رواية احببت طالبتي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منة رجب
رواية أحببت طالبتي البارت السادس والعشرون 26
ذهبت ساره الى منزل سلمى
ساره: لولو لولو لي يابنات يا بنات يا بنات حلوين حلوين يا بنات طعمين طعمين لولولولو لي😂
سلمى: يا بت اتهدى شويه
ساره: سيبيني افرح، الله
دخلت ام سلمى الغرفه
الام: ي بنتي سيبيها تفرح
ساره: حبيبتي والله ي طنط
سلمى: طب افرحي يا اختى افرحي عقبال لما نفرحلك كده
وفجأه سرحت ساره (بتفكر في حسام)😻
سلمى: اييه روحتى فين
ساره: ه لا ما فيش، هدخل الحمام واجي
دخلت ساره الحمام هروبا من الموقف
ساره تقف قدام المرايه وتغسل وجهها وتفكر
ساره في نفسها: ياااربي ايه اللى بيحصل يا رب معقول كلام سلمى يكون مظبوط معقول اكون بحبه بجد مش عارفه مش عارفه
خرجت ساره من الحنام و ذهبت ل غرفة سلمى
سلمى:ايه يا اختى ناويه تباتى في الحمام
ساره:في ايه مالك مش هعرف اعمل حمام يعني
سلمى:خلاص يا بوظ الاخص يلا عشان نتغدى ونلبس
ساره:اوك
عند حسام
حسام نام متأخرا كان يلكر طوال الليل في ساره
استيقظ على صوت رنين هاتفه
يوسف:السلام عليكم
حسام:وعليكم السلام
يوسف:اوعى تقول انك روحت الجامعه النهارده
حسام:لا يعني هسيبك في يوم زي ده
يوسف:طب يلا تعالى
حسام:ساعه كده وهكون عندك
يوسف:ماشي ما تتأخرش
حسام:ماشي
واغلق الهاتف
قام حسام من على السرير و خد دوش و ارتدى ملابسه وصلى فرضه وتناول وجبته و ذهب
عند سلمى
ساره:ي خرابي ع الجمال ي طنط الاكل يجنن
الام:بالهنا والشفا يا حبيبتي
سلمى:الساعه كام دلوقت
الام:الساعه5
ساره:اي ده المغرب قرب
الام:الوقت بيجري
سلمى:طب خلصي عشان لسه هنلبس
ساره:ماشي ي بوظ الاخص
سلمى:طب والله لوريكي
الام:بس بس انتي وهى في ايه
ساره:بنتك عشان عروسه هتعمل فيها بتاعه هنا😂
سلمى:بطلى رغي عشان ما تتضربيش
ساره:طيب
انهو طعامهم وذهبو الى غرفتهم لارتداء ملابسهم
ارتدت سلمى فستان فتافيت السكر فضي اللون و حجاب بنفس اللون و و ضعت القليل من الميكب لا يُرى
وارتدت ساره ايضا مثل سلمى تماما ولكن ساره لم تضع ميكب ساره
كانت كل منهم جميله جميله للغايه
ساره اول م شافت سلمى:لولولولوولوي مبروك عليا كده ميه ميه لوولولي يا دبلة الخطوووبه عقبالنا كلنا تيرا را
سلمى:خلاص اهدي
ساره تحتضن سلمى:ربنا يحفظك ويباركلك ي قمرررر
سلمى:عقبالك يا رب يا ساره
ساره:حبيبتي
ابتعدت ساره
سلمى:ساره
ساره:نعم
سلمى:انتي بتحبي الدكتور حسام
ساره لا تعرف ماذا تقول نعم ام لا
سلمى:ساره بصي في عيني انا بكلمك
ساره:........لا رد
سلمى:بتحبيه صح
ساره......لا رد
سلمى:ردي يا ساره
ساره:ايوه يا سلمى بحبه يا سلمى بحبه بحبه اوي بس بعد م احبه ايه اللى هيحصل انا بتمنى من ربنا انه يكون ليا بس اعمل ايه ما فيش في ايدي حاجه اعملها يا سلمى اروح اقوله مثلا بحبك مش عارفه اعمل ايه وفجأه ادركت ساره ماذا تقول و صمتت فجأه
سلمى:اخيييرااااا،اكيد لو خير ليكي هيكون ليكي لو مهما حصل
ساره:ان شاء الله
جاءت عائلة ساره
دق باب غرفة سلمى
كانت والدة ساره
الام:بسم الله ماشاء الله،قمرررراااات ربنا يحفظكم ي رب
ساره تحتصن امها:حبيبتي ي سوسو
سلمى:ربنا يخليكي ي طنط
الام:ربنا يسعدك يا سامى يا رب،وعقبال اللى في بالي😂
ساره:اي الناس اللى عايزه تخلص منى ده😭
الام:بس ي بت انتي ما تصدعنيش
ساره بحزن مزيف:ماشي ي سوسو لما اروحلك بس
تركتهم سعاد وخرجت من الغرفه
سلمى:ياااا رب عقبالك يا ساره
ساره:م تبطلى رغي و يلا عشان العريس شكله جه
سلمى خجلت و احمر وجهها
ساره:سيدي يا سيدي كلاب البحر بقو يتكسفوا
سلمى:يا بت لمى نفسك
ساره:ليه يا اختى شايفاني مش ملمومه
سلمى كامت لسه هتتكلم فجأه والدة سلمى دخلت الغرفه و معها والدة يوسف
والدة يوسف:ماشاء الله تبارك الرحمن ربنا يحفظك يا حبيبتي و احتضت والدة يوسف سلمى
والدة يوسف:يلا بقع الواد مستني
ساره تنظر الى سلمى:اه يلا😂
سلمى نظرت ل ساره نظره حاده
خرجو من الغرفه
بعد خروج سلمى و ساره من الغرفه
يوسف لم يستطع ابعاد عيونه عن سلمى
وحسام كان يلتفت يمينه و يساره ليرى ساره
وقعت عينه عليها
لم يستطع تخطي جمالها هل هي ملاك من هي وكيف سكنت قلبي كيف اخذت قلبي من دون علمي كيف
و فجأه انتبه لما كان عليه قرر ان يتقدم لها وتبقى ليه في الحلال مش هيكلمها عشان ما يغضبش ربنا عايزها تبقى ليه و ربنا يكون راضي عنهم عشان الحلال اجمل
لما تعدي مرحلة لأن الحلال أجمل سأنتظر ويجي دورك وتخش على شباك الحلال
بيبقى فيه في دماغك مواصفات معينة للإنسانة اللي انت عايز ترتبط بيه
فيه مواصفات لا يمكن التنازل عنها باي حال من الأحوال زي الجمال والوزن ومواصفات ممكن نتساهل فيها شوية زي الدين والأخلاق .
اللي هو بالظبط انا هاخدها واخليها تلتزم أنا هاخدها صغيرة واربيها على ايدي وأساطير الأولين اللي من النوعية دي أهم حاجة تكون مركز لما حد يقولك عايز ايه تقوله عايز دين عشان يبقى شكلك حلو
المهم
وانت بتدور هيبقى عندك مواصفات عايزها .. 1 .. 2 .. 3 .. 4
وهنا بقى بتيجي أكبر مشكلة في البحث انتظار الأفضل
يعني لما تلاقي حد عنده صفتين من الأربعة تقول لا أنا هادور اكتر تلاقي حد عنده3تقول قربت أوصل ترجع تلاقي حد معندوش ولا صفة من الاربعة تقول يا ريتني ما كنت اتسرعت وسيبت اللي فاتت وهكذا
فخليك راكز وعاقل الصفات اللي انت بتدور عليها تنقسم ل 3 أقسام
- صفات لا يمكن التنازل عنها
- صفات مستحبة بس ممكن نتنازل فيها شوية
- صفات لو موجودة يبقى خير مش موجودة مش هي دي اللي هتفرق
وتبدأ تتعامل على الأساس ده
لان فيه ملحوظة لازم تاخد بالك منها الطرف التاني عنده مواصفات برضو بيدور عليها
انت مش داخل تنقي عروسة من محل ألعاب وهتدفع التمن وتاخدها وتمشي
فحاول تتعامل على أساس آدمي
فيه مفاهيم لازم تصححها شوية
الحب اللي بتشوفه في الأفلام ده مش موجود في الحقيقة بنفس الصورة .. يعني متتخيلش اللي انت بتتخيله في خيالك ده على طول .. الحياة مش تسبيل وشِعْر وكلام حب ليل ونهار
مفيش الكلام ده خالص دي حياة فيها يوم حلو ويوم وحش ويوم فرح ويوم حزن وكده
بص مثلا لاصحابك اللي انت لازق فيهم ليل ونهار .عمرك ما اتضايقت منهم ولا اتخانقت معاهم ؟ ولسه اصحاب وعشرة عمر وعادي
تخيل بقى انك هتعيش مع حد طول عمرك .تصحى من النوم تلاقيه في وشك انت بص لنفسك وانت صاحي من النوم بتبقى عامل ازاي اللهم احفظنا يعني
حاجة تانية
نقطة انك مثلا كنت ماشي مع بنات او بتحب بنت قبل ما تتقدم خلي الموضوع ده لنفسك مادام الموضوع اتنسى وتبت أو محصلش نصيب مع البنت اللي كنت اتقدمتلها متتكلمش عن الحاجات دي خالص
لأن الحاجات دي لما بتتحكى مش هتعرف تمسح الفكرة اللي اتاخدت عنك وهيبقى فيه شك دايما لانك صاحب تجربة فخلي ذكرياتك لنفسك
أهم حاجة تتوب وتتقي ربنا في الانسانة اللي هترتبط بيها وتعاملها بما يرضي الله ♥
سلمى طبعا رافضه ان يوسف يلبسها الشبكه والدة يوسف لبستها الشبكه كانت هيصه وحاجه حلوه
ساره كانت ماشيه كده وكان الركن ده فاضي في الشقه وما فيهوش حد
ساره سمعت حد بينادي عليها
انسه ساره لو سمحت
ساره وقفت مكانها ساره في نفسها: ايه العبط ده اكيد بتخيل طبعا هو هينادي عليا ليه
كانت ماشيه سمعت تاني
انسه ساره لو سمحت
ساره في نفسها: لا بقه ده مش خيال اكيد
التفتت خلفها وجدت حسام
ساره: حضرتك بتنادي عليا؟؟
حسام: انتش شايفه في حد تاني هنا اسمه ساره غيرك
ساره مش عارفه ترد تقول اي
حسام: والدك موجود هنا؟؟
ساره اتوترت كده وخافت
حسام: والدك موجود
ساره: انت هتقوله صح، والله احسبك نسيت انا اسفه انا عارفه انى غلطت لما ضربتك انا اسفه
حسام: هشششش بس رغي
ساره: انا اسفه ي دكتور...
اوقفها حسام قائلا بصوت عالى نسبيا بقولك والدك موجود
ساره: ااه ااه موجود، وهي تشاور بأصبعها، اهو هناك
حسام: ماشي و تركها وغادر
اما ساره فكان في عقلها الف سؤال و كانت متوتره وخايفه اوي
ذهب حسام ل والد ساره كان والد ساره يقف مع والدتها
حسام: السلام عليكم
احمد: وعليكم السلام
حسام: انا دكتور حسام دكتور في الجامعه و بدأ يعرف عن نفسه
احمد: اهلا وسهلا
الام في نفسها: ي خرابي ده عايز ايه ده احسن يكون جتي يقوله انه ساره ضربته
حسام: بعد اذن حضرتك عايزك في موضوع خاص كده
الاب: اكيد يا ابني اتفضل
حسام: ممكن نكون لوحدنا
الاب: روحي شوفي ام سلمى ي ام ساره
ذهبت ام ساره وهي قلقه بشده
حسام: يا عمى انا جاي و طال ايد بنتك ساره هي طالبه عندي في الجامعه وعارفها كويس ادب واخلتق وتدين وكل حاجه حلوه واتمنى انك توافق انا ابقى صاحب يوسف خطيب الانسه سلمى يعتبر اخو يوسف لو حضرتك عايز تسأل عني اكيد اتغضل اسأل واعرف عني كل حاجه
الاب: انا بصراحه ارتحتلك يا ابني بس طبعا ده مش رأيي ده رأي بنتي
حسام: طب اتفضل خد رأيها
الاب: هشوف يا ابني
حسام: براحتك يا عمي بس بتمنى من ربنا انها توافق
الاب: ان شاء الله
حسام: اتفضل ده رقمي ي عمى لو خير اتصل بيا
الاب: ماشي يا ابني يومين كده وهرن عليك
حسام: ان شاء الله
خلص اليوم على حير تاركا سعاده في قلوب الكثير
في بيت ساره
ساره هتموت وتعرف حسام قال ايه ل والدها ساره في نفسها: يا ترى قا له ايه انا هستنى وهشوف بابا هيقولى ايه، بس باين عليه انه عادي ما فيش حاجه
الاب: تصبحو على خير
دخل غرفته
ـــ
دخلت ساره غرفتها و بدلت ملابسها و صلت فرضها و غطت في نوم عميق
في غرفة احمد
احمد: سعاد عايز اكلمك في موضوع
سعاد: خير يا احمد
احمد: في عريس متقدم ل ساره
سعاد و ظهر عليها الفرحه و البهجه: مين يا احمد
احمد: فاكره الدكتور اللى جه نادى عليا و احنا في الخطوبه و...
قاطعته سعاد: ايوه ايوه ماله
احمد: هو ده
سعاد انصدمت في نفسها بس فرحانه و مرتاحه، سعاد في نفسها: بس اللى انا اعرفه انه ما كنش بيحبها و لا بيطيقها ده ضربته مرتين بالقلم😂يمكن سامحها
احمد: ايه روحتى فين
سعاد: لا معاك اهو
احمد: ايه رأيك
سعاد: والله انا مرتاحه بس طبعا الرأي مش رأينا
احمد: هكلمها بكره ان شاء الله
سعاد: ان شاء الله خير
عاد حسام ل بيته
ذهب الى غرفته بدل ملابسه وامسك بصورة والدته وظل يتحدث
حسلم: عارفه يا ماما انا لقيت البنت اللى هتسعدني لقيت البنت اللى هتخلى حياتي احلى البنت اللى نورت حياتي من بعد م كانت ظلام من 13 سنه بس يا رب توافق يا رب
امسك هاتفه ليحادث والده
حسام: السلام عليكم
سامي: وعليكم السلام، عامل ايه يا حبيبي
حسام: الحمد لله ي حج انت عامل ايه وكل اللى عندك عاملين ايه
سامى: كلهم بخير الحمدلله، انا جاي بعد بكره الصبح ان شاء الله
حسام: تيجي بالسلامه يارب، سلملى على دودو وعلى عمى ماجد و عمى سعد وعمى محمود
سامى: يوصل يا حبيبي، ولاد عمك هيموتو ويشوفوك
حسام: ان شاء الله
وظل يتحدث معه واغلق هاتفهه وغطى في نوم عميق
نروح للعرسان شويه😂
عند يوسف
يوسف عايز يكلم سلمى يسمع صوتها بس متردد يرن والا لا هيقول ايه لو رن قرر يرن
عند سلمى
هاتفها يرن وجدته يوسف
فتحت الخط
يوسف: السلام عليكم
سلمى: وعليكم السلام
يوسف مش عارف يقول اي
يوسف: عامله ايه
سلمى: الحمد لله
ظلوا صامتين لدقائق
يوسف:سلام حسام بيرن
سلمى تحاول كتم ضحكتها
سلمى: ماشي سلام
واغلقت الهاتف وانفجرت ضاحكه على تصرفاته 😂
ـــ
يوسف:اي الهبل ده حد يعمل كده بس ما كنتش عارف اقول اي يووووه
ـــــــروح نام احسن ي عم😂
في صباح يوم جديد
ــــــ
استيقظت ساره كعادتها ولم تذهب للجامعه
ــــــ
استعد حسام للذهاب للجامعه
ــــــ
بعد اذان العصر
جاء والد ساره للمنزل والقى السلام على عائلته وبعد مرور ثواني
الاب:ساره يا حبيبتي
ساره:نعم يا بابا
الاب:عايز اتكلم معاكي في موضوع
ساره:اتفضل يا بابا
الاب:في عريس متقدملك بس قبل م ترفضي شوفيه الاول واقعدؤ معاه
ساره:بس يا بابا...
قاطعها والدها:يا بنتي شوفيه لو ما عجبكيش خلاص بس والله محترم وابن ناس
ساره:ماشي يا بابا
تركتهم و ذهبت للغرفه
وتوضأت و ظلت تصلى وتدعي
يااارب انا بتمنى شخص كان نفسي يكون ليا كل واخد بياخد نصيبه ربنا يسعده في حياته
ــــــــ
عاد حسام الى منزله
هاتف حسام يرن
حسام:السلام عليكم
احمد:وعليكم السلام ازيك يا ابني
حسام:مين حضرتك
احمد:انا والد ساره
حسام:اهلا وسهلا ازيك يا عمى
احمد:الحمد لله يا ابني،كنت عايز اتكلم معاك في موضوع امبارح
حسام:اتفضل يا عمى
احمد:ساره وافقت تشوفك وتقعد معاك
حسام:الحمد لله،خلاص هجيلك بكره انا و والدي الساعه5 ان شاءالله
احمد:ماشي ان شاء الله
ــــــــ
نروح ل ساره
سلمى:يعني يا ساره انتي مرتاحه
ساره:بقولك مش عارفه
سلمى:طب شوفيه واقعدي معاه ولو ما عجبكيش قولي اي حاجه
ساره:ان شاء الله
**
انتهى اليوم
..
تعلن الجوناء عن بداية يوم جديد
**
في منزل ساره
الام تجهز لاستقبال العريس🙈
الام:ساااره
ساره:نعم
الام:ساعديني شويه
ساره ببرود:انتو شاغلين دماغكو ليه
الام:غورى من وشي يا بت
ساره:خلاص ي حجه براحه شويه
الام:طب روحي اكنسي المطبخ
ساره:ماشي
**
في بيت حسام
جاء والده واستقبله حسام
وبعد دقائق
حسام: ي حج عايزك تجهز كده النهارده ع الساعه 4 كده
الاب: ليه
حسام: عشان هنروح نشوف العروسه
الاب: عروسة اي
سرد حسام لوالده كل شئ
والد حسام فرحان جدا جدا جدا
الاب: ما قولتليش ليه ياض انت
حسام: قولت اقولك لما تيجي
الاب: ده انا عايز ازغرط😂،ربنا يتمم على خيير ياااار ب
حسام:يااا رب يتبع الفصل 27 اضغط هنا