Ads by Google X

رواية حب بعد عذاب الفصل الثالث والرابع - ريم علي

الصفحة الرئيسية

رواية حب بعد عذاب الفصل الثالث والفصل الرابع بقلم ريم علي الجالي

رواية حب بعد عذاب البارت الثالث

وبعد حديث طويل بينهم 
الأب :لاااء يعني لاااء خلص الكلام ومعش تفتحي معايا الموضوع ده تاني 
عهد:طيب ي بابا بس لزمن تصرف عليا انا سكت كتير 
الأب:بغضب انا مش هصرف ع حد عايزة تشتغلي روحي شوفي شغل
الأم:خلاص ي عهد روحي نامي انا هتكلم مع ابوكي لوحدنا 
عهد:طيب تصبحوا علي خير
**
في المساء
معتز قام بالاتصال ب عمر
معتز: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عمر:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
معتز:ماتيجي نسهر بره شوية عشان زهقان 
عمر:والله انا تعبان ومش هقدر معلش ي معتز
معتز:ولا يهمك تصبح على خير
عمر:وانت بخير سلااام
**
ابو معتز :مساء الخير ي معتز قاعد هنا لي لدلوقت
معتز:مفيش ي بابا 
الوالد :انا عندي خبر هيفرحك
معتز:خير ي بابا  
بنت عمك الشرقاوي حلوة خالص ومناسبة ليك وناس من مستوانا 
معتز بس ي بابا انا قولتلك أنا نفسي اتجوز بنت انا بحبها وعايزها لكن بنت عمي الشرقاوي  عاملها زي اختي وعد مش اكتر 
 الأب:معتز خلاص انا عطيت معاد لناس وخلاص هما موافقين خلص الكلام
معتز ازاي ي بابا تتفق ع جواز ابنك من غير ميعرف 
الأب:انت بتكسر كلامي ي معتز
معتز لا مش القصد ي بابا 
الأب:خلاص عرف اخواتك أننا بكرة رايحين عند عمك الشرقاوي
معتز: بزعل طيب
معتز تطلع الغرفة قام لاتصال ب عمر
معتز:الوووو ي عمر
عمر:الوووو ي معتز خير ي بني 
معتز مش عارف ي عمر بابا بيقول اتفق مع عمي الشرقاوي اللي شريك معاه بالشغل عشان اتجوز بنته
عمر هو ازاي يفكر يجوزك من غير متوافق
معتز. مش عارف والمشكلة اني مقدر اكسر كلمة لبابا
عمر اهدي كدا وبكرة نشوف الموضوع روح ناام 
معتز. طيب سلااام
**
وعد: قامت بدق الباب ع معتز 
معتز:اتفضلي ي وعد تعالي 
وعد:صحيح الكلام ده 
معتز:كلام أي
وعد :كلام بابا أنو عايز يجوزك بنت الشرقاوي انا البنت دي مش بحبها شايفة نفسها اووي 
معتز وانا عاملها زي اختي ومش هقدر اتجوزها 
وعد:خلاص متوافقش 
معتز انتي عارفة ي وعد اني مش بقدر اكسر كلمة بابا 
وعد:ي بني دي حياتك لزمن تختار شريكة حياتك 
معتز :مش عارف بقي بكرة نشوف الموضوع ده روحي نامي يلا 
وعد :طيب تصبح على خير 
وانتي بخير 
**
نادر بقي حياته لوحدها عايش مع البنات يجي الصبح ومحدش بيقدر يتكلم معاه
**
عهد : يعني بابا مش موافق أننا نروح القاهرة هنفضل هنا وشكلي مش هقدر أكمل تعليم زي البنات 
وكمان استاذ معتز عمالة افكر فيه لي مش عارفة يااارب صبرني بقي
**
وفي الصباح 
معتز :اااااه كسلان حتي مش قادر افوق بجد نفسي اشوفك تاني ي عهد كفايا اسمك الرقيق 
**
بيت عهد
الأم:صباح الخير 
عهد:صباح النور 
ماما انا للزمن اشتغل عشان اكمل دراستي 
الأم:هتقدر توافقي بين التنين ي عهد 
أن شاء الله ي ماما ربنا معايا 
الأم ربنا معاكي ي بنتي 
غادرت عهد المنزل 
لتدور ع شغل وحاولت كتير لكن مافي شغل يقبل بيها 
هل عهد تأيئس لا مستحيل فضلت تدور كتير
**
بيت معتز 
الأب:ي معتز روح جيب جدك عشان يحضر معانا.
معتز:بجد اول حاجة هشوف عهد
معتز زي الطفل الصغير ليشوف عهد
غادر معتز المنزل للوصول إلي منزل جده
هناك عهد تنهار من البكاء الشديد
نزل معتز من السيارة الفخامة 
شاب كتير راقي وحلوو 
معتز نظر إلي عهد وهي تبكي
عهد لم تشوف معتز 
معتز فضل يقترب ويقترب 
معتز بصوتة الرجولي ماالك ي عهد
عهد:بندهاش مين معتز 
ايوة معتز مالك لي تبكي حد مزعلك
عهد:بخوف لا مافيش حاجة 
معتز:لكن لي تبكي بشدة هي 
عهد:كنت تعبانة شوية وبتحاول تبتعد عن المكان 
معتز:طيب واضح انك مش عايزة تقولي عايزة حاجة 
عهد:لا شكراً 
عهد بس سؤال انت جيت هنأ لي
معتز: بابتسامة خفيفة
صراحة كنت جاي اخد جدي عشان قراية فتحتي وكدا
عهد:بزعل ظاهر عليها بجدد 
معتز:صراحة أنا مكنتش عايز الجوازة دي بس بابا هو اللي طلب مني
عهد:هههه بجد لدرجة دي بتسمع كلام باباك 
معتز:فعلا مش بحب حد يزعل مني حتي لو الشئ ده يزعلني أنا شخصياً 
عهد:واضح انك كويس مش شايف نفسك زي الناس الأغنياء 
معتز:ههههه لا انا مش كدا خالص 
انا ممكن أحكي معاكي شوية لو مفيش مانع
عهد:بقلق طيب  
معتز تعالي نقعد ع جسر الأرض
عهد:هههههههه انت تعرف تتكلم وتقول جسر الأرض
معتز:هههههه طبعاا انا مش شخص زيكم
عهد فعلا 
معتز:تعرفي أن ضحكتك حلوة 
عهد :انت هتتكلم ولا أقوم 
معتز :لا خلاص بصي ي ستي هحكيلك من أول حاجة حتي قبل وفاء أمي 
عهد طبعاً احكي انا معاك

البارت الرابع 4

معتز :احكيلك يستي 
بصي انا حياتي عايشها لوحدي اكني مش عندي أهل هتقوليلي ازاي هقولك انا اول واحد عند أهلي أمي كانت دكتورة نساء كان كل وقتها للعيادة أو المستشفي وبابا كان كل حياتة للقاضاية وبس كانت في مشاكل كتير عشان بعيد عن بعض وأنا يعتبر متربي مع اداده كبرت وانا حياتي لوحدي وبعدين أخويا نادر ده حياة كدا غريبة بتاع بنات عايز يسهر ويخرج مش بيدور علي حاجة أسمها دراسة 
فضلت عايش كدا امي دي كنت بشوفها يوم الجمعة بلليل بس وبعدين اتولدت اختي وعد كانت معايا شوية نقعد مع بعض نسهر نخرج قريبا مني يعني ولما دخلت كلية طب  امي اكتر وحدة كانت فرحانة بيا أمي عشان زيها  أنا كنت فرحان بس انا مكنتش متعلق ب ماما مشفتش الحنيه تبعها اكنها وحدة غريبة عشان كدا لما اتوفت زعلت بس مزعلتش زي نااس بشوفها بتبقي هتموت علي أمها بس  كنت بسافر بره مصر وبشوف بنات كتير بس ولا مرة فكرت اني ارتبط ب بنت كفايا اللي حصلل من اول مرة اعجب ب بنت وكسرت قلبي وعمري مانسيت اللي حصل عايش ومكمل حياتي وهفضل ورا حلمي 
عهد:ياااه حياتك غريبة وماثرا أنا بنسبالي امي اغلي شي عندي 
معتز:طب احكيلي عن حياتك.
عهد :مفهاش حاجة حلوة بالمختصر انا بنت فقيرة 
معتز:ولي تقولي علي نفسك  كدا انتوا لي شايفين أن الفقر عيب أو حرام
عهد:هههههه لا هو ولا عيب ولا حرام بس حاجة صعبة جداً انك تشوف الناس حواليك معاها فلوس بتقدر تجيب أي حاجة نفسها فيها 
عهد ببكاء خفيف أنا اتحملت كتير اووي ي معتز. بس مش هقول غير الحمدلله
معتز: الحمدلله يمكن انا عشان عايش عيشة مرتاحة مش حاسس بيكي طب وهتقدري ازاي تكملي حلمك
معتز:هتكملي أن شاء الله انا ممكن اساعدك
عهد:لا معلش مش بقبل مساعدة من حد عن أذنك أنا اتأخرت 
معتز:مش هشوفك تاني 
عهد لا معلش انت شخص هتكون مرتبط مش لزوم تشوفني تاني 
معتز:بحزن بس انا مش عايزها 
عهد:بحزن دي حاجة ترجعلك سلاام
معتز :يااااه الوقت معاكي عاده بسرعة أمتي هقدر أشوفك
يييي الوقت أتأخر المفروض اكون وصلت ولزمن اروح اجيب جدي 
بعد مرور تلت ساعات
**
وصل معتز هو وجده للڤله تبعهم
الأب:يلا ي معتز أتأخرنا 
وعد بابا أنا جهزت 
معتز:نادر انت مش هتيجي 
لا مش هاجي
معتز:والله هزعل منك لازمن تيجي 
نادر:خلاص هاجي
معتز:فكر ب عهد يااااه ي عهد عمال افكر فيكي اكنك حبيبتي 
**
عهد :يعني خلاص هيتجوز معقول أول شخص أعجب بي بسهولة هي يروح 
أنتي متخلفة صحيح ع أساس أنه هيفكر فيا أو يحبني انا بحلم بحاجات مش هتحصل ليه ولا عمرها هتكون
**
بعد مرور نص ساعة 
وصل الجميع إلي بيت الشرقاوي صديق الوالد 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
العيلة:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
حبيبه العروسة ازيك ي معتز 
معتز: الحمدلله بخير وأنتي
حبيبه: أنا بخير طول مأنت بخير
معتز:هههههه ديماا يارب 
حبيبه:ليه بتضحك ي معتز
معتز: لا مفيش يلا نروح هناك
 العيلة :نورتونا والله
بنوركم
أبو معتز : والله ي شرقاوي انا لما فكرت افرح بأبني قولت مفيش غير بنتك اللي هتصون أبني
الشرقاوي:والله ي أدهم ده شرف ليا 
طب علي خير ان شاء الله 
نتكلم بتفاصيل 
الشرقاوي :مش هنختلف أحنا واحد ياراجل 
يلا نقرأ الفاتحة 
الجميع قراية الفاتحة٠٠٠
تعالو ياولاد اقعدة مع بعض شوية 
حبيبه: أنت مكنتش موافق علي الجوازة دي ي معتز
معتز لا مفيش موافق 
حبيبه امال حاسة انك مش فرحان 
معتز. لي عيزاني أعمل أي مثلا هههههههه 
معتز بس مستغرب شوية عشان أنا مكنتش اعرفك ولا كنت بشوفك 
حبيبه أنا معجبة بيك من زمان 
معتز هههههههه والله مخدش بالي 
حبيبه أنت لي بتضحك 
معتز فرحان هههههههه
حبيبه اااه فرحان 
طب استأذن خمس دقايق وجاية 
معتز. خدي وقتك 
 بنت تجيب صداع سبحان الله شوفي الفقيرة ترتاح معاها واللي من نفس المستوي مش ارتحت لها انا مخنوق. عايز اروح من هنا 
أبو معتز :انا استأذن بقي واسيب الولاد مع بعض
معتز:لا يابابا انا كمان لزمن اروح انام عندي كلية بكرة 
طيب يلا بينا
السلام عليكم 
وعليكم السلام 
وصل الجميع إلي المنزل 
معتز :قام بدق الباب علي غرقة وعد 
وعد :تعال ي معتز اتفضل
معتز خدي تعالي بقولك مش معاكي رقم لعهد 
وعد لي وعايز رقم لعهد لي 
معتز انتي يابت بتحبي تستفسري وخلاص ردي علي طول معاكي رقم ليها 
وعد بص هو معايا رقم مامتها بس 
معتز بسرعة هاتي الرقم ي اوزعة  
وعد طب قولي ليه ي دكتور 
معتز. هقولك بعدين اخلصيي 
طيب خد الرقم٠٠٠
قام لاتصال ب عهد
عهد :الوووو 
معتز:مش بيتكلم ولا أي صوت بيتطلع 
عهد :الووو مين بيرن 
معتز:قاعد يسمع الصوت وبس 
عهد:الووو طب رد حضرتك انت مين
معتز:بصوت رجولي الووو 
عهد :حاسة بصوت بندهاش بدون أي كلمة أو رد 
معتز:الووو ي وعهد وحشتيني
عهد ٠٠٠
خلينا نشوف رد عهد ع الكلمة أي 
google-playkhamsatmostaqltradent