رواية سكن اسماء ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة يسري
رواية سكن اسماء ويوسف الفصل الثاني 2
- يوووسف انت بتعمل ايه
- باابا، بابا انا...
- ابو يوسف " طارق " كنت ايه ياجلب ابوك
- اسماء: الحقني ونبي ياعمو دا عايز يختص....
حط ايده ع بوقها
- اخرسي هتودينا في داهيه
دا دا انا بسلكلها الهدوم اصل اتحشرت
- هدوم ايه ايااك مهتعرفش تعملها لنفسها
- صغيرة يابوي معلش
- صغ... ممممم
- بعد عنها فز جداقمي علي جوه
- حاضر يابوي
نزل ونزلت اسماء
- ازيك ياعمي محسوبتك اسماء صحبت ايات
- نورتي الحته كلتها يا اسماء
- حبيبي يكرم اصلك
- يلا ادخلي جوه لي اسماء وغيري خلجاتك وخلي ايات تديكي عبايه من خلجاتها تكون حشمه بدل البس الماسخ دا
- عباية.. وماسخ
- بتجولي ايه
- لا ياحج عيوني، ايااااات
دخل الحج طارق ولسه اسماء برا
- الا مافي راجل ياخد الشنطه دي مني هي تقيله كده ليه
لقت الي شالها ودخل
- تشكر والله، اخونا لقد تسرعنا في الحكم عليه
دخلت الدوار " البيت " فضلت تتلفت حواليها البيت كبير وواسع وفي كذا مدخل واوضه
- يا ايات الكلب اروح فين انا بس ياربي في المتاهة دي
- يا اهلاين نورتي الدوار يابيتي
لفت اسماء
- بفرحه، طنط حنان وخدتها بالحضن
- كيفك يابيتي
- بخير الحمدلله حضرتك عامله ايه
- في نعمه يانور عيني، ايات فين اتوحشتها
- والله مانا عارفه، سبتني ومشيت لي اخوها كان هيتحر....
مش عارفه
- تعالي نطلعلها فوج، اياات انتي يابت
- اما كيفك ياحببتي اتوحشتك جوي، وحضنتها
- وانتي ياجلبي، مالك خسانه اجده خالتك مابتوكلكيش ولا ايه
- باكل ياحببتي، بس مش زي واكلك ياحلو ياحنون
واقفه اسماء بتتفرج عليهم قد ايه وحشها حضن امها وحننها اتحرمت منه بدري اوي سبتها لوحدها من غير حد حتي ابوها مكملش بعديها سرحت وفضلت ساكته..
-اسمااااء، اسماااء
- هاا، ايه ف ايه
ـ بكلمك من بدري سرحتي في ايه
- ها لا مفيش، اوضتك فين
- تعالي
دي ياستي اوضتي المتواضعة بتاعتي انا وفرح بس هخليها تروح تنام مع اسراء بنت عمي
- لا خليها وهاتي اسراء تقعد هي معانا
ايات فهمت اني اسماء عايزه لمه وهيصه عشان كانت دايماً تحكيلها انها كان نفسها يبقا ليها اخت تشاركه الاوضة والحواديت ويفضلوا يتكلموا قبل ما يناموا ويهزروا ....
- حاضر
خدي البسي دي
- ايه دا؟
- هما بيقولوا عبايه ولا انتي شايفاها حاجه تانيه
- انا البس عبايه لا بقولك ايه مش انتي وابوكي
- انا هلبس هدومي
- براحتك بس ماليش دعوه لما يهزقك هو وجدي
- يهزقوا مين بس صلي علي النبي كده
- ايااات
ـ نعم يابوي
- فين العبايه يابنتي بقولك
- هههه انا نازله وانتي غيري وانزلي عشان العشا
- حاضر
لبست وخرجت
- احيه منين بيودي علي فين انا فين، ايااات
- ايه الي انتي لابساه دا
لفت لقيته يوسف
- دا بنطلون و.... وانت مالك اصلا
- غيري القرف دا والبسي حاجه من بتاعت ايات يلا
- وانت مالك يابني انت بتدخل ليه دا انت حشور اوي
مشي وسابها وهو متعصب
لقاها ماشيه ورا
- نعم خير جايه ورايا ليه تدخلي معايا الاوضة
- انت قليل الادب وانا همشي وراك ليه انا مش عارفه انزل
- ببرود، وانا مالي
اتعصبت ودبدبت في الارض ورجعت تاني
- بني ادم بارد
دق دق
- انتي مصره بقا
- تعالي نزلني مش عارفه انزل انتوا البيت بتاعكم يتوه
- انزلي لوحدك ياشاطره يلا
- انت واحد بارد وقليل الذوق اصلا
- بت احترمي نفسك
- بت لما تبتك احترم نفسك انت الاول
- اسماء انتي بتعملي ايه عندك
خلاص يايوسف تعالي يابنتي
- بني ادم مستفز
- شوف برضو
ايات شدتها ومشيت
- انتي ايه وداكي عنده يابنتي
- مكنتش عارفه انزل ايه البيت الي بيتوه دا
- هههه معلش بكره تتعودي
يوسف عدي من جمبها عشان ينزل وخبطها
- شايفه البارد وحياه امي همسكوا اضربه
فضل يضحك ويضيقها اكتر بصتلوا بغيظ وهي بتجذ علي سنانها
- هههه وربنا عيال متخلفه ودماغكوا صغيرة
معلش ياست اسماء يلاا هيخلصوا الاكل
- ايه الي انتي لابساه دا
- ها دا دا هدوم
- ايااك معرفش انها خلجات عاد غيري هدومك والبسي زي اخواتك
- حاضر
- معلش ياجدو هنتعشي وبعدين هي هتلبس العبايه بعد كده
- تعالي يابيتي اجعدي حدايه
قعدت وكانت قدام يوسف بصلها وابتسم بسماجه
- هحدفه بالسكينه ونخلص منه
- شششش متتكلميش علي الاكل جدي هيزعجلك
- يزعجلي، لا وحياه ابوكي كلميني زي ما بتتكلمي
- بتتوشوش في ايه عاد
- لا يابوي مفيش، خبطتها ف جمبها
بدات تاكل وكل ما ترفع وشها تلاقي يوسف بيبص عليها تبصلوا بقرف وابتسامه بارده
خلصوا اكل
- جومي يا ايات اعملي الشاي
- حاضر يابوي، تعالي يا اسماء
في المطبخ..
- بيتكم جميل يا ايات وفي دافه وجو عيله اتحرمت منه من زمان، واتنهدت
ـ نكوده هانم دا بيتك دا اولا ثانيا دي عيلتك واحنا جمب بعض اهو ولا حضرتك مش معتبره اني زي اختك
- لا والله ربنا يعلم حبك يابنتي واني ماليش حد غيرك انتي كل عيلتي
- طب يلا نخرج الشاي هتبداء قاعده التفكك الاسري هنمسك حد نكرهوا في نفسه ههههه غالبا القاعدة انهارده عليكي بم اني لسه معرفتكيش علي العيله الكريمة وبم اني مفيش كلام علي الاكل
- يلا ههه
- بتغبط علي الكوبايات، الشااي الشاي
- اتوحشت دوشتك يا مخبوله
- انبي ما في حد بيحس بغيابي غيرك ياجدو
- اجعدي، مش هتعرفينا علي خيتك
- خبطتها في دراعه، كلمي
- ها انااا انا اسماء اه
- نورتي الدوار يابيتي، عايشه في القاهرة مع ايات
- اه ياعمي
- بتجولي ايه، جوليلي ياجدي زي ما ايات بتجول
- حاضر ياجدو
- جاعده مع مين يا اسماء
- ردت بحزن، لوحدي
- وفين اهلك يابيتي
سكتت اسماء والدموع اتجمعت في عنيها مسكت ايدها ايات وردت
- متوفين ياجدو اسماء عايشه لوحدها ومتعرفش حد من قريبها ولا هما يعرفوها اصلا
- احنا جهالك وناسك ياحببتي
- ربنا يباركلك ياجدو
قامت ام ايات وخدتها في حضنها وطبطبت عليها
- انا زي امك يانور عيني انتي زي بناتي يابيتي
اكتفت اسماء انها ابتسمت وسكتت
- اتكلمت ايات عشان تخرجها وتخليها تفك، بص بقا ياست اسماء ورقه وقلم واكتبي معايا
كبير البيت جدي الحج منصور ، ودا ابويا الحج طروقه
- بت اتحشمي
- ههه الحج طارق حاضر
ودا عمي محمد اخو بابا الصغير، عمي محمود اصغر واحد ودي امي الحجه حنان ومرات عمي محمد الحجه سعاد ودي مرات عمي محمود احلام ودا ابن عمي محمد خالد قد يوسف اخويا ودا كرم في اولي كليه ودي اسراء اختهم قد فرح اختي في 3 ثانوي ودول ولاد عمي محمود تؤام ابتسام وباسم ف 3 اعدادي ودي فرح واخيرا ياستي يوسف اخويا باااس كده
" اتلخبطوا اني اسف ههههه "
- اتشرفت بيكم كلكم والله واتمني ابقا ضيف خفيف عليكم
- اتكلم احمد صاحب يوسف، شفاف انا مش موجود
- ها " يابني انا مش شايفه حد غيرك " لا طبعا، ودا ياستي احمد صاحب يوسف
- هو قاعدتكم حلوه وكل حاجه بس انا عايزه انام ههههه
- اطلعي معاها يا ايات
- حاضر، يلا يا اسماء
طلعت ايات واسماء وشويه وحصلهم بيقت البنات
في الاوضة..
- انتي جمر اوي يا اسماء
- حببتي الله يعزك انتي الي قمر، انتي فرح صح
- ايوه ياخيتي
- جوليلي يا اسماء، عندكم لبس البناطيل عادي
- هههه اه ياستي بس خلاص بقا هلبس مع ايات عبايات عشان جدي
فضلوا يتكلموا مع بعض ويهزروا
- يلا كل واحد علي جوضه عشان ننام
- لا خليهم يا ايات
- هنام ازي ياما احنا الخمسه كده
- نضم السراير علي بعض وبعدين السرير واسع
- خلي في علمك، اني حبيتك
- يكرم اصلك يا اسراء ياختي
ضموا السرير وفضلوا يرغوا لحد ماناموا
بليل..
قامت اسماء تتسحب وخرجت من الاوضة ونزلت
- انتي بتعملي ايه
وقعت الازازه من ايدها وصوتت
حط ايده علي بوقها
- شششش يخربيتك اسكتي
- مممممم
شال ايده
-كح كح انت حيوان يالا مش تكح تعملي اي حاجه وبعدين كنت هتموتني
- بتعملي ايه
- بشرب كنت... وانت مالك انت ماشي ورايا
- هو انتي لما سحبوكي سحبوكي من لسانك
- اه ، امممم وطلعت لسانها وسبته ومشيت
- لسانها طويل بس جمر
طلعت اسماء واتلغبط في الاوض ودخلت اوضه يوسف
- احييه هي فين الاوضة بتاعتنا
- لو الاوضة عجباكي قولي
لفت
- انااا، انا اتلغبط و دخلت هنا
- اتلغبطي مممم
- وسع من قدامي كده وانت سادد الباب
- لا، وقفل الباب
بقا بتغلطي فيا انا
- هاا، والله دا دا
قرب منها وهي بترجع
- دا ايه
- ااا...
دق دق
- يوسف
- يالهوي ج.. جدي، اخبيكي فين اخبيكي فين
- تخبيني ايه يابتاع انت انا....
- شششش اكتمي
- يا يووووسف
بيفتح الباب
- نعم ياجدو
- يلا عشان صلاه الفجر حصلني
- حاضر ياجدي انا جاي وراك
مشي وقفل الباب ودخل البلكونة
- تعالي
- منك لله تلجت انا مش فاهمه فيها ايه يعني عشان تخبيني كأني بنسرق وسع كده من قدامي خليني اروح انام كتك الارف
- اممممم شايف اني بتقلي ادبك، وبيقرب منها
- لو مبعدش هصوت وانادي علي جدو يجيلك بقا
- امشي امشي خلي الواحد يروح يصلي
- بارد
لسه هيمسكها طلعت تجري وخرجت
- انتي كنتي فين يا اسماء
- اسكتي بقا نامي
- بتتوب، طيب تصبحي علي خير
- اتخمدي، لما نشوف اخرت المتاهه بتاعتكم دي
والله لهوريك يا زفت انت
الصبح....
- اسماء قومي يلا عشان الفطار
- امم عايزه ايه
- يلا عشان تفطري
- هي الساعه كام
- الساعة تسعه
- ايييه وبتصحيني انا هقوم ابيع لبن يابنتي
- اسماء اخلصي دا نظام ياما
واه متنسيش تلبسي العبايه
- اووف ملحقتش انام والله اهه
ـ معلش كلي وبعد كده اطلعي نامي
- طيب هغير وانزل
- ماشي بسرعه بقا
- ايات استنيني برا عشان متوهش تاني
- ههههه مش عارفه بتوهي ليه والله الموضوع سهل بس يلا اخلصي
غيرت اسماء ونزلوا
- ايوه اجده زي الجمر
بصلها يوسف وفضل يضحك
- نينيني بتضحك علي ايه
- شكلك بيضحك ههههه
- اتحشم اتجسفلها
- ايييه
- اطرشيت ايااك
- بيجذ علي سنانه، انا اسف
- بصت بتناكه، طيب
- صباح الخير ياجدو
- صباحك ورد ياحببتي
قاعدوا علي الفطار وخلصوا ..
- ايات تعالي فرجيني علي المكان
ـ يلا بينا
- الزرع والهوا هنا يردو الروح جميل اوي
- اسماء خليكي مكانك هنا متتحركيش
- هروح اجيب حاجه واجي
- ماشي
فضلت تتمشي ودخلت جوه ومعرفتش ترجع رجعت ايات
- هي راحت فين يخربيتك قولتلك متتحركيش من هنا
- هي مين
- اسماء تعالي يا يوسف بالله عليك ندور عليها
_____
- الجمر منين ياجمر
-.......
- مش عايزه تردي عليا
بتبعد اسماء عنه وبتمد في المشي
- بتجري مني ليه، وبيمسك دراعها
بتصوت اسماء
بيقرب منها و...