رواية كنت الضحية البارت السادس 6 بقلم حنان محمد
رواية كنت الضحية الفصل السادس 6
بعد مرور 4 سنين ونص
في فيلا أحمد المنصوري
فى غرفة احمد لسه شارد في الذكريات وعيونه مدمعة
عائشة قربت منه وطبطبت علي كتفه
بص احمد ليها لقاها حزينة.
عائشة بحزن : خلاص يا احمد انسي اللي فات .
احمد : انسي ايه ولا ايه وانتي مانسيتيش ليه .
عائشة بعياط : ازاي عايزني انسي اللي باقين ليا قطعوني وبقيت لوحدي ياغيز قالي انتي معرفتيش تربي ومحافظتيش علي بنت اختك وحمزة ساب ريما ولا منها متجوزة ولا مش متجوزة ربنا يسامحه سليم .
احمد بغيظ : الحيوان ده مش كفاية اللي عمله في روجين بيحارب كمان حمزة وعايز نص الشركات بتاعت روجين لولا ستر ربنا أن محمد كان قلبه حاسس ان حاجة هتحصل وخلي حمزة مسئول عن الشركات والأملاك لحد ما روجين تتم السن القانوني.
عائشة بحزن : هما الاتنين بيحاربوا بعض وحمزة بيحاول يدمره بينتقم روجين .
احمد : روجين وهي فين اللي خطفها ده دمرنا كلنا دورنا عليها في كل مكان مش لقينها حتي حمزة وياغيز.
عائشة : يلا ننزل عشان نفطر عشان الحج والحجة علي السفرة مستنين.
احمد : انتي أصيلة كتر خيرك انك شايلة ابوى وامي من ساعت مامحمود غدر بيهم ونقل كل حاجة باسمه وكان عايز يحطهم في دار مسنين ولو مصطفى قالي مكنتش لحقتهم.
عائشة : متقولش كدة دول زي والدي ووالدتي وكفاية أنهم اهلك يلا بينا.
**
فى غرفة سليم
صحي سليم من النوم دخل اوضة الرياضة لعب حوالي ساعة ونص وروق ورتب أوضته عشان مش بيدخلها لحد خالص وبعدين دخل الحمام يفعل روتينه وطلع دخل اوضة الملابس لبس بدلة شيك👇
ظبط نفسه وطلع وقف قدام حيطة عليها صورة بطول وعرض الحائط لروجين سليم بيكلم الصورة .
سليم بحزن : وحشتيني اوي اوي يا جين قلبي ياتري انتي فين وعاملة ايه قلبي حاسس انك عايشة مش كفاية بعد بقا وارجعي لحضن حبيبك تعالى وانا هافضل طول عمري اطلب منك السماح والله العظيم عمري ماهزعلك.
وسرح في ذكري مابينهم
فلاش باك
كان في جناح سليم وروجين كل واحد ليه اوضة وروجين كانت لابسة ترنج 👇
روجين دخلت اتسحبت في اوضة سليم وسليم نايم علي وشه ومتغطي بغطاء خفيف قربت من السرير ودلقت علي الأرض زيت ودخلت الحمام قعدت تغير في حاجات فيه.
وطلعت بشويش وقفت علي باب الاوضة
قعدت تصوت بصوت عالي.
روجين بصويت : عااااااا الحقننني ياسليم ااااالحقننننييييي ياسليم.
سليم قام مخضوض نط من علي السرير وبخوف : ررووجين وبيقف علي الأرض وقع جامد علي الأرض كان لابس شورت بس بص لقي روجين واقفة على الباب وبتضحك عليه جامد وهو بيتوجع من ضهره
روجين بضحك : ههههههههه شكل مسخرة وانت بتوقع ههههههههه مش قادرة أمسك نفسي.
سليم بغيظ : اااههه ياضهري اللي اتكسر ماشي ياروجين الكلب تعملي فيا المقلب ده تعالى ساعديني عشان اقوم.
روجين بغيظ : مش انا كلبة قوم نفسك لوحدك .
سليم بغيظ : والله لهاكون موريكي ياروجين انا قايملك.
وبيحاول يقوم ويتزحلق لحد مامسك في السرير وبيسند عليه علشان يقوم يطلع عليه وروجين اول ماشفت كدة طلعت تجري تستخبي منه وسليم قعد علي السرير ولف الناحية التانية وقف علي رجليه : اااههه ياضهري وجعني جامد يخربيتك ياروجين بتعمل فيا مقالب هتموتني بس لازم اعاقبها .
وراح يدور عليها مش لقيها دخل اوضتها بيدور عليها مش لقيها سليم بحيرة : هتكون استخبت فين ديه تكون نزلت تحت ماشي لما امسكك بس هروح اغير وانزلهم.
وهو خارج شاف رجلين باينة تحت الستارة والستارة بتتحرك عرف أن روجين مستخبيه منه وخايفة قفل الباب وعمل نفسه أنه خرج وخرجت روجين من وراء الستارة بتبص علي الباب
روجين : الحمد لله خرج قبل ما يشوفني.
لقت ايد بتلف علي خصرها اتخضت منها
روجين بخوف : عااا يامامي سليييييييييييم.
سليم بيقربها لصدره وبيهمس في ودانها : متخافيش ياقلب سليم .
روجين باطمئنان وتخدير من همسه : سليم انا خفت اوي.
سليم بيلفها ليه وهي في حضنه ونسي هي عملت فيه ايه .
سليم بحب وبيبص في عيونها: ماتخافيش من حاجة طول مانا معاكي.
روجين وشافته من غير تيشرت وحضنها بتوتر وخجل بتزوقه تبعده : وسع كدة روح البس حاجة ايه اللي انت عامل ده.
سليم بص لنفسه لقي نفسه مش لابس غير شورت وافتكر المقلب وبص لروجين لقي وشها احمر ومتوترة وبتبص علي اي حاجة غيره لمست صدره بتزوقه لمستها كهربته سليم بيص ليها : روجين بص ليا متبصيش بعيد .
روجين بخجل وتوتر بصت ليه: سليم أبعد كدة مش هينفع.
سليم بخبث : بس انا لسه معاقبتكيش علي اللي عاملتيه.
روجين بتوتر : هتعاقبني ليه انا كنت بهزر معاك مش انت جوزى.
سليم بيبص علي شفايفها الكرزية : جوزك وحبيبك وتحت امرك في اي مقلب بس هتتعاقبي كل مرة زى كدة.
ومدهاش فرص ترد أو تستوعب ايه العقاب واقتنص شفايفها في شفايفه وروجين كانت مصدومة بس استوعبت أنها في حضن سليم حبيبها رفعت ايديها علي رقبته تقربه منها وهو انبسط قربها ليه اكتر قبلها بوسة عشق وحب ونسيوا نفسهم بعد شوية بعد عنها شوية بس لسه في حضنه ياخدوا نفسهم بسرعة .
سليم بيبص عليها بحب وهايم فيها وشاف شفايفها مجروحة باسها برقة وقالها بغمزة من عينيه: ايه رايك في العقاب.
روجين احمرت من الخجل وسليم قعد يضحك : ههههههههه خلاص هروح البس عشان اروح الشركة لاحسن لو فضلت هكمل جوازنا وبصراحة أنا بتلككك ههههههههه بس هستحمل الاسبوع ده عشان بدل ما اصحي على مقالبك اصحي وانتي في حضني يالا سلام.
وباسها في خدها ومشي راح علي اوضته وهي قعدت مكانها سرحت فيه ومسكت خدها مكان مابسها وشوية.
سليم بغضب: ررررررررووووجين.
وفاقت علي صوت سليم افتكرت باقي المقلب طلعت تجري علي تحت وقالت لسليم بصوت عالي : ههههههههه هههههه
ده ردي علي عقابك ياسولم تعيش وتاخد غيرها ههههههههه.
باااك
سليم فاق من زكرياته ودموع نازلة
سليم بحزن : ارجعيلي ياقلبي وانا هاعملك اي حاجة انتي عايزاها هاعوضك وهنسيكي اللى حصل.
مسح دموعه وظبط نفسه ولبس وشه البرود والقسوة ونزل علي تحت لقاهم كلهم قاعدين علي السفرة جده ابراهيم وجدته زينب وأحمد وعائشة وريما وسيف قالهم وهو بيقعد : صباح الخير.
كلهم ردوا عليه معادا احمد وريما
زينب بحنية : عامل ايه يا قلب ستك.
سليم : الحمد لله تمام .
سيف بهزار : هو قلب سته وانا ايه.
ابراهيم بغضب مصتنع: ولا انت ولا هو انا بس اللي قلبه صح يا زينب.
زينب بحنية وحب وحزن : لا كلهم في قلبي ياحج بس انت قلبي كله انت وروجين.
كلهم سكتوا عن الكلام بحزن.
ابراهيم بص عليهم بحزن : أن شاء الله ربنا هيرد الغايب وهيجمعنا كلنا علي خير وبكرة هتفتكروا الايام ديه وهتضحكوا عليها.
احمد مغير الكلام وبيبص لسليم : ممكن اعرف يا استاذ كنت عايز تستلم نصيب روجين ليه.
سليم بحزن : كنت عايز أحافظ ليها علي حقها لحد ما ترجع .
احمد بسخرية وغضب : تحافظ على حقها ولا عايز تقهر حمزة علي الشركات زي ما قهرته علي أخته هو انت اصل بتحس زينا ولا اصلا روجين بتفرق معاك ولا زعلان أن احنا مش عارفين أن كانت عايشة ولا ميتة ولا انت بتقول البحر بيحب الزيادة.
سليم ببرود : والله انا جوزها وسواء كانت عايشة أو ميتة شركاتها واملاكها من حقي والمفروض دلوقتي استلم لانها مظهرتش وهي دلوقتي عمرها 23 يعني أنا اللي استلم من حمزة.
احمد قام من مكانه بغضب: انت حيوان معندكيش ذرة احساس عايز تاخد فلوسها تصرفها علي الوس...... اللي ماشي معاها ومضيع فلوسك في هدايا وسهر .
سليم بغضب : ماتقولشي علي ساندي كدة وبعدين ملكش دعوة فلوسي وانا حر فيها وساندي هتبقي مراتي.
صدمة وقعت علي الكل من كلام سليم
عائشة بصدمة انت بتقول ايه يا سليم.
سليم ببرود : كتب كتابي علي ساندي يوم الخميس يعني بعد يومين وهاعمله في جنينه الفيلا ورأيكم مايهمنيش اللي عايز يحضر اهلا وسهلا واللي مش عايز مايفرقش معاي انا ماشي سلام.
وخرج ببرود وهما مصدومين من سليم.
**
في بلد أخري
وفي مكان آخر
تدخل سيدة جميلة الي غرفة تجد فتاة نايمة علي وشها وشعرها مغاطي كل وشها
السيدة بحب : حبيبة ماما اصحي هتتاخري علي الشغل.
البنت بنوم : هناك شوية صغيرين بس .
السيدة بضحك : ههههههههه يلا حصليني عشان نفطر مع بعض انا مستنياكي.
وخرجت السيدة والبنت كملت نوم
وفجأة موبايل البنت رن اخدت الموبايل ردت: الوو
مجهول: الوو.............
البنت : ايه الاخبار.
المجهول : سليم بيحارب حمزة وعايز ياخد منه نص الشركات والأملاك.
البنت : كمل.
المجهول : وكتب كتابه كمان يومين.
البنت : تمام كدة خليك متابع كل حاجة وقولي اول باول سلام.
وقفلت وقامت دخلت الحمام وطلعت لابسة وراحت تفطر مع السيدة قاعدين علي السفرة.
البنت : احنا لازم ننزل مصر.
السيدة: ليه هتنزل دلوقتي.
البنت بغموض : اصل جه وقت الحساب.
**
وبعد مرور يومين
يوم كتب كتاب سليم
في فيلا أحمد المنصوري
العيلة كلها مجتمعة ( ابراهيم وزينب وأحمد وعائشة وريما وسيف وحمزة)
ابراهيم : انا عارف انكم زعلانين من اللي بيحصل بس مينفعش منقافش جانبه والصحافة هتكون موجودة ومهما كان ده مننا وانت يا حمزة مكان ابوك سامح عشاني وعشانه وادي فرصة لريما وابتدوا حياتكم مع بعض.
حمزة بيبص لريما وخدها في حضنه و بحزن واشتياق : الزمن بيداوى الجرح وهحاول نداوي جرحنا مع بعض.
وريما بتعيط وزينب وعائشة بيعيطوا وإبراهيم وأحمد وسيف بيبصوا بحزن.
احمد : اطلعوا جناحكم ياحمزة انت مش هتمشي تاني من هنا وهندور علي روجين وان شاء الله هنلقيها .
حمزة بأمل : حاضر ياعمي وأن شاء الله هنلاقيها.
ابراهيم: يلا كله يجهز نفسه عشان الحفلة.
وكلهم طلعوا غرفهم يجهزو نفسهم.
وسليم كان واقف بعيد سمعهم وشافهم
وقال بحزن : انا السبب في فراقكم وان شاء الله هتكون السبب في جمعتكم .
ومشي راح يجهز نفسه لكتب كتابه.
وباليل في الحفلة في الجنينة
ابراهيم وزينب وأحمد وعائشة وريما وسيف وحمزة علي تربيزة واهل ساندي والمعازيم قعدين والحفلة شغالة
سليم قاعد في الكوشة مع ساندي.
(تعريف ساندي : عندها 25 سنة بنت مغرورة بجمالها ومتكبرة وبتلبس لبس فاضح وبتحب سليم عشان فلوسه)
ولابسه فستان سواريه 👇
والماذون جه وقعد سليم جنب المأذون وأبو ساندى الناحية التانية وماسكين ايد بعض عشان المأذون يكتب فجأة دخل رجالة كتير جدا لابسين بدل والناس كلها بتبص تشوف فيه ايه ووسعوا الرجالة ضهرت بنت في منتهي الجمال ومعاها سيدة جميلة
البنت بسخرية : مبرروك يا عريس قولت مش معقول محضرشي جواز زوجي العزيز ولا ايه.
كلهم وقعت عليهم الصدمة
سليم قام وقف مكانه وبصدمة :
ررررررررووووجين