قصة ورواية صدمة غيرت كل شئ كاملة بقلم الملكة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير، وهي قصة بالعامية المصرية رائعة ذات طبع رومانسي اجتماعي.
رواية صدمة غيرت كل شئ كاملة البارت الأول
يارنا يارنا ايوه ياماما انتي فين كل دا بنادي عليكي المهم عمك ومراته ابنهم زياد لسه جاي من السفر اول امبارح وانا عزمتهم عندنا تعالي ساعديني في الأكل زمانهم جاين رنا حاضر ياحبيبتي وبعد شويه رن جرس الباب الاب اهلا وسهلا ازيك يااخويا عامل ايه ازيك يا ابتسام لطفي ازيك انت ياعزت وحشتني ياراجل زياد وسع كذا يابابا عمي وحشتني اوي عزت حبيبي يازيزو انت اكتر زياد امال فين طنط هنادي ورنا عزت تعالي ياحبيبي هما جاين اهو ودخلت عليهم رنا برقتها اللي اتفاجا بيها زياد حب عمره واقفه قدامه دلوقتي رنا الغدا جاهز ياعمي ازيك يازياد زياد بخير انتي عامله ايه يارنا رنا الحمدلله اتفضلو يلا ماما مستنياكو دخلت لوالدتها هنادي مالك يابت يارنا وشك احمر كدا ليه رنا مفبش ياماما يلا نتطلع الاكل هنادي طيب خدي وقعدنا كلنا زياد ياااه وحشني الاكل ذا اوي تسلم ايدك ياطنط هنادي الف هنا ياحبيبي الا قولي مش ناوي تتجوز وتستقر بقا زياد وبص لرنا الي اتكسفت قريب ياطنط قريب انا كلت تسلم ايدك ممكن اعرف الحمام فين هنادي قومي يارنا عرفي ابن عمك الحمام فين رنا راحت معاه اتفضل يازياد اهو زياد قرب من ودانها وهمس لها بحاجه خلتها وقفت متنحه من الصدمه
زياد قرب منها وهمس في ودنها وحشتيني يارنا كنت بحلم باليوم الي اشوفك فيه بقالي سنين
رنا وقفت متنحه واتكسفت ترد عليه وطلعت تجري برا وسابته ام رنا
يارنا تعالي ياحبيبتي شيلي معايا رنا حاضر يا امى رنا بتعملي ايه يا امى لطفي
طيب يا عزت احنا هنستأذن بقا عزت ايه يالطفي لسه بدري لطفي معلش ياحبيبي
تاني يوم رنا صحيت وبتفكر في كلام
زياد ليها الي مراحش عن بالها ابدا
وعدا اسبوع ورنا ع نفس الحال ديما
سرحانه وبتفكر في كلامه
ام رنا رنا يلا اجهزي عشان
عمك عزمنا عندو انهارده ياحبيبتي
وروحنا كان مكان راقي جدا
وزياد كان متابع رنا بنظراته الي مليانه حب ليها وقدوا اليوم سوا وفي نهايه اليوم ابو رنا استأذن ومشيو
زياد. لو سمحت يابابا عايز حضرتك في موضوع مهم لطفي. خير يازياد يابني
زياد بصراحه يابابا انا قررت اخطب واتجوز ولقيت الانسانه المناسبه
ام زياد بجد ياحبيبي الف الف مبروك
ابو زياد وياتري مين هي يازياد
زياد رنا بنت عمي عزت كلهم سكتو
من الصدمه ام زياد زياد انت بتقول ايه انت ملقتش غير دي لطفي اسكتي يا ابتسام
زياد هو في ايه يامي ليه بتقولي كدا
مالها رنا لطفي. ملهاش يابني بس احنا
مش موافقين عليها زياد انصدم زياد.
ليه يابابا دي بنت اخوك لطفي مادي المشكله يابني زياد لو سمحت فهمني يابابا في ايه لطفي دا الي عندي انا ومامتك
يازياد ابتسام انا محلتيش غيرك يازياد
بلاش تكسر خاطري عشان خاطري يابني
بلاش رنا زياد يوووه ماتفهموني ليه
مالها رنا فيها ايه دي الي قلبي اختارها حبيتها من اول نظره كنت مستني ارجع من السفر عشان اخطبها وتبقى مراتي وام ولادي وانتو تيجو بالسهوله دي
ومش موافقين على الاقل اعرف ليه
لطفي هو كدا وخلاص لو عايزها
اعتبر امك وابوك ماتو يازياد
زياد انا اسف يابابا بس دي حلم حياتي
وهقف قدام الدنيا كلها عشانها وانتو
محدش عايز يفهمني في ايه انا اسف
لطفي انت بتخرج عن طوعي ياولد.
زياد مقدرش ابعد عنها تاني بحبها يابابا
اطفي من انهارده ملكش اب
ابوك مات يازياد
زياد وانا مش هسكت ولازم اعرف في ايه وهروخ أتقدم ليها بكره
البارت الثاني
وتاني يوم زياد قرر يروح عند عمه رغم
رروايه صدمه غيرت كل شي البارت 2
رفض ابوه وأمه القاطع لرنا الي هنعرف
سببه انهارده ورغم تحايل مامته ان بلاش رنا بس زياد أصر انه يعرف ويروح زياد وصل لبيت عمه
زياد. عمي ازيك
عزت اهلا ياحبيبي نورت
زياد. لو سمحت ياعمي
عايزك في موضوع مهم
جدا وفي اللحظه دي
دخلت رنا
رنا.. تشربو ايه يابابا
عزت اعملي شاي يارنا
زياد. بص ياعمي انا الصراحه
بحب رنا وعايز
اخطبها
ابو رنا انصدم من كلام زياد وانه عايز يخطب بنته
عزت انت بتقول ايه يازياد
وراي امك وابوك ايه
زياد.. هما مش موافقين الصراحه
ودا الي هيجنني عزت.. وانا كمان مش موافق يازياد
وربنا يرزقك بالي تستاهلك
زياد.. لا بقا كدا كتير اوي انتو بتهزروو
هو ايه الي لا انتو في ايه عزت
.. اهدا يابني
زياد عمي انت لو
مش فهمتني صدقتي
انا هخطفها وهتجوزها
ومش هتشوفها تاني
عزت خلاص يابني
بدال مصمم تعرف انا
هقولك يابني
وفي اللحظه الي هو ابتدا يحكي فيها جت رنا واتصدمت من الي سمعته
عزت بدا يحكي...
بص يابني الحكايه ابتدت انا وهنادي
مبنخلفش يابني
وهنادي كانت هتموت
على أطفال ومكنش
في حل غير اننا نتبني
ولد وكنا هنتبني ولد فعلا
لكن هنادي حبت رنا من اول ما شفتها
وانا كمان حبيتها
وخدنا رنا
وانا مستحيل اجوزك واحده ملهاش اهل
او منعرفش عنها حاجه
رنا كانت بتسمع دا وهي مصدومه وبتعيط زياد.. انت الي بتقول كدا ياعمي وانتو مش أهلها
عزت.. يابني دي بردو مش بنتي مش من صلبي اعمل ايه مش قادر احس انها بنتي بجد غصب عني
زياد.. انا اسف ياعمي
انا هتحوزها غصب عن الكل رغم انكو خدعتوها
ولسه بيفتح الباب وهيمشي لقى رنا في وشه والدموع نازله ع خدها زي الشلالات تفتكرو هيحصل ايه......
البارت الثالث
زياد.. انا اسف ياعمي
انتو متستهلوهاش
وانا هتجوزها غصب عن الكل
عزت.. دي مش بنتي
يعني واحده من الشارع
ولولا هنادي مكنتش جبتها
انا حبيتها بس انت ابني مقدرش تاخذ واحده ملهاش اب ولا ام
زياد.. بجد انا مش عارف
اقولك ايه انا ماشي وهتجوزها غصب عن الكل
زياد قام وبيفتخ الباب
اتفاجاء ب رنا واقفه قدامه زي الصنم
ودموعها نازله شلالات
ام رنا.. جت وراها
... رنا انتي مالك واقفه كدا ليه يابت
رنا لفت ليها
رنا.. ليه
ام رنا.. يالهوي مالك يابنتي بتعيطي ليه
رنا.. انا مش بنتكو متقوليليش يابنتي
ام رنا.. انتي بتقولي ايه مين قالك الكلام دا انتي بنتي غصب عن الكل
رنا.. انا انا مش مصدقه طول عمري القى
منه معامله جافه
معايا واقول ماشي
بس بس ليه
انتو اتبنيتوني عشان تعيروني اني مش بنتكو
ليه محدش قالي
ليه كسرتو قلبي وفرحتي
زياد.. رنا اهدي انا هتجوزك والله
رنا.. انا اسفه يا دكتور
بس انا مقبلش ليك تتجوز واحده زيي ملهاش اهل
وطلعت تجري ع برا
ام رنا صرخت
بنتيي بنتي هاتلى بنتي يازياد
وبصت لعزت.. انت الي عملت كدا صح انت عارف لو
بنتي جرالها حاجه مش هسامحك ياعزت مش هسامحك
زياد طلع يجري وراها
زياد...
رنا رنا استنى يارنا انا بحبك والله استنى
رنا.. بعياط.. سيبوني بقا ابعدو عني وطلعت تجري ع الطريق وزياد فجأه صرخ
.... رنااااااااااا حاسبببيييييي
البارت الرابع
صدمه غيرت كل شئ البارت 4
في المستشفى الدكتور
خرج من الأوضه
زياد جري عليه
زياد.. دكتور طمني هي حصلها حاجه
الدكتور بأبتسامه
متقلقش الخبطه كانت بسيطه
بس هي للأسف جالها صدمه عصبيه شديده
وصعب انها تتكلم او تعمل اي حاجه
زياد. طب ممكن ادخلها يادكتور
الدكتور.. اتفضل اكيد
بس يريت تحاول تخليها تتكلم
وفي الوقت دا جت ام رنا
ام رنا.. بنتي يازياد حصلها ايه
زياد.
اهدي ياطنط هي كويسه اهدي
عزت.. اهدي ياهنادي زياد بيقولك انها كويسه
هنادي ابعد عني
انت الي ضيعت بنتي
دي بنتي غصب عنك
ليه عملت فيها كذا وكسرت قلبها حرام عليك
عزت.. كان لازم اقوله الحقيقه ياهنادي كان لازم يعرف
هنادي..
ياشيخ انت قلبك دا ايه حجر حرام عليك حتى َهي في المستشفى لسه بتقول الكلام دا انت ايه
عزت.. والله بحبها ياهنادي
بس اخويا ومراته عمرهم ما هيقبلو
هنادي..
مش مسمحاك ياعزت
زياد سابهم ودخل ليها
لاقاها قاعده وزموعها نازله من غير صوت
زياد قعد جنبها وبدأ يتكلم
زياد..
تعرفي انا من وانا صغير كان نفسي اوي ابقى دكتور
كنت ديما اسهر واذاكر
عشان أحقق حلمي
وعانيت كتير
عارفه يارنا انا
بحبك من واحنا صغيرين
رغم اننا مكناش بنجيلكم كتير
بس صورتك فضلت ديما في قلبي عافرت و
فعلا حققت حلمي
وبقيت دكتور زياد لطفي
سافرت برا عشان ارجع
واكون قادر اخطبك
اتغربت برا
بس عارفه الي كان بيهون
عليا الغربه
صورتك
اه صورتك كانت ديما معايا من غير ماتعرفي
انا مش حبيتك بس
انتي بنتي يارنا
كنت ديما اجيب صورتك
من علي الفون
وانتي متعرفيش اني صورتك من غير ماتحسي
وكنت ديما افضل اتكلم معاكي واشتكيلك
لغيه مارجعت
كنت هموت واشوفك
اشوف نصي التاني
هقولك حاجه يارنا
الجواز عمره ما كان بالاهل
وعلى فكره دول اهلك َلو
تشوفي مقطعين بعض
من العياط والحزن الي ع وشهم هتعرفي ان الي سمعتيه دا اوهام
مش الحقيقه
الاهل الحقيقين
هما الي ربو يارنا
صدقيني كلنا بنحبك
تعرفي ان عمي
دا اكتر واحد بس بيحبك
بس مش عايز يبين ذا
لو تشوفي كميه القلق
لما عرف ان انتي عربيه خبططك
انا بحبك يارنا ارجوكي قومي
انا والله مش هقدر
اعيش من غيرك
رنا بصتله
بعد ما اتأثرت من دموعه
واخيرا اتكلمت
انا عارفه انهم بيحبوني بس ديما كنت بشوف من كل الي حوليا معامله جافه
زياد انا كمان بحبك
من واحنا صغيرين
بس انت سافرت وسيبتني
انا مش موافقه ع جوازنا يازياد
ربنا يرزقك ببنت الحلال الي تستاهلك غيري
زياد.. يعني دا آخر كلام عندك يارنا
رنا..بعياط
ايوه يازياد
زياد.....
ياترى زياد هيقول ايه ولا هيعمل ايه
وايه هيحصل بعد كدا
هل زياد هيتخلي عن رنا فعلا
ياترى ايه الي حصل لرنا