رواية ماذا جنيت أنا الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هند حمدي عبر دليل الروايات
رواية ماذا جنيت انا البارت السابع والعشرون 27
سمع مهران ما تفوه به الغفير فاغلق مصحفه وهب واقفآ
هم بينا نشوف حصله ايه انا منجصي شيل ذنوب
ذهبوا سريعآ الي المخزن .... ذهب مهران له واخذ يتحسس نبضه وجده علي قيد الحياه ولكن نبضه ضعيف جدا
انت يا غفير الزفت... هم بينا ننجلوا المستشفي قبل ما يخلص خالص.... وبالفعل نقلوا الي المشفي وانتظر مهران الطبيب بالخارج
***
شادي.. لو استنيت للصبح مش هعرف هيفضلوا لزقنلي يبقي دلوقتي انسب وقت والكل نايم واول ما اغور ابعتلها ورقتها واخلص من الليله السودا دي
خرج من غرفته ... ونادي احد الغفر.... تعالي اسندني اروح للعربيه احسن حاسس اني تعبان اووي وعايز اروح المستشفي
الغفير..... يا سنه سوخه..... خليك مرتاح يا بيه واني هروح اجبلك الدكتور هوااااا
شادي..... لاااااااا تروح فين ... هعملهم قلق وهما ما صدقوا ناموا عشان يستعدوا للفرح الصبح .. انا هروح لوحدي وهرجع علي طوال اااه يا بطني
الغفير.... لا يمكن يا جناب البيه هروح معااك عليا الطلاج لني رااايح... انت عاوز سيدي الحاج يلبسني العيبه..
شادي... امري لله تعالي يا عملي الاسود.. هبقي الاقيلك تصريفه....
وذهبوا الي المشفي هم ايضا
***
خرج الطبيب من الغرفه التي بها مصطفي...
مهران.. خير يا دكتور عايش والاااا
الطبيب وهو يعدل نظارته الطبيه ... بصراحه يا حاج الحاله مش مستقره..... وعندي شك انه داخل في جلطه
بس هنحطوا تحت الملاحظه كام يوم.... والحاله لما تستقر هنقدر نقرر
مهران.... تمام ومن ناحيه المصاريف متجلجش المهم انه يعيش مينفعش يموت دلوك.... استغفرك ربي واتوب اليه
الطبيب... تمام يا حاج ولو طرا جديد هنبلغ حضرتك
تركه الطبيب وذهب..... مهران كاد يخرج من باب المشفي الا انه لمح شادي من بعيد فظل يراقبه ليعرف ما ينوي فعله
***
اقنع الغفير ان ينتظره باستراحه المشفي وسوف يستدعي اذا احتاج شيئ..... واخذ يبحث عن مخرج اخر للمشفي حتي وجده
وبالفعل خرج من المشفي وكاد يتحرك بالعربه التي احضرها.... الا ان وجد من يضع يده علي كتفه الايمن
رااايح فين يا ولد الاسيوطي......
جدددددجددي..... اخرس خالص يا خساره الدم اللي بيجري في عروقك.... عاوز تهرب وتسبنا للمشاكل اللي انت عملتهاااا....... وتخلي بالبنيه اللي بجت مرتك
وربي لولاا..... فرحك الليله لكنت ربطك ف شجره وفضلت اضرب فيك لحد ما اطلع علي جتتك كل اللي عملتوااا
جدااامي.... يا خلف الشوووم😡
شااادي لم يتفوه بكلمه. . لانه يعلم اذا نطق بحرف سيذداد الطين بلوله..... استسلم لقدره موقتا حتي يخرج من تلك المحنه.. فهو لم ينس القضيه بعد ويجب ان ينصاع له حتي يخرجه من تلك المأزق
بقلم هند حمدي
مراد لاحد رجاله من أمناء الشرطه....
هي الجلسه مش هتاخد وقت.. بس عوزك اول ما يخلصوا تديني رنه... وتعرفني ايه اللي تم..... سلام
واخرج صوره اثير ... اطمني يا حبيبتي اكيد المحكمه هتحكملك بعد ما تشوف الصور... وخصوصا لو اصريتي
علي الطلاق...... ومخلص منه للابد
بس لو كان ضحك علي عقلك يبقي مفيش غير دا واخرج مسدسه... ..... طلقه ف دماغه وخلصنا ولا مين شاف ولا مين دري...... كلها ساعات ونخلص بس الصبر يا نبض القلب
***
شهاب..... احضر ريشه صغيره واخذ يداعب انف اثير حتي تستيقظ....
اثير.... بنعاس.. هشش هشششش
شهاب..... اخد يداعبها مره اخري....
هششس دانتي دبانه غلسه صحيح 😡
شهاب.. بضحك عااالي...... كل دا نوووم قومي يا كسلانه ورانا مشوار مهم ومعاد الطياره هيفوتنا
اثير.... بتثائب..... صباح الخير يا باب
وقبل ان تكمل حديثها... وضع يده علي فمها.... والله لو نطقتيها يا اثير لرزعك بوووسه..... تخليكي كل ما تشوفيني تستخبي..... عشان اثبتلك اني اخرج شخص ينفع يكون باابي...
اثير...... هاااااه مين مين فين يا مااامي
شهاااب مامي كان زمااان بختي.... دلوقتي هنرجع لقواعدنااااا ...... اثير وسي السيد... قصدي سي شهااب واخذ بضحك ..
اثير......... نعمممممممم قصدك ايه يعني انت كنت عارف اني بمثل عليك ... من امتي ان شاء الله
شهاب.... عيب يا قطتي. انا عارف من اول يوم بس كنت سيبك تلعبي براحتك..... وبصراحه الدور كان عجبني وبيسليني
اثير.. بصدمه كدا طب زعلت منك...... ومش هكلمك يا رخم
شهاب... يا خساره الوقار بقيت رخم الله يرحم كانت بتشوف خيالك تتعرش دلوقتي هتدبحلك القطه
شهاااب..... صحيح نسيت حاجه مهمه
اثير.... هاااااااه خير
صبااح الفل علي عيونك يا ورده حيااتي ثم قبل راسها واعطي لها ورده بيضاء
اثير..... كاد يغم عليها مما حدث
شهاب. انت سخن وريني كدااااااا
لااااا كنت مجنون وعقلت... ..... اثير انتي ببراءتك قدرتي تموتي الوحش اللي جوايا... وتخرجي شهاب الانسان
اثير.... انا مش مصدقه وداني...... شهاب انا انا
صحيح طياره ايه اللي هتفوتنا.... وهنتاخر ع ايه
شهاب.... كتك الارف فصيله..... دانا اندمجت
.ثم امسك وجهها بيديه الاثنين... هنسافر القاهره وهنرجع ف نفس اليوم بالطياره
اثير..... لييه ما نستني الفرح يخلص وبعدها ننزل كلنا
شهاب... معاد اول جلسه في القضيه بتاع الخلع النهارده ولازم نحضرك
اثير بصدمه كبيره وشهقه خرجت غظب عنها
هووو انت عرفت اني اني.... هششش مش عاوز اسمع مبررات ولا اعذار..... انا خلاص نويت انسي كل شي ونبدء من اول وجديد
اثير .... انا اسفه سامحني صدقني دا كان قبل مااا
شهاب.. يلاااااا بسرعه قبل ما الوقت يسرقنا... عوزين نمشي قبل ما كد يصحي ونلاقي 100 سوال
وبالفعل بعد اقل من ربع ساعه كانوا يتوجهون بالطائره الي القاهره.....
واتفق شهاب واثير. ان يتنازلوا عن تلك القضايا ويبدوا من جديد
***
ذهبوا مباشره الي قاعه المحكمه.. ولكن قبل بدء الجلسه اتي لشهاب اتصال فستاذن ليرد
الوووو... عرفت مكانه .... هاتوا وارمهولي في المخزن لحد ما افضالوا... بس اوعي بهرب دا ظابط يعني مش سهل انك توقعه. .. هستني تلفون التمام سلام
***
اثير.. خير فيه حاجه حد حصله حاجه
لا اطمني دا شغل وبخلصوا
وبالفعل تنازلت اثير عن تلك القضيه وتنازل هو عن قضيه الطاعه وتركوا محاميهم لتخليص الإجراءات
شهاب... ال تخلعني ال دانا كنت مسمرتك في الحيطه
***
مراااد وهو في ثوره غضبه بتقوول ايه اتنازلت....
هو دا اللي كنت خايف منه... شفتهم اقفل كتك البلا ف اخبارك
يبقي مفيش غير الحل التاني.. ودا الأحسن
كان مراد يستأجر شقه بجوار محكمه الاسره.. استعدادا لتلك اللحظه وكان تخمينه بمحله
سحب زنااد مسدسه وصوبه تجاه شهاب ولكن قبل ان يضغط الزناد وجد من يقتحم شقته .... وبدوا بالتشابك والعراك... وانتهت بضرب مراد لهم وواخذ يسب لان شهاب واثير لم يعد لهم اثر
***
وبالفعل عاودوا مره اخري الي البلده واخبرهم انه كان يقوم بشراء هدايا للعرائس
كان شادي يتامل اثير.... لانه استاقها حد الجنون واهذ يملي اعينه منها... لانه لا يعلم ما ينتظره بالغد
لحظ شهاب نظراته تجاه اثير فقام بسحبها خلفه ونيران الغيره تاكل قلبه
اجتمعواااا جميعا عن منزل العروس وقاموا باصطحابها الي منزلهم.... واخذ شادي عروسه وذهب لغرفته اما الرجال قاموا بالسهر والتحطيب بالاسفل
***
شادي قام بدفعها الي الداخل وهو يتافف من وجودها معه فهو حتي لم يعرف ما اسمها لم يتذكر هو سمعه عند كتب الكتاب ولكن كان اخر اهتماماته ..... ادخلي يختي.. اما نشوف ليلتك السودا دي اخرتها ايه
العروس لم تنطق بحرف ذهبت وجلست علي الفراش بصمت
شادي...... يارب اخنقها ولا اكهربها ..
لااااا الافضل.... اغرقها ف البانيو واقول فلاحه جاهله غطست مقبتش 😂
انتي يا بتاعه انتي .... هتفضلي اعدالي كدا ذي اخر الشهر
قومي اقلعي الزفت اللي انتي لبساه دا.. .. وانتي مليالي الاوضه به كداااااا....
وبعدين انا عاوز اتخمد..... وبعدين ما ترفعي الهبابه اللي علي وشك دي..... مدونا ولا هيفا وخايفه الناس تتسحر من جمالك.. ولا شكلك يخوووف وخايفه لتسرع منك
تلاقيكي شبه عم عوض بتاع البطاطا اللي علي اول بلادكم 😂
ذهب امامها... هو انا بكلم نفسي ومد يده ليرفع تلك الطرحه عن وجهها....
فقامت بسحبه... ورفعه بالهواء والقاءه علي الارضيه
لعلمك اني بلعب كاراتيه ولو مديت ايدك عليا هجطعهالك
شادي... يا مفتريه عليكي ربنا اه يا عصعوصي...
لاااااا هو انتي فكراني عيل توتو لااااااا ياماما دانا شادي الاسيوطي... اللي خربها ومقطع السمكه وديلها وعرف بنات بعدد شعر راسه تجي حتت بت ذيك وتعلم عليا اظاهر انك عوزه تشوفي الوش التاني
كاد يقوم من ليهجم عليها... الا انها اخرجت ميديا من فستانها..... ونزلت لمستواه ووضعتها علي رقبته
وريني الوش التاني..... وكاد السلاح يفتك به
شادي.... احممممم انا طالع انام مش عوزه حاجه الاكل عندك كولي واتغذي تصبحي علي خير
العروس..... رجاله ورج في بطايج وبس جوم جوم جتك خيبه..
اثير... وهي تشاهد زوجها وهو يحطب بفرح اخيه.. والسعاده علي وجههه ....
استدعاها مهران... نعم يا جدو آمرني
يا بتي اني عارف انه مش وجته بس اني خلاص مجدرش اخبي عنك... تعبت وعايز اجولك علي كل حاچه.... بس هنادي لچوزك وبعدها هجولكم علي اللي ف جلبي