رواية ياسمينا الفصل التاسع 9 بقلم ايمان صالح .. ملحوظة قبل البدا عن البحث عن الرواية اكتب في جوجل "رواية ياسمينا دليل الروايات" لكي يظهر لك جميع فصول الرواية كاملة
رواية ياسمينا البارت التاسع 9
كانت ياسمين في احضان ملك تنحب بشده و ترتجف نظرت ملك إلي عبدالرحمن بقله حيله ثم نظرت إلي ياسمين مره اخري
_ خلاص بقي يا ياسمين اهدي
كانت تبكي بشده _ اهدي اهدي ازاي انتي مش شايفه انا في اي
_ المشاكل اللي زي كده مبتتحلهش غير بالهدوء
_ ا انا انا خايفه عليهم اووي يا ملك
_ لا يا حبيبتي إن شاءالله هيبقوا بخير اطمني.
"خرج عبدالرحمن ثم ابتعدت ياسمين عن ملك قليلا ثم نظرت إليها
_ عارفه يا ملك أنا جيت عندك عشان مليش اخت احكيلها
وكمان معرفتش اعيط في بيتنا عشان ماما
" اقتربت منها و حاوطت رأسها بيدها
_ يا حبيبتي انتي اختي وانا فعلا بحبك و إن شاءالله هيرجعوا
_ يارب عشان انا تعبانه من غيرهم
_ علي كده بتحبيه يا ياسمين
_ طبعا بحبه اووي اوووي
_ ربنا يسعدك يا حبيبتي
_ يارب انا وانتي
Eman Saleh
" كان يهم الدخول وعندما سمع حديثهم انكسر قلبه بشده هو يعلم أنه خطيبها و لكن لا يعلم إلا تحبه أما لا
" تماسك بشده ثم اردف
_ ملك
_ تعالي يا عبدالرحمن
" تقدم إليهم ثم اقترب منهم ووضع صينيه علي الطاوله
_ اي ده
تحدث بمزاح _هيكون اي هو العياط أثر عليكي
_ متبقاش رخم انا قصدي انت ال جايب العصير
_ اياك بس يتمر فيكم هههههه
_ملك سكتي اخوكي عشان مايزعلش
_ بقي انتي يا شبر و نص هتزعليني انا
_ اها هزعلك
_هتعملي اي
تحدثت ملك _ خلاص يا عبدالرحمن بقي
_ استني يا ملك قولي بقي هتعملي اي
_ هعمل كتير
_ اها يعني تعملي اي
_ هعيط و مش هتعرفوا تسكتوني
"كان ينظر إليها بجديه شديده و عندما تحدثت انفجر ضاحكا بشده
_ شوفتي اخوكي المستفز انا ماشيه
_ هههههههه خلاص قعدي انا نسيت انك طفله
_ انا مش طفله
_ لا طفله قعدي ساكته بقي واشربي العصير
_ لا مش هشرب
_ بطلي عند و اشربي عشان نتكلم
_ اوك
Eman Saleh
كان قريب من فارس وتحدث قائلا
_ احنا هنخرج من هنا ازاي
_ مش عارف يا عادل
_ احنا لازم نشوف حلا
_ اها طبعا و كمان لو عبدالرحمن جاب ملك ا
_ لا طبعا مش هيجبها
_ انت جايب الثقه دي منين
_ انت عبيط يا فارس هو هيجيب أخته
_ عندك حق بس احنا لازم نتصرف
_ ما انا مش عارف ممكن نعمل اي
_ ولا انا بس ممكن نهدي و نفكر شويه
Eman Saleh
" كان عبدالرحمن يجلس هو و ملك و ياسمين
_ المفروض دلوقتي نعرف احنا هنعمل اي و هنخرج عادل ازاي
تحدثت ياسمين سريعا _ و فارس
" جز عبدالرحمن علي أسنانه و قال _ ما احنا اكيد هنخرجهم مع بعض ياريت تهدي شويه
_ ماشي اي ده
_ احنا لازم نبلغ البوليس ده اولا
_ و ثانيا
_ هنراقب المكان وبعدها هندي للبوليس اشاره
_ لا يا عم البوليس هو اللي يتصرف
_ اسمعي الكلام يا ياسمين احنا هنقول للبوليس وهنساعدهم احنا كده كده هنقول للشرطه وهما هيطلبوا مني مساعدتهم انا وواحد صاحبي
_ يعني انت ده كله بتكلم عليك انت و صاحبك
_ اها طبعا اومال عليكم
_ اي احنا مش هنيجي معاكم
_ تيجي فين يا حاجه انتي انا هروح انا و صاحبي وانتي ترجعي لمامتك
_ نعااام انا هاجي معاكم
_ بلاش شغل عيال يلا عشان اوصلك
_ بس
_مفيش بس يلا بينا اوصلك
_ اسمعي الكلام يا ياسمين
_ حتي انتي يا ملك
_ لازم طبعة يا ياسمين ترجعي بيتكم مينفعش تروحي انتي بنت
" هزت راسها باستسلام و ذهبت معهم .
" نزلت من التاكسي بعد ما ودعت ملك صعدت إلي شقتهم .
" اما هو بعد صعودها أطلق تنهيده تدل علي الكثير من الارهاق .
"رأته أخته ف تحدثت .
_ مالك يا عبدالرحمن .
_ هه مفيش يا ملك
_ لا فيه حاجه قولي مالك
_ لا عادي بفكر بس في مشكلتنا دي
_ اممم ماشي
" وصل أخته الي منزلهم و تركها بعد ما حدث الشرطه علي الهاتف ذهب هو و زميله لكي يتم مراقبه المكان .
" في الاتجاه الآخر كان عادل انهي نفسه من الرباط ثم قام وخرج السلاح من جيبه وحضره .
" جاءت الشرطه و اقتحمت المكان ؛ وأثناء ذلك آفاق عادل فارس من نومه
_ فارس قوم
_ اي في أي
_ قوم هنخرج
_ اي ده انت عملت ازاي نفسك و السلاح ده
_مفيش وقت يلا نقوم بسرعه من هنا
_اشطا يلا بينا
" خرجوا سريعا و كانوا الرجال علي وشك اللحوق بهم ولكن الشرطه حاوطتهم .
_شكرا يا حاضره الظابط
_ العفو يا استاذ عبدالرحمن
_ انت كده مسكت الزعيم بتاعهم
_ هتعرف بقي هو اي واحد فيهم
_ تمام
" احتضن عبدالرحمن عادل و بعد ذلك نظر إلي فارس و احتضنه وهو قلبه يؤلمه .
" ذهب عادل الي منزله بعد ما طمئن ملك عليه و دلف الي شقتهم .
_ياسمينا
" جرت سريعا إليه و احتضنته بشده
_ عبدالرحمن حمدالله على السلامه
_ الله يسلمك يا حبيبتي
_ انا انا كنت خايفه عليك
مسح دموعها _ خلاص بلاش دموع انا كويس
_ طيب ثواني هجبلك اكل
_ لا انا هروح ارتاح شويه
_ الاكل طيب
_ لا مش قادر والله
_ طيب ادخل ولما ماما تكلمك يبقي قولها انك جيت بدري عشان كل ده مفكره انك عند ملك
_ ماشي يا حبيبتي تصبحي علي خير
_ وانت من اهل الخير يا حبيبي
" دخلت الي غرفتها و هي سعيده و اتجهت إلى الفرش وتذكرت فارس ثم رنت عليه
_ الووو ياسمينا
_ اخبارك ايه يا فارس
_ الحمدلله انا بخير انتي اخبارك ايه
_ الحمدلله حمدالله على سلامتك
_ الله يسلمك يا حبيبتي عارفه اكتر حاجه كنت زعلان منها اي
_ اي
_ انتي كنتي وحشاني اووي يا ياسمين
" احمرت وجنتيها بشده وصمتت
_ انتي اتكسفتي هههه طيب بقولك
_ اممم
_ جهزي نفسك عشان الخطوبه اوك
_ خطوبه اي
_ خطوبتنا يا حبيبتي انا هتفق مع عادل و نحددها
Eman Saleh
كان عادل في اليوم التالي جالسا في غرفته قام بالاتصال ب عبدالرحمن
_ السلام عليكم
_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا عبدالرحمن
_ الحمدلله يا عادل انت اخبارك ايه
_ تمام الحمدلله انا قولت اعزمك بدل ما اخلي ملك تعزمك
_ تعزمني علي اي
_ الاسبوع الجاي خطوبه ياسمين و فارس
_ أييي
يتبع ..
الفصل العاشر
_ ايي
" خفق قلبه بشده و وقشعريره أصابت جسده أيعقل تتم خطوبه اول من اهتز قلبه لها أيعقل أن يذوق مراره الوجع كما كان يسمع عنه ؛ كان يسمع عنه و لكن كان يسخر منه لن يحدث له ذلك ؛ وضع يده على قلبه وجد قلبه يهتز بعنف يحاول الخروج من صدوره كما يكون يبدي اعتراضه لها؛ سعر ب ب الم في جسده مقابل الم قلبه خرج من شروده علي صوت عادل .
_ اي يا ابني روحت فين
_ هه موجود اهو .
_ يا ابني انا عمال اتكلم معاك وانت مش هنا
_ لا لا انا موجود اهو
_ طيب هتيجي الخطوبه
"كان يود أن يخبط اي شئ تجهه ولا يرد عليه ولكن بعد قليل حسم أمره و اغلق علي قلبه الذي يؤلمه عندما تزكر اعترافها لأخته بكم هي تحب هذا الفارس
_ اه اها اكيد طبعا هاجي
_ تمام انا مستنيك إن شاءالله متنساش
_ لا مش هنسي طبعا هاجي إن شاءالله.
_ إن شاءالله .
" اغلق معه وقلبه يكاد يحترق من شدت الامه ماذا يحدث به والي اي مكان سيتجه به طوفان الحياه
Eman Saleh .
كانت ياسمينا تجلس علي اريكتها وكانت في بدا مزاكرتها التي اهملتها من فتره .
" بدات و بعد قليل رن هاتفها
_ الوو
_ ازيك يا ياسمينا
_ فارس !!!
_ اي يا حبيبتي مالك فيكي حاجه
_ هه لا مفيش انت بتتصل لي دلوقتي
_ بطمن عليكي يا حبيبتي
_ مش انا قولتلك اني هزاكر
_ اها انا عارف بس قولت اتكلم شويه معاكي
_ بس بلاش تاخير عشان اعرف ازاكر
_ حاضر عارفه انا نزلت النهارده مكان في البلد و جبتلك منه هديه بس اي خرافه
بسعاده بالغه_ بجد ليا انا
_ طبعا ل حبيبتي
_طيب هي فين
_ لا مش هبعتهالك دلوقتي غير يوم الخطوبه
_ بس انا عايزه اعرفها
_ تؤ تؤ خليها مفاجأه
_ اووف ماشي
_ هههههههه هتموتي بفضولك انا عارف
_ ما انا عايزه اعرف
_ مش دلوقتي خليها بعدين
_ بس
_ مفيش بس مش وراكي مزاكره
_ اها
_ طيب سلام بقي
" اغلق معها و تركها بفضولها ب ماذا يفاجأها خطيبها المصون بعد قليل غفت في نوم عميق بدون مذاكره .
Eman Saleh
"استيقظت في صباح اليوم التالي نظرت إلي ساعتها وجت باقي ساعه علي امتحانها في درسها حزنت بشده و حملت كتابها و قررت تقوم بمراجعة اي شئ لها .
" قامت بمراجعه سريعه و بعد ذلك توجهت الي درسها .
" دخلت الي درسها ووقفت أمام معلمها
_ خدي يا ياسمين ورقه امتحانك اهي
_ ا انا اسفه يا مستر
_ علي التاخير مش مشكله
_ لا ملحقتش ازاكر انا اسفه
" نظر لها بزهول .
_ معقول يا ياسمين انتي
_ معلش عندي ظروف في البيت و
_ ظروف اي دي اللي طعتلك علي مزكرتك
_ اممم بصراحه كده خطوبتي الاسبوع الجاي
_ ايي و هتسيبي تعليمك
_ لا هو وعدني اني اكمل تعلمي بعد الجواز و
قاطعها قائلا لانه يعلم الكثير منهم يقولون ذلك ولكن ليس بيده شئ_ اممم ماشي اتفضلي
_ حضرتك معزوم في الخطوبه يا مستر انت والبنات في...
_ ماشي
_بعد إذن حضرتك
" تركته و ذهبت و هي تشعر القليل من الذنب و لكن فرح بموعد خطوبتها لكي تري مفاجأته و ثانيا لكي تفعل مثل زميلتها و اخيرا أن تدهشهم بعد ما رات الكثير منهم ينظرون لها بغيظ .
"دلفت الي شقتها ووجدت والدتها ابتسمت و احتضانتها
_ ازيك يا ماما
_ الحمدلله يا حبيبتي انتي اخبارك ايه
_ الحمدلله
_ اي جابك بدري
_ جايه اسعدك مش بقيت عروسه
_ واخلي عروسه يلا بينا
" بدأوا بتجهيز المنزل حتي لو جاء إليهم في و لكن يتم الخطوبه في القاعه .
Eman Saleh .
"كان يجلس مقورا في نفسه في وضع الجنين و ينحب بشده ؛ كان يتمني يوما أن يتم إنهاء خطوبتها و تبقي له و لكن الآن انتهي كل شئ و اقتربت خطوبتها ثم زواجها ؛ سوف يراها مع رجل غيرها ؛ الفكره نفسها تؤلم قلبه أما إذا رآها حقيقا. بعض الناس يقولون إن دموع الرجال ضعف والدموع لناس فقط و لكن هذا شئ مخطئ للغايه الرجال يبكون عندما لا يتحملون الاوجاع عليهم غير قادرون علي تحملها من كثره ثقلها .
" مسح دموعه عندما وجد أخته تدلف الي الغرفه.
" جلست بجانبه وضمته لها
_ انا حاسه بيك علي فكره
" نظر لها بدهشه ؛ ثم اومأت رأسها بتأكيد ومسحت دموعه
_انا عارفه انك بتحبها و من زمان ؛ انا عارفه انك قوي اها اخويا قوي و هيحاول ينساها لان اكيد ربنا هيعوضه .
" نظر لها بحزن شديد .
_ عارفه اكتر حاجه مزعلاني اي
_ اممم
_ اني غيران وفكره انها هتكون لغيري بتموتني انا كنت دائما براقبها و كنت بحاول ابعد عشان عارف ربنا هيغضب عليا بس مقدرتش و ودلوقتي ربنا بيبعدها عني بسبب كده
_ انا عارفه ووثقه في اخويا هو قوي
_ وانا واثق أن ربنا هيخفف عني يا ملك انا هقوم اصلي
_ ماشي يا حبيبي ربنا يفرح قلبك .
Eman Saleh .
انتهت الايام سريعا و جاءت الليله قبل ليله خطوبتها كانت تقف بجانب فستانها الذي أحضره فارس لكي لا تخرج من المنزل و جميع اشيائها كانت تقيسه بفرحه عارمه.
" نظرت إلي هاتفها واتصلت ب ملك
_ الووو
_ السلام عليكم
_ وعليكم السلام ازيك يا ملك
_ الحمدلله انتي اخبارك ايه
_ بخير الحمدلله ماله صوتك
_ احم بخير الحمدلله
_ انتي زعلانه ولا اي
_ لا بس كان نفسي ابقي جنبك وانتي بتحضري لخطوبتك بكره
_ هانت و تيجي عندنا بس انتي مش هتيجي عندي بكره تقعدي معايا وانا بجهز نفسي .
_ اكيد يا قمر هجيلك من بدري
_ ربنا يخليكي ليا
_ ويحفظك يا قمر هسيبك بقي تنامي يا عروسه
_ ماشي سلام
"عندما همت القاء هاتفها وجدت من يتصل بها
_ الوو فارس
_ حبيبي عامل اي من غيري
_ الحمدلله
_ عجبك الفستان
_ اه حلو اووي
_بحبك اووي يا ياسمين و نفسي الخطوبه تبقي فرح
" خجلت بشده من سماع كلماته لها ثم أغلقت هاتفها بعده ثم هتفت بهمس
_ وانا كمان بحبك اوووي يا فارس .
"استيقظت من نومها علي أحدي الرسائل لها عبر الواتساب و جدته عبدالرحمن
_ تعالي في مكان ....انا محتاجلك اووي ....و بدون نقاش يا ياسمينا بسرعه انا عايزك دلوقتي ...انا موجوع .
" أمسكت هاتفها بتردد ثم نظرت وجدت أن باقي تلات ساعات علي ميعاد و صول الكوافيرا جهزت سريعا و ذهبت الي المكان التي بلغها به عبدالرحمن.
" كان الجو في مكان غريب جدا ولا تعلم اين هي ذهبت هنا و هناك لكي تجد شئ ولكن لا يوجد اي شئ ...بعد قليلا و جدت شخص ملقي علي الارض ...ذهبت سريعا و جدته عبدالرحمن ...نعم إنه هو ...ولكن ملئ بالدماء..
" نظرت بصدمه لم تستوعبها و بعد قليل صرخت
_ عبدالرحمن
يتبع.. الفصل 11 و 12 اضغط هنا