رواية العريس يصل غداً بقلم نهلة زغلول الفصل الرابع
رواية العريس يصل غداً الفصل الرابع
....في المساء.....بعد ان رجع من شركته ....اتجه زين الي المطبخ تنحنح ثم تابع حديثه العيلة كلها جاية عشان عمي خالد رجع من السفر
فيروز لم تهتم لحديثه وقفت تنظف المطبخ دي حاجة جديدة يازين بيه
تنهد ثم تابع حديثه اسمعيني متطلعيش من المطبخ خالص مهما حصل ولمي شعرك ده وضعت خصلات شعرها وراء اذنها ايدي من نضيفة
زين حلمهولك وقف خلفها مسك خصلات شعرها المتمردة اشتم رائحة عطرها اغمض عينيه وقفت كالمخدرة بين يديه تشعر بحرارة قربه
اغمضت عينيها تقسم أنها تموت من لمساته تعشقه تتمني ان تصبح قريبه منه وضع يديه علي خصرها حتي تالمت أدارها اليه نظر الي عينيها وشفاهها ورقبتها اقترب منها ليقبلها كانت في حالة من الاستسلام التام بين يديه وكانها ارادت تقبيله نظر لشفاهها عضت علي شفتيها لاتعلم ان هذه الحركة تثيره
منيرة زين زين انت فين الضيوف وصلوا
بلع ريقه بصعوبة تلعثم في كلماته جاي جاي
واتجه الي الخارج
مصطفي حمدالله علي السلامة ياخالد بيه
خالد الله يسلمك يادكتور
مصطفي اهو زين وصل
زين اهلا يادكتور والله تعبينك
مصطفي ابدأ انا عندي اغلي منكم هي صحيح عاملة ايه دلؤتي
زين تمام بخير
مصطفي آمال فين هي مش اعدة معاكم ليه
زين تعبانة شوية
مصطفى الف سلامه عليها
نهض زين من مقعده حاول الهروب من أسئلة مصطفى باي شكل
تذكرت قربه منها انه اوشك علي تقبيلها وضعت يديها علي قلبها اهدي اهدي انتي مبتحبهوش بتكرهي اسقطت بعض الدموع
ايوة بكرهه اذاني كتير اوي دمرني استندت بظهرها علي الحائط
سمع كلماتها التي دخلت كالسهم في قلبه أغمض عينيه هامسا آسف يافيروز مكنتش عايز كل ده يحصل استند بظهره علي الحائط
خرجت من المطبخ مسك يديها رايحة فين
فيروز رايحة الحمام بعد اذنك ومتخافش محدش حيشوفني يعرف انك متجوز الخدامة بتاعتك
زين متعذبنيش اكتر من كده وضع جبهته علي خاصتها بتعملي فيا كده ليه
فيروز معملتش حاجة حقعد في المطبخ عشان محدش حيشوفني عشان مفضحكش يازين بيه
أغمض زين عينيه وتنهد وزفر بقوة شعرت بانفاسه داخلها
فيروز حتي النفس اللي بتتنفسه بكره
ابتعد عنها عدة خطوات روحي الحمام
اتجهت الي المرحاض جلست علي حوض الاستحمام دخلت في موجة من الانهيار مسكت بعد الادوات الخاصة بالتقليم نظرت ليديها قطعت بعض الشرايين شعرت بالالم الشديد لم تشعر بشيء الا الالم وقعت
مغشي عليها وقف زين في الخارج طرق الباب عدة مرات هامسا فيروز فيروز افتحي لم تجيبة قلق عليها فيروز حكسر الباب لو مفتحتيش كسر الباب واتجه الي الداخل رمش بعينيه عدة مرات حتي يستوعب الامر الهذا القدر تكرهه حاولت التخلص من حياتها حملها سريعاً واتجه الي الخارج نادي بصوت جهوري مصطفى الحقني
ركض مصطفى سريعاً اليه حصل ايه يازين
لم ينطق كان في حالة من الصدمة
مصطفي لازم تروح المستشفى
هز زين رأسه نزل بها للاسفل امام اعين الجميع
منيرة زين زين لم يهتم لكلماتها اتجه الي الخارج وضعها في مقعدها في السياره ثم جلس في مقعده وانطلق باقصي سرعة بعد عدة دقائق وصل إلي المشفي نزل من السيارة أتجه الي مقعدها حملها واتجه الي الداخل نادي بصوت عالي مراتي بتموت
الممرضة اهدي ياستاذ حظك الدكتورة لسة مروحتش دكتورة شغف في حالة برة
شغف دخليها بسرعه
الممرضة حطاها هنا علي الكرسي يااستاذ
وضعها زبن علي الكرسي وادخلتها الممرضة الي الداخل
شغف قطعت شرايينها دي حالة انتحار مسكت بعض الشاش اوقفت النزيف واستخدمت بعض الأدوات اللازمة
الممرضة مراتك حتبقي كويسه متقلقش دكتورة شغف شاطرة اوي
هز زين راسه لم يهتم كل ما يشغل تفكيره هو فيروز
خرجت شغف من الغرفة الخاصة بالجراحة
دي حالة انتحار يااستاذ
زين اسمي زين المنشاوي وهي تبقي مراتي فيروز المنشاوي
شغف اهلا وسهلاً بحضرتك المدام بقت كويسة بس لسة فاقدة الوعي
هز زين راسه ممكن أدخلها
شغف اكيد اتفضل حمد الله علي سلامتها
دخل زين الغرفة جثي علي ركبتيه مسك يديها عايزة تسبيني يافيروز عايزه زين يعيش لوحده من بعدك انتي مش عارفة انك روحي في حد ممكن يعيش من غير روح انا بحبك ومحتاجلك شعر انها بدات تفوق مسكت يديه ووضعتها مكان قلبها وغفت مرة اخري ابتسم في نفسه علي تصرفاتها
منيرة اخدها ادامنا كلنا
مصطفي اهدي يامدام منيرة
منيرة محدش يقولي اهدي
الحاجة يسرية ماانتي اصلك خايبة البت ضحكت عليه وكلت دماغه خالص
آمال بصراحة عنده حق
خالد هو لحقها هي دي الغريبة
مروة هي دي مين اصلا ياجماعة
ميرفت صحيح مين دي يا آمال
آمال دي ياجماعة تبقي
مصطفي مراته ياجماعة
الجميع بصدمة من كلماته التزموا الصمت
منيرة مراته بس حيطلقها قريب مش من مستواه طبعاً
خرج مصطفي الي الخارج راي زين ينزل من سيارته و يحمل فيروز علي ذراعيه دخل بها امام الجميع مرة اخري
منيرة انت زودتها اوي يازين ماهي فايقة اهي نزلها تمشي شايلها ليه
زين اخرسي وعلي اوضتك
منيرة انت بتشتمني عشان الحقيرة دي
انزل زين فيروز علي الأرض موجهاً كلامه لمنيرة الست اللي بتهنيها دي تبقي مراتي وصفعها علي وجهها نظر له الجميع بدهشة من تصرفه
تروحي علي اوضتك مش عايز اشوفك ادامي
ذهبت منيرة الي غرفتها هي تتوعد لهما معا
مصطفي حمدالله علي سلامتك يامدام
هزت فيروز راسها شكرا ليك
زين استني حسندك وحجيبلك العشا جوة
نظرت فيروز له لاتعلم هل هي في حلم
زين يلا ثم اتجه الي الداخل قادرة تمشي
فيروز ملوش لازمة التمثيل يازين بيه انت بتنتقم مني بطريقة جديدة
زفر زين بقوة عارفك انك بتكرهيني وبتقرفي مني وبتتمني موتي كمان بس انا قدرك مهما تعملي انا حروح اشوف العشا حخليهم يجيبهولك هنا اصطدم بمصطفى في طرقة امام غرفته
مصطفي كنت عايز اطمن علي المدام فيروز
زين بقت كويسة وكانه فهمه اتفضل اطمن عليها يادكتور
اتجه مصطفى الي الداخل جلس علي الكرسي المقابل لفيروز
مصطفي عملتي كده ليه عايزة تموتي نفسك
فيروز كنت عايزة اخلص بس فوقت
مصطفي آمال مالك وايديك مربطة كده ليه
فيروز مفيش حاجه صدقني انا حبقي كويسة
مصطفي هاتي ايديك ههربك من هنا شعرت بنغزة في قلبها من فكرة الابتعاد عنه تعشقه نعم تعشقه تسبب لها في جرح كبير لم يغتفر هزت رأسها بالنفي مش ينفع انا لو هربت حبقي بنهي كل حاجة وبنهي زين وحفضحه
مصطفى انتي بتحبي الجلاد بتاعك بعد كل الالم اللي سببهولك ده
رات انعاكس صورة زين في المرآة هزت رأسها ايوة بحبه بالرغم من اللي عملوا معايا من اهانة والم ابتسم زين في نفسه وتنهد هامسا وانا كمان بحبك يافيروز اكتر ماتتصوري
مصطفي لو خايفة انا ممكن احميكي منه
فيروز كفاية من فضلك كفاية العشا حيبرد انا مدام فيروز المنشاوي حط ده في اعتبارك
مصطفي تمام يامدام فيروز عن اذنك ثم اتجه الي الخارج
زين بقيتي كويسة
فيروز بقيت كويسة انا حروح علي المطبخ
زين قولتلك انتي مكانك هنا جنبي ومسك يديها نظرت له بتحدي ودقات قلب عالية عمري ماحكون جنبك
زين امال ده بينبض ليه لما بتكلميني لما ببصلك بتدوري وشك ليه بعيد عني خايفة تضعفي ادامي خايفة تحبيني
فيروز عمري ماححبك ولا حبقي ليك
زين عمرك ماحتحبي غيري ولا حتبقي لغيري
فيروز انت بتحلم انا اموت ولا انك تقربلي تاني انا بكرهك بقرف منك قولتلك نفسك بكره
زين لازم اتاكد بنفسي اقترب منها هامسا كدابة انتي بتحبيني وضعيفة ادامي وانا كمان بحبك وكل ده كذب احنا بنحب بعض وبنضحك علي بعض نظروا لبعض نظرات قاسية و تبادلوا القبلات بين كره وانتقامه وبين عشقه لها تعمق اكثر في قبلاته ضغط علي شفاهها أكثر فصل قبلاته كلماته عمري ماحبيت غيرك
فيروز بخبث وهي تلهث عارفة
وقفت امام غرفتهم تحاول أن تستمع مايدور بينهم
منيرة حترميها برة امتي
ناهد عايزة اشوف فيروز وحشتني اوي
فاطمة أوف مش حنخلص من فيروز دي بقي.. يتبع الفصل الخامس اضغط هنا