رواية مراهقة في سن الأربعين كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الأخير بقلم هدوء راجل عبر مدونة دليل الروايات
رواية مراهقة في سن الأربعين الفصل الأول
دكتوره شمس ٤٠ سنة دكتورة في احد. الجمعات المصريه.
و زوجها دكتور حسام معاها في نفس الجامعة.
الدكتوره شمس هي دكتوره جامعيه و ومثقفه جدا تحب القراءة والكتابة كثيرآ جدا.
شكلها مقبوال جدا وشكل جسدها جميل
الجسد. الذي يتمناه الكثير من الرجال ومنظمة في طريقة لبسها وأنيقه جدا.
دكتوره شمس متجوزه وهي عندها ٢٣ سنه عن قصة حب جميله بينها وبين دكتور حسام.
ولكن الحب شي جميل يدمره عدم. الاهتمام وعدم. اشباع الرغبه حيث ان شمس من السيدات زو الرغبه الشديدة التي تريد الكثير من الوقت حتي تصل إلى رغبته الكامله
في اول خمس سنوات كان كل شي ماشي تمام في حب وكان في اهتمام وكل ما لذ وطاب. بينها وبين زوجها تمام اوي.
في يوم. الدكتو حسام قالها شمس.
شمس نعم.
حسام. احنا لينا خمس سنين متجوزين ومرتبي علي مرتبك. يدوبك مقضي مصرريفنا.
شمس. طيب واي المشكله يا حسام الحمد. لله احنا افضل من غيرنا بكتير..
حسام. يا دكتورة انتي مثقف المفروض يبقي عندك. فكر اكتر من كدا بكتير. تقدري تقوالي ليا يا دكتورة لما يكبر جاسر. ميادة. هنقدر بمرتباتنا دي هنعيشهم في مستواه زي عيال اخويا ولا زي عيال الدكاترة اصحابنا.
شمس. اه والله عندك. حق يا حسام بسم الله مشاء الله اقل وحد. فيهم عنو عربيه واتنين وغير الشقق. وفيهم الي عندو ڤلاه والخ.
طييب يا حسام انتي بتفكر في اي اهو عندك. حل يعني.
حسام. اه طبعاً وحل كويس اوي ومضمون اوي
شمس اي هووو.
حسام. د/ احمد. حسن عرض علي اشاركو في السنتر الجديد. وادي كورسات معاه.
واديكي شايفه يا شمس دكتور أحمد غني عن التعريف وعن معاه اي.
شمس. عندك حق هو عندو بدل السنتر ٣ وبدل العماره ٢.
وغير الشقق الي في الساحل الشمالي والغردقة.
خلاص تمام اعمل دراسة جدوى وشوف وان شاء الله خير.
حسام انا لسه هعمل انا عملت وخلصت ووهوفق بين مواعيد. الكلية والسنتر.
شمس نعم.؟ الكلية والسنتر بس ياحسام طيب وبيتك وانا والاولاد..
حسام.هههههههه يعني هسيب البيت يا شمس اكيد هخلص واجي البيت بس عارف اني هاجي متاخر بس معليش كلها كام. سنه نعمل مستقبل كويس لجاسر ومياده وبعد كدا هكون ليكي وحدك. يا احلي شمس في الدنيا.
شمس.. بتفكر في صمت بحزن شديد.....
اذ كنا علي. كدا بتلم عليك ٣ مرات او اربع مرات في الأسبوع امال لما يروح السنتر هعمل اي انا والله حرام بجد. 😥
وتدور الايام والليالي وشمس الي كانت بتفكر فيها فعلاً لقيتو.
ان بيشتغل ليل نهار وبيفكر في الفلوس وبس اما شمس فهو بقي مفيش اي اهتمام غير يرجع الساعة ١ بليل يغير ويخد دش وينام كام ساعه عشان يقدر يصحه يروح الجامعة..
ومكنش بيفكر في شمس غير لما هو يكون محتاج. ده
اما شمس تولع اهم. حاجه دلوقتي بالنسبة لي حسام الفلوس
وبس.
والعيال بيقو يقعدو مع باباهم قبل ما ينام دقائق معدوده.
هما كمان كانو محرمين اوي منو.
شمس يوم بعد. يوم شهر بعد. شهر بتتعذب كل ما يجلي اليل وتنام وحده علي السرير.
لحد. ما فيوم هي وفي محاضرة لمحة شاب جميل جداً وانيق ووسيم جدا ومفتول العضلات.
الطالب ده اسمو فارس كان بيحب الرياضة جدا.
وكان بيصلي ويعرف ربنا. بس كان مهتم ب جسمو اوي ولبسه كان شيك.
روحت شمس البيت وقضت اليوم عادي مع العيال كمان دلوقتي ميادة وجاسر كبرو يعني يعتمدو علي نفسهم ميادة دلوقتي بقي عندها ٢٠. سنه وجاسر ١٨ سنه.
. وجه عذاب اليل والتفكير بس اليله دي كان التفكير في حته تاني خااالص مش ف الدكتور حسام ولا العيال.
التفكير كله كان في شكل فارس وشكل جسمو وعضلاتو
وكانت بتقول ااااه لو العمر يرجع ٢٥ سنه بس ااااه ياليت الشباب يعود. يوماً..
هههههه وليه يعود. ووقفت قدام المرايا وتشوف وشها وشكل جسمها وطلعت لبس كانت بتلبسو لحسام جوزها واتخيلت نفسها مع فارس بالبس ده.
راحت مراه وحده قالت اي ده اي ده اي الي انا بفكر في ده
هو انا نسيت نفسي ولا اي وعشان رغبتي.
نسيت انا مين وجوزي مين طيب وعيالي لا لا لا انا مش كدا لا انا اقوه من كدا
وتلف الايام وكل ما تشوف فارس ف الجامعه عينها مبتتشلش من عليه.
واليله بعد. الاخره تقف قدام مرايتها وتشوف جسدها.
شمس.. والله حرام الجسم ده يتدفن بالحياة كدا والدكتور زوجي المحترم متجوز الفلوس واهملني تماماً.
.
فكرة كذا فكره طيب اكلمو لا لا لا الطلبة تاخد. بالها وتجيب سيرتي.
طيب لو حتي كلمتو افرض لما يعرف غرضي منو يطلع محترم ويفضحني. وتبقي فضحتي بجلاجل والعيال وجوزي لا لا لا. انا هدخل انام.
وفي يوم من الايام فكرة تفكير شيطاني ميخطرش علي بال ابيلس نفس.
فكرت تعمل خطة ولا تخطر علي بال بشر..
فكرت تعمل..
الفصل الثاني
فكرت تعمل اكونت باسم حد. تاني بعد. ما فكرت طيب تعمل باسم. اي.
اي.
عملتو باسم مي فؤاد .
المهم هي كانت مشتركه في جروب الدفعة وجابت من الجروب صفحة. فارس.
ودبعتت ادد.
او ما فارس شاف الادد. تردد وفي الاخر موفقش عشان هو متدين شويه وملهوش في جو المحدثات والفيس بالنسبه لفارس ما هو الال بيستفيد. منو من جروب الدفعة وبعض مجموعة التعليمية
دكتوره شمس. كانت هتتجن لما حست انو متجاهل الطلب.
فضلت تفكر تعمل اي تعمل اي..
بعتت رسال علي مسنجر.
مساء الخير يا استاذ فارس انا مي مع حضرتك في الجامعه.
كنت عوزه حضرتك في موضوع مهم.
.
فارس لما شاف كدا استغرب شويه وف الاخر وفق. علي الطلب.
فارس. وعليكم السلام. ومساء النور علي حضرتك
اتفضلي حضرتك اقدر اساعد. حضرتك ازي؟
شمس. كانت هتطير من الفرح لما فارس وفق علي الادد
شمس استاذ. فارس انا في مشكله كبيره معي ومش عارف احلها ازي.
فارس. خير ان شاء الله اتفضلي احكي وباذن الله لو اقدر اساعدك هساعدك.
شمس. بوص حضرتك انا بت علي اد. حالي. وبشتغل وبصرف علي اخواتي بعد الجامعة.
انا مش بكلم حضرتك عشان مساعده مادية ولا حاجه
انا كل القصه تقديرتي زي الزفت ومش عارفه اركز في المحاضرات ممكن بعد اذنك تكسب فيا ثواب. وتعيد ليا المحاضرات ع الوتس لو ده مش هضيقك.
وتشرح ليا وتسعدني ف محضراتي
فارس استغرب اوي.
فارس. اشمعنا انا حضرتك مهو اكيد في بنات ممكن تذاكر معاكي وتساعدك..
شمس.. يا استاذ. فارس مفيش بنت بتحب تشوف البت الي زيها اشطر ولا افضل منها يعني انا لااسف مليش أصحاب بنات. وكمان مش عوزه اعرف حد. ظروفي الي حكتها لحضرتك
وياريت حضرتك تسعدني بدل ما اسقط.
فارس. بعد. الحاح شدد من مي.
تمام حاضر بس بشرط ميكونش اتصال. نكتب وبس.
شمس. ههههههه هو في بجد. رجاله كدا في الزمن ده بصراحة بارك الله فيك يا شيخ فارس.
فارس. لا حضرتك انا مش شيخ بس حضرتك مش محلل نتكلم. انا وانتي اصلاً بس هساعدك. لوجه الله.
شمس. تمام الي حضرتك شايفو انا اسفه..
فارس. حس نفسو احرجه.
انا بعتزر من حضرتك لو قولت حاجه ضيقتك.
شمس. لا ابدا حضرتك اخ فاضل.
فارس طيب اي بالظبط الي وقف معاكي.
شمس. كل محاضرة الدكتورة شمس. صعبة جدا
فارس. لا بسيطه هشرح لحضرتك كل حاجه وهفهمك متقلقيش.
شمس. اه صحيح بالمناسبة الدكتورة شمس مركزا معاك جامد.
فارس. نعم؟! ازي يعني..
شمس. اصلي دايماً لما بنسئلها عن اسئله انا والبنات تقوال
انتو مش بتركزو اصلاً في المحاضرات وفعلاً مفيش غير فارس اكتر واحد. بشوفو مركز معي
افضل طالب عندي في السكشن فارس النجار..
مراكز وبيذاكر وطيب.
فارس. استغرب شويه وقال الحمد لله ده من ذوقها وهي فعلاً دكتوره محترمه وبتشرح بضمير. ومش بتقصر مع اي طالب.
. شمس فرحت اوووي من كلام فارس
دارت الايام ودخلو في شهر بيتكلمو مع بعض بس فارس محتفظ بالأدب ف الكلام معاها.
وكل ما شمس تفكر تفتح اي موضوع خارج الدراسه.
تلاقي فارس حيطة سد.
لحد. ما فيوم. قالت انا لزم اغير من نفسي هو انا بكلمو ليه عشان يشرح ليا محضراتي؟
في يوم فكرت تبعت صوره تشوف رد فعلو هيكون اي؟
شمس. فكرت كتير تبعت صوره اي بت وخلاص
بس. قالت اجيب من فين صورة ولو اتجواب وطلب اكتر هجيب من فين نفس الصورة .
فكرت يمين شمال والشيطان بيفكر معاها مش سيبها.
بتقلب في موبيلها. لقيت صور كتير ل ميادة بنتها.
طبعاً فكرت شوي. بس قالت وهيحصل اي هو محترم ومحدش هيعرف حاجه.
رحت بعتت صورة ميادة لفارس لدون سابق إنذار.
ميادة بنتها جميله جدا اجمل من شمس نفسها..
واول ما فارس فتح. وشاف الصورة😳😲
الفصل الثالث
واول ما فارس شاف الصورة
فارس اي ده اي ده بسم الله مشاء الله.
هو في جمالك كدا
فارس اول ما رجع لعقول.
قال استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم ده اي الي انا بقوالو ده.
وبعدين البت دي اول مره اشوفها مشفتهاش ف السكشن خالص.
مين دي.
شمس اول ما بان عندها انو فتح الصور وشفها عملت حذفت.
شمس.. معليش يا استاذ فارس جات غلط كنت ببعتهم لبنت خالي
فارس.. احم احم. ولا يهمك .
ممكن اسئل حضرتك سؤال
شمس. اتفضل.
فارس. انا اول مره اشوفك. وازي حضرتك معي ف الدفعة ومشفتش حضرتك قبل كدا
.
شمس.. اتصدمت اه فعلآ انا نسيت انو انا مفهمه فارس اني زميلتو اتصرف ازي دلوقتي.
شمس. اه ما ما انا مع حضرتك بس عمرك ما شفتني وبعدين احنا ٢٥٠ طالب وطالبه هتاخد. بالك ازي. وبعدين كمان انا منتقبة يعني مش هتشوفني.
فارس.. اه اه سوري فعلاً في كتير معنا منتقبين.
فارس . من سعت ما شافه ويوم بعد يوم مش قادر ينسه. جمالها. كمان هي بعت ليها صورة بنتها مغريه بلبس البيت.
وهو طبعا بالنسبة ليه اول مره يقرب اوي من بت ويشفها كدا.
فارس.. مساء الخير يا مي. في محاضرة مهمه انهاردا عوز اشرحلك. لو معنديش مشكله نتكلم فون. بليل عشان افهم حضرتك اكتر بدل الكتابه والصداع.
شمس. فرحة اوي. بس خافت يعرفها ويكشف حقيقتها من رقمها. وهي معندهاش غير رقم واحد.
شمس. تمام يا فارس معنديش مشكلة. ابعت رقمك وانا بليل هتصل بيك
فارس. .......011
شمس. خدت الرقم وهي ومروحه اشترت خط جديد.
.
وجه اليل وعذابو.
ترن ترن ترن ترن.. الووو السلام عليكم.
شمس. بارتباك ف الكلام.
وعليكم السلام اذيك يا فارس انا شمس وده رقمي.
فارس اهلا بيكي اخبارك ايه.
شمس. تمام كويسه..
هما الاتنين بيتكلمو بعض بخجل يمكن هما الاتنين اول مره يتكلمو ف الموبيل بطريقة غير رسمية
وكل واحد. فيهم عوز التاني هو الي يبتدي الكلام .
فارس. تحب نتكلم في المحاضرات دلوقتي ولا وراك حاجه.
شمس. طبعا نتكلم دلوقتي.
فارس اوك.
فضلو يتكلمو شوي في المحاضرات.
فارس. بحزن في كلامه.. انا كدا خلصت انهاردا المحاضرة اي اسئله؟
شمس.. اه اه استنا.
فارس. نعم.
شمس. ممكن اسئلك سؤال يا فارس. هو انتي مرتبط
فارس. لا لسه رينا مكرمنيش ببنت الحلال.
شمس.. ربنا يكرمك يا رب.. طيب احكيلي عن تفاصيل فتاة احلامك لو امكن.
فارس. اممممم حاضر.
الاول عوزه تكون بنت ناس ميكونش ليها اي سابق مع اي شاب
تكون بيضه شوي. وعيون عسليه
وتكون طوالي كدا. واماكن في جسمها يكون ملين مش كلو يعني ههههههههه
شمس. ضحكت. اي ده اي ده دي كلها مواضفاتي هههههه
فارس. اي دا انتي كدا 🙈
شمس. اه انتي مشفتش صورتي الي جاتك بالغلط.
فارس. بصراحة لا مسحتها علطوال عشان كان جسمها باين شوي.
شمس. دمها اتحرق اوي انو مسح الصوره قبل ما يشوفها.
طب هو طلب ليه رقمي.. طيب هو شافه بجد. ولا مسحه زي ما بيقوال.
فارس. مي مي ميييييي. انتي رحتي فين؟
شمس. معليش صرحت شوي. فارس بعد. اذنك تصبح على خير.
فارس. طيب ممكن اقولك حاجه قبل ما تنامي.
خارج فارس من حالت الخجل. وقال علي فكرة انتي حلوه اوي.
وتصبحي على. وقفل السكه.
شمس.. بضحكة انتصال وفهمت انو شافها وبيكابر
ييييس يس يس 😌
تاني يوم الصبح. فارس بعت رساله علي رقم مي
صباح الخير.
بصراحة طوال اليل منمنتش كنت بفكر فيكي 🙈
.
شمس. اتصلت علي يا صباح الورد.
فارس انا كمان منمتش كنت عوز اتصل بيك واكمل كلام معاك لحد الصبح.
ودارت الايام بين فارس العاشق الي اول مره يحب.
وبين شمس. الي بتكلمو بصورة بنتها وعاشت معاه قصة حب وهمية لمد ٣ شهور.
وايام.
واستمرت الايام فارس بعد ما خلص الجامعة.
وطوال فترة الكلام والشهور والماضيه.
كانت كل ما يطلب صور ليها تبعت صور بنتها.
وكانت رافضه تمامآ انها تقابلو بحجة انها مامتها منعاها وده غلط.
لحد. ما فارس قلها انا عوز أتقدملك. واخطبك من اهلك..
شمس. اتصدمت لما سمعت 😲 يتبع الفصل الرابع والخامس اضغط هنا