رواية شوكولاته البارت الثالث 3 بقلم يارا محمد
رواية شوكولاته الفصل الثالث 3
نور بخوف لاول مره : ياربي لا لا
ورجعت خطوات اياد
وبصوت مرتجف : ممكن نمشي دلوقتي
اياد بسخريه : ما انتي بتخافي اهو امال عامله شبح ليه
نور وعيونها كلها دموع : بالله خلينا نمشي دلوقت
أياد حاسس ان في حاجه هي خايفه منها
اياد : بهدوء طيب يلا نمشي
' مشيوا مسافه كبيره ونور لسه عيونها كلها دموع '
أياد : ممكن اعرف في ايه ولي الدموع دي كلها
نور : لو سمحت عايزه اروح
أياد : لو خايفه من حد انا اقدر اساعدك
نور بضحك سخريه : تساعدني هه
'' نور سابته مشيت واياد رجع بيته ''
والدته : ايه يا اياد كنت فين لحد دلوقتي
أياد : كان عندي شغل ضروري يا ماما .. فين يمان!!
والدته : ماشي يا اياد ربنا يوفقك ... يمان جاب ترتيل ومشي على طول
أياد : ماشي يا ماما انا هطلع اشوفها ... ويلا عشان تنامي
والدته لنفسها بحزن '' ربنا يفرح قلبك يا ابني ويدخل النور على حياتكم من تاني''
والدته : طيب تصبح علي الجنه
أياد : وانت من اهلها يا حبيبتي
عند ترتيل :..
اياد اقرب من ترتيل وبص دماغه وهي نائمه : انا عارف اني ظلمتك كثير وانت مالكيش ذنب في حاجه بس اعمل ايه انا بتعذب كل لما اشوفك كده والله
''ونزلت دمعه من عينه على وجهه ومن ثم نام''
في الصباح الباكر أتى يمان :..
يمان بصوت عالي : يا اهل البيت يا ناس يا اللي هنا افتحوا لي
اياد بنوم : حد يسكت الولد ده بدل ما موته
والده اياد: يايمان حرام عليك يا ابني كل يوم نفس الحوار ما تقعد معنا وريحني
يمان : والله يا خالتي مش عارف من غير حبك انت وابنك كنت هاعيش ازاي
والده أياد : طيب ادخل يلا .. واياد فوق في اوضه ترتيل اطلع له :..
يامن بصوت يكاد ان يتسمع : اياد يا اياد قوم البنت القمر عايزاك
أياد بفزع : هي فين هي فين!!!!!!
يمان بضحك : الله الله يا استاذ انت واقع بقى
أياد : غور بره يا يمان
والدته : شمه ريحه بنت في الكلام
يا مان وهو بيجري عليها : ايوه يا خالتي وانما ايه قمر
اياد لسه هيضربه :...
والدته : اياد انا عايزاك
أياد : يا ماما والله يمان بيهزر مفيش حاجه
يمان : لا يا خالتي ده حتى كان معها بالليل
أياد : يما....
والدته : تعال يا أياد
دخلوا الاوضه :..
والله يا ماما مفيش حاجه ولا اعرف منين ولا هي مين ولا اي حاجه '' وحكى لها ما حصل ''
والدته بضحك : فكرتني بوالدك الله يرحمه ومن ثم تحولت عيناها الى دموع
اياد حضنها : ماما عشان خاطري ما تعيطيش
والدته وهي بدات تهدا : اياد عشان خاطري ما تعذبنيش اكتر من كده يا ابني ترتيل خلاص ما بقاش في امل كفايه علينا ابوك اللي ضاع مننا وجع قلوبنا عليه وعلى ترتيل مش هيكون هم وانت يا ابني
اياد وفي عيوني دموع : ماما خلاص والله حقهم هيرجع وانا مش هاسكت عنه ابدا و..
يمان : احمم شكلي قطعت عليكم اللحظه الحزينه بس انا عايزه اعيط معكم
أياد : يابني غور بقا وسيبنا في حالنا
يمان : بيحبني اوي اوي مش كده يا ترتيل
'' ابتسموا جميعاً رغم الحزن الذي في قلبهم ''
والده أياد : يلا يا اولاد عشان نفطر
يمان : يلا انا جعان أوي
أياد : يا ولد انت مش بتشبع اكل
يمان : بيت خالتي الله انت مالك
الأم : كفايه كلام يا اولاد وافطروا
يمان : عشان خاطرك يا خالتو بس
الأم بضحك : يا بكاش
'' بعد الاكل ''
أياد : يمان يلا عشان نلحق ننزل
يمان : هنروح فين ؟
أياد : ترتيل عايزه تروح البحر
يمان : تحت امر ست ترتيل
الأم : ربنا يحميكم يا اولاد
'' وصلوا بعد ساعتين البحر ''
يمان : انا مش واخد اجازه عشان اتمرمط في المواصلات كل يوم
أياد : غصب عنك أصلاً وكله في رضا ترتيل هانم
يمان : تمام يافندم
ترتيل بتضحك وهي تراقبهم في صمت
يمان بضحك : ايوه كده اضحكي خلي الشمس تدخل علي قلوبنا
أياد وهو بيضربها على راسه : ما تتلم هو انا اراجوز مثلا !!!
يمان وهو بيمثل الوجع : اه اتكسرت في دماغي كل ده عشانك انت يا قمر بس
'' أياد وهو بيجري وراء عشان يضربه خبط في حد وقع على الارض ''
اياد : اسف جدا والله ماخدتش بالي
بيمد ايده ليها
أياد : اي ده انتي!؟
تعالوا هنا رايحين فين فاكرين البارت هيعدي من غير نور ولا ايه😂💙
نور وعيونها حمراء : اااااااهه ايه ده هو انت بتراقبني يابني
اياد لاحظ عيونها : انت كويسه .. انت كنت بتعيطي في حاجه!!؟
نور وهي بتهرب من نظراته : لا كويسه ما فيش حاجه عن اذنك
وفي الوقت ده شافت الترتيل وهي جايه لأياد
نور لنفسه : هو متجوز القمر ده يا أنا عليا
'' بعد ما نور مشيت ''
أياد لنفسه : هي ماله مش متعود عليه كده وفين لسانه الطويل انا لازم اعرف هي خافت من اي امبارح ... اي ده وانا مالي
يمان في ودن أياد :أيادددددددد
أياد بخضه : أي يابني في أي
يمان : لا مفيش بنادي عليك من نص ساعه بس
اياد وحط ايديها على شعره : هاا معلش مصدعه شويه
يمان بخبث : مصداع ولا القمر لخبطك
أياد جاب رمل ولسه هيحدف يمان
يمان هو بيجري : مش هتعرف ننينينني
فجأه واقف مصدوم بعد اللي شايفه بصوت عالي : ترتيل !