Ads by Google X

قصة جميلة ويوسف الفصل الثالث والأخير

الصفحة الرئيسية

 قصة جميلة ويوسف الفصل الثالث والأخير بقلم مريم حسن 

قصة جميلة ويوسف الفصل الأخير

_ كنت ماشية عادي فجأة نور عربية جاي ونا م واخدة بالي منة لقيت النور ضرب ف وشي مشوفتش حاجه تاني 
انا م شايفة حاجة قدامي خالص انا سامعة ناس بتقول الحقوها دي بتموت ، عاوزين نقل دم بسرعة المريضة بتموت ، صوت زعيق حواليا ، انا مش داريانة بحاجة خالص انا مش قادرة اقوم عاوزة اقوم اصرخ بس حسة ان مشلولة غمضت عيني وفتحتها وغمضتها تاني بس المرادي مش قادرة افتحها حتي، حسيت ان انتهيت حسة ان خلاص مُت ، كنت مستسلمة للوضع اللي انا فية انا مش عاوزة افوق مش عاوزة ارجع للحياة 
....
يوسف : ها ي دكتور طمنا 
الدكتور = المريضة دخلت ف غيبوبة ومش عارف ممكن تفوق امتا ممكن اسبوع ممكن شهر ، شهرين تلاتة ممكن سنة مش عارفين 
مامت جميلة : ياااارب يارب بنتي يارب يارب نجيها يارب انا مليش غيرها ف الدنيا دي متحرمنيش منها يارب وقعدت تعيط وتقرأ قرأن ل جميلة 
_ يوسف كان ف حالة صدمة من اللي حصل واقنع نفسة ان هو السبب للي حصل ل جميلة بس خلاص الوقت فات 
....
عدي 3 اسابيع جميلة لسة مفاقتش م الغيبوبة ، مامتها حالتها بتسوء ومبتاكلش وتعبانة بسبب اللي حصل لبنتها وان ممكن تخسر بنتها ف اي وقت ، يوسف نفسيتة تعبت ف ال 3 اسابيع دول كان الوقت بيمر عليهم بالبطئ بسبب غياب جميلة 
..........
عدي 3 شهور 
3 شهور حصلت حاجات كتير اوي وبين مشاكل يوسف ومراتة كانت بتوصل للطلاق بس بيتراجعو هما الاتنين لاجل طفلهم 
كانت مامت جميلة قاعدة بتقرألها قرأن زي كل يوم وفجأة لقت الاجهزة بتصفر جامد ، قامت نادت ع الدكتور بسرعة
الدكتور : اهدي اهدي حضرتك هندخل نشوفها 
دخل الدكتور ولقي جميلة فاقت وخرج طمنهم عليها وقالهم ان جميلة فاقت 
مامت جميلة ويوسف : طب ينفع ندخلها 
الدكتور = هننقلها اوضة عادية وبعد كدا ادخلولها زي منتو عاوزين عن اذنكو 
......
اتنقلت جميلة اوضة عادية ودخلت مامتها وحضنتها وقعدت تعيط ويوسف كان قلقان جدا عليها وراح سلم عليها
يوسف: حمدالله ع سلامتك ي جميلة 
جميلة = الله يسلمك يا يوسف
وقعدو مع بعض كلهم ومامت يوسف جت وشوية وخرجو سابو جميلة ترتاح 
......
عدي اسبوع وحالت جميلة اتحسنت كتير وخرجت من المستشفي 
عدي فترة لخروج جميلة وتحسن حالتها النفسية والصحية ، قدرت تتخطي حاجات كتير 
يوسف ومراتة كل يوم خناقاات ومشاكل كتير ، اكتشف يوسف ان فعلا كان بيحب جميلة بس كدب نفسة وان حبة لمراتة مكنش حب ، حصل مشاكل ل يوسف ف الشغل وساب الشغل ومن هنا بدأت المشاكل بينة وبين مراتة ملك ، اكتشف ان هيا بدور ع المظاهر والفلوس وهمها بس الفلوس وان معاها راجل حلو وشيك ومعاة فلوس ، يوسف وقت ما كان بيقع كان دايما بيلاقي ايد جميلة متمدية لية وبتساعدة وعلي طول معاة بس المرادي لما وقع كان منتظر من مراتة ام ابنة هيا اللي تساعدة وتدعمة بس ملقاش دا واكتشف ان شغفة من نحيتها اختفي 
" انا مش عارفة جاي يكتشف كل دا بعد م اتجوزها وخلفت منة ، الرجالة لما بتحب يجماعه بقي😂"
جميلة عاشت حياتها ونزلت شغل جديد ليها ف جريدة كبيرة واترقت ف شغلها من اول شهر ، يوسف طلق مراتة وخدت ابنة وسافرت ، الفترة دي مكنتش سهلة وهينة ل يوسف نهائي كانت كل حاجة متعبة بالنسبالة ان يخسر شغلة ومراتة وابنة 
"بتبقي صعب انك تتقبل فكرة انك تخسر حاجة كانت بالنسبالك كل شئ ، انك تخسر اي حاجة او اي شخص مهم ف حياتك بتبقي صعبة ، بس مبنكنش عارفين ان دا بيكون خير لينا احنا ، اكيد ربنا هيعوضنا بغيرة ، ثق تماما ان ربنا مش بيعمل حاجة وحشة لأي انسان ان يخسر حب ، شغل ، فرص ف حياتة ، ان يدخل تجربة خطوبة او جواز وتفشل ، اكيد بيكون في سبب بس احنا مش بنكون عارفين السبب دا ربنا بيبقي لي حكمة ف كدا وكل دا بيقوينا وبنقوم بعد كل صدمة جامدين ، ربنا بيعوض وعوضة حلو جدا بس للي يصبر خليك متأكد ان ربنا هيعوضك ع صبرك وتعبك اللي محدش عارف ولا شاف منة حاجة خليك واثق دايما ان ربنا هيعوضك 🤍 "
_ جميلة عرفت باللي حصل ل يوسف ومع كدا مشمتتش فية 
كان يوسف قاعد ع البحر سرحان ، دقنة بقت طويلة شعرة طول وبقي مبهدل ف نفسة 
جت جميلة وقعدت جمبة 
جميلة: زعلانة منك ع فكرة 
يوسف والتفت لصوت جميلة واتفاجئ بيها 
يوسف = جميلة
جميل : اااة جميلة اللي كانت دايما بتبقي معاك لما بتقع واول واحدة بتمدلك ايديها وانت تمسك فيها عشان ترجع تقف من تاني بس المرادي معملتش كدا بالعكس استسلمت وحتي مساعتدش نفسك انك تقوم 
يوسف بعياط = جميلة انا اسف بجد سامحيني حقك عليا انا السبب ف كل حاجة حصلت انا السبب ف انك تتعبي وانا اللي بعدت عنك ، هيا بعدتني عنك كانت بتحاول تكرهني فيكي ، اخدت مني ابني كانت واحدة كدابة حبتني بس عشان الفلوس والمظاهر بس لما سبت شغلي حبها راح 
جميلة وطبطبت علية = صدقني كل ضربة بتاخدها بعدها بتقويك وتخليك انسان تاني انسان اقوي من قبل كدا ، ولو ع الشغل في مليون شركة تتمني انك تشتغل معاهم بس انت اللي مدورتش ومحاولتش تتعب نفسك انت بس مستسلم للي بيحصل فيك ، ولو ع مراتك ف هيا حقيقي متستاهلكش بجد انت في الف واحدة تتمناك ، ابنك هيا متقدرش تمنعك تشوفو 
يوسف = ويتري انتي من الالف اللي بيتمنوني !؟ 
جميلة ووشها قلب الوان : احم متيجي نجري زي زمان 
يوسف وضحك عليها = هناكل ونهزر ونرجع زي زمان
جميلة وابتسمت : هنرجع زي زمان 
يوسف = بحبك 🤍
........
" صوابعك مش زي بعضهم مش كل اختياراتك صح ومش كل اختياراتك غلط ، اكيد بيجي ف حياتنا اشخاص بنكون فاكرينهم دول الاختيار الصح وبنخليهم محور الكون بالنسبالنا بس بيخذلونا ف الاخر واحنا اللي بنتعب ، المطلوب ان احنا اللي نقوم نفسنا بنفسنا ونسند نفسنا بنفسنا مش كل الناس هتقف جمبك ومش كل الناس هتسيبك ، بس بردو مش كل الناس الاختيار الغلط بيبقي في اختيار واحد صح هيدخل ع حياتنا هيغيرها ويشقلبها هنحب كل حاجة معاة دا بيكون "العوض" ، بيكون عوض ربنا ع صبرك وتحملك وطاقتك اللي خلصت ، اصبرو واتحملو وخليكو واثقين ان ربنا عمرة م هيخذلك بعدين وهيعوضك بكل خير .
"انا سنداك ومعاك فـ اللين والكرب،، وبحبك اد ما فـِ العالم من كُره وحُب♥️"
تمت 🤍 رواية جديدة اضغط هنا
قصة جميلة ويوسف الفصل الثالث والأخير
أيمن محمد

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق
  • amy sahin photo
    amy sahin31 يناير 2021 في 11:26 ص

    بصراحه وحشه اوي ، يعني هو يتجوز ويخلف ولما مراته ترميه يكتشف حبه لجميله وهي تجري ترجعله ، ازاي يعني ديه معدومه الكرامه

    حذف التعليق
    • Unknown photo
      Unknown30 يوليو 2021 في 2:34 م

      مش حلوة مكنتش ترجعلو لانو ميستاهلش

      حذف التعليق
      google-playkhamsatmostaqltradent