروره ليسلم علي جدته وعمه وليلي مرات عمه.. ويقول نورتونا لييقول محمد.. دا نورك يابني واخبار شغلك اي ويتحدثون.. وهو يقول في نفسه دلوقتي خافت تيجي مهيا دلوقتي مكسوفه تيجي مكان زي ده البت الفلاحه البيئه قال اتجوزها قال ان ما طفشتها.. وهو شارد في تفكيره ليسمع صوت انثاوي رقيق.. انا جيت سورى اني اتخرت ليتحدث حمزه عمها عادي يابنتي.. ليتفجاء بحريه جميله ورقيقه لينظر لها ويتوه في جمالها.. لينسي نفسه ليقول من دي.. ليقول حمزه دي چني بنت عمك سلم عليها.. ليسلم عليها لتقول في سرها يالهوي اي ده اي الجمال ده هو في كدا.. لتتحدث بجديه ازيك ليقول لها الحمد لله ازيك انتي.. ويزهبو ليأكلو.. ليستأذن ليل ان يذهب الي غرفته.. ليفكر مع نفسه مين دي دي الفلاحه الا وحشه اي دا اي القمر ده دي حلوه اوي بس انا مش عايز اتجوز بطريقه دي
بس ياليل متنكرش انها عجبتك بس مهيا زيها زي كل البنات اهم حاجه عندهم الفلوس انا عمري مهحبها.. ان ماوريتها ما يبقي انا ليل.. عند چنيبنها وبين نفسها انا منكرش انو حلو اوي بس مغرور كدا وشايف نفسه بس علي مين عليا انا دا انا چني محمد الصياد.. لتقول انا مستحيل احبه.. ان ماوريته.. لذهب چني الي غرفتها الي بتكون جانب غرفة ليل ويذهب محمد وليلي لغرفتهم والجده الي غرفتها.. لتغير چني ملابسها وتلبس قميص كات قصير لحد ركبتها ولتترك لشعرها العنان.. وتذهب لتنام.. ويذهب كل من في البيت للنوم.. فاحسن انها جعانه لتتسلل في الليل لكي لايسمعها احد الي المطبح وكان ليل يقف في البلكونه بتاعت غرفته يدخن سيجار واحس بالعطش وكان لا يرتدي سوي بنطلون قطني وكان عاري الصدر فذهب الي المطبخ ليصتدم بشئ داخل احضانه ليفتح النور ليتفاجئ بانها چني وليتفجئ انها ترتدي ملابس لنوم وكان ينظر لها بنظرة اغراء
وعندما فتحت عينها صرخة وقالت انت اي الا جابك هنا قال دا بيتي انتي اي الا جابك هنا قالت انا كنت جعانه.. قالت چني وهيا مكسوفه انتي ازاي تخرج كدا وانت مش لابس حاجه قالها انا حر دا بيتي قالت كدا وهيا بصه في الارض قالها ما انتي طلعه بهدوم النوم.. بصيت علي نفسها واتكسفت وطلعت تجرى علي الاوضه.. وهو راح ضاحك وقال لنفسه شكلي هتسلي كتير...
نور الحياه..
البارت الخامس
ذهبت چني مسرعه الي غرفتها وقعدت علي سريرها وبتقول لنفسها يالهوي ايه الا انا عملته ده انا طلعت قدامه كدا وكمان حضنته يالهوي. بس انا مكنتش اعرف انه هو هيجي قدامي كدا.. في غرفة ليل بيتكلم مع نفسه اي يا ليل البت دي ملها اخدتلك عقلك هيا الصراحه حلوه كدا وخصوصا لما وقعت في حضنك متنساش ان البت دي اتفرضت عليك وان انت بتكره كل البنات وانهم بتوع مصلحتهم وبيحبو الفلوس بس.. بس شكلي هتسلي معاها شويه لحد مطفشها.. طلع الصباح يحمل املا جديد في حياة ابطالنا.. تستيقظ من نومها وهيا مبتسمه ولا تعرف لماذا.. وتذهب لتستحم وترتدي ترنج بنطلون وبلوزه بنصف وتترك لشعرها العنان وتذهب.. وفي نفس الوقت يستيقظ ليل من نومه ويذهب ليستحم ويلبس تيشرت رياضي وبنطلون رياضي لانه يوم العطله ويضع عطره المفضل الذي يعشقها الكثير من النساءوينظر لنفسه في المرآه ليتاكد من وسامته.الجذابه.. ويفتح بابا غرفته ليتفجاء ان چني تخرج من الغرفه الذي امامه ليقول اهلا.. صباح الخير.. وترد چني صباح النور لتمشي خطوه وكادت ان تقع من علي السلم وفجاءه ياتي ليل ويضع يديه علي وسطها ويمسكها ويقربها منه كثير وينظران لبعضم ليتوتران.. وتقول له اتركني.. قالها ماشي تركها بعيدا عن السلم فوقعت فضحك عليها ونزل السلم وسابها وفي سرها حاضر ان ما وريتك يا ليل.. فذهبو الي السفره لكي يفطرو وكانو الكل بنتظارهم وتحدثو في موضوع الخطوبه.. لتقول ممكن بعد ازنك يابابا اتكلم مع ليل شويه قبل متتكلمو في حاجه قالها اتفضلي.. حمزه خدها يا ليل بره في الجنينه واتكلمو.. قام ليل الي الحديقه وقال لها تعالي ورايا فكانت بتقول مع نفسها مغرور متكبر شايف نفسه.. فقعدو مع بعض.. قال لها عايزه اي. قالت انا مش موافقه قالها ومقولتيش لي قال بابا مش هيوافق بيقول دي وصيه طيب وانا اعملك اي چني ارفض مش انت الراجل قالها.. انتي مفكره اني قاتل نفسي عليكي انتي اصلا متسويش عندي حاجه يابنتي انتي تطولي تتجوزي ليل حمزه الصياد دا انا البنات بيتمنو اشاره مني.. انتي لو انا وفقت اتجوزك تحمدي ربنا انتي مش شايفه نفسك انتي ولا حاجه.. ابقي بصي علي نفسك في المرآيه وابقي تعالي اتكلمي.. قالتله احترم نفسك يا اخ.. قالها نعم اخ اه انتي هتشتغليلي شغل الفلاحين الا انتي جايه من عندهم.. قالت ومالهم الفلاحين مالهم انت مش منهم.. قالت چني.. انتي انسان قليل الادب ومغرور ومهزء..
البارت السادس
قالت ومالهم الفلاحين مالهم انت مش منهم.. قالت چني.. انتي انسان قليل الادب ومغرور ومهزء.. قالها انا الا بتقوليلي كدا وبصلها بقسوه وبعصبيه وراح قايم ماسكها مقربها ليه جامد ومقربها في حضنه جامد ولوي دراعها وقالها ياقطه بلاش صوتك يعلي وبلاش تشوفي نفسك عليا انتي ولا حاجه وموضوع الخطوبه ده انا موافق عليه ومتفكريش اني موافق عليه علشان جمالك لا دا علشان هيبتدا عقابك وهتشوفي ايام سودا.. انا ليل مش وحده زيك متسواش تتحداني
.. نور الحياه
چني بصتله وقالتله هنشوف مين هيتحدا مين انا دلوقتي بكرهك.. وبقرف منك.. قالها مش اكتر مني. وهتشوفي.. وسابها ومشي.. وهيا قعدة تعيط وتقول ايه ده دا قليل الادب وانسان مغرور وزباله ان ما وريته.. ومشي لحد ما راح عند العيله.. ليل لابوه انا موافق يا بابا والخطوبه الخميس الجاي.. هنجي لحضرتك ياعمي الخميس الجاي اخطب چني.. ودخلت چني عند الجمله الاخيره الخميس الجاي.. چني اصدمت. وجريت علي قضتها.. تعيط امها بتقول دي مكسوفه.. وهو بيقول ان ماوريتك يا چني وكسرتلك غرورك ميبقاش اسمي ليل.. ذهب ليل من المنزل بأكمله واخذ سيارته ورن علي مازن صديقه تعالي حالا. وذهبو هو ومازن علي البحر وتحدثو وحكي له علي چني.. مازن اي يا ليل الا بتقوله ده انت هتجوزها علشان تنتقم منها حرام عليك وهي البنت زنبها اي متنساش ان هيا بنت عمك.. والله يامازن لكسر غرورها وهندمها علي اليوم الا فكرت تتحداني فيه مفكره نفسها حاجه دي متجيش حاجه في البنات الا بقضي معاهم ليله واحده.. وبيتمنو اشاره مني.. تحدثو وذهب ليل ورن علي سالي.. دي وحده ليل بيقضي وقت معاها.. ليل ايوا ياسالي تعالي انهارده.. سالي.. انت تؤمر ياباشا فذهب.. ليل الي فيلته الذي ياتي له البنات فيها ليقضي وقته معهم.. وفي مكان اخر عند چني تبكي كثير وتقول ازاي هتجوز واحد زي ليل انسان زباله ومغرور.. والغبي ده بيقولي انا مسواش وبصي علي نفسك في المرآيه هو الا اعمي مش بيشوف.. دا انسان مريض
بس حاضر ياليل ان ماوريتك انا چني هتعمل اي.. ونزلت الجنينه تتمشي فيها.. عند حمزه ورنا انا مش مصدقه ان ابننا وافق ياحمزه اخيرا هيتجوز خلاص حمزه مش انا قولتلك يا رنا انو هيوافق.. عند ليل وصل الي الفيله.. ووصلت الفتاه سالي.. وذهب بها الي الغرفه وقالت انا تحت امرك يا احلي ليل في الدنيا قالها بت اتعدلي انتي جايه هنا لكيفي بس. وبتخدي اجرتك علي كدا.
البارت السابع
عند ليل وصل الي الفيله.. ووصلت الفتاه سالي.. وذهب بها الي الغرفه وقالت انا تحت امرك يا احلي ليل في الدنيا قالها بت اتعدلي انتي جايه هنا لكيفي بس. وبتخدي اجرتك علي كدا سهوكه وشغل الحريم ده مبحبوش وقربه منه وعندما اقترب منها كان يري چني امامه وفي لحظه غضب قال ان ماوريتك ياچني وكسرتك وقربها منه كثيرا الي ان انتهي وعندما انتهي وهي في احضانه قالت انت انهارده ياباشا كنت صعب عن كل مره ومين چني الي كنت مفكر ان هيا انا دي حببتك دي ولا اي.. فنظر لها وضربها علي وجهها وقاله لها انت مال امك اطعي بره ورمي الفلوس في وشها.. مش عايز اشوف خلقتك.. ولبست ملابسها وجريت من امامه قبل ان يقتلها.. وقال ليل حاضر ياچني ان ما كسرتك مايبقي انا ليل ودخن سيجارته بكل شراسه.. ولبس ملابسه وركب عربيته واتجه ناحية قصر حمزه الصياد.. كانت چني في هذا الوقت كانت تمشي في جنينة القصر وكانت تعرف ان ليل ليس بالقصر ولن يأتي فكانت تلبس هوت شورت وكات وتترك شعرها.. اتي ليل الي القصر وشاف خيلها وهيا واقفه فعرف ان هيا فراح ليها كانت واقفه وهو جاي وراها وراح واقف وراها وحاطط ايدو علي وسطها فصرخت.. وكتما صوتها بإيده وكانت هناك داخل الجنينه قوضه كان ليل يقعد فيها فحمالها ليل واخذها الي هذه الغرفه وقفل البابا وقالت له افتح الباب انت قفلت الباب لي قال انا اعمل الا انا عايزه وهوريكي يا چني هعمل اي ان ماكسرتك
فقالت له انت اصلاً حيوان ومش راجل.. فقال لها انا مش راجل حاضر انا هفرجك الرجوله علي اصولها.. ولا تزعلي نفسك وبدء بخلع ملابسه الي ان بقي عاري الصدر وقرب منها وهي تبتعد وتقول اياك تقربلي انا هصرخ ولما عليك الناس قالها اصرخي محدش هيسمعك وقرب منها وهي تبتعد الي ان اصدمت بحائط وقرب لها كثير لدرجه ان انفاسه كنت تلمسها وكانت تقول له أرجوك ابعد ياليل انا اسفه وقربا لها اكثر الي ان قبلها بعنف وكانت تبتعد عنه ولكن لن يترك فرصه لها ان تبتعد وبعد ان انتهي نظر في عينها وهي تبكي وقال لها بلاش تلعبي معايا ياقطه علشان انا مبرحمش الا بيتحداني كان يقول هذا وهو يقول انا ممكن كنت اكسرك واخليكي تعيشي حياتك مكسوره بس انا مستنضفش المس اشكال بيئه زيك ويالا اطلع من هنا
.. قالت چني وهي تخرج من الغرفه انت الا انسان مريض وزباله ومش محترم.. جرى ورها لكي يمسكها ولكن هيا جريت الي غرفتها تبكي.. علي ما حدث...
البارت الثامن
جرى ورها لكي يمسكها ولكن هيا جريت الي غرفتها تبكي. علي ما حدث.وعند ليل اي يا ليل كانت قدامك وتقدر تكسرها اي الا حصل لما بصيت في عنيها هو الاكيد انك مزعلتش عليها بس اي ياليل شكلها بدءت تعجبك ولا اي ليل لنفسه مستحيل احب وحده زيها اومال اي الا حصل دا اي صحيح انا عمرى ما حسيت بالاحساس ده مع اي وحده بس دي انا بكرها ولازم اكسرها واعذبها... بكره تشوفي يا چني انا هعمل فيكي اي.. عند چني كانت تتزكر ما حدث وتتذكر قبلته وكانت قتبلتها الاول وتقول لنفسها اي الا حصلك لما بصيتي في عنيه..
الانسان ده يستحل يجي اليوم الا حتي احبه في بس ياچني انا خايفه اوي منه ممكن يتعرضلك تاني چني .. انا لازم اكون قويه ومكنش ضعيفه كدا علشان ميحسش انو انتصر عليا.. وذهبت للنوم عند ليل.. كان يدخن سيجار وهو يتمشي في الجنينه.. وعندما انتهي ذهب للنوم.. وعندما كان ذاهبا فكر ان يفتح باب غرفة چني لكي يراها وذهب الي غرفتها وفتحها ورأها وهي نائمه مثل الملاك وشعرها يتناثر علي المخده وعندما رأها احس بشئ لم يشعر به من قبل فذهب ليزيل الشعر الذي علي وجهها ليقول ما هذا الجمال.. وذهب الي غرفته لكي يأخذ حماما دافأ ليزيل كل ما حدث معه اليوم.. وذهب في النوم.. ياتي الصباح.. تصحي چني من نومها وتقوم تاخذ حماما وتلبس فستانا رقيقا هادئ قصير وتترك شعرها وتذهب الي الاسفل وتلقي السلام علي عائلتها.. وتذهب لكي تفطر.. وهو يصحي من نومه يلبس قميصا ووبنطلونا جينس ويلبس النظاره والساعه ويستشور شعره ويرى نفسه في المرآه انه جذابا جدا.. وينزل الاسفل ليلقي السلام علي العائله. ولاول مره يفطر في البيت قبل ان يذهب الي الشركه.. ووجه حديثه لچني.. اخبارك اي يا چني انتي كويسه.. فنظرت له..وقالت الحمد لله انا شبعت وذهبت مسرعه الي الجنينه.. ووقفت شارده حزينه.. الي ان لقت احدا وضع يده علي وسطها وقربها اليه.. فقالت له سيبني يا ليل ايه قلة الادب دي.. ابعد عني. فقال لها. مش انتي هتكوني مراتي فقالت له لسه مبقتش ابعد عني بقا انت انسان قذر.. ابعد انا بقرف منك.. ولسه بيقربها له لكي يقبلها الي ان دفعته بعيدا وضربته كفا علي وجهه.. وذهبت مسرعه الي الداخل.. فوقف ليل يستوعب ما حدث. اي الا حصل حتت وحده زي دي تمد ايدها عليا.. حاضر ان ماوريتك مايبقي انا ليل.. وذهب من القصر وهو في قمة غضبه ويسوق باقصي سرعه..وعند چني فرحانه انها ضربته..
البارت التاسع
عند چني فرحنها انها ضربته ولكن خائفه منه كثيرا ان يفعل لها اي شئ فذهبت لعند ابيها يابا هنروح امتا لان انا عندي كليه وعندي كورس.. فقال لها بكره.. فقالت ينفع نراوح دلوقتي.. فقال لها طيب لما ليل يجي علشان نسلم عليه فقالت لاء لالالالا نروح قبل مايجي فقال لها ازاي لازم نشوفه قالتله مهو هيجي يوم الخميس.. فقال لها خلاص روحي حضري نفسك وذهبت تحضر نفسها هي وامها وعندما استعدو سلمو علي بعضهم واستأذنو وذهبو.. وبعد وقت جاء ليل الي البيت ولم يسمع صوتا لاحد وفكر انهم في الخارج وذهب الي غرفته فنادته والدته وقالت چني وعمك رواحو..علشان الكليه وعندها كورسات فاصدم كثيرا.. فقال يابنت الكلب.. هربتي علشان مش عارفه توجهيني حاضر كلها بس الخميس وهحضرلك مفجاءه متتوقعهاش خالص.. اصبري عليا بس يا چني هوريكي ازاي تتجرءي وتمدي ايدك عليا.. وذهب الي غرفته.. وبدل ملابسه ودخن سيجارته بشراسه وذهب في نوم عميق.. وعند چني وصلو الي البيت فقالت انا مش مصدقه اني اخيرا رواحت بيتي واخيرا هخلص من الرعب الا كان معيشني فيه الزفت ليل.. وذهب الي غرفتها وبدلت ملابسها وذهبت الي النوم وكانت تفكير في ليل كثير وتقول انا بفكر في ليه دلوقتي.. انا اصلا بكره هو انسان قذر.. وذهبت الي النوم.. عند محمد ابو چني وليلي.. كنت قعدتهم حلو يامحمد طيبين اوي وزوق وانا هطمن علي چني معاهم وليل مشاء الله راجل شهم وجدع كدا وهيحافظ علي بنتي..
فجاء الصباح.. وقامت چني برتداء ملابها وذهبت الي الكليه.. وشافت صحبتها الانتيم ندا.. وحكت لها علي كل ما حدث معها.. وقالت يالهوي كل ده حصل دا الوقتي ليل ده حطك في دماغه.. مهو انا خايفه ياندا اوي.. اومال احنا جينا لي واتحججت بالكليه.. انا خايفه اوي لما اشوفه يا ندا.. وذهبو الي المحاضره.. عند ليل قام من نومه علي واخذوحماما وارتدي بدلته وذهب الي الشركه.. وكان يتحدث مع مازن وكي له ما حدث فقال والله انا خايف علي چني منك يا ليل لان مبترحمش.. وقال له مازن انت في دماغك اي يا ليل.وعدت الايام الي ان جاء يوم الخميس وهو اليوم الذي سيحدث تغير في حياة كلا من چني وليل كان ليل يستعد هو وعائلته الي الذهاب الي الإسماعيلية. وارتدي افخم البد اناقه وكان وسيما حقا. وركب عربيته ووالده ركب عربيته هو وزوجته رنا وانطلقو. وعند چني كانت خائفه من هذا اليوم كثيرا.وقامت من النوم تستعد لهذا اليوم..