رواية كنت الضحية البارت الثامن 8 بقلم حنان محمد
رواية كنت الضحية الفصل الثامن 8
في قصر ابراهيم المنصوري
في غرفة المكتب كان فارس قاعد بيراجع ورق شغل تليفونه رن بصوت رسالة من رقم غير معروف فتح لقي فيديو لاماني وهي بتخونه اتصدم من الفيديو
تليفونه رن بالرقم غير معروف رد عليه
فارس : الو
: عشان تعرف اني بحب ارد جمايلك اللي غرقتني بس بصراحة مكنتش اعرف انك مش مالي عين مراتك
فارس : انتي مين.
: انا عملك الاسود انا اللي أن شاء الله هوريك نجوم السماء انا اللي هخلي فضحتك بجلاجل انت وبنت محمود عشان بعد كدة تحرم تفتري عليا بحاجة كدب بس شوف ربنا يمهل ولا يهمل ومراتك طلعت و..... وبتخونك.
فارس بصدمة : ررووجين.
روجين بسخرية : اه روجين ولسه انت مشوفتش حاجة مني أستعد لباقي حسابك.
وقفلت الخط في وشه وهو لسه مصدوم وبعد مافاق من الصدمة
فارس بحب : واخير ظهرتي ياروجين بعد ماقلبت الدنيا عليكي خلاص مش هسيبك تضيعي من ايدي تاني .
**
بعد يومين
في فيلا محمد المنصوري
ايجة قاعدة في أوضتها مع حمزة وروجين بتحكي ليه اللي حصل ليها وحمزة غضب جدا من اللي عرفه وعيونه دمعت عشان مامته واخد ايجة في حضنه وهي كانت بتعيط وروجين عيطت وانضمت في حضنهم.
ايجة بعياط : انتو عارفين أن صعبان عليا نفسي اني اتحرمت من محمد وهو عايش ومات وانا بعيدة عنه بس كان غصب عني حاولت كتير اهرب بس مكنتش عارفه.
روجين بغموض : حقك وحق بابا هجيبه حتي ولو كان فين.
حمزة باستغراب : ناوية علي ايه ياروجين.
روجين : ناوية علي كل خير ياحمزة دلوقتي جهزوا نفسكم عشان هنروح فيلا ابراهيم المنصوري.
حمزة : هنروح نعمل ايه هناك وبعدين مبقتش قصر جدك بقا بتاع عمك محمود.
روجين : حمزة اعمل اللي بقولك عليه وكمان انا قولت لجدو هيجبهم كلهم وهيجي علي هناك.
حمزة : انتي اتغيرتي ياروجين من ساعت ما اختفتي مش راضية تحكيلي اللي حصلك ولا ايه.
روجين ببرود : انا رايحة اجهز نفسي ولما احب احكي هاحكي سلام.
ومشيت روجين عشان تجهز نفسها وحمزة استغرب من تغير روجين الجامد .
حمزة بخوف : ياتري ناوية علي ايه يابنت قلبي خايف اخسرك تاني او تبعدي عني.
ايجة باطمئنان : أن شاء الله خير متخافش عليها بس خليك في ضهرها ويلا بسرعة نجهز نفسنا لاحسن تعلقنا .
وجريت من قدامه وحمزة مزهول من اللي امه عملته وأنها خايفة من روجين.
حمزة وهو ماشي رايح يجهز نفسه : هو مين ام مين الله يكون في عوني مش فاهم حاجة.
**
في غرفة روجين
قاعدة سرحانة وبعدين مسكت تليفونها اتصلت برقم وجالها الرد :
اهلا اهلا التليفون نور روجين المنصوري بذات نفسها بتتصل بيا .
روجين بضحكة بسيطة: اهلا بيكي يا حبيبتي ههههههههه واه بذات نفسي بتصل وبعدين مفيش وحشتيني ولا ايه .
المجهولة ببرود : جيبي من الاخر عايزة ايه وهتوحشيني ليه مانا كنت معاكي امبارح.
روجين ببرود : ماشي يا يارا ( بطلة رواية وجع قلبي💔)مش عارفة يوسف مستحملك ازاي.
يارابغيظ وغيرة : مالكيش دعوة ومتقوليش اسم يوسف هو انا بجيب سيرة سليم.
روجين بغيظ : وانت كمان متجبيش سيرة سليم.
يارا : انسي ياروجين اللي فات وابتدي مع سليم مدام لسه بتحبيه.
روجين : مش هينفع انسي يا يارا في حاجات كدة بتفضل معلمة جوا الواحد ومهما وهمنا نفسا انها بتتنسي بتتفتح مع اول جرح وبعدين انا كنت بفكرك باللي اتفاقنا عليه متنسيش .
يارا بحزن علي روجين : انا فكرة متخافيش وربنا يريح قلبك وخلي بالك من نفسك وطمنيني عليكي.
روجين : أن شاء الله هاكلمك تاني سلام دلوقتي.
يارا : سلام يا قلبي.
وقفلوا مع بعض وقامت روجين عشان تلبس ولبست تونيك👇
بصت لنفسها في المرايا : اجمدي ياروجين انتي بتجيبي حقك وحق ابوكي وامك متخافيش من حد.
وخدت شنطتها ونزلت لقت ايجة وحمزة جاهزين قالتلهم : يلا بينا.
ومشيوا راحو علي قصر ابراهيم المنصوري.
**
في قصر ابراهيم المنصوري
في غرفة السفرة
كان قاعد محمود وسميرة مراته ومصطفى وفارس وأماني وحبيبة ورامي بيتغدوا اصل سميرة عملة الاكل بمواعيد ليهم ولازم كلهم يتجمعوا علي السفرة.
تدخل الخدامة عليهم وتقولهم :
في ضيوف برا عايزنكم كلكم يا محمود بيه.
سميرة بغرور وتكبر : مين دول اللي بيجوا من غير ميعاد.
محمود : تعالوا نشوف مين مدام عايزانا
كلنا .
قاموا يشوفوا مين لقوهم ابراهيم المنصوري وزينب وأحمد وعائشة وسليم وريما وسيف قاعدين.
محمود ببرود : خير ايه اللي جابكم هنا .
سميرة بغرور : فيه حد يجي من غير ميعاد.
احمد ببرود: نجي براحتنا ده بيتنا ولا انت فاكر عشان ضحكت على ابوك بقا بيتك.
محمود باستفزاز : لا بيتي انا وكل حاجة باسمي وخدت كل حاجة ليا .
وصوت من وراه
زي ما كنت عايز تخدني انا كمان غصب.
كلهم اتصدموا ولفوا لقوا ايجة وحمزة واقفين علي الباب.
محمود بتوتر : ايجة انت تي كننتتي فين وبعدين ايه اللي بتقوليه ايه كنت هخدك ديه.
ايجة ببرود : اهدي على نفسك يامحمود كل حاجة دلوقتي هتبان.
سميرة بغيظ وغضب وهي بتشاور علي ايجة واللي قاعدين : إيه اللي جاب الزبالة ديه بيتي انا لازم اطلب ليكم البوليس يجي يرموا الزبالة ديه برا.
صوت من وراها
مين دول اللي زبالة ياقاع المجتمع انتي نسيتي نفسك ولا ايه يابنت الرقاصة.
بصوا بقولها روجين وحواليها رجالة كتير ببدل ودخلت قاعدة علي كرسي وحطت رجل علي رجل ببرود وسليم بص ليها بحب وفيه اللي بيبص ليها باشتياق وفيه حقد وغل وفيه غيرة.
سميرة بغيظ وغضب : انتي قليلة الأدب متربتيش زي امك.
روجين بعيون حمرة وغضب: أنتي بالذات متجبيش سيرة امي .
محمود بيحاول يلم الموضوع عشان خاف من دخلت روجين وهي معاها الرجالة اللي حواليها: خلاص حصل خير ياجماعة انتو جاين ليه كلكم وعايزين ايه .
روجين ببرود وبتبص عليهم : انا اللي جمعتهم كدة .
أماني بغرور : وانتي اصلا ازاي تيجي بيتنا من غير إذن.
روجين ببرود و سخرية :
هههههههههه حلوة اوي بيتنا ده
إلا صحيح يا أماني هشام عامل ايه مش انتي لسه جاية من عنده.
أماني اتفاجت وبتوتر بتحاول تداريه بتبص ناحية فارس : هشاام مين وبتاع مين انا معرفش حد بالاسم ده وبعدين أيوة ده بيتنا وكل حاجة بتاعتنا.
روجين بسخرية : لا ياعين امك مش بيتكم ولا اي حاجة بتاعتكم .
محمود بغضب: انتي بتقولي ايه .
روجين ببرود: بقولكم انكم ملكمش حاجة وان القصر ده والأملاك كلها بتاعتي انا وان ابراهيم المنصوري بايع كل أملاكه لبابا من سبع سنين وبابا كتب كل حاجة باسمي انا من خمس سنين .
كلهم اتصدموا: انتي بتقولي ايه.
روجين ببرود :
هاقولهالكم تاني الاملاك كلها ملكي انا