رواية عيون الصقر بقلم الكاتبة منة وائل كاملة جميع الفصول عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf
هو: قلبه قاسي ومتعجرف لا يعلم معني الحب ولكن عندما ظهرت تلك الفتاة في حياته تحول الي شخص عاشق انه هو الصقر الذي يخشاه الجميع وتهتز القلوب عند ذكر اسمه ولكن لكل رجل نقطة ضعف وستكون تلك الفتاة هي نقطة ضعفه تلك الفتاة التي تربعت علي قلبه من اللحظه الاولي ولكن يشاء القدر ان يفترقو لسبب ما.
هي: تلك الفتاة التي تربعت علي قلب الصقر ... كانت في البدايه متمرده ... عنيده ... تفعل ما تشاء ولكن بعد ان دخل الصقر حياتها قلبها رأس علي عقب وقضي علي تمردها بحنانه وحبه وعشقه الزائد لها ولكنَّ الحياه ليست ورديه كما كانت تظن
عيون الشرقاوي : فتاه تبلغ من العمر سته وعشرون سنه ذات شعرٍ احمر وعيون زرقاء وبشره بيضاء مختلطه بــ الحمره
جسدها متناسق مع طولِها ... من ينظر اليها يقع في غرامها ... لكن هذا الجمال وراءه شخصيه قويه ... عنيده ... متعجرفه ... قاسيه .. تهتز القلوب عند ذكر اسمها ... هي فتاه ذات كبرياء واذا تعلق الامر بكبريائها او بقلبها تزيل هذا القلب اللعين ... لأن هذا القلب ينبض بــ اسم شخص واحد فقط ... ليس من حق اي احد غيره .. تمتلك عدة شركات ومنها اكبر شركه في مصر ... تُعرف بالورد ...
صقر : شاب مفتول العضلات ذو شخصيه قويه ... لا يعرف شيء عن الرحمه ... عنيد ... لا يحب النساء لسبب ما ... متعجرف ... قاسي ... بارد برود الثلج ... يمتلك عدة شركات تُعرف بـــ شركات الصقر ... مطلق من ابنة عمه التي تزوجها بالاجبار بسبب وصية والده الذي توفاه الله عز وجل ... انجب منها فتاه تسمي بـ حور ... يبغض منعا كثيرا لأنها تشبه والدتها .. يبلغ من العمر اثنان وثلاثون عاما
نوح الرفاعي : عُرف بــ الذئب ... هو خبيث ... صديق الصقر .. شاب في غاية الجمال ذو عيون زيتونيه جذابة .. تجذب النساء اليه .. ذو بشرة قمحيه ... ذو صدر عريض وطويل القامه ... يكره الكذب والخيانه ... يكره جنس حواء ونظرته اليهم خبيثه ... كــ نظرة الذئب الذي يفترس فريسته ... هل سيبقي الحال كما هو عليه ام سيتغير .... يبلغ من العمر اثنان وثلاثون عاما.
اسيل الجبروني : فتاه تبلغ من العمر سته وعشرون عاما ... صديقه عيون المقربه ... تقيم في سويسرا مع سديم ... تدير اعمال الشركات معه ... حادة الطباع ... جاده في العمل ... تكره الرجال لـ نظرتهم للنساء .... كأنهم اداة للتسليه ... ولكن هل ستظل اسيل كما هي ام سيدخل في حياتها شخص ما .... يهابها الجميع ... بارده كــ برود الثلج ولكن لن ننسي انها فتاه ولكل فتاه جمال خاص بها ... فــ اسيل تمتلك جمال خلاب ... ذات شعرٍ بني مموج ... ذات بشره قمحيه ... ذات عيون خضراء ... طويله القامه ... ممشوقه القوام.
حور الصقر : هي فتاة صغيره مثل اسمها .... تعشق والدها ... لكن هو يكرهها ... تبلغ من العمر خمسة اعوام ... ذات عيون زرقاء ... يكرهها الصقر عند النظر اليها .. ذات شعر اصفر .... كــــ الحرير ولكن هناك اعاقه في القدمين لا تستطيع السير عليهما
يونس الجبروني : شقيق اسيل ... هو شاب فارع الطول ... عريض الصدر ... ذو شعر اسود وعيون زرقاء ... صديق عيون المقرب ... حنون ولكن وقت الغضب يتحول لشخص اخر ... مغرور ومتكبر ... لا يسمح بــــ اي شيء يمس عيون او اسيل ... يعرف كل شيء عن عيون ... قوي البنيه ... يبلغ من العمر ثماني وعشرون عاما يعشق فتاه سنتعرف عليها في الاحداث
ريما الجندي : فتاه تبلغ من العمر عشرون عاما ... فتاه في منتهي الرقه .. تساعد الجميع ... تعشق حور ابنة شقيقها وتعتبرها ابنتها ... تمتلك جمال خاص بها ... ذات شعر بني مموج يختلط مع اللون الاصفر ... بشرتها بيضاء ... عيونها بنيه كـــ القهوه ... لكن هل سوف تبقي حياتها هكذا ام ستتغير.
عيون جالسه في الطائره التي ستهبط الي مصر وبرفقة اسيل
فلاش باك
صقر بنهيار:عاوز اقولك حاجه قبل متسافري
عيون بجمود مزيف:ها
صقر:عاوزك تبصي جوه عيني وتقولي مش بتحبيني
عيون بصت في عينه ونزلت وشها:مش بحبك
صقر:لا بصي جوه عيني وقولي مش بحبك ي صقر
عيون بصت جوه عينه:مش بحبك ي صقر
صقر:قصتنا انتهت
عيون:انتهت
يونس:يلا ي عيون معاد الطياره
صقر بغضب:حببتي مفيش غير حببتي ي يونس انت ي صاحبي بتخوني وبتطعني في ضهري مش عاوز اعرفك تاني
يونس وهو يتلاشي النظر اليه:يلا ي عيون
عيون:حاضر ي قلبي
ومشت من غير تردد ولا بصت علي صقر
صقر بصراخ:بكرهك ي عيون بكرهك ومسح دموعه من اللحظه دي اتبدل صقر
الطياره وصلت سويسرا
يونس:عيون
عيون بصراخ :مش عاوزه اسمع حد اخرجوا برا وقفلت الباب ومن اليوم دا اتحولت حياتها
فلاش باك
اسيل:عيون سرحانه في اي
عيون ببرود:مفيش مش سرحانه
اسيل:طب يلا اربطي حزام الامان عشان الطياره هتهبط
عيون مردتش عليها وربطة الحزام
ومطار القاهره يعلن عن وصول طائرة من سويسرا اول م عيون و اسيل خرجوا من الطياره مشي وراهم كميه من الحرس تخفيهم من الانظار مع استغراب واندهاش الناس وفتحوا العربيات ليهم وانطلقوا الي فرع شركة الورد
######
حور ببرائه:بابي استني ي بابي
صقر بغضب:عاوزه اي ي بت انتي مش قولتيلك مش عاوز اسمع منك زفت بابا مبتفهميش وزقها علي الارض و حور قعدت تعيط وهو حس ان قلبه هيحن لف وشه وطلع سجاره ومشي راح يركب عربيته وكان يرتدي ملابس كلاسيك
ووصل علي الشركه ودخل الشركه وكل الموظفين وقفوا خوفا منه ي ساده انة الصقر الذي لا يعرف شئ عن الرحمه
وقف عند سكرتيرته هايدي الذي كانت ترتدي ملابس ضيقه تعتبر جلد ثاني لها
صقر بجمود:الورق بتاع الصفقه جهز
هايدي بدلع: ايوه ي مستر
صقر بقرف وجمود:تعالي علي المكتب وعاوز القهوه بتاعتي ودخل المكتب
هايدي بغضب:ولا بيحس بيا واكملت بخبث بس علي مين دا انا هايدي
عند صقر في المكتب
قلع الجاكت البدلة وحطه علي الكرسي وقعد وولع السيجار ومسك الفون
صقر بجمود:نوح تعالي حالا
نوح:
صقر:5 دقائق تكون هنا لإما هتشوف مني وش تاني وقفل في وشه وقعد يشتغل
####
عند نوح صحي علي رنة صقر ولكن لم يرتعب منه فهو الذئب الذي يخشاه الجميع وبيبص جمبه لقي بنت نايمه وقام خاد شاور ولبس دا وقبل م يمشي حط فلوس علي الارض ونظر لها نظرة استحقار وخد مفاتيح عربيته وراح علي الشركة ودخل الشركه ووقف الكل خوفا واحترام
نوح سامع هماسات الفتيات عن جمالوا وهذا يزيد من غروره الي ان وصل ل مكتب هايدي
هايدي بدلع:مستر نوح مستر صقر مستنيك في المكتب
نوح بنظرات ك الذئب تفترسها ودخل المكتب ومردش عليها
هايدي:مش مقدرين الجمال مش هسبكم تروحوا من ايدي هو حد فيكم هيبقا ملكي وطلبت القهوه عشان تدخل ل صقر
عند صقر نوح
صقر بوجة خالي من التعابير:اتأخرت دقيقه
نوح ببرود:نعم ي صقر وولع السيجار بتاعته
صقر بجمود:عاوز شركة الحديدي تدمر في مدة ربع ساعه
نوح ببرود:اعتبرها اتدمرت و قطع كلامه خبط علي الباب وكانت هايدي وحاولت تلفت النظر ب مشيتها
نوح بيبص عليها نظرات تفترس جسدها
صقر بغضب:خلصي امشي
هايدي بخوف منة طلعت تجري وخرجت بسرعه
نوح هو بيتكلم في الفون
نوح بجود:شركة الجواد تبقي مفلسه في عشر دقايق
المجهول:اعتبرها افلست بس موعدكش عشان الجواد مش سهل
وبعد ربع ساعه ظهر علي الشاشه للي في المكتب خبر افلاس شركة الجواد
صقر بسخرية:مفيش حد بتحداني ال يتحداني ال
نوح ببرود:عملت اللي عليا
صقر:وزياده
وقطع كلامهم
عاجل وصول اصحاب شركة الورد الي مصر صقر ونوح نظروا الي شاشة التلفاز ولكن لن يروا احد من كم الحراس للي وراهم
صقر بسخريه:اي كل الحراسه دي
نوح بغموض:شكلهم مهمين علي فكره وفي عليهم خطر طلما عندهم كل الحرس دا
صقر بجمود:ميهمنيش يلا روح علي مكتبك عشان ورق الصفقه الجديده هيوصل النهارده
نوح:مع شركة مين
صقر بجمود:ميهمنيش شركة مين اهم حاجة نكسب الصفقه دي
نوح:اعتبرنا كسبناها وراح علي مكتبه
وصقر بيشتغل
#####
ريما بحنان:خلاص ي حوري انا اسفه بابي اتصل بيا وقالي قولي ل حور اني اسف
حور بطفوليه:انا مش عاوزه بابا يتأسف انا عاوزه انام في حضنه ويجي معايا الحضانه
ريما بدموع:منها الله للي كانت السبب انا هروح معاكي الحضانه
حور بسعاده:بجد
ريما:بجد يلا ومسكت ايديها وراحوا الحضانه
#####
عيون بجمود:بعتوا اوراق الصفقه لشركة الجندي
اسيل:ايوة عيون انا عاوزه اسألك سؤال بس عشان خاطري جوبيني عليه بصراحه
عيون:قولي
اسيل:انتي عارفة مين صاحب الشركه للي هنعمل معاهم الصفقه
عيون ببرود:صقر الجندي
اسيل:اوك خلاص ورق الصفقه اتبعت
عيون بجمود:نرجع لشغلنا بقا
وقطع تركزهم الفون بتاع اسيل وكان المتصل يونس
اسيل بحنان:وحشتني اسيل بتتحول مع اخوها و عيون الي طفله حنونه
يونس:وانتي ي حياتي وحشتيني
اسيل:هتنزل مصر امتي
يونس:معرفش والله هتبقا مفجأه
عيون ببرود:خلصتي
اسيل:اه
عيون مسكت منها الفون و دخلت أوضة الاجتماع
يونس:عيطي
عيون بجمود:لا
يونس بصراخ:انا قولت عيطي دلوقتي عشان وقت متشوفيه تكوني قويه
عيون انفجرت في العياط نص ساعه
يونس:خلاص اهدي
عيون وهيا بتمسح دموعها:هشوفه ي يونس بعد 5 سنين شكلة هيكون اتغير صح ومش هيسمحني بس كان من غير قصدي
يونس:وانا عارف ي عيون بس هو ميعرفش هو انتي هتشوفيه النهاردة
عيون:الورق بتاع الصفقه راح واكيد هشوفه النهارده
يونس:عاوزك تبقي اقوي من الجبل عشان المعامله بتاعته ليكي هتتغير طبعا
عيون:معرفش ي يونس سبني وقتها لما اشوف وشه هبقا ضعيفه
يونس:انا واثق فيكي سلام
عيون:سلام وخرجت
اسيل:كل دا بتتكلمي
عيون بتجاهل:اسيل الشركه للي هنعمل معاهم الصفقه هيوصلوا امتي
اسيل:لسة مندوب الشركة متصلش وقال وقبل ماتكمل كلمها السكرتيره دخلت
السكرتيره:عيون هانم المندوب اتصل وقال انة اصحاب شركة الجندي علي وصول
اسيل ببرود:تمام حضري الورق واول لما يوصلوا تبغلينا علي طول
السكرتيره:اوك وخرجت
عيون:مش عاوزه غلطة عشان نخلص من الصفقه بخير
اسيل:اطمني انا مجهزه كل الورق
####
عند صقر راكب العربيه مع نوح
صقر بغضب:من امتي احنا للي بنروح للعملاء
نوح ببرود:دول مش عملاء دول زينا زيهم وبيقول انهم في خطر عليهم ينزلوا دلوقتي
صقر بغضب:اقوم انا للي اروح هو انا ناقص وجع دماغ
نوح بتسأول:في اي النهارده متعصب اوي
صقر:البت للي اسمها حور دي منرفزاني من الصبح
نوح حب انه يسكت وميدخلش معاه في جدال وعارف انه هيخسر امام الصقر
نوح:وصلنا
نوح وصقر دخلوا الشركه وكإن الشركه اتبدلت كل البنات بيتفتنوا في جمالهم ويهمسوا لبعض تحت مسامع نوح وصقر وذلك يزاد من غرورهم وتكبرهم لحد م وصلوا عند السكرتيره
السكرتيرة بحترام:اهلا مستر صقر اهلا مستر نوح
نوح ببرود:مش هنتعرف لسه عاوزين نقابل الشركاء
السكرتيره:تمام ي فندم اتفضلوا وانا هعطي ليهم خبر وصولكم
صقر بجمود:انا مش هقعد استني حد مش انا اللي استني حد
نوح ببرود:بسرعة عشان احنا مش فاضين للعب العيال دا
اسيل بجمود:اي الصوت دا في اي ي هند
هند:اسيل هانم مستر صقر و مستر نوح اصحاب شركة الجندي
اسيل ببرود:برضوا معرفش اي الصوت دا
نوح بجمود:روحي ي شطره قولي لرئيسك ان احنا وصلنا
اسيل ببرود:معلش ي جميل نص ساعه وبقا ادخل هند مش عاوزة اسمع صوت ودخلت
صقر بغضب:اي قلة الادب دي انا عاوز رئيس الشركه دي
عيون من وراه:نعم
صقر اول مسمع حس ان قلبه هيطلع من مكانة
صقر بصدمه وغضب واشتياق وحنين و بيحاول يكتم غضبة:هيا الشركه مش فيها راجل ولا اي وبص ل عيون بصت استحقار وقرف
عيون النظره بتاعته قتلتها
عيون بجمود:هند وصلي البشوات ل غرفة الاجتماع ودخلت المكتب
هند:تمام ي هانم اتفضلوا
نوح بغضب:الصفقه انتهت
صقر بغموض وجمود:نوح مش انت للي تقول انتهت ولا لاء
نوح بغضب:يعني اي
صقر بغضب:نوح هفهك ودخل غرفة الاجتماع ومن وبعده نوح دخل
هند:خمس ثواني وتكون عيون هانم موجوده وبعدها عيون واسيل دخلوا غرفة الاجتماع بطلتهم المبهره وقعدوا صقر امام عيون ونوح امام اسيل
نوح بغموض وهو بينظر ل اسيل:نوح الرفاعي
صقر بسخرية وهو بيبص ل عيون:مش محتاج تعريف بس علي العموم انا صقر الجندي
اسيل:انا بقول نبدا شغل
عيون بسخريه:وانا بقول كدا برضوا
نوح اتغاظ من اسيل بس مبينش
صقر بغيظ عشان تجاهلته: صفقة العربيات هتوصل مصر امتي
عيون:لما تمضوا القعد الاول
صقر بجمود مسك القلم ومضي العقد
هند:عيون هانم جواد الحديدي برا
عيون بجمود:دخليه
صقر بزعيق:الزاي احنا الاتفاق بينا مش كدا
اسيل بجمود:احنا متفقناش علي حاجه
عيون ببرود:واحنا لسه متفقناش علي حاجه
نوح بغضب:امال العقد للي لسه صقر مضيه دا اي
اسيل ببرود مسكت العقد وقطعته
صقر بغضب قام وقف ورفع ايده ولسه جاي يضرب اسيل ب القلم في ايد مسكته
عيون بجمود وغضب:ايدك دي تنزل عشان مكسرهاش
صقر بسخرية:وريني هتكسريها الزاي ي حلوه روحي العبي بعيد وزقها
عيون بغضب:العقد مرفوض اطلعوا برا انتو الاتنين
نوح بغموض وصوت واطي ل اسيل:عارفه القلم للي صقر كان هيعطهولك دا ميجيش حاجه في للي هعملوا فيكي
اسيل ببرود:اطلعوا برا والجميل عاوزاه يورني حلوته
جواد دخل بكل برود:اهلا
سديم بجمود:اهلا اتفضل
جواد ل صقر بصوت واطي:رجعتها تاني علي فكره
نوح بتحدي:يلا ي صقر
صقر بجمود:يلا وخرجوا الاتنين
نوح:انا هروح الشركه
صقر:وانا هروح مشوار وممكن اجي وممكن لا
وركب العربيه
صقر دخل بيت كدا عباره عن صور عيون
صقر وهو بيقطع كل الصور
صقر بصراخ وغضب:هنتقم منك عيون بكرهك من قلبي بكرهك عاااااااااا بكرهك ومسك الغاز ورشه في البيت كلة وخرج برا البيت
صقر بصراخ:صقر انا عاوزه بيت يكون معزول نعيش فيه مع بعض ومحدش يفرق بينا صقر انا بحبك صقر انا بعشقك صقر صقر وفي الاخر تسيبني واعيش حياتي كلها بتعذب لييييي انا عاوز اعرف عملت اي وطلع الولاعه واشعلها ورماها جوه البيت
صقر بصراخ وضحك:كل ذكرياتنا اهي بقت رماد علي الارض ي عيون انا بكرهك وهندمك علي اليوم للي سبتيني فيه واليوم للي رجعتي فيه هقتلك ي عيون
#####
جواد ببرود:هنمضي الصفقه
عيون بجمود:اسيل هتتفق معاك وقامت خرجت
اسيل:ابدا ي مستر جواد اشرح
جواد:احنا هنعمل صفقه عربيات هنستوردها من الخارج
اسيل:الخارج للي هو فين
جواد ببرود:امريكا هتستورد من امريكا لمصر ولازم نكون تلات عملاء
اسيل:مين للي هيستوردها لمصر
جواد:الحج مصطفي المحمدي صاحب شركة الامل
اسيل:اها دا راجل كبير
جواد:فعلا وذكي جدا
اسيل:اوك بس احنا كدا ناقصين واحد
جواد:شركة الجندي
اسيل:لا مش الشركه دي اكيد في شركات تانيه
جواد:تمام شوفو احنا المفروض نروح شركة الامل بكرا الساعة 11
اسيل:تمام
جواد:اوك وقام خرج
اسيل في نفسها:طب اي العمل دلوقتي المفروض شركة الجندي تتفق بس الانسان اللزج دا مش بطيقه ورخم كدا إذا كان هو او صقر اخيه الزاي نسيت صقر و عيون اتقبلوا النهاردة انا كنت عاوزه اشوف ردت فعلهم بس الغبي التاني نرفزني