رواية بين قلبى وعقلي بقلم نور عصام كاملة جميع الفصول من الفصل الأول للأخير عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf
رواية بين قلبى وعقلي الفصل الأول
ريم حاضر حاضر هو انا يعني واقفه ورا الباب وفتحت
محمود ازيك يا ريمو
ريم ايه ريمو دي يلا انا قولتلك مش بحب حد يدلعني
محمود بغيظ فيها راح يمد ايده عليها ويهزر
ريم ايدك لتوحشك وبعدين انتبهت انه معه واحد واقف
محمود بصلها وقال ينفع كدا نستيني وقال اتفضل يا ايمن
ايمن ابتسملها
ريم بصتله وخلاص
محمود خالتي فين وبابا
ريم ماما جوا وبابا ف الشغل
محمود طيب ايه هنفضل واقفين كدا كتير
ريم اتفضل يا سيدي ودخلو وراحت نادت امها
هدي مين يا ريم
ريم دا محمود ابن خالتي ومعاه واحد صاحبه
هدي طلعت من المطبخ وقالت اهلا حودا وسلمت عليهم
محمود ازيك يا خالتي وبعدين قال دا ايمن صاحبي وانا كنت جاي عاوز عمي ابراهيم
هدي يعني مش جاي تشوفني
محمود ضحك وقال لا طبعا جايلك اكيد
هدي ماشي يا نصاب
ريم دخلت عليهم وقالت اتفضلو وحطت العصير
محمود تسلم ايدك يا قمر
ريم بصتله وقالت رخم
محمود قالها يا بنتي وافقي بقا حرام عليكي كل زمايلي اتجوزي معتش غيري بقلمي نور عصام
ريم بتلقائيه بصت لزميله اللي معاه وقالت انت متجوز
ايمن ابتسم وقالها لأ
ريم شوفت انك كداب اهو زميلك ولسه
محمود انا مالي دا عاوز يستني براحته لكن انا مستعجل
ريم وانا مالي يا خويا متروحوش تشوف واحده جاهزه
محمود واشوف ليه وانتي موجوده
ريم بصت ل امها وقالت ردي علي ابن اختك يا ماما
هدي يا بني حل عنها بقا واسكت
محمود ليه بس يا خالتي
هدي اولا لسه صغيره دي تانيه ثانوي ولسه بدري عليها
محمود هستناها
هدي والله لو افقت انا معنديش مانع
ايمن بصلها وكانها بتاعته وحس انه عاوز يقولها اوعي توافقي واستغرب نفسه ازاي فكر كدا وهو اول مره يشوفها
ريم قالت ل محمود ريح نفسك انا مش هتجوز دلوقتي وياريت تشوف حالك وتلحق نفسك
محمود بمرح قالها هتندمي
ريم راحت عليه وقالت مش هندم مادام هتفضل اخويا طول عمرك ووقت احتاجك الاقيك
محمود اممم ماشي يارورو
ريم من هنا وجاي هقبل منك اي دلع علشان اخويا
ايمن بصلها واتنهد واعجب جدا بردها وكل كلامها
ابراهيم دخل وقال السلام عليكم الكل رد التحيه
هدي قالت جهزي الأكل ياريم
ريم حاضر يا ماما ودخلت وبعد دقائق كان الاكل جاهز عالسفره وقالت يلا يا ماما بقلمي نور عصام
محمود وايمن ما كانو راضين بس بعد اصرار من ابراهيم وهدي قامو معهم بقلمي نور عصام
الكل متجمع عالسفره ابراهيم قال فين رامي
هدي راح الدرس
ابراهيم قال ل ريم وانتي يا ريم معندكيش دروس
ريم عندي يا بابا بس بعد نص ساعه
ابراهيم ربنا يوفقك يا بنتي انتي واخوكي
ريم ويخليك لينا يا بابا
وبعد دقائق ايمن استأذن وقام
ابراهيم ايه يا ايمن هو الاكل مش عجبك ولا ايه
ايمن ابدا والله وقال تسلم ايدك يا خالتي وراح قعد ف الصالون رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام
ريم الحمد لله وقالت معلش بقا يا ماما انا همشي علشان ميعاد الدرس وكمان لسه هركب مواصلات
هدي خلي بالك علي نفسك وابقي كلمي اخوكي لو كان خلص بستناكي متجيش لوحدك متأخر
ريم حاضر يا ماما هو اصلا لسه عنده درس تاني
ابراهيم طيب يا قلب بابا يلا علشان متتأخريش
ريم راحت لبست ومشيت
ايمن بصلها قبل تمشي واتنهد
وبعد شويه اتجمعو كلهم وقعدو مع بعض
محمود عمي كنت عاوز منك خدمه ل ايمن
ابراهيم انت تؤمر انت وايمن لو اقدر مش هتأخر
ايمن كنت محتاج بس اطلع ورقه من عند حضرتك ف الشغل روحت كذا مره وزهئوني وكل يوم بكرا
ابراهيم تحت امرك تعالي بكرا ولو معاك ورق هاته
ايمن ايوا اتفضل
ابراهيم تمام خلاص متجيش الشغل وانا هخلصه وابقي تعالي خده من هنا وخلاص
ايمن تسلم يا عمي ربنا يخليك وبعدين بص ل محمود
محمود طيب نستأذن احنا بقا
هدي وابراهيم مع بعض لسه بدري
محمود كنت عاوز اشوف الواد رامي بس يلا بقا المره الجايه
ايمن متشكر قوي يا عمي وبعدين قال السلام عليكم ومشيو
ريم راحت الدرس واتقابلت ف اخوها
رامي ريم انا هروح الدرس التاني وانتي بس تخلصي استنيني اوعي تمشي حتي لو خلصتي قبلي
ريم اوك يا قمر يا موز انته
رامي هههه اتلمي يابت
ريم اعمل ايه بس كل زمايلي بيقولي جوزينا اخوكي الموز القمر دا وبمرح قالت اشمعنا انا بقا مش اعاكسك زيهم
رامي ههههههه وبعدين قالها انا عاوز موزه واحده بس وبص ل ندي صاحبتها بقلمي نور عصام
ندي احرجت ووشها احمر من الكسوف
ريم اممم دا انا بقا لابسه العمه وانا مش واخده بالي وبصت ل ندي وقالت من امته يا بت
ندي اتكسف قوي وقالت بتوتر يلا الاستاذ جه ومشيت
رامي كان لازم يعني تكسفيها منك لله يا شيخه
ريم بهزار قالت بقا كدا يا رامي بتدعي عليا من دلوقتي اومال بعد متتجوزها هتعمل فيا ايه هترمي اختك توأمك ف الشارع انا كنت عرفه ان دي اخرتها معاك
رامي بس بس بس ايه دا كله خلاص جوزتينا وخلتينا معندناش رحمه وبعدين قالها امشي يابت ادخلي درسك
ريم ههههههه وبعدين قالت بس انا لسه مخلضت كلامي ودخلت
وتاني يوم
محمود وايمن راحو عند ابو ريم علشان الورق
ايمن. بعد ما قعدو شويه قال بدون وعي عمي انا عاوز اتجوز ريم ايه رأيك
ابراهيم بصه ومش عارف يقول ايه لأنه اتفاجئ
محمود ايه يا بني البت لسه صغيره دي تانيه ثانوي
ايمن بص لأبو ريم وقال ايه رأيك يا عمي
ابراهيم قال اهدي شويه يا ايمن ريم لسه صغيره زي ما محمود قالك انا رافض اي ارتباط دلوقتي
ايمن عمي انا هخليها تكمل تعليمها مستحيل اقف ف طريقها بس انا عاوز اتجوزها انا عارف ان بيتقدملها كتير وحضرتك بترفض لكن انا عوزها وعاوز اتجوزها ف اسرع وقت اتمني توافق
هدي دخلت علي كلامهم وقالت اهدي يا بني اللي يسمعك كدا يقول ايه مش كدا
ايمن انا اسف يا خالتي بس بجد انا عاوز اتجوزها انا مشوفتهاش غير المره اللي جيت فيها قبل كدا لكن انا بتكلم بجد وانا جاهز وزي ما انتو عرفين انا استلمت شغلي وشقتي جاهزه وكل طلباتها موجابه بس انتو وافقو بالله عليكو
ابراهيم با ابني احنا معندناش اعتراض عليك كل الموضوع انها لسه صغيره وبتدرس
ايمن انا عارف يا عمي وبردو عوزها
هدي الموضوع ميبقاش كدا يا ايمن
ايمن خالتي انا راجل وقد كلمتي والحمد لله قد المسؤليه وبس انتو توافقو هقول لأهلي اكيد انا مش هعمل حاجه من وراهم دا جواز مش مجرد موضوع عادي
محمود قاله طيب قول للجماعه عندكم وبعدين نتكلم
ايمن قال دا رقم تليفوني يا عمي وبعد يومين هطلب حضرتك واتمني الرد يكون ف صالحي
هدي ابتسمت وقالت ان شاء الله خير يا بني والباب خبط راحت فتحت ولقت
ريم اول ما شافتها غنت وقالت ست الحبايب يا حبيبه
رامي قال ياما يانور عنيا الله يخليكي ليا
هدي ايه الروقان دا كله
ريم ورامي مع بعض كل سنه وانتي طيبه يا ماما وبعدين قالو اتفضلي احلي هديه لاحلي ام بالدنيا كلها وطبعا كل دا وايمن ومحمود وابوهم شايفينهم لكن هما بالصالون اما ريم واخوها ف الصاله بقلمي نور عصام
هدي باستهم وقالت ربنا يخليكو ليا وميحرمني منكم ابدا
ريم ويخليكي يا قلبي وبمرح قالت وتجيبي حق الهديه
هدي هههههه اه يا واطيه كان لزومه ايه بقا من الاول
ريم لزومه اننا بنحبك يا ست الكل
هدي طيب يلا ادخلو وبطلي دوشه علشان ف ضيوف جوا
رامي مين يا ماما
هدي محمود وايمن صاحبه
ريم دخلت وقالت السلام عليكم وبعدين قالت ازيك يا واد يا حودا ليه مجبتش رنا معاك كنت عاوزه اشوفها
محمود ان شاء الله المره الجايه
ريم لهزار قالت ليه هو انت ناوي تيجي تاني
محمود بقا كدا
ريم بهزر يا صلاح مبتهزرش
ايمن ابتسم وقالها ممنوع الهزار
ريم بصتله وسكتت
ايمن ومحمود مشيو
هدي يلا علشان تاكلو
ريم مش جعانه يا ماما
رامي انا ميت من الجوع
ريم اما ياواد لو يبان عليك الأكل دا كله
رامي بس با بت وانتي عامله زي السلعوه كدا
ريم انا سلعوه يا معفن دا انا قمر والكل بيجري ورايا
رامي أكيد حراميه
ريم ههههههه
ابراهيم هههههه وحضنها وقالها حبيبة ابوها دي
رامي يا سلام وانا ابقي ايه ان شاء الله
ابراهيم ضهر وسند ابوك وكل عمره وحياته
ريم بقا كدا يا ابراهيم
ابوهم ايه بس
ريم بقا هو كل دا وانا بس حبيبة ابوها
ابراهيم. شوفتي بقا انك حبيبتي لكن انا مقولتلوش اني بحبه
ريم مش مقتنعه يا ابو خليل
ابوها هههههه وبعدين قالها انتو الاتنين نور عيني وحبايبي وهو اخوكي وسندك بالدنيا بعد ربنا وبعدي ربنا يخليكم لبعض
رامي وريم ويخليك لينا يا بابا
ريم حبيبي انا بهزر وحضنت اخوها وقالت دا روحي
هدي خلصتو وصله الحب دي ولا لسه
ريم بغمزه لأبوها قالت الست دي شكلها غيرانه شوف شغلك يا حاج مش عوزين نكد ف البيت
ابوها ههههههه
هدي سمعتك علي فكره
ريم بهزار مالك ياواد يا رامي هو انت كدا دايما تزعل ماما
رامي منك لله
ريم بمرح قالت ماما حبيبتي
هدي ببرود متصنع قالت نعم
ريم كنت عاوزه الهديه اللي جتبهالك ف عيد الام علشان اصحابي ياخدوها يدوها لأمهم
هدي ابتسمت وقالت ايه هي هديه شركه ولا ايه
ريم معلش بقا كل واحد هياخدها يوم وف الأخير هناخدها نبيعها وندخل بتمنها الملاهي
ابراهيم وهدي ورامي هههههه هههههه
وانتهي اليوم بكل شقاوته
واشرقت الشمس بنور ربها
هدي صباح الخير يا ابو رامي
ابراهيم صباح النور يا حبيبتي
هدي قالت هتعمل ايه ف الموضوع بتاع ريم
ابراهيم والله ماعارف بس اكيد هكلمه واحاول اقنعه انه لو عاوزها يستناها بس تكبر شويه وتدخل الجامعه سنتين علي الاقل لانها لسه صغيره ومش حمل مسؤليه جواز وبيت وعيله تانيه خالص رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام
هدي عين العقل
ابراهيم هو الولد بصراحه كويس واحنا عرفينه وكمان انا كنت اعرف ابوه الله يرحمه واخوه الكبير محترم جدا وكمان عارف جوز اخته الناس منقدرش نقول كلمه وحشه ف حقهم بس كل الموضوع ان البت صغيره فعلا
هدي اللي فيه الخير يقدمه ربنا
ابراهيم ونعم بالله وفونه رن
هدي مين بدري كدا
ابراهيم مش عارف رقم وفتح
ايمن صباح الخير يا عمي
ابراهيم ايمن صباح النور يا بني
ايمن متقلقش يا عمي انا عارف اني بتصل بدي بس كنت عاوز حضرتك ضروري اليوم
ابراهيم خير يا ايمن
ايمن انا ....
ياتري ايه اللي ايمن عاوزه عالصبح كدا 🤔
وايه رد فعل ابراهيم وهدي.. يتبع الفصل الثاني اضغط هنا