Ads by Google X

رواية ياسمينا الفصل الثالث - بقلم ايمان صالح

الصفحة الرئيسية

رواية ياسمينا الفصل الثالث بقلم ايمان صالح عبر دليل الروايات

رواية ياسمينا كاملة بقلم ايمان صالح

رواية ياسمينا البارت الثالث 

_ لا لا متاخديش الصور متاخديش الصور 
_ ياسمينا ياسمينا فوقي 
_ اي خدت الصور 
_ صور اي يا بنتي احنا وصلنا 
_ وصلنا فين فين احمد 
_ احمد مين يا ماما يلا ننزل بيتكم اهو 
_ اي ده هو انا فين 
_ يالهووي يلا يا ماما احنا في الميكروباص الناس بتتفرج علينا 
_ اي ده معقول كل ده بحلم 
_ يا حبيبتي انتي في اللامبالاة يلا يا ماما انزلي 
_ اها طيب يلا ننزل 
"كانت تغادر هي وصديقتها رنا كانوا قد اقتربوا من منزل رنا ولكن توقفت ياسمين 
_ اي تاني 
_ بصي يا رنا اي الحصل 
_ كنا في الميكروباص اي الحصل يعني اي 
_ كنت بحلم يعني 
_ اها يا بنتي انتي نمتي واحنا في الميكروباص بعد ما طلعنا من الدرس وبعدها لقيتك قربتي تصرخي جاامد ف صحيتك 
نظرت لها بدهشه و تعجب 
_ يعني أنا موقعتش 
_ يادي النيله وقعتي فين وانتي معايا 
_ متأكده 
_ ياسمين فيكي اي النهارده 
_ لا ابدا مفيش حاجه خالص 
_ طيب انا وصلت 
_ ماشي انا ماشيه 
_ هاجي اوصلك 
_ لا انا كويسه 
_ طيب خلي بالك من نفسك
_ حاضر يا رنا يلا سلام 
_ سلام يا حبيبتي 
" غادرت وهي في حيره شديده أيعقل انها كانت في حلم ولم يحدث شئ ولم تقع 
" تزكرت أثناء خروجها من الدرس قابلت رنا وركبوا سويا وبعدها شعرت بصداع من قله نومها 
Eman Saleh
" تأكدت انها كانت تحلم ولكن ما هو تفسير حلمها 
" وصلت إلي منزلها بأرهاق وجددت امها تقوم بأعمال المنزل 
_ السلام عليكم
_ وعليكم السلام 
_ بتعملي اي يا امي 
_ برتب الشقه هكون بعمل اي 
_ طيب يا ماما
_ اجهزلك الاكل 
_ لا يا امي انا تعبانه وعايزه انام 
_ استني كلي الاول 
_ لا انا مش جعانه عايزه انام 
" دلفت الي غرفتها وبدلت تيابها وذهبت في نوم عميق.
" في المساء استيقظت علي صوت أخيها عادل .
_ ياسمينا ياسمينا 
_ اممم 
_ يلا قومي 
_ سيبني يا ماما انام شويه 
_ لا يا اختي انا عادل مش ماما 
_ طيب عايز اي يا عادل دلوقتي عايزه انام 
_ مش قولتي هتخرجي معانا انا وملك 
_ ملك مين 
_اووف ملك خطيبتي يا ياسمين قومي بقي 
" اعتدلت من نومها و نظرت له بعض الوقت ثم أشار لها بأيديه 
_ اي يا بنتي صحيتي 
_ اه اه 
_ طيب يلا قومي البسي 
_ ماشي 
_ يلا 
_ طيب اطلع بره البس ازاي وانت هنا 
_ حاضر يا اختي انا طالع
" جلست قليل ثم قامت بارتداء ملابسها وبعد قليل سمعت صوت أخيها .
_ يلا يا ياسمين هسيبك و امشي 
" ارتفع صوتها وذهبت سريعا الي الخارج 
_ لا لا انا جايه حالا 
" ذهبت إليه ووقفت أمامه نظر لها بتقيم 
_ انا جاهزه 
_ قربي كده 
_ في اي 
" جذب يدها و نظر لوجهه من قريب 
_ اي ال انتي حاطه ده 
_ اي ماله 
_ بت انتي حاطه روچ 
_ واي المشكله يا عادل 
_ في ثواني يكون الزفت ده متشال 
نظرت له _ لا انا هامشي كده 
اردف بحده اخافها _ بقولك ثواني و يكون اتشال فاهمه 
نظرت له بحزن _ يا ابيه انا اول مره احط واجرب وانا بقابل خطيبتك 
اقترب منها وإزالة دموعها واحتضانها _ اي المشكله يا حبيبتي انك تحطي بس في البيت وبعدين انتي كده اصلا حلوه 
_ بجد 
_ طبعا يا حبيبتي وبعدين ده حرام 
_ لي 
_ عشان فتنه  و ربنا هيزعل منك 
نظرت له ببرائه _ لي 
_ مش انا قولتلك قبل كده أنه فتنه ومن وانتي صغيره بحذرك 
_ اها 
_ طيب يلا ادخلي امسحيه 
_ حاضر 
Eman Saleh 
"دلفت وبعد قليل خرجت إليه احتضنها بابتسامه وذهبوا سويا.
" وصلوا  إلى كافيه علي النيل وكانت تجلس فتاه بجانب شاب اقتربوا منهم و احتضنوا بعضهم البعض 
" كانت ملك واخيها عبدالرحمن نظر لهم عادل وتحدث 
_ دي ملك خطيبتي يا ياسمين و دي ياسمين اختي وده عبدالرحمن اخو ملك 
" احتضنوا بعضهم ثم جلسوا بتراحاب .
" نظرت ياسمين الي ملك وجدتها فتاه جميله بحجابها ووجها جميل بدون اي وسيله تجميل واحده بالاضافه الي ملابسها المحتشمه 
" نظرت ياسمين الي أخ ملك عبدالرحمن وجدته ينظر إلي عادل دون النظر إليها 
تحدثت ملك _ اخبار الثانويه العامه اي ياسمين 
_ الحمدلله 
_ نفسك تدخلي اي 
_ السن إن شاءالله 
_ ربنا معاكي انا اخر سنه في كليه التجاره 
_ ماشاء الله ربنا يوفقك 
_ ويوفقك 
_ بس معلش انا لي حاسه اني شوفتك قبل كده يا ملك 
_ القلوب عند بعضها انا برضه حاسه اني شوفتك 
" جاء النادل إليهم 
تحدث عادل 
" تاكلوا اي الاول 
اجابه ملك بهدوء_ لا انا مش هاكل انا كلت 
_ وانا كمان كلت 
_ وانتي ياسمين تأكلي 
_ انا عايزه ايس كريم 
عادل _ اي يا ياسمين احنا جايبين طفله ههههه 
_ انا بحبوا جدا واه انا طفله 
اجابه ملك بمرح _ وانا كمان طفله 
نظر إليها عادل بترقب _ يعني اي 
أجابوا الاثنين مع بعضهم _ عايزين ايس كريم 
" نظروا الي بعضهم واطلقوا العنان لضحكاتهم 
" نظر إليهم عبدالرحمن 
_ كملت اطلبلهم يا عم ايس كريم 
_ طب وانت 
_ وانا زيهم هههههههه 
" نظر له عادل بدهشه 
_ انت كمان 
_ كان نفسي اقولك اها بس مش عايز حاليا انا عايز قهوه 
" نظرت له ياسمين باستغراب واجابه باندفاع 
_ انت كمان بتاكل ايس كريم 
_ اها عادي 
ملك _ اي المشكله يا ياسمين عبدالرحمن بياكل معايا 
" انتهي الوقت سريعا و ذهبت ياسمين ودلفت الي منزلها و بدأت مزاكرتها . 
" بعد قليل وجدت صديقتها تتصل بها 
_ اي يا رنا 
_ متنسيش بعد يومين عندنا امتحان 
_ لا انا فاكره متقلقيش 
_ تمام 
" أغلقت معها واكملت مذاكرتها وبعد قليل غفت في نوم عميق .
" استيقظت في اليوم التالي ذهبت الي درسها وخرجت من الدرس وكانت صديقتها لم تحضر اليوم .
" اثناء ذهابها وجدت من يقف أمامها نظرت له بتوتر 
_ ا احمد 
بحده_ مش قولتلك هاتي رقمها 
_ هي مين دي 
_ ملك 
_ ملك مين 
_ انتي هتستعبطي طبعا اكيد كنتي عايزاها لاخوكي 
_ انت تقصد 
_ اها يا اختي هي عامله نفسك متعرفيهاش 
إجابته بصوت مرتفع _ انا فعلا معرفهاش 
_ لا انتي تعرفيها الشويتين دول ميتعملوش عليا 
_ شويتين اي انت اتجننت 
_ متعليش صوتك عليا انتي فاهمه 
_ لا مش فاهمه انت اصلا 
_ انا اي 
_ انت انسان سافل وقليل الادب انا غلطانه اني سكت اصلا من يومها 
باستهزاء _ يعني كنتي هتعملي اي 
_ هروح اقول ل اخويا انا استاهل اصلا اني سكت عشان واحد زيك 
" نظرت له بكره و تركته و غادرت سريعا من أمامه .
" وصلت الي المنزل ووجدت أخيها كان علي وشك الدخول 
ذهبت إليه 
_ عادل 
_ اي يا حبيبتي مالك 
_ اصل انا كنت عايزه اقولك حاجه 
_ قولي في اي 
_ احمد صاحبك 
بحده _مش انا قولتلك ملكيش دعوه بيه 
_ لا هو اصل 
_ في اي 
_ انا عايز اتجوز ياسمين يا عادل 
" كان هذا صوت احمد جاء ووقف أمام عادل و تحدث بثقه .
" نظرت له بذهول .
_ نعم 
google-playkhamsatmostaqltradent