رواية عشقت منتقم الفصل الرابع عشر 14 بقلم ندى سعيد عبر دليل الروايات
رواية عشقت منتقم البارت الرابع عشر 14
عند صفاء
استيقظ من النوم عماد ثم نظر الي فراشها فلم يجدها فذهب الي الحمام
_عماد : صفاء. ثم رقع الباب مره اخري : صفاء !!
_صفاء : لا رد......
فاعتقد انها نزلت تقعد مع البنات
ثم فتح باب الحمام واتصدن مما شاهده
كانت صفاء غارقه بدمائها
عماد بصدمه ودموع : صفااااء صفااااااء لااا متسبنيششش ارجوكي انا اسف عشان خاطري قومي
اما عند اسر ويزيد سمعو صوته ف دب القلق بهم
قام يزيد واسر واتجوها ل غرفه عماد
_اسر : انت هتفضل متنح كدا شلها تعالي نوديها المستشفي
قام عماد بحملها وذهبو للمستشفي
........
عند عمر ف منزله
_والده عمر (منال) : ي عمر قوم ي حبيبي عشان شغلك
_عمر وهو يفرك عيناه من اثا النعس : صباح الخير ي ست الكل
=منال بحب اموي : صباح الفل ي نور عيني ثم ذهبت لكي تفتح الستائر
_منال : يلا بقا ي حبيبي هتتاخر ع شغلك ي سياده الرائد
قام عمر من ع الفراش وقبل يديها
وذهب للحمام ليكي يستحم
_منال : ربنا يرزقك يبني ببنت الحلال اللي تصونك وتتحمل تناكتك دي وعجرفتك
طلع عمر من الحمام
_ عمر بضحكه : ماااما فين الفطار !!
_منال بضحكه : ع السفره برا ي حبيبي
ذهب عمر لكي يفطر و يستعد للذهاب الي الشغل
وبعده ١٠ دقائق كان ينظر لنفسه برضا ف المراءه ووضع عطره المفضل و تساقطت خصلات حريريه من شعره ع راسه ثم ذهب ل عمله
استوب هنا
(عمر خويلد : ٣٠ عاما ، رائد بامن الدوله ، طويل القامه ، ذات عيون ساحره ، متكبر ومتعجرف ف شغله واول شئ ف حياتي شغله و امه)
_اما عند نهي بقا :
استقيظت من نومها ع الساعه ٧:٣٠
وقامت بتمرينات الصباحيه و كانت تستمع ل عمر دياب
(وبنااا معاد لو احنا بعاد اكيد راجع ولو بيني وبينو بلااااد)
_سامر (اخيها الاصغر ) يبلغ من العمر ٨ سنوات
_سامر بضحكه : هو مين داا اللي بينك وبينو بلاد!
=نهي بضحكه : اغاني رومانسيه بلا هدف وانا سنجل اصلا
_سامر : يلا بابا بينادي عشان نصلي
=نهي : هاخد شور ع السريع وجايه
_محمد( والد نهي) : خلصي بسورعه ي هانم
_نهي جرت عليه وقبلت يديه وقالت بضحكه : بص في ديلك هتلاقيني
وجرت ع الحمام لكي تاخذ شور و فطرت مع اسرتها الصغيره
وذهبت لكي تنزل ع عملها الجديد ف المدريه الامن
استوووب هنا
(نهي : ٢٤ سنه خريجه حاسبات ومعلومات، قولها متوسط ، ذات بشره قمحيه اللون ، وذو دم خفيف، وتكره المتكبرين )
.......
عند عماد ف المستشفي
_الدكتور بحزن ع صفاء : وحاولت تنتحر ولحقناها ف اخر لحظه لو سمحت خدو بالكم منها كويس عشان نفسيتها تعبانه وجالها انهيار عصبي ف عطناها مهدا ونامت هتفوق كمان ساعتين بعد اذنكم
_اما عن عماد لن يتحدث ف قد ذهب للمسجد و توضئ وصلي وحمد ربه انها مازالت بخير وعهد ع نفسه ان لن يضع ف فمه اي من ما حرمه الله ع دين الاسلام
واخذ يتوسل ل ربه ان يعفو عنه و يسامحه ع خطئه
عند سهااام :
اتي معتز و سلفانا وسيلا
_سهام تصرخ فرحنا : سلفانااااا وحشتيني اووووي اوووووي
=سلفانا بحضن اشتياق اليها وضحكه : وانتي كمان وحشتيني جدااا واووي كماان
_سهام : ادخلي تعالي يلا
قعدت سلفانا و .
_معتز : انا هقوم بقا عشان اشوف شغلي باي
_سيلا نطت عليه : معتز اقعد معاااناااا
=معتز بضحكه : ورايح شغل ي حبيبتي
_سيلا برخامه اطفال : خلاص ي معتز روح لاحسن حالو زيد او اسل( خالو يزيد و اسر)
يسجنوك
=معتز بعصبيهه : مين دول اللي يسجنوني يبت
_سيلا بضحكه : خالو اسل
وطلعت لسانها وجرت ع سهام
_سلفانا بضحكه : تعالي ي لمصه وحشتيني
_سيلا بغيظ ل معتز : وانتي كمان ي سو
معتز بضحكه : انا ماشي البت دي هتجنني
عند البنات ف المزرعه علمو بما حدث ل صفاء وحزنو وبكوا شديده عليها واخذو يدعون ان تكون بخير
_جودي وهيا تتحدث ف الفون : يزيد ! صفاء عامله ايه؟
=يزيد: بخير ي روحي كمان ساعتين وهنجبها البيت
_جودي براحه لقلبها عندما عملت انها بخير : تمام يحبيبي تيحو بسلامه
_يزيد برومانسيه : وحشتيني
_جودي لتغير مجري الحوار : هو انت مش بتروح المدريه ليه ؟
_يزيد بضحكه عندما علم لماذا تغير مجري الحديث : يبنتي احنا ف الصعيد وجيت عشانك لما اتخطفتي ف هدت اجازه وبشتغل من البيت وخلصت قضيه وقفلتها من وانا معاكي اصلا واهو قربنا ف قضيه خالد اهو والنهارده بليل او بكره بالكتير هنسافر
ثم تحدث بجد
وبعدين لازم اكون بعيد عن المدريه من بعد م ضربوني رصاصه ولا نسيتي ؟!
_جودي بخجل : اه تمام سلام بقا وقفلت السكه
=يزيد بضحكه : مجنونه والله
اما عند عمر بقا
ف مكتبو
خبط العسكري عليه
_عمر : ادخل
_ العسكري : ف بنت اسمها نهي برا ي فندم
_عمر وهو ينظر ل ورق القضيه : دخلها
دخلت نهي
عمر وهو مازال ينظر.للورق :
_عمر : اتفضلي اقعدي
_قعدت نهي وقالت
_نهي : شكرا
اعجب بنبره صوتها الهادي وهدوئها
ولم يبين ذالك ومازل واضع عينيه ف الورق
_عمر : تامري ب ايه
_نهي ب حده لانه لم ينظر اليها وهي تتحدث: مش لم حضرت تفضالي عشان اتكلم
لم يعجبه نبره صوتها اللي تغيرت ورفع وجهه اليها وانسحر بجمال ملابسها المحتشمه ووجهاا الصافي ولم يبين ذالك ايضا
_عمر برفع حاجب وحاول ان يمتص غضبو : اتفضلي فضتلك اهو !!
_نهي : انا اسمي نهي
وعمري ٢٤ سنه وخريجه حاسبات ومعلومات
قاطعها عمر قبل ان تكمل حديثها
_عمر : نااااعاااام انتي اللي هتشتغلي معايا لا انا بعتذر انا مش بشتغل مع حريم
_نهي ب عصبيه : انت ازاي بتكلمني كدا وبعدين اي حريم دي !! عيي ع ملافظك انت راجل متعلم !!
وبعدين انت المفروض اصلا تاااخد قرار من اللوا عشان تشتغل معايا
ودا امر ي حضره الرائد هما مش هيجبولك واحد ولا واحده ع مزاجك دااا شغلل ثم قامت واخذت شنطتها
وقالت
_نهي : انا رايحه لمكتب سياده اللواء امير وهو يتصرف معاك
_عمر وهو يخبط بالقلم ف الحيطه : المركب اللي تودي
ثم بعد خمس دقائق😂
_عمر:يبقي انا البت دي تزعقلي كدا والله لاوريك ي يزيد
ثم قام ب الرن ع يزيد
_يزيد وهو يناديع اسر : اسر الحق عمر بيرن
_اسر : يخرابي هيا نهي راحتلو
يزيد بضحكه : هنعرف دلوقتي اسكوت هفتح الاسبيكر
_يزيد كان عامل نفسو نايم : احممم الوووه
=عمر بجنون : وحيات امك انت هتستعبط ي بزيد ولا ايه!!!
انا من امتي بشتغل مع بنات
_يزيد بضحكه: عمر ممكن تهدا انت مكنتش معانا ف المهمه من الاول ودي احسن واحده موجوده والاولي ع دفعتها كل سنه وشاطره جداا وساعدتنا كتير ولما المهمه جاتلك معانا عشان بنزود خبره مكناش عرفين نعمل اب وديي احسن واحده مش هنعرف نجيب زيها
_عمر : ام المهمه دي تخلص واشوفك بس هكلك بسناني
_اسر : هيا السناره غمزت ولا ايه وبعدين البت قم دي فتنه لوحديها _عمر : اخرس ي حيوان وقفل السكه
_اتت نهال من خلفو
_نهال : مين دي اللي فتنه يروح النونه
_يزيد بشماته: استقبل ي سيدي
وسابو وطلع لجودي
_اسر بهزار: مفيش يروحي دانا بهزر
_نهال بجد : لو شوف لو شوفتك اكلمت عن حد تاني هموتك
_اسر : انا اقدر برضو دانا كنت برخم عليه
وقعد يعتذر منها ويقول لها كلام معسول حتي سامحتو
عند عمر
ذهب لمكتب الواء امير
_اللوا ادخل ي حضره الرائد
_عمر ب احترام: اتفضلي معايا ي انسه عشان شغلما ميتعطلش
_اللواء : خلي بالك منها دي ف عهدتك وابوها يبقي زميلي
_عمر : من عنيا حضرتك
_نهي ؛ ناس مش بتيجي غير بالعين الحمرا
_عمر ب زعيق وعصبيه: بتقولي لمين كدا يبت
_نهي : البت دي كانت الفلبينيه اللي جايبها
_عمر بزعيق؛ ايوو شرشحي ياختي مهو دا اللي ناقص
_اللواء يخبط ع مكتبو: باااس انتو بتزعقو قدامي
نهي ، عمر اعتذرو حالا
_عمر : مش شايفها ي فندم
_نهي : ي اونكل هو اللي رجعي ومتخلف
_اللواء ؛ اعتذروووووووو
عمر و نهي بتناكه وف صوت واحد
_عمر : اسف
=نهي : وانا كمان اسفه
_عمر : تعالي ورايا المكتب
_نهي : جايه السرايا هيا
_عمر : صبرررني يرببببب
_قعدت نهي ف مكتبو
_عمر : ممكن تقوليلي وصلتي لايه
_نهي وبد ع وجهها الجد ف الشغل
_نهي :بص ي كابتن انا بقالي فتره شغاله مع اسر ويزيد ف قضيه خالد وهما اللي قالولي اجي هنا لحضرتك تتعاون معايا بما انك عندك خبرات وانا افيدك بمعلوماتي من ع اجهزت الكومبيوتر اللي مهكراها تبع المنظمه وكل حساباتهم وبرامجهم و ارقامهم كمان
_عمر باعجاب : وانتي عرفتي كل دا
=نهي : طبعا بس انت اللي فاكر كل البنات اكل وطبيخ وبس ثم شاورت ع عقلها : هنا فيه مخ ي حضره الظبط زيكم
_عمر تغاضي عن الموضوع : نكمل شغلنا طيب
طال شرحها وامره لتنفيذ مهامها
وبعد ساعتين
_عمر : تتغدي ؟
_نهي : شكرا انا هروح
_عمر : وبما ان اللوا قال ف حمايتي ف لازم اوصلك
وصل نهي وقبل انت تنزل استوقفها
_عمر : انا مش رايح
شغل بكره وكمان يومين مسافرين كلنا ف وانتي معانا ف لازم نكثف جهدنا اليومين دو ف لازم تيجي بكره البيت نشتغل
_نهي : نااعااام ناااعم مبروحش بيوت حد انا انت فاكرني ايه
_عمر ب عصبيه : حضؤتك دا شغل شغل ف ايه !!؟ ووالديتي عايشه معاايا ثم نظر لها بتكبر واكيد مش هعصي ربنا عشان واحده حتي لو وصلت لاقصي مراحل الجمال
_جائت تتحدث قاطعها عمر
_عمر : خلاص بكره ع ١٠ تكوني عندي والبيت (...)تمام
_نهي بعدم رضا : تمام
اما عند صفاء
فاقت من المخدر و...
_صفاء : اااه اااااه
_نهال : حمدلله ع سلامتك ي غاليه
_صابرين: كدا ي صفاء تقلقينا عليكي ي حبيبتي
=صفاء بعدت وشها عنهم وبدموع
_جودي قعدت جمبها وقالت
جودي: خلاص ي جماعه انتو بتانبوها علي ايه ؟
دخل عماد وتوسل لهم بعيناه ان يتركو لوحديهم وبالفعل انصاعو اليه
_عماد : إكدا تعملي ف نفسك ي صفاء
هونت عليكي تسبيني لوحدي ف الدنيا دي بعد ما اتعدلت ورجعت عن كل حاجه عفشه
_صفاء : مش عايزه اسمع صوتك سبني ارجوك
=عماد : لع مش هسيبك إكده
لازم ترمي عضمك بالفرخه دي
قومي كلي يلا
_صفاء بعصبيه : انت عايز مني ايه مش هسامح كل اللي بتعملو دا شفقه منك لي علي اللي عملتو معايا
=عماد بحزن : مش عايزك تسامحيني ي بنت الناس بس قومي كلي ليكي لقمه ترد عضمك
ثم قام و رفعها من السرير ليكي تقعد وقعد مقابل لها حتي يطعمها وبعد معاندتها انصاعت له ف الاخر
وبعد ساعه
_الدكتور : كدا تقدر تمشي بس خلو بالكم منها
=عماد : في عنيه ي دكتور
واخذ صفاء والبنات ركبو مع اجوازهم
ورجعو المزرعه
_ف المزرعه
_عثمان قبل راس صفاء :
انا حاسس بيكي ي بنتي والله بس دا قضاء الله وحكمتو ايه هنكفر ولا ايه
_صفاء ببكاء : انا اسفه جدا ي عمي
_عثمان : المهم انك تدعي ربنا انو يسامحك
ثم قال بجد
انتي راستك بدات بقالها اسبوعين
_صفاء : ملياش نفس اروح ي عمي
_عثمان : لا لازم تروحي وتكملي تعليمك وتبقي احلي مدرسه ف الدنيا
ثم قال ل عماد
_عثمان: عماد جهز حاجتك وسافرو القاهره عشان تعليمك مراتك وانت هنقل ورقك ل شركتنا اللي ف القاهره وتبقو تجولنا ف الاجاازااات
_صفاء بصريخ : لااا لااا مش عايزه ابقي معاه لوحدنا ثم قالت بجد
احنا مجوزين لفتره مؤقته وهنطلق يعني مش لازم يجي معايا
_عماد بهدوء : لحد منطلق انتي لسه ع زمتي يعني هكون معاكي ف كل حاجه وبعدها انتي حره
_ صفاء بقرف منو : انت تخرس خالص مش عايزه اسمع صوتك انا مش طيقاك ثم قامت وقالت :
_صفاء : جاتك القرف ف بجاحتك
وذهبت ل غرفتها
_عثمان: صابرين
_صابرين نعم ي عثمان
_عثمان : اباه لسه زعلانه مني ي غاليه
_صابرين: وازعل منك ليه !! كنت عملتلي حاجه؟
_عثمان : متبجيش قاسيه كدا امال
_صابرين وهي صاعه لغرفتها لكي تنام : تصبح ع خير
_عثمان باسي : وانتي من اهل الخير ي بنت خالي
عند صفاء
_جودي : متزعليش ي صفاء احنا هناخدلك بيت جمب فيلتنا وتكوني معانا سو
_نهال : وهو مش هيقدر يعملك حاجه
_صفاء حضنتهم : انا بحبكم اووي انتو بقيتو اخواتي ربنا يخليكم ليا
ونامت ف حضن جودي
بقلم ندى سعيد
عند حسين ذهب مع والده و صابرين لكي يطلبو يد زينب من اخوها وامها
_اخو زينب (احمد) : الناس جمب برا ي حبيبتي يلا اطلعيلهم
_زينب بحزن : حاضر
وطلعت لكي تراهم وهي راسها ف الارض ثم قدمت العصير ل صابرين و لعثمان واتت لحسين وقد سمعت صوت مالوف عليها
_حسين بابتسامه بشوشه : تسلم ايدك
_زينب بتوتر نظرت اليه وعندما تاكدت انه هو قد لجم لسانها من هول المفاجئه
_صابرين : اقعدي ي بنتي جمبي
ذهبت زينب بجانب صابرين وجلست وهي مازالت ف صدمتها
_عثمان: موافقه ع جوازك ي بنتي من ابني حسين ولا لا
_زينب ومازلت مصدومه : ......
=احمد : اتكل ع الله واقرا الفاتحه ي عم عثمان
_حسين : ممكن تسبونا شويه مع بعض
_زينب اخذت تصب عرقا😂
تركوهم لوحدهم
_حسين : زينب !! مالك انتي مش موافقه عليا
_زينب بسورعه : لا طبعا موافقه
ثم تدارك لما تفوهة بيه ونظر للارض
_حسين بابتسامه : انا بحبك من اول مشوفتك ي زينب
و _زينب ف حاله لا يرثي لها
هل سمعت حقا انه يحبها ؟
هل هو فعلا حقا يبادلها نفس الشعور
هل من كانت تدعو بيه ف صلاتها وكانت تتخيل حياتها معو اصبح حقيقه
_زينب : انت جاي تجوزني تشفق عليا وعلي اهلي انا مقبلش بدا طبعا
_حسين بصدمه من كلامها : انتي بتقولي كدا لي !؟
انا بحبك فعلا ومقدرش انكر اني كنت اناني وبستغل تعب مامتك عشان اقظر اكلمك واسمع صوتك واطمن عليكي ثم قال بحب وشغف : انا فعلاااا بحبك
وافقي ي زينب انا مقدرش اعيش من غيرك
_زينب بخجل منه وقامت من مكانها
وطلعت برا لاخوها وقالت
_زينب : اللي تشفوه ي جماعه
ودخلت مسرعه لغرفتها تصلي فرحا
وف الخارج صابرين ظغرطت فرحااا و اتقرا الفاتحه
_حسين ينظر لوالده: لو سمحت يحج انا هكلم
ثم نظر لام _زينب
وذهب اليها ورقع قدامها وقبل يداها
_حسين : انا اتمني انك توافقي ع كتب الكتاب الاسبوع الجاي
واانا هنقل القاهره وهعيش هناك عشان شغل المستشفي بتاعتي والفلا مجهزه وانتو هتيجو معايا
_احمد : لا لازم اجيب لاختي جهاز
_حسين : احنا واحد مفيش فرق وانا عايزه ع بعضها كدا من غير حاجه وبعدين جهاز اي اللي هتجبوه مهو هيترمي عشان الفيلا مجهزه
وبعد اقناع
_احمد : خلاص موافقين بس الفلوس بتاع الجهاز هخدهم واحطها ف البنك باسمها
_حسين : موافق
ثم تعالت الظغااريط فرحا
(الحب الحقيقي هو رزق من الله لا تدري من أين اتي و كيف اتي ...
هو امان سكن القلب واستقر فيه
فالحب هو ي عزيزي شعور غريب يحس به الانسان وينبض به القلب
هي ارواح تآلف فتتحابت ..)
اما عند يزيد
كان ياخذ شور و جودي تنظر من البلكونه
طلع يزيد من الحمام عاري الصدر وذهب ووقف خلف جودي وضمها ل صدرو العريض
جودي تبتسم وتضع راسها ع صدرو
_يزيد : بتفكري في ايه
_جودي نظرت اليه وقالت بعشق : بفكر فيك
_يزيد باستغراب مصحوب بابتسامه : انا لي!!؟
=جودي لفت اليه لتكون مباشره لعيناه و سرحان للماضي: كمت بمت طايشه ،، وكنت بسافر من بلد ل بلد مع اهلي
مكنتش مستقره زي دلوقت ولا جه ف بالي اني هكون مجوزه واكون اسره
واول ملقيت نهال محتجاني قولت استقر هنا و شغلي وبس ثم نظر اليه بحب وقالت : بس انت اول م شوفتك غيرت كل حاجه كنت مخططاها
_يزيد وهو يقبل ارنبه انفها : اووه دانتي كنتي واقعه بقا وانا مش عارف
_جودي ب خجل: اتلم ي يزيد ثم اتت ب تي شيرت اليه وقالت
اتفضل البس بقا عشان متبردش
_يزيد بحب: خايفه عليا
_جودي بضحكه : البسسسس بقااا
=يزيد بضحكه اظهرت غمزاتو : طب لبسيني
_ جودي برخامه: ليه صغير
=يزيد ب استعباط مثل الأطفال وقلب شفتيه بحزن
_جودي: بسس خلاص انت هتسبلي
والبست اليه التي شرت و..
امسكها يزيد من يداها : لا مهو هيتخلع تاني لم تفهم عن ماذا يتحدث الا عندما ادركت انها بين يديه وهو حاملها
_جودي : اااه ي سافل
=يزيد بضحكه : شدي بلستر بقا
وحودي قعدت تخبط ف رجليها
_يزيد بضحكه : مش حاسس بحاجه اصلا
ووضعها ع السرير
_جودي:انت عيل غدار
_يزيد باستغراب : عيل !!
=جودي بضحكه : مش اوووي يعني
_يزيد قاطعها بقبله ساحقه لشفتيها
وهي تقاومه ختي استكانت بين اعماق قلبه
فلماذا لا فهو الاسد الذي يرود قطته
اما عند نهال كانت بتتمرجح
وصرخت عندما رات نفسها ف الهوا ويحملها شخص
ونظر لقته اسر
_نهال بخبطه ع صدره : حرام عليك خضتني
_اسر ب ثقه ؛ محدش يقدر يعمل كدا غيري والا كنت دفنتو
ابتسمت نهال ع معشوق الروح و وضعت راسها ع صدره
_نهال : اسر انا بحبك اوووووي
=اسر : وانا بأدمن وجودك اوووي اوووي
نهال رفعت راسها من ع صدرو
وقالت...
_نهال بخوف : خايفه عليك اووي ي اسر من المهمه دي قلبي مش مطمن
خالص
_اسر بدون خوف: بطلي تشاؤم
انشالله خير ثم نظر لعيناها بشغف
وانا لو مت دلوقتي مش هيهمني حاجه اصلا
ال حاجه اللي كنت بتمناها هي وجودك ف حياتي و فحضني ودا حققتو خلاص مش عايز حاجه تاني
_نهال بدات عيناها تدمع و تلومه ؛ اخص عليك ي اسر حرام تقول كدا دانا اموت فيها متقولش ع نفسك كدا تاني
انا مصدقت لقيتك تعوضني عن موت اهلي
ايه انا مش بنسبالك حاجه
عشان تقول اموت ومرتاح وبتاع ثم بكت
_اسر بضحكه لكي يلطف الجو : انتي كل حاجه ف حياتي ربنا يخليكي ليا وقبل عيناها ثم انفها
نظرت اليه نهال وهيا من قامت باول جوله ف تقبيله
وكانت تقبله بخجل ملحوظ
فاتصدم اسر منها اول الامر ثم فرح لانها اتخذتها اول خطوه لها
ولما لا ؟!
فهي زوجته ومعشوقته
(الحب لا يؤخذ من كتاب وانما هو نسخ كن قلب ل قلب
وللحب اربعه اركان
الشعور ، الشغف ، الاعتراف ، البقاء
ف اعظمهم الاولي و الذهم الثانيه و واصعبهم الثالثه
اما عند اصدقهم فهي الرابعه)
يتبع ....