رواية حب وعذاب بقلم اية السيد كاملة جميع الفصول من الفصل الأول للاخير عبر دليل الرويات للقراءة والتحميل pdf
شخصيات رواية حب وعذاب
ريم حسن خليفه/ بنت محجبه وبشرتها بيضه وعيونها بني وملامحها هاديه شبهه ملامح الأطفال وعندها ٢٣ سنه وعلا هي البيست بتاعتها وبتشتغل صحفيه تحت التدريب في جريده كبيره وعايشه مع اخوها ووالدتها ووالدها
زين سيف النصر /بشرته قمحيه وعيونه عسلي وعنده دقن خفيفه وشعره اسود وجسمه رياضي
عنده ٢٦ سنه وهو ظابط برتبه رائد وبيلقب بالفهد وهنعرف ليه في الروايه وعايش مع والدته لان والده استشهد في الحرب
علا عبدالحميد/بنت محجبه بشرتها بيضه وعيونها زرقه شبه لون البحر صاحبه ريم من وهما صغيرين وعندها ٢٣ سنه وبتشتغل مع ريم في نفس الجريده وعايشه مع والدها ووالدتها وعندها اخت اكبر منها اسمها جني وبتحب محمد اخو ريم
محمد حسن خليفه/اخو ريم وعنده ٢٦ سنه هو وزين أصحاب جدا واكتر من اخوات
بشرته قمحيه وعيونه سوده وشعره اسود وعنده دقن وبيحب حنان جارته وبيشتغل ظابط
حنان محسن /بنت محجبه وبشرتها بيضه وعيونها خضرا وعندها غمازة بتبان لما بتضحك وبتحب محمد جدا وعندها ٢٢ سنه وهي تبقا جارة محمد من زمان
فارس/بشرته قمحيه وعيونه سوده وشعره اسود وبيشتغل ظابط مع زين ومحمد .... بس فاسد وبيكرة زين جدا وبتاع بنات وكل يوم مع واحده
مرفت /والده زين وعندها ٤٥ سنه وربه منزل
هيام /والده ريم وعندها ٤٣ سنه
حسن خليفه/والد ريم وعنده ٥٥ سنه وبيشتغل موظف
وباقي الشخصيات هتظهر ان شاء الله أثناء عرض الروايه
حب وعذاب البارت الأول
يبنتي قومي بقا تليفونك بقاله ساعه بيرن مش معقول كده كل يوم تروحي الشغل متأخر
ريم /حاضر يا ماما قايمه اهوه.... ومسكت موبايلها ترد
ريم بنوم وهي بترد علي التليفون
ريم/الو....
علا/ايوة يبنتي انتي فين يلا اتاخرنا والله شكلنا هنطرد بسببك
ريم/يابنتي قولي صباح الخير او اي حاجه فيه حد يفتح في حد زي الراديو كده
علا بعصبيه/والله وليكي نفس تهزري قومي بقا يبنتي اخلصي هنتاخر
ريم /خلاص ياختي قايمه أهوه
علا/يلا مستنياكي
ريم /اشطا يا زميلي
علا/زميلك يبنتي انتي بنت علفكره
ريم /اهوه نتأخر بقا عشان مش عاجبك كلامي
علا بعصبيه خفيفه/خلاص ياستي انا اسفه اخلصي بقا
ريم بضحك/حاضر اقفلي بقا
علا/ماشي يا اختي سلام
ريم/سلام
هيام(والده ريم) /والله علا صاحبتك دي ربنا يكون في عونها انها مستحملاكي
ريم بضحك/ليه بس دا انا حتي عسل
هيام /اه يا اختي عسل اسود... اخلصي بقا هتتاخري
ريم /ههههههه ايه الحب دا يا ماما
هيام/اخلصي يبت بقا علي ما احضر الفطار
ريم/حاضر.... هي الساعه كام
هيام /الساعه سبعه ونص
ريم بخضه/يا نهار اسود دا انا اتاخرت اوي
وجرت بسرعه علي الحمام اتوضت وصلت ولبست هدومها
هيام/مش هتاكلي اي حاجه قبل ما تنزلي
ريم وهي بتجري علي الباب/لا هبقا اكل في الشغل عشان متنفخش ادعيلي بقا
ونزلت جري علي السلم
هيام /ربنا معاكي يا بنتي
هيام راحت اوضه محمد عشان تصحيه هو كمان بس هو كان صاحي بدري
هيام خبطت وسمعت صوت محمد بيقولها تدخل
هيام بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي
محمد بابتسامه /صباح الفل يا أمي
هيام /عامل ايه النهارده يا حبيبي
محمد /الحمد لله بخير يا حبيبتي طول ما انتي بخير
هيام /يا واد يا بكاش
محمد بضحك/ليه بس دا انتي الحته اللي في الشمال
هيام بغمزة/انا بردوا ولا حنان
محمد بضحك/طول عمرك فهماني يا ام محمد
هيام ضحكت علي ابنها /طب يلا عشان تفطر يا حبيبي قبل ما تروح الشغل
محمد /لا انا هبقا افطر في الشغل مع زين وباس ايدها
هيام /ماشي يا حبيبي
محمد بابتسامه /مش عاوزة حاجه يا حبيبتي
هيام بحب /سلامتك يا حبيبي وخد بالك من نفسك
محمد/حاضر يا حبيبتي يلا سلام
وسابها ونزل وهو نازل علي السلم قابل حنان
محمد فضل يبصلها وهي اتكسفت وبصت في الارض
محمد بهيام/ازيك يا انسه حنان
حنان بكثوف /الحمد لله يا استاذ محمد.... انت عامل ايه
محمد بهيام وهو شايف كسوفها/الحمد لله بخير طول ما انتي بخير
حنان مكنتش عارفه تقول ايه بس اخيرا اتكلمت
حنان/طيب عن اذنك عشان اتاخرت علي الشغل
محمد/اه طبعا اتفضلي
وحنان نزلت ومحمد فضل باصص في اثرها ومبتسم وبعدين نزل هو كمان عشان شغله
في مكان آخر في شقه جميله جدا
يعيش ذالك الوسيم زين سيف النصر
مرفت (والده زين)كانت بتجهز الفطار
زين/صباح الفل يا قمري
مرفت بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي.... يلا عشان تفطر
زين بابتسامه /هبقا افطر في الشغل يا حبيبتي
مرفت بحزن/طيب... يعني هفطر لوحدي
زين /خلاص يا حبيبتي هعمل سندوتش عشان متزعليش
مرفت بابتسامه/ماشي يا حبيبي بالهنا
زين بابتسامه /الله يهنيكي يا قلبي
وزين اكل وباس ايد والدته ونزل راح الشغل
مرفت بدعاء /ربنا يوفقك يابني ويوقفلك ولاد الحلال ويبعد عنك ولاد الحرام يا رب
في الشارع
علا كانت واقفه تستنا ريم وريم جت من وراها براحه
ريم/قربت منها بالراحه وفجأه.... بخخخخخخخ
علا بخضه/ اعععععع والله حرام عليكي يا ريم مش هتبطلي حركاتك دي بقا هتقطعيني الخلف
ريم بضحك /ههههههه تعرفي عني كده
علا بعصبيه خفيفه /لا وبعدين انتي اتاخرت كده ليه.... ما بدري يا ست هانم
ريم بضحك/يبنتي الناس المهمه دايما بتروح متأخر
علا وهي بترفع حاجبها/يا شيخه
ريم/اه تخيلي
علا/طب يلا يا اختي بدل ما نطرد
ريم /طب اصبري طيب اعدل طرحتي عشان حاسه انها مش مظبوطه
علا بنفاذ صبر/حلوة يبنتي يلا بقا
ريم /اهدي بقا متسربعه علي ايه
وراحت ناحيه عربيه واقفه وفضلت تعدل الطرحه بتاعتها
علا بضحك/تخيلي بقا يكون فيها حد وتحبوا بعض وتتجوزوا
ريم بثقه/اكيد يعني محدش موجود وبعدين اللي بتقولي عليه دا بيحصل في الافلام مش في أرض الواقع.... وب
ولسه بتكمل كلامها وفجأه ازاز العربيه نزل
الشخص بخبث وابتسامه جذابه/عادي وممكن يحصل في الواقع عادي
ريم واقفه مصدومه هي وعلا
ريم بعصبيه/نعم.... علي فكره انت انسان مش محترم
وبعدين شدت علا اللي واقفه مصدومه ومشت
الشخص /لا مزه جامده وضحك
وساق العربيه ومشي..
البارت الثاني
ريم سحبت علا بغيظ من اللي حصل وكانت متعصبه من الكائن البارد اللي هي قابلته
علا كانت ماشيه وراها ولسه مصدومه وبعدين فاقت من صدمتها دي وفضلت تضحك
علا بضحك علي ريم /ههههههههههههه هموت والله يا ريمو شكلك كان مسخره اوي هههههههه
ريم بغيظ/والله عجبتك اوي
علا ومش قادره تمسك نفسها من الضحك/ههههههه اوي بصراحه
ريم بعصبيه/والله طب خفي بقى ومتتكلميش معايا
علا وهديت شويه/الله وانا مالي يا لمبي...... مش انا حذرتك وانتي فضلتي تقولي لا أصل عمر الكلام دا ما هيحصل واصل دا شغل افلام وروايات
ريم بغيظ/ وانا اش عرفني ان ممكن يحصل كده في الحقيقه وبعدين ما انا طول عمري بظبط الطرحه في مرايه العربيات عمرها ما حصلت
علا بضحك/ههههههههههه والله يا ريم كل ما افتكر شكلك اول ما الراجل دا نزل الشباك بتاع العربيه وانتي واقفه مصدومه ومبرقه بموت من الضحك هههههههه
ريم بغيظ /يا سلام يا اختي وما هو اللي مش محترم لا وكمان عكنن عليا من اول اليوم
علا بضحك /لا بس الواد ايه مز
ريم بلامبالاه /مز ايه بس اقولها ايه تقولي ايه
علا باستفزاز/بزمتك مش مز
ريم /يا شيخه بلا قرف داهيه فيكي وفيه وبعدين انجزي بقا هنتاخر بسببك
علا وقفت وفتحت بوقها من الصدمه /نعم
ريم /نعم الله عليكي
علا/وعلي والديكي يا اختي وبعدين تعالي هنا مين اللي هياخر مين هااااا... دا علي اساس ان انا اللي صاحيه متأخر ولا انا اللي بتخانق مع الناس في الشارع
ريم بضحك علي صاحبتها/اهدي يا جعفر مش كده بهزر معاك
علا بغيظ / طب يلا يا اختي بدل ما نترفد بسببك واصلا رئيس التحرير بيتلكك
ريم /يلا
وبعدين ريم وعلا راحوا الجريده
زين نزل وركب عربيته وراح القسم
......... في القسم........
دخل زين القسم بملامح جاده ووجهه يُخيل لمن يراه انه لم يبتسم طوال حياته وبمجرد دخوله أدي جميع العساكر التحيه العسكريه
وبعد كده دخل المكتب
العسكري /حمد لله علي السلامه يا فندم
زين بجديه/محمد باشا وصل
العسكري /لسه يا فندم
زين /وشريف باشا
العسكري /وصل من شويه يا فندم
زين بجديه /طب خليه يجيلي فورا ولما محمد باشا ياجي خليه يجيلي
العسكري بإيمائه/عن اذنك يا فندم
وخرج العسكري وقفل الباب وراه وزين رجع براسه علي الكرسي واتنهد وغمض عينه وفضل يفكر في حياته وافتكر والده اللي استشهد من عشرين سنه واخر لقاء بينهم
_فلاش باااااااك من عشرين سنه
زين كان عنده وقتها ست سنين وكان فيه حرب وقتها
صابر (والد زين) /اسمعني كويس يا زين.... انت دلوقتي راجل البيت في غيابي خلي بالك من والدتك ومن نفسك كويس ومتزعلهاش يا حبيبي واسمع كلامها
زين بايمائه/حاضر يابابا متخافش انا هخلي بالي من ماما كويس وسمع الكلام ومش هزعلها ابدا ابدا
صابر بايمائه وابتسامه /وانا متأكد انك راجل يا حبيبي وانك هتقدر تخلي بالك من والدتك ومن نفسك وبعدين حضنه
صابر عيونه دمعت وبعد عن زين ومسح دموعه وبعدين ودع مرفت مراته
صابر بحب /خلي بالكم علي نفسكم يا حبيبتي هتوحشوني اوي
مرفت بدموع /وانت كمان يا حبيبي هتوحشنا اوي.... خلي بالك من نفسك واحنا هستناك زي كل مره واكيد ان شاء الله هترجع سالم غانم
صابر بحب /ان شاء الله يا حبيبتي وبعدين حضنها وحضن زين
وبعدين ودعهم وسابهم ونزل
ومرفت حضنت زين وعيطت
زين /متعيطيش يا ماما بابا اكيد هياجي تاني
مرفت /ان شاء الله يا حبيبي
_بااااااااااك
زين بحزن/ربنا يرحمك يا بابا ويكتبك مع الشهداء يا رب العالمين
زين فاق من شروده علي صوت خبط علي الباب
زين بأمر وملامحه رجعت جد تاني /ادخل
الباب اتفتح ودخل شريف
"شريف عز الدين /عنده ٢٥ سنه...... بشرته بيضه وعيونه خضرا وشعره بني وعنده عضلات وجسمه رياضي وعنده غمازة..... هو ومحمد وزين أقرب تلاته لبعض..... و التلاته علاقتهم اكتر من الأخوات وبيحب زين ومحمد جدا"
شريف بابتسامه جذابه /صباح الخير يا زين
زين بابتسامه عكس ما كان عليه /صباح النور...... ها عامل ايه
شريف بمرح /الحمد لله... انت
وقاطعه صوت خبط علي الباب
زين ورجع لجديته تاني /ادخل
محمد دخل
محمد بمرح /ايه يا جدعان مش ناويين تفطروا ولا ايه
زين بضحك /ايه يبني مفيش ازيكم ولا أي حاجه حتي
شريف بضحك /دايما كده هامك علي بطنك
محمد /بقولكوا ايه انا مش فاضيلكم وبعدين انا جاي وناوي افطر شاورما
زين بضحك/ههههه يخربيت فيه حد بيفطر شاورما
محمد /الله اكبر افضلوا نقوت عليا بقا........ يا ساتر
وزين وشريف فضلوا يضحكوا عليه
حنان وصلت الشركه اللي هي بتشتغل سكرتيرة فيها
و دخلت الشركه وسلمت علي صاحبتها
حنان بابتسامه جذابه /صباح الخير يا هنود
هند بحب /صباح الفل يا قلبي.... كويس انك جيتي المدير الحمد لله لسه مجاش
حنان بثقه /عيب عليكي يا بنتي انا مواعيدي كلها مظبوطه
هند بضحك /بصراحه في دي عندك حق ومقدرش اتكلم
وفضلوا يتكلموا سوا وبعدين حنان سرحت في محمد اللي خاطف قلبها
هند لاحظت شرود حنان
هند باستغراب/حنون انتي. يبنتي روحتي فين
حنان بانتباه/هااا معاكي اهوه
هند بغمزة /اللي واخد عقلك
حنان كانت لسه هنتكلم بس قاطعها صوت شخص
الشخص/انسه حنان المدير عاوزك حالا وشكله متعصب جدا
حنان بخوف /حاضر هروح اهوه
وبعدين دخلت المكتب
حنان بتوتر /نعم يا فندم...... حضرتك طلبتني
الشخص /.. يتبع الفصل الثالث اضغط هنا