رواية احببت طالبتي كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المصرية منة رجب عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf
رواية أحببت طالبتي البارت الأول
أهم الشخصيات:ساره(البطله) تندها تلاته وعشرين سنه في سنه تالته جامعه صيدله رقيقه جسمها صغير بشرتها خمريه عيونها بنيه تمتلك شعر اسود فحمي ناعم وجمييل،ولدة ساره سعاد،والد ساره أحمد،
حسام دكتور الجامعه(البطل) يمتلك جسم رياضي عصبي😡 عيونه خضراء،والد حسام سامي، سلمى صديقة ساره المقربه،يوسف صديق حسام المقرب.
في أحد الأبيات توحد أسره سعيده
الام:ساااااره ي سااااااره
ساره وهي تفرك عينيها بيدها:نعم ي ماما
الام:قومي إصحي هتتأخري ع الجامعه
ساره:حاضر عشر دقايق بس
الام:قومي ي بت ااااه ياااني ي غلبك ي سعاد
ساره————لا رد نامت 😂
الأم:ي بت ي ساره قومي مش كنتي بتقولي عندك مشروع لازم تسلميه والدكتور اللي هيستلمه رخم
بصينا ما لقيناش ساره على السرير وفجأه نزلت على الأرض
الأم:أخيييييرا يعني كان لازم أفكرك إجهزي عقبال ما أجهزلك الفطار
ساره قعدت تلف في الأوضه يمين وشمال ومش عارفه تروح فيين إتخبطت في السرير 😂
ساره: اااااه رجلييييي😢
دخلت ساره خدت دش وصلت ولبست لبسها عباره عن فستان باللون الموڤ وحجاب باللون الذهبي
خرجت ساره : ماما فين بابا
الأم: في أوضته
ساره: سلميلي عليه عشان ما اتأخرش
الام: إستنى ي بنت......
قبل م تكمل كلامها
ساره: سلااام
خرجت ساره من البيت وهي خايفه متوتره مرعوبه ع شان ما تتأخرش
وصلت ساره الجامعه
ساره: كلبة البحر 😂 وحشاااااااني
سلمى:كلبة الكلاب😂انني أكتررررر
سلمى:جايه بدري يعني
ساره:عشان المشروع ساره بإستغراب انتي واقفه يعني ولا على بالك
سلمى:مشروع ايه
ساره:المشروع ي زفته اللي هيستلمه الدكتور حسام اللي بيقولو عليه رخم
سلمى: ي بنتي المشروع ده لسه هيتسلم يوم التلات الجاي
ساره بعصبيه طفوليه: ايييه؟؟؟ عملتيها فيا يا ماما ماشي لما أروحلك😡
سلمى:بقولك اي ي بت بس بيقولو على الدكتور حسام إنه جااااااامد
ساره:إخرسي يا بت ولمي نفسك إستغفرى ربنا
سلمى: اسكتى انتي بس
ده انا هلبس أحلى لبس بكره وهتشيك واي بقه
ساره: يعني هو هيسيب البنات كلها ويبص لكلبة البحر😂
سلمى: غورى يا بت
ساره: انا غايره يلا سلام أشوفك بكره
عادت ساره للمنزل
ساره:ماااااامااااااا ي ماااااااما😂
الام:أستر يارب في إيه يا بنتي
ساره بعصبيه طفوليه:كده يا ماما كده تصحيني وتخليني ألف حوالين نفسي وأتخبط وفي الأخر المشروع مش هيتسلم النهارده😡
الام:وانا أعرف منين انتي كنتي بتقولي المشروع هيتسلم يوم التلات والدكتور رخم ع شان كده أحسب النهارده
ساره:لا ي أختي لسه التلات الجاي هقول بابا
ساره:أبو حميييييد ي أبو حمييييد😂
أحمد الاب:إيه ده انا قاعد مع صاحبي في اي 😂
ساره:تعالى شوف مراتك ي عم عملت فيا ايه؟😡
الام:عملت اي ي بت اتلمي وبعدين اي مراتك ده اسمها ماما
الاب:خلاص خلاص اهدو في ايه
ساره بصوت طفولي وحزن ودموع مزيفه:شوفت ي بابا يرضيك بنتك حبيبتك تتخبط في رجل السرير
الاب بضحك😂هههههههههههههههه
المهم السرير جراله حاجه
ساره بعصبيه طفوليه:ماشي يا بابا بتضحك
الاب وهو يأخذ إبنته غي أحضانه:ربنا يخليكي لينا ي أم لسان طويل😂
الام بحزن طفولي😂:ينفع كده يعني أنا ماليش حضن😢
ساره:تعالي يا ست الكل هو احنا عندنا كام سعاد
وتبادلا الاحضان
غي منزل حسام
سامي الاب:حسام يا بني
حسام:نعم ي حج
سامي:يا ابني مش ناوي تفرح قلبي بقه
حسام وهو يقبل يد والده: لسه شويه يا حج
سامي: لما نشوف أخرتها بقاا
نرجع لبيت ساره
ساره دخلت نامت وارتاحت شويه صحيت من النوم على رن تليفونها لقيتها سلمي
ساره:السلام عليكم
سلمي:عليكم السلام انتي نايمه والا ايه
ساره:اه
سلمى:طب قومي كده اجهزي ننزل نجيب الكتب اخلصي
ساره:ماشي ساعه كده وتعالي
سلمى: خلاص ماشي سلام
قفلت ساره وقامت اتوضت وصلت العصر ولبست جيبه باللون الاسود وبدى باللون الابيض وحجاب مزيج باللونين معا
ونزلو جابو الكتب رجعو البيت يرتاحوا بقه ع شان الجامعه
يوم جديد
الام:ساره قومي يلا
ساره:حاضر يا ماما
قامت ساره من على السرير وقبلت يد والدتها
الام:ربنا يرضي عنك يا بنتي يلا بقه ع شان تلحقى انتي قولتي انه الدكتور الرخم ده هيدخلك النهارده
ساره وهي تضرب يدها برأسها فكرتيني وجريت على الحمام ولبست فستان باللون الكشمير وحجاب باللون الابيض وخرجت صلت وفطرت ومشيت
وهي في الطريق كانت بتعدي الطريق
كانت في عربيه هتخبطها
نزل صاحب العربيه بعصبيه وصوت عالى😡:انتي يا أنسه مش تاخدي بالك وانتي ماشيه
ساره بصوت عالى:انت اللي تاخد بالك يا استاذ
صاحب العربيه وهو يمسك يدها وبصوت عالى:ما اتخلقش اللى يرفع صوته عليا
ساره وهي تسيب ايده وتضربه بالقلم قالتله:انت ازاي تمسك ايدي خد بالك ي أستاذ انت اللي مش واخد بالك وسابته ومشيت...........
طبعا صاحب العربيه هتعرفوه😂....
البارت الثاني
وقفنا البارت اللى فات على ساره لما سابت صاحب العربيه ومشيت.......
وصلت ساره الجامعه وقابلتها سلمى في المكان اللي بتتقابل فيه
(ساره وسلمى ليهم مكان في الجامعه بيتقابلوا فيه)
ساره: انا يعلي صوته عليا ويمسك إيدي انا
سلمى: ياكش يجيله إسهال في مناخيره😂
ساره وهي ترفع أحد حواجبها: هو مين ده
سلمى: اللي عمل فيكي كده
ساره: هو انتي تعرفيه أصلا
سلمى: لا لقيتك بتشتمى قولت أشتم معاكي😂 مالك يا جميل بس ايه اللى مزعلك؟؟
ساره حكت ل سلمى اللى حصل معاها
سلمى محاوله تلطيف الجو:طب قوليلي هو كان حلو😂
ساره وهي تنظر ل سلمى بغضب😡:غوري يا بت من وشي انتي عبيطه انا أصلا ما بصتش
سلمى:بجد خلصي عندي فضول أعرف🙂
ساره عارفه انه لو ما قالتش ل سلمى سلمى هتوجع رأسها من الزن قررت تحكى🤷♀️
ساره وهي سرحانه وبتفتكر ملامحه:كان حليوه كده وطويل شويه وجسمه رياضي وعيونه خضرا و وسيم أوي وما انكرش انه هو حليوه كده بس قليل الذوق إزاي يمسك إيدى إزاي ما يعرفش انه حرام
سلمى: كل ده وما بصتيش😂 اومال لو بصيتي 😂بس انتى غلطي ما كنش ينفع تضربيه بالقلم كده
ساره بحزن:غصب عنى ما كنش قصدى😔
سلمى:طب خلاص يلا إستغفري وإمشي على شان الدكتور حسام لو دخل قبلينا مش هيدخلنا يلا
ساره:أستغفر الله العظيم،يلا بينا
دخلوا المحاضره
سلمى:خلاص يا ساره فكى بقه كده مش متعوده عليكي كده انا
ساره: والله متدايقه اوي يا سلمى يا ريتنى ما كنت عملت كده😔
سلمى:خلاص بقا حصل خير
في الوقت ده دخل الدكتور حسام كان متعصب أوي أوي
يلا كله يفتح كشكوله وياخد باله معايا
ساره حست ان الصوت ده مش غريب عليها
قالت هبص وأشوف و ربنا يسامحني
بصت ساره وفتحت عينيها وقالت: يا نهاااااار إسوووووود
سلمى: في إيه يا ساره مالك
ساره: —لا رد
سلمى: يا بت مالك في إيه؟
ساره: هو ده اللي انا ضربته بالقلم
سلمى: بتقولي اييييه
ساره: أه والله هو ده🤦♀️
سلمى: ربنا يسترها
ساره تستخبى على شان ما يشوفهاش
سلمى: بتعملي كده ليه
ساره: على شان ما يشوفنيش
خلصت المحاضره
ساره: الحمد لله ما شافنيش
سلمى: إحمدي ربنا انه ما شافكيش باين عليه كان متعصب أوووييييي
ساره:ربنا يستر،يلا بقا هروح أنا
سلمى:لا اله الاالله يا حبيبتي في رعاية الله
ساره:محمد رسول الله يلا سلام
.....
نيجي عند حسام
واقف حسام مع يوسف صديقه المقرب
يوسف: إيه يا صاحبي مالك كده
حسام بعصبيه😡: بس يا يوسف إبعد عني الساعه ده
يوسف:مالك بس يا عم
حسام عارف زن يوسف قرر يحكيلو
يوسف:ي خرابي البيوت حسام يتضرب بالقلم وكمان من بنت؟
حسام يبص ل يوسف بصة غضب 😡
يوسف بخوف:خلاص خلاص مش قصدى
يوسف وهو محاولا تلطيف الجو: الا قولي يا يوسف هي كانت حلوه
حسام بغضب: شكلك كده عايز تتضرب
يوسف: خلص بالله عليك بالله عليك
حسام بسرحان وهو يتخيلها أمامه هو مش عارف ليه كان عايز يحكي عنها وكأنه كان مستنى أى الفرصه
كانت حلوه بشرتها جميله عنيها بني كانت لابسه فستان كاشمير وكانت وكانت قصيره كده وسفروته صاحبة الكاشمير
يوسف: إيه يا عم مالك سرحت كده في ايه مالك؟
حسام ساب يوسف ومشي
يوسف:ربنا يهديك
.....
ساره روحت بيتها باين عليها الخنقه
ساره:السلام عليكم يا أهل البيت انتو فين؟
الام:وعليكم السلام حمد الله على السلامه
ساره بضيق:الله يسلمك يا ماما
الام أدركت ان ساره متضايقه :مالك يا ساره
حكت ساره اللي حصل
الام:ما كنش ينفع تضربيه غلطتى
ساره:عارفه يا ماما بس والله مش عارفه عملت كده ازاي
الام:ربنا يستر يا بنتي وما يشوفكيش في الجامعه ويعملك حاجه
ساره:يارب يا ماما،أنا داخله أصلى وأريح شويه
الام:ماشي يا حبيبتي
دخلت ساره غيرت هدومها و صلت ونامت شويه
ساااااره يا ساااااره
نعم
حسام:بتعملى ايه يا حبيبتي
ساره:بعمل زلابيه بالشيكولاته يا حبيبي
حسام:بجد دوقيني الشيكولاته
مسك ايديها و داقها
اممممممم جميله الشيكولاته
ساره بخجل:في معلقه على فكره
حسام:اي ده بجد وريني كده، داقها بالمعلقه،
لا مش حلوه بالمعلقه ومسك ايديها وداق منها ده أحلى واجمل والذ
ساره وهي تنظر الى الارض بخجل: ماشي روح غير وتعالى ع شان نتغدى
حسام: وهو يحاصرها من الخلف ويضع يده على خصرها ويقبل جبهتها لا ما ليش مزاج أغير ليا مزاج أقعد أفضل كده عندك مانع
ساره–---لا رد، تبتسم بخجل وأحمر وجهها
حسام:خلاص خلاص انتي الفراوله بتاعت خدودك ده بتطلع بسرعه خلاص يلا هطلع أغير وأجيلك ي قلبي....
البارت الثالث
ساااااره يا سااااره
ساره: نعم يا حسام
سلمى وهي ترفع أحد حواجبها: انتي الدكتور حسام عملك هوس والا ايه حتى وانتي نايمه بتفكري في اللي حصل
ساره وقد أدركت أنها كانت تحلم: سلمى جايه يعني فيه حاجه والا اي
سلمى: لا جيت أتطمن عليكي ع شان اللى حصل الصبح
ساره: حبيبتي فيكي الخير💋
سلمى: عامله ايه دلوقتي
ساره: الحمد لله يا حبيبتي
سلمى: طب انا همشي أنا بقه
ساره: نععععم ي أختتتي تمشي فين انتي لسه جايه
سلمى: مع لش رايحه أجيب حاجه ل ماما ولازم أروح
ساره: خلاص ماشي أشوفك بكره ان شاءالله
خرجت سلمى من غرفة ساره
الام: رايحه فين يا بنتي انتي لحقتي
ساره: والله قولتلها يا ماما بس بتقول لازم تروح
سلمى: مع لش يا طنط لازم أروح حالا
الام: ماشي ي بنتي خلى بالك من نفسك
خرجت سلمى من البيت
دخلت ساره غرفتها وقعدت تفكر في الحلم وتكلم نفسها ياااااا لهوووي اي الحلم ده ايه اللي حصل بس كان حليوه اوي في الحلم😂
وقعدت تفكر فيه لغاية م أذن المغرب استغفرت ربنا وقامت اتوضت وصلت وقرت وردها اليومي من كتاب الله
الام: سااااره
ساره: نعم ي ماما
الام: يلا على شان تتغدي ي حبيبتي حاضر جايه أهو
طلعت ساره وقدت تاكل مع عيليتها
الاب: ساره ي حبيبتي
ساره: نعم يا أبو حميد
الام: يا بت إحترمي نفسك يخربيت لسانك
ساره: في ايه يا سوسو غيرتي والا ايه😂
الام: يا بت اتلمي ع شان ما اضربكيش
ساره: مالك يا سوسو اتكسفتي والا ايه 😂
الاب: خلاااص كفايه في ايه مالكو بطلى يابت انتي يا أم لسان طويل
ساره بصوت طفولي: ده انا حتى كيوت
الاب: المهم يا بنتى عايز اتكلم معاكي في موضوع
ساره: بص يا بابا انا لسه ما لقتش الشخص المناسب يا بابا ما تتعبش نفسك لسه شويه يا بابا
الاب: براحتك مش هجبرك على حاجه
ساره وهي تضع بديها على خصرها: والا انتو عايزين تخلصوا منى
الاب بمزاح: اوي اوي بسرررعه
الام بمزاح أيضا: يااااه امتى نخلص
ساره بصوت طفولي و دموع مزيفه
انا زعلانه ااوووي للدرجادي انا عبئ عليكو
الاب وهو يحتضن ابنته: ما تقوليش كده تاني انتي الشمعه اللي منوره حياتنا يا حبيبتي
وتبادلا الاحضان
نيجي عند سلمى
سلمى كانت بتجيب رز لأمها من السوبر ماركت كانت ماشيه بتعد الفلوس في الشارع وفجأه هوووب اتخبطت في شخص كان ماسك فونه ومش واخد باله والرز وقع و الكيس اتقطع، متخيلين صح😂
سلمى بصوت عالى وعصبيه: انت يا أستاذ مش تبص قدامك
يوسف: انا أسف والله مش قصدى
سلمى بعصبيه: وأصرفها فين ده بقه ان شاء الله
يوسف: خلاص قولتلك أسف
وهجبلك غيره
سلمى: لا شكرا
يوسف كان بيكلم سلمى وهو باصص في الارض بص عليها فجأه سرح غي عيونها وراح في عالم تاني
سلمى: انت يا أستاذ
يوسف: وهو يستغفر نعم
سلمى: نعم الله عليك تبقى بص قدامك بعد كده وسابته ومشيت
ظل يتابعها من بعيد
حسام انت جيت يا ابني
حسام: اه يا بابا
الاب: اتأخرت كده ليه يا ابني
حسام وهو يقبل يد والدته: ما فيش يا حج بس كنت بتمشى على البحر شويه
(اسكندريه)
الاب: مش هتاكل يا ابني
حسام: لا يا بابا ما ليش نفس
الاب: حسام يا ابني انا عايز أسافر القاهره كام يوم كده
حسام: ليه يا بابا في حاجه والا ايه
الاب: لا لا يا ابني ما فيش حاجه بس هروح أشوف اخواتي وجدك بقالى كتير ما شوفتهمش عمتك سميه زعلانه منك عايزه تشوفك أوي
حسام بضيق بعد م سمع سيرة جده
(حسام بيكره جده السبب هنعرفه بعدين)
تبقى سلملى عليهم هطلع انام انا ع شان عندي شغل الصبح
الاب: يا ابني مش ناوي تسامح جدك يا ابني
حسام بضيق: تصبح على خير يا بابا
دخل حسام غرفته وقفل الباب ذهب الى الكومدينه التى بجوار سريره وهو يمسك بصوره فتاة جميله عيونها بنيه بشرتها جميله وهو يمسكها ويحتضنها بقوه وحشتيني وحشتيني أوي يا ماما بقالى 13
عايش من غيرك متدايق مخنوق ظل محتضن الصوره فتره وهو يتألم
ويبكي ظل هكذا مده
وبعد كده قام حسام وغير هدومه وصلى ونام
تعلن الجوناء عن بداية يوم جديد
قامت ساره و خدت دوش ولبست هدومها عباره عن فستان باللون الكافيه و حجاب بنفس اللون كانت جميله
أول يوم ساره تروح عليها نومه وما تصليش الفجر
صلت الصبح وخرجت ألقت التحيه على والديها فطرت كالعاده ومشيت
دخلت ساره الجامعه كانت سلمى مستنياها كالعاده
ساره: السلام عليكم
سلمى: وعليكم السلام أخبارك؟
ساره: الحمد لله بخير
سلمى: طب كويس انتي امبارح كان مالك يابنتي
ساره: كان مالى ازاي مش فاهمه
سلمى:انتي كنتي بتحلمي باللي حصل وانتي نايمه والا ايه😂
ساره:..... لا رد كانت بتفتكر الحلم😌
سلمى: يا بت
ساره: عادي يا سلمى يعني
سلمى: بس......
فجأه رن الجرس
دخلو ع شان المحاضره وطبعا كانت محاضرة الدكتور حسام
كانت ساره بتحاول على قد ما تقدر انه هو ما يشوفهاش
وعدى اليوم بسلام
ساره: كنت عايزاكي تقعدي معايا امبارح بس روحتى بسرعه
سلمى: كنت بجيب رز ل ماما وياريتني ما جبت
ساره: ليه يعني
سلمى: بسبب فتى الارز
ساره: نعم؟؟
سلمى حكت ل ساره على اللي حصل
ساره: هههههههههههههه😂
متخيله منظرك قدامي والرز واقع هههههههههههه مش قادره
سلمى بعصبيه: والله ل ربيكي يا ساره
ساره بضحك: خلاص خلاص يلا بينا
وهما ماشيين في الجامعه رايحين باتجاه البوابه عشان يمشو
هوووب سلمى اتخبطت في فتى الارز😂😂كان جاي ل حسام
--
لو عجبتكم هكمل شكراا مقدما
ادعموني🥰