Ads by Google X

رواية من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل السادس والسابع

الصفحة الرئيسية

رواية من حفر حفرة لاخيه وقع فيها الفصل السادس والفصل السابع بقلم ايه علي

من حفر حفرة لأخيه وقع فيها الفصل السادس 6

هبة في البيت وبتقول لنفسها لازم هدي تبقي معايا في الخطة دي ماهي ماتطلعش منها زي الشعرة من العجينة وانا ابقي اللي أذيت لوحدي لازم تتدبس معايا واتصلت عليها هدي ألووووووو هبة أيوة حبيبتي هدي خير ياهبة فيه ايه تاني بعد اللي عملتيه النهاردة فيا في المدرسة هبة بحزن مصطنع اسفة ياقلبي غصب عني متزعليش مني يابت احنا اخوات قبل صحاب هدي مش زعلانة بس شيليني من الموضوع ده وياريتك تصرفي نظر عنه خالص هبة سيبينا دلوقتي من الموضوع ده البت هنا لحد دلوقتي فونها غير متاح برده البت دي مختفية فين دي اول مرة تعملها ياهدي قال يعني خايفة علي صاحبتها أوي وهي عاوزة تعرف طريقها علشان تكمل فيها الخطة مع اسامة نرجع للمهم هدي ولله ماعارفة ياهبة برن برده نفس النظام خايفة لاقدر الله يكون حصلها حاجة هبة في نفسها يااااارب وارتاح منها ويبقي ربنا ريحني ووفر عليا التعب ومنك أنتي بدل مااتحايل عليكي وأنتي ترفضي هبة قالت لهدي طب ماتيجي نروحلها بالليل هدي مش بخرج بالليل بعد المغرب خالص هبة خليكي كده انتي حكم أنتم بتخافوا تفتحوا شبابيك الدار عليكم هدي بتريقة كتر خيرك تشكري معلش علينا تار بقي هبة بهزر يابت أنتي دائما قفل كده عموما لو ماجاتش بكرة نبقي نروح نشوفها بعد المدرسة هدي اوكية وادينا بنحاول نرن برده يمكن فونها يفتح وترد أنا لو معايا رقم والدها اوالدتها كنت كلمتهم بس طبعا مش معايا هبة طب سلام وقفلت 📱

أسامه لسه ماجالوش قبول طلب الصداقة اللي باعته لهنا بقي قلقان وعلي نار مش عارف يعمل ايه عاوز يطمن عليها بس مش بايده حاجة نام وهو بيشوف صورتها اللي عالواتس والصور اللي كانت هبة باعتاها ليه وهما متصورين مع بعض سيلفي قص صورتها هي ومسح هبة أصلا قرفان من هبة وتسيبها وانحلالها وكمان ندالتها مع صاحبة عمرها كل ده بسبب غيرتها منها مايعرفش السبب الأكبر إنها كانت بتحب أخوها وهو رفضها بس طبعا مهما تكون الأسباب هبة غلطانة هي اللي بنت منفلتة ومستهترة فتح واتس هنا لقاه برده مش فاتح بقي قلقان خاف ياتكون تعبانة من خضتها يوم ماكانت العربية هتخبطها وبقي يفتكر كلامه معاها ورقتها وخجلها وأدبها واول يوم اماضربته بالقلم كان زعلان اوي بس بعد كده فرح اكتر لقاها بنت جدعة مش سهلة زي هبة وغيرها وغيرها فضل سارح في كل حاجة لهنا لحد ماغافله النوم 😑
تاني يوم في المستشفي عند محمود وهنا وأمها وأبوها هنا بتفطر وأمها كمان اللي بتفطرها محمود ياسيدي ياسيدي ده ايه الدلع ده كله والكل ضحك وهنا حالتها بتتحسن وقالت لمحمود فوني شحن محمود ماتقلقيش شحن إهوة ايه ده جايلك مكالمات كتييير تحبي اشوفهم ضحكت هنا وقالت هتلاقيهم هبة وهدي والمدرسين بتوعي وريني كده لقت هبة وهدي اكتر من كذا مرة والمدرسين اللي بيدرسوا ليها المواد قلقوا عليها زعلت وقالت يااااااااه ده كلهم رنوا عليا لازم اكلمهم واطمنهم وبعدين أنا عاوزة اخرج بقي أنا بقيت كويسة ورايا حاجات كتييير محمود هسألك الدكتور النهاردة كلمي أنتي بس صحابك ومدرسينك وأنا هساله ماتقلقيش وبالفعل هنا عملت كده وكلهم زعلوا وهبة وهدي قرروا يروحلوها والمدرسين بس هي رفضت علشان بدل مايتبهدلوا يروحوا عالبيت علي طول لانها مش عارفة هتخرج ولاهتفضل بس هما صمموا يروحوا علي طول بعد المدرسة واتفقوا كلهم مع بعض وبالفعل راحو ليها وهنا الدكتور رفض وقال نطمئن عليها بس دي ماكملتش اليومين يعني ودخلها مستعجلة ليه ياست هنا لحقتي تزهقي مننا هنا بكل رقة لاأبدا يادكتور بس أنا بقيت كويسة مالوش داعي بقي وورايا مذاكرةكتيييير وحاجات فاتتني يارب اعرف اجيبها الدكتور هكتبلك علي خروج الصبح هنا طيب أمري لله بقي بضحك ورقة حلوة
محمود كان مع الدكتور دائما بيتعلم منه أكتر في الطب لقاه دكتور ممتاز جدا بقي عاوز يتعلم ويعرف اكتر وأكتر وحبوا بعض جدا وبقوا صحاب والدكتور بقي معجب بذكائه وكان يتمناه ابن من ولاده
بعد المدرسة الكل اتفق يروح لهنا هدي وهبة والمدرسين راحو بالفعل نزلوا عالمستشفي لزيارتها والكل كان قلقان عليها وهي وأمها حكو علي سبب تعبها عادي شئ مش سر يستخبي والكل فرحان وقضي وقت مع هنا وأمها ومبسوطين ماعدا هبة كانت رايحة بس لغرض تشوف محمود وتحاول كمان مرة تتقرب منه يمكن بعد الفترة دي يكون حن بس هو لا شافها وعادي ولافي باله والمدرسين كلهم كانوا معترضين علي جواز هنا فعلا عاوزينها تكمل دراستها لأنها ممتازة وفرحوا لما قالوا خبر الرفض واليوم كان جميل والمدرسين مشيوا وسلموا عليهم وقالولها مستنينك ياهنا وتحت امرك في اللي فاتك كله ومابقاش معاها غير هبة وهدي مع الوقت محمود كان بيعجب بهدي ورقتها وهزارها وكل حاجة حلوة فيهارغم الميكيب برده والدلع والحب شوية بس جدعنتها وخفة دمها غيروا وجهة نظره وعرف إن البنت المحترمة محترمة من حالها والحرية والإهتمام بالنفس مش عيب في الحدود والأصول وبمايرضي الله فأعجب بيها وعينه مااتشالتش من عليها بس هي كانت عادي وكمان هي بتحب حازم مش في بالها شئ غير بس تطمئن على صاحبتها وهبة تقولها ياهبلة ليه ماتوافقيش بالعريس حد كان طايل ومهندس كمان هبة الغيرة بتزيد فيها اكتروقالتلها بذكاء ومش باين عليها الغيرة ليه يابنتي عريس مناسب وافقي بيه وابقي كملي عنده هنا لا ياهبة هو أنا هكمل ولاهشوف بيتي وطلبات جوزي ده أنا في دراستي مش مكفية إهوة ساعات مش بلاقي وقت اكل وبعدين سيبكم من الموضوع ده بقي أنا نسيته المهم وحشتوني موووووت هدي وأنتي اكتر ياقلبي طبعا محمود معجب بيها ومن بعيد لبعيد بيراقبها بنظراته هزارها رقتها ضحكتها كلامها عقلها ودماغها المتفتحة هبة في نفسها اه ياهنا يابنت الهبلة تضيعي من إيدك عريس لقطة لو أعرفه كنت روحتله هدي بتهزر وتقول أحسن يابت كملي تعليمك أنا عن نفسي هكمل تعليمي وهبقي أكبر وأهم مضيفة طيران اد الدنيا وألف الدنيا كلها وأسافر في كل مكان هبة ياختي اتنيلي وهنا ربنا يحققلك كل احلامك ياقلبي بس بشرط ابقي اسافر معاكي وتبقي معايا وتسفريني في كل مكان هدي ياريت ده أنا هدوخك وضحكو كلهم وفي الأخر قاموا مشيوا وهنا نامت وانكتب ليها علي خروج وخرجت 😐
عند اسامه بالليل بيكلم هبة عاملة ايه الحمدلله كنتي فينك طول اليوم مش باينة ليه هبة الزفتة اللي اسمها هنا كانت تعبانة وفي المستشفي أسامه حس بلهفة وخوف عليها وقالها ليه مالها قالتلو كانت قال ايه جايلها عريس وهي رافضة علشان تكمل تعليمها ووقعت من طولها وجالها إنهيار عصبي بلاش دلع ياخويا أسامه من جواه حس بغيرة بس فرح لماهنا رفضت قالها طيب ماشي ربنا يشفيها ونكمل خطتنا بقي هبة يااااريت بس بنت المحظوظة ليها حظ اليومين دول في الراحة لكن قريب اوووي هنفرجها ونتفرج عليها نعرفها مقامها أسامه في نفسه يابنت الايه ياترا ناويلها علي ايه بس لو اعرف بس أعرف دماغك السم فيها ايه وأشوف هعمل ايه بس يلا ادينا معاكي هبة روحت فين ياعم انت أسامه معاكي بس يلا بقي أنا مستعجل عايزة أعرف ناوي علي ايه ياجميل هبة ماتقلقش صبرك عليا ده أنا اعجبك أوي
🤔ياترا هبة ناوية علي ايه لهنا
وأسامه هيعمل ايه هيساعدها ولاهيرفض
وحب محمود لهدي هيدوم ولاكأن مجرد إعجاب وخلاص
هنعرف في الحلقة اللي جاية

الفصل السابع 7

هنا خرجت الصبح من المستشفي ومحمود وأمها وأبوها معاها هنا ياااااااه اخيرا خرجت ده أنا كنت حاسة إني عايشة في دنيا غير الدنيا ومعزولة عن العالم محمود بمشاكسة وشقاوة يابت احنا كلنا كنا معاكي وضربها علي كتفها هنا بدلع ورقة أه يامحمود براحة أنا لسه تعبانة محمود ادلعي علينا يلا حد يلاقي دلع ومايدلعش وكلهم ضحكو هنا بس بجد كانوا يومين صعبين اوي حساهم سنتين واحشني بيتي وحشتني اوضتي حبيبتي ومدرستي ومذاكرتي وصحابي ومدرسيني وحشتني حياتي كلها حاسة إني كنت موت ورجعت للحياة تاني أمها بعيد الشر عليكي يابنتي خلي ألفاظك حلوة الملافظ سعد هنا حبيبتي انا أسفة ده أنا بهزر وده كان مجرد إحساس وادتها بوسة ولاتزعلي ياستي ووصلوا البيت دخلت هنا نامت في اوضتها كانت تعبانة من المستشفي وجوها ومحمود كذلك الأمر دخل نام كان هلكان مع أخته ومتبهدل معاها وواقف حاله من دراسته وكليته اللي مايقدرشي يستغني عنها لو حتي بيمووت بس دي أخته حبيبته وبنت قلبه كمان لويفديها بروحه ونعمة الأخ بجد والحاج محمود راح للجامع يشوف حاله ويصلي والحاجة فاطمة بقت تشوف شغل البيت وتجهز الغدا لهنا ومحمود علشان تعبهم وهنا كمان تعرف تأكل وتاخد علاجها وصحتها تتحسن اكتر واكتر 🌺
في المدرسة هبة وهدي قضوا يومهم الدراسي عادي وكانوا كلمو هنا اطمنوا عليها وعرفوا إنها راجعة المدرسة تاني يوم علي طول ومشيوا كل واحدة روحت في طريقها لبيتها ⁩⁦❤️⁩
هبة أسامه مستينها في المكان اللي بيتقابلوا فيه راحتلو وبلغتوا بخروج هنا من المستشفي وإنها هتيجي المدرسة تاني يوم واتفقت معاه عالخطة وقالتلوا عاوزين ننجز بقي قالها اوكية تؤمري هنعمل ايه قالتلوا فتح دماغك معايا أنت عندك صور ليها كنت باعتهالك لما أنا وهي كنا منصورين سيلفي قص صورها بس وعندي كمان صورة شخصية ليها لوحدها حاطاها علي واتسها عاوزاك تخليهم اول ماتشوفهم تخاف علي طول وتعمل أي حاجة احنا نعوزها منها وتبقي حاجة معانا نقدر نستخدمها ضدها وقت ماترفض أي حاجة وتعملنا فيها الطاهرة الشريفة وبعدين انت هتعرفها بنفسك وتمشي معاها هتمشي معاك لاننا أنا وهدي هنهددها بيهم إن إحنا نفرج الصور دي لأبوها وأمها ومحمود أخوها وبعد كده تخليها زي الخاتم في صوباعك وتستدرجها لحد ما تجيلك البيت عندك وساعتهابقي تكسرها وتجيب مناخيرها ومناخير أهلها الأرض وتبقي سيرتها على كل لسان في المدرسة والبلد وساعتها تكون زيها زينا بل احنا كمان أحسن منها ايه رأيك بقي أسامه في نفسه أه يازبالة ياحقيرة بعينك ماهيحصل أبدأ وفاق من شروده علي صوتها أسامه روحت فين ياعم قالها معاكي بس بفكر في كلامك قالتلو هي دي عاوزة تفكير قالها طبعا صح كلامك هيحصل ولله وهدي هتعمل ايه هبة هدي تعباني معاها شوية ومش راضية عايشة فيها دور المثالية والدين والأخلاق بس أنا هخليها توافق برضاها غصب عنها هتوافق كلنا في الهوا سوا ولاهي عاوزة تطلع منها زي الشعرة من العجينة واشيل أنا الليلة لوحدي وكمان مش هتقدر تتنفس بحرف واحد طول ماهي هتبقي مشتركة معايا طبعا مش هدبس نفسها أسامه بسخرية ولله أنتي دماغك دي كبيرة وماحد يعرف يوصلها انا مش عارف ولله إزاي اتنين هبل وعبط مصحابين واحدة بدماغك دي هو قصده طبعا اتنين طيبين ومحترمين مصحابين واحدة حقيرة هنا طيبة زيادة عن اللزوم وكل حاجة فيها كويسة وهدي بنت فرفوشة ومهتمية بنفسها ومظهرها وشعنونة مدردحة يعني وصايعة بس برده بأدب وجدعنة ورجولة عارفة الصح من الغلط مافيش غير هبة هي أسوء مافيهم وفاق من سرحانه علي هبة وهي بتقوله طبعا يابني اومال ايه ده أنا ثروة قومية حد يجي حاجة قصاد دماغ هبة ولايقف قدامها أسامه في نفسه انا وربنا يقدرني علي فعل الخير 🤔
محمود كل يوم صورة هدي مش بتفارق خياله ضحكتها وكلامها وهزارها اليوم اللي كانت فيه في المستشفي ثابت قدامه مش قادر ينساه ومأثر أوي معاه بس مش حابب يقول أصلو يوم وبيوهم نفسه إن ده مجرد إعجاب وهينسا علي طول بس غصب عنه قلبه مش مطاوعه 

هبة كلمت هدي فون وقالتلها عالخطة اللي دبرتها مع اسامه وحاولت كتييير تقنعها توافق بس هدي رفضت واتعصبت عليها وشتمتها بأنها ماعندهاش ضمير ولاقلب ولارحمة ولاإحساس هبة بقي كده ده أخر كلام عندك هدي أيوة هبة طيب قابلي بقي هدي اعملي اللي أنتي عاوزاه مش خايفة منك لكن عمري ماهشترك في جريمة زي دي وفي مين كمان أعز صحابي لا وألف لا ياهبة هبة طيب اصبري عليا سلام ياكلبة هدي اخرسي ياحقيرة من النهاردة أنتي ولاصاحبتي ولاأعرفك 😑
تاني يوم في المدرسة هنا رجعت وسلمت عالمدرسين وصحابها هدي عاوزة تعرفها وتخليها تأخد بالها بس هبة ماتفوتش عليها حاجة زي دي طول النهار مش مدياهم الفرصة يقعدوا مع بعض هدي قالتها هنا عاوزاكي هبة وأنا معاكم يلا نخرج والفرصة مش سامحة ليها تبلغها ابدا حاولت تكلمها كتييير مش بيرد الفون غير متاح وهدي خايفة وقلقانة أحسن هبة تنفذ الخطة بس هبة دلوقتي سابت هنا اليومين دول وبتدبر لهدي تسكتها إزاي علشان تعرف تنفذ خطتها مع هنا وهدي ماتقدرش تتكلم بحرف واحد 🤔
ياترا هبة هتدبر ايه لهدي تاني وايه اللي هيحصل بعد كده هنعرف الحلقة اللي جاية يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent