رواية جواز صفقة البارت الثامن 8 كامل بقلم ساندرا طارق
رواية جواز صفقة الفصل الثامن 8
منه :هي قالت حاجه غلط ما كلنا عارفين بس عمرننا ما نروح نقول
آدم :هو انا مفضوح كدة
زينه :اوي يا وحش
آدم :طب اعمل ايه ماهي الي منشفه ريقي
منه بمرح :اشرب مايه ههههههه
ضربها آدم بالمخده وضحكت زينه عليهم
...
جلست ندي أمام جدها
متوتره قلقه بشأن والدتها
صادق :يابنتي قولي
ندي :جدو ماما ناويه على مصيبه هيا وآسر
صادق بخوف :احكي بسرعه ياندي
قصت له ندي ما سمعته
صادق بعصبيه :امك مش ناويه تجبها لبر
ندي :جدو انا خفت عليهم فجيت حكتلك بس متاذيش امي
صادق :لسه خايفه عليهم
ندي ببكاء :دي امي برضو مهما عملت هتفضل امي سامحها
صادق :انا مش هأزيها بس هعملها ازاي تعمل كدة
...
ذهب احمد مع سميرة وزين ليطمئنوا على يوسف
احمد :اي يا دكتور مفيش تحسن
الدكتور :التحسن مش هنعرفه دلوقتي خالص
سميرة :ابني هيبقي كويس مش كدة
الدكتور :خلي املك في ربنا كبير يا مدام سميرة
زين: شكرا يا دكتور
الدكتور :ده واجبي عن إذنكم
سميرة :قلبي بيقولي هيبقي كويس
زين :ان شاء الله خير
احمد :الحمدلله على كل شيء
....
بعد مرور يومين
جلست عشق تقرأ أحد الروايات بينما كان سليم بالداخل يأخذ شاور
خرج سليم كالعاده بصدر عاري
عشق :هو انت مش بتسمع الكلام ليه كذا مرة اقولك انت مش لوحدك في الأوضه
سليم :وايه يعني
عشق بتوتر:لا بص ابعد كدة
ظل يقترب سليم من عشق حتي صدمت بالحائط
عشق :سليم ابعد بعد اذنك
سليم :وان مبعتدش
عشق تحاول ان تاخذ أنفاسها فكانت تاخدها بصعوبه
سليم: هي شفايفك شكلهم مغرري اوي وانا عايز اجربهم
عشق بخجل :ا اا سل سليم اب ابعد
سليم: تؤتؤ لما اجربهم
اقترب سليم من شفتيها لكن توقف سليم عندما سمع احد على الباب يخبط
سليم بغضب :ميننن
قمر :ده انا يا سليم بابا بيقولك تعالي في خبر حلو
سليم في سره :مفرق اللذات
سليم :حاضر روحي انت انا هاجي وراكي
لينظر سليم الي عشق فكانت تنظر إلى اسفل من الخجل
كانت سوف تذهب لكن يد سليم احكمت عليه
سليم :رايحه فين؟
عشق بخجل :ابعد بقى ياسليم
تركها سليم فخرجت من الغرفه باكملها
تحاول ان تاخذ أنفاسها بصعوبه
سليم :منكوا لله
هبط سليم الي أسفل ليجد ابيه واخته وعشق
سليم :خير يابابا
احمد :بص يا بني الحج صادق اتصل وعزمنا عنده يوم الخميس الجاي ان شاء الله
سليم :طيب تمام نروح
عشق بفرحه :يس اخيرا هشوف بابا
سليم :اه ده شكله وحشك اوي
عشق :اه جدا
قمر :انت اهلك في منهم بنات
عشق :اه في زينه ومنه وندي
قمر :الله انا جايه يعني جايه
عشق :هتحبيهم اوي.
قمر :اكيد قمرات زيك
ابتسمت عشق كثيرا انها سترى ابيه وأهلها
...
عند سميرة ذهبت مع زين ليطمئنوا علي يوسف
فسميرة كانت تكلمه تخبره يومها فكانت تظن ان سيستجيب لها
سميرة :صباح الخير يا حبيبي امتي بقي تقوم عايزك ترجع يوسف القوي بتاع زمان قوم ياحبيبي
زين :ان شاء الله هيقوم وهيبقي زي القرد
...
وبعد مرور يومين اخرين
ذهب سليم وعشق واحمد وقمر الي عائله الرشيدي
ذهبت عشق الي حضن ابيها :وحشتني اوي
فريد :وانت كمان يا عشق وحشتيني
اوي
احمد :عشق متعلقه بيك اوي
فريد :عشق دي روحي يا أستاذ أحمد
احمد :بلاش استاذ دي انا احمد وانت فريد
سلمت عشق علي عائلتها وبعد وقت ذهبت مع البنات ليجلسوا
عشق :وحشتوني يا بنات
منه:اه لدرجه انك بتسالي علينا كل يوم كل دقيقه بتكلمينا
زينه :يابنتي دي عروسه عايزها تكلمك بتاع ايه ان شاء الله
عشق : فين ندي يا جماعه
منه: سيبك منها اصلا مش بطيقها
عشق :طب والله غلبانه
منه :ده انت الي غلبانه
عشق :اعرفك يا قمر زينه ومنه
قمر :انا قلت لهطه القشطه مش واحدة بس دي القشطه كلها هنا
زينه:والله انت الي قمر
عشق :انتم وحشتوني اوي اوي امال فين آدم
زينه بمرح :بيحاول يلقط رزقه
فهمت عشق فهي تعرف ابن عمه المفضوح
...
نهي: قوم ياواد اهي قعدت لوحديها
آسر :خلاص هقوم
ذهب آسر الي قمر الذي تقف في الشرفه بعد أن استئذنت من البنات لتكلم سميرة لتطمئن عليها وبعد ان اغلقت نظرت الي السماء
تتاملها
ياتي آسر يقف بجانبها :انت بتبصي علي ايه
قمر : بسم الله الرحمن الرحيم في حد يخض حد كدة
آسر :معلش انا اسف بس انت واقفه لوحدك ليه
قمر :انت مالك اصلا
آسر :انت بتردي كدة ليه
قمر :اصل انت مالك فعلا اقف لوحدي اقف مع عفريت
آسر :علي فكرة بسأل عادي يعني
قمر :لا متسالش
ثم ذهبت الي الفتيات مرة أخرى
....
كان فريد يقف مع سليم يتحدثون
فريد :عشق ياسليم خالي بالك منها
سليم :ياعمي دي في عيني
فريد :انت رجل ياسليم
عشق بنتي الوحيدة انا عايش ليها
سليم :عشق بنتك دي مختلفه تماما انا حاطط عشق اول شي في حياتي
متقلقش يا عمي
فريد :واثق فيك يابني
....
فهم صادق غايه نهي عندما راي آسر يحاول التودد الي قمر
فتاتي له ندي
ندي :جدي انت شفت الي انا شفته شفت المخطط القذر بتاعهم
صادق :شفت انا عايز اشوف اخر نهي
ندي :انا خايفه
صادق :انت تعرفي حاجه تانيه مخبيايها عليا
ندي بارتباك :لا هكون مخبيه ايه يعني
صادق :ندي يابنتي انا قلت مش هاجي جنبهم قولي يا ندي
ندي : بص ياجدو هما كانوا عايزيني ادخل معاهم في المخطط ده
صادق :ازاي
ندي قصت له اليوم الذي طلبت منها امه ذلك الطلب
صادق :امك بقيت قادره
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا