رواية أريد سجنك كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة المصرية المبدعة سماح نجيب "سمسم" عبر مدونة دليل الروايات
رواية أريد سجنك الفصل الأول
فى منزل جميل يدل على المستوى المعيشى لافراده ودقة اثاثه تدل على ان صاحبة البيت إمرأة فى شدة الاناقة والجمال كانت مدللة هذا المنزل تنهى مذاكرتها لانها على وشك الانتهاء من دراستها الجامعية
شهيرة.. لورين حبيبتى مش هتاكلى
لورين.......لاء يا ماما مليش نفس عايزة اخلص مذاكرة
شهيرة..... اعملك سندوتشات تاكليها وانتى بتذاكرى
لورين بابتسامة.....اذا كان كده ماشى هو بابا فين
شهيرة.....لسه مجاش من الشركة
لورين.....بابا بيتعب نفسه فى الشغل
شهيرة.....انتى عارفة باباكى عشقه الشغل
لورين......بس هو بيتعب اوى ولازم يرتاح حتى اليومين دول صحته مش عجبانى
شهيرة....مش عارفة اعمل معاه ايه
لورين.....ليه بس يا قمر دا بابا مغرم بيك خالص
شهيرة بضحك.....بطلى شقاوة يا بنت
لورين.....صحيح مازن مسألش عليا النهاردة
شهيرة.....لاء جايز عنده شغل ولا حاجة
لورين.....اه تلاقى جاسم مطلع عينه انسان بارد
شهيرة.....انا مش عارفة انتى مش بطيقى جاسم ليه
لورين...... علشان مغرور اوى فاكر ان محدش يقدر يقف قصاده علشان كده مازن ابن عمه احسن منه انسان ذوق ومؤدب مش زيه فى منتهى الوقاحة
شهيرة.....هو كان عمل ليكى ايه بس
لورين.....لا يعملى ولا اعمله انا مش بطيق اشوف وشه اصلا
شهيرة......ومازن بقى فاتحك فى موضوع الجواز
لورين......هو مستنى اخلص امتحانات
شهيرة.....ربنا يوفقكم
لورين.....تسلميلى يا ماما
كان مازن جار لهم منذ سنوات هو وابن عمه الاكبر جاسم
قابلتهم لورين وهى فى عمر 15 من عمرها واعجبت بشخصية مازن على خلاف ابن عمه الذى لايترك اى مناسبة الا ويقوم بازعاجها لذلك كانت لا ترتاح لمقابلته
وكان جاسم يكبر مازن بحوالى خمس سنوات وكان مازن فى 28 من عمره شخص هادىء الطباع ذو وجه وسيم وملامح هادئة
شهيرة.....هسيبك تكملى مذاكرة وهجبلك السندوتشات
لورين...ماشى
سمعت لورين رنين هاتفها ولم يكن ذلك سوى مازن
لورين....الو ايوة يا مازن
مازن.....اخبارك ايه واخبار المذاكرة
لورين.....الحمد لله تمام وانت اخبار شغلك ايه
مازن.....كويس اخر امتحاناتك امتى
لورين....بعد بكرة خلاص اخر مادة وهخلص
مازن....يلا خلصى بقى علشان اجى اخطفك
لورين بضحك.....تخطفى
مازن....قصدى اخطبك
لورين.....هانت فاضل يومين واخلص
مازن.....ان شاء الله على خير
لورين.....تسلم
مازن....خلاص اخر يوم امتحان هبقى اعدى عليكى ونروح سوا
لورين.....ماشى وهتعزمنى على الغدا كمان
مازن......بس كده احلى غدا علشان خاطرك يلا اسيبك تكملى مذاكرة سلام
لورين...... ماشى مع السلامة
كانت تنتظر بفارغ الصبر انتهاء امتحاناتها حتى يأتى مازن لخطبتها
فى الجامعة
لورين......الحمد لله الامتحانات خلصت
مها..........اه تلاقيكى فرحانة علشان مازن
لورين.....اه يا مها دا انا كنت حاسة ان السنة دى مش هتخلص
مها......اهى خلصت اهى عقبالى يااااارب
لورين.....هههههه بطلى نق بقى
مها......ماشى يا ستى هبطل مش هتروحى
لورين.....لاء مازن جاى وهنروح سوا
مها.....ماشى ربنا يهنى سعيد بسعيدة
لورين بضحك.....قصدك يهنى مازن بلورين
مها.....سلام بقى ياقمر
لورين....سلام
ظلت تنتظر حضور مازن وخشيت ان يكون قد انشغل ونسى موعدهم ولكنها لمحت من بعيد وجها ظنت انه مازن فركضت نحوه مسرعة
لورين.....مازن
ولكنها ادركت انها على خطأ ليس هذا الشخص الذى تنتظره
لورين بدهشة.....انت
وامتزج الغضب والاندهاش لديها من رؤية الشخص الوحيد الذى لا تريد ان تراه
جاسم..... ايه مش مبسوطة انك شوفتينى
لورين.....لاء مش مبسوطة هو فين مازن
جاسم .....مازن عنده شغل فجيت انا علشان اروحك
لورين.....شكرا هروح لوحدى
جاسم.....هو انا هاكلك
لورين.....تلاقيك انت اللى خليت مازن مشغول علشان ما شفهوش
جاسم.....هو انتى ليه دايما ظنك فيا وحش
لورين.....لا وحش ولا حلو
جاسم.....طب يلا هروحك علشان شكل عربيتك مش معاكى وانا كده كده مروح
اضطرت ان توافق كاره ان ياخذها الى المنزل فهى قد تركت سيارتها على اساس ان مازن سيأتى وتذهب معه
حدقت به بعنف فهو دائما تحيط به هالة من الكبرياء هو كان يفوق مازن طولا شعره كثيف على رقبته ويصففه بعيدا عن وجه ويغلب عليه طابع الرجولة المتسلطة موحيا بالقوة التى يحسب لها حساب
فكلما وقعت نظراته شديدة الزرقة ذات اللمعان الغامض عليها شعرت بارتباك تلك النظرات الخفية التى تغلفها مسحة من السخرية كانت تبعث قشعريرة فى جسمها ويبدو ان جاسم يعلم ذلك لذلك كان يتعمد ان يضايقها
جاسم......انتى مبتتكلميش ليه
لورين..... مليش نفس اتكلم
جاسم.....للدرجة دى
لورين....ايوة
فتطلعت الى جانب وجهه البارد بطرف عينيها وشعرت بانفعال سريع وقوى يتأجج فى داخلها بدا لها واثقا جدا من نفسه وغير مبال الا بمصلحته الخاصة
لورين.....هو مازن مجاش ليه ايه اللى عطله
جاسم....حصل مشكلة فى المصنع واضطر يتأخر
لورين...واللى حصل فى المصنع معطلكش انت كمان
تحركت شفتاه وكأنه اراد ان يبتسم لكنه لم يفعل واكتفى بعدم الرد على كلامها
كانت تشعر بان اعصابها على وشك الانفجار منه
وصلت الى المنزل فشكرت الله على انتهاء هذه المحنة على حسب تسميتها
قاما بفتح باب السيارة وخرجت
لورين....شكرا
جاسم....مش هتقوليلى اتفضل
لورين.....لاء مش هقولك
جاسم ...انتى هتتقابلى انتى ومازن
لورين.....شىء ميخصكش والبركة فيك كل مرة تعطله بحجة
جاسم....مش عارف ليه دايما ظلمانى
لورين.....عن اذنك
دخلت المنزل هروبا منه ومن نظراته
فى المنزل
شهيرة ....... حبيبتى خلصتى امتحانات
لورين........ايوة يا ماما الحمد لله
شهيرة.....انتى جيتى مع مين عربيتك هنا
لورين.....جيت مع جاسم
شهيرة.....جاسم هو مازن مجاش
لورين.....لاء وانا واثقة ان جاسم هو اللى عطله علشان ميجيش انسان بارد وسمج
شهيرة.....ههههه ما بتصدقى تيجى سيرة جاسم وتشتمى عليه
لورين..... لأن بجد انسان لا يطاق
شهيرة.....مع انى شيفاه انسان كويس اوى
لورين....كويس دا ملوش علاقة بالادب ولا يعرفه
شهيرة.....خلاص غيرى هدومك على ما يحضروا الاكل وبابا ييجى
حضر والد لورين الى المنزل وكان رجل فى اواسط الخمسينات وله ملامح وسيمة ولكن يبدو على وجهه الارهاق الشديد الذى لا تعرف زوجته وابنته سببه الى الآن
لورين.....بابا حمد الله على السلامة
سامى.....الله يسلمك يا حبيبة بابا خلصتى امتحانات
لورين .....ايوة خلصت النهاردة بس يابابا باين عليك مرهق ليه كده
سامى......... مفيش يا حبيبتى بس ضغط الشغل
شهيرة.....يلا الاكل جاهز
كانت لورين تعيش سعيدة فى كنف والديها فهم يعشقونها ويدللونها لانهم لم ينجبوا غيرها
فى احد الايام
لورين......ماما انا هروح اشوف مازن فى الشركة بقاله فترة مبيسألش
شهيرة.....ماشى بس متتأخريش
ذهبت لورين الى الشركة التى يعمل بها مازن وهى شركة جاسم
مازن.....لورين انتى جيتى امتى
لورين..... لسه جاية دلوقتى
مازن.....انا اسف بجد على اليوم اللى وعدتك ان اجى اخدك من الكلية
لورين......ولا يهمك بس انت مشغول اوى اليومين دول
مازن.....كان عندنا مشكلة فى المصنع بس عدت على خير
استنينى ثوانى هخلص واجيلك نخرج نتغدا برا
لورين......ماشى
وجدت لورين جاسم يدخل الى الشركة ولمحها
جاسم.....ايه النور ده كلها
لورين من غير نفس.....ده نورك
جاسم بلؤم....ايه وحشتك جيتى تشوفينى
لورين.....انا جاية اشوف مازن وبطل غرور بقى
لمعت فى عينه نظرة شريرة تمنت لورين لو تحمل سكينا فتغرزه فى قلبه على الفور
جاسم....لو تحبى ممكن تستنيه عندى فى المكتب
لورين.....لاء شكرا هستناه هنا
هو كان يعلم جيدا اعجابها بأبن عمه
جاسم....هو انتى ومازن اتفقتوا على الخطوبة
لورين...... وانت مالك
جاسم.....بتبقى حلوة اوى وانتى متنرفزة كده
لورين.....صبرنى يارب
جاسم......ويصبرنى انا كمان
لورين.....انت عايز ايه منى بالظبط
جاسم.....ولا حاجة
لورين.....امال ليه حاسة انك بتحاول تدايقنى بأى طريقة
جاسم....دا بيتهيألك بس تلاقيكى بتفكرى فيا كتير علشان كده حاسة الاحساس ده
لورين.....انا عمرى ما قابلت انسان ثقيل وسمج زيك كده
جاسم بابتسامة.....مقبولة منك
حضر مازن بعد انتهاء عمله
مازن....يلا يا لورين
لورين....يلا بينا
مازن....جاسم الشغل كده خلاص تمام والمشكلة اتحلت
جاسم.... كويس
مازن....انا هخرج انا ولورين علشان نتغدا ماشى
جاسم....ماشى بس يا مازن فى حاجة
مازن باستغراب.. حاجة ايه
جاسم...الملعب كان فاضى ليك انت ولورين بس دلوقتى المنافسة على لورين هتبقى بينى وبينك
لورين بصدمة.....ايه يتبع الفصل الثاني اضغط هنا