رواية نور ونادر البارت الثاني 2 بقلم منة الهواري
رواية نور ونادر الفصل الثاني 2
"وقفنا لما نور دخلت عشان تشوف خالتها الي جايه من السعوديه"
_ دخلت لقيته بيطفح ،هو وحيات النبي هو "بصوت محمد هنيدي "
_انت ايه الي جابك هنا يلاااااا انت ها
_انتي ايه الي جابك هنا ، ولا جايه تكملي معاكسه فيا
_انت يلا فاكر نفسك احمد كراره ولا ياسر جلال ،ثانيه هو ايه الي جابني هنا ، دا بيتي يا بغل انت
_بغل ..؟! انتي مش شايفه نفسك من ساعه ماشوفتيني بتشتمي فيا وانا بعدي ..
_ ولا تقدر تعمل حاجه ...
"الي قاطعني وانا بتكلم زعيق خالتي زينب وانا بقولها زوزو"
_زينب:ايه في ايه اسكتوا انتوا قابلتوا بعض ولا ايه ، وانتي ي نور داخله شايطه في الواد ليه
_معلش ي زوزو مأخدش بالي بس ، بس ايه المفاجاه الحلوه دي ،جيتي امتي
زينب:ولا يهمك ي نوري ، جينا امبارح بليل علي الفجر كده
_طب مقولتيش ليه نجيبك من المطار ، وليه مطلعتيش عندنا ليه
زينب:احنا جينا الفجر دخلنا البيت ونمنا علي طول ، وكمان قولت الصبح بقي اخبط عليكوا عشان متقلقوش ،والشقتين تحت بعض يعني مافيش فرق
_تمام يا زوزو ، بس انتي عامله ايه ،وهتقعدوا علي طول ولا ايه
_زينب:تمام الحمد لله ، لأ هنقعد خلاص مش هنسافر تاني وعمك صفي كل حاجه هناك في السعوديه وقال ننزل مصر بقي كفايه غربه
_يا فرحت قلبي اخيرا ، بس....
_انا حاسس اني شفاف ،في ايه يا انسه ، ومين دي يا امي
_ زينب:دي نور يا نادر مش فاكرها
_مامت نور: ممكن بس عشان بس سافرت وانت صغير مش فاكر
_نادر :يااهااا نور البت الصغيره أم ضفرتين
_ولاااااااا احترم نفسك ،وايه بت صغيره دي انا ليه اسم يا بني آدم انت
_نادر: يخربيت طولت لسانك ، انا سايبك عندك عشر سنين وكنتي مش بتتكلمي كلمتين علي بعض ، انتي تقريبا بالعه راجل صح قولي......
_كلمه كلام يا ابن زينب ، وهتلاقي الراجل الي بالعالاه ده هيطلع عليك ...
_زينب:في ايه ولاد كفايه خناق بقي ،وانت يا نادر بس بقي
_عشان خاطرك انتي بس يا زوزو
_مامت نور:طب يلا يا نور تعالي ساعديني عشان نحضر الغداء،
_ تمام يلا عشان عاوزه اقعد مع زوزو
_"دخلت مع ماما المطبخ وحضرنا السفره وقعدنا ناكل ،، علي الاكل "
_نادر: بس كبرتي يا نور ، وبقي لسانك اطول منك ....
"وربنا حلال فيه طبق الشربه السخنه دي عليه هتبقي قمر ، رديت وانا بتريق"
_شوفت بقي يبن زينب ، بس انت بقيت طويل شبه الزرافه التايهه كده ليه وبقيت شبه دراكولا..
"لقيت ماما و زوزو بيضحكوا ، بس هو هيطلع نار و وشه احمر كده وقال بغضب"
_ما علينا من طوله لسانك دي ، خريجه ايه يا نور
"انا قولت طبق الشربه عليه هيبقي قمر محدش صدقني بس اشطا ملحوقه "
_خريجه ألسن الماني
_واشتغلتي ولا لأ بقي ....
_هو انت هطلعلي بطاقه يا شبح ولا ايه خليك في حالك ....
_شبح...؟! لأ يستي مش هطلعلك بطاقه ولا حاجه
"مامت نور حاولت تهدي الأجواء "
مامت نور:وانت يا حبيبي خريج ايه بقي ، علي معتقد كنت نفسك تدخل طب
_اها يا خالتوا حققت حلمي و دخلت طب قسم جراحه و كنت بشتغل في السعوديه قبل ما بابا يقرر نقيم هنا تاني ، طلبت نقلي في مستشفي في مصر وهما نقلوني خلاص
_مامت نور:ربنا معاك ي حبيبي
" خلصنا اكل تحت نظرات من الكائن الغاضب ده، وانا هموت و ادلق طبق الشربه عليه بس والله استحي "
"خلصنا وحلينا وشربنا ، وكل واحد روح بيته ، وانا دخلت قوضتي "
"كلمت الشله علي الواتساب وحكتلهم علي الي حصل وأنه طلع ابن زينب خالتي ،خلصت معاهم ودخلت عملت نسكافيه ودخلت البلكونه و ببص عادي وماسكه المج"
"لقيت صوت بيقول "
_يححححح ، انتي يا بنتي
"بقيت تحت لقيته هو الكائن "
_في ايه مالك هو انت و رايا و رايا
_هو ايه الي مالك مش شايفه سلختيني ازاي ، وماسكه المج بكل راحه واديكي وقعت النسكافيه عليا وانا واقف
"انا من الصبح عاوزه ادلق عليه الشربه، جت من عندك يارب ،اتسلخ من النسكافيه "
_خلاص يا ابن زينب، مأخدش بالي يعني ، يلا تعيش وتاخد غيرها بس تكون طبق شربه أن شاء الله
_يخربيتك طبق شربه ، وايه ابن زينب، ابن زينب دي انا ليا اسم ، اسمي نادر
_ولو ،ولو برضوا هتفضل ابن زينب
_وانتي هتفضلي نور الي بتنور وبطتفي
_ لأ دي ام لطفي الي بتنور وبطتفي
_يبقي اكيد انتي بنتها
_انا بنتها ي ابن زينب ، طب يلا مش حلاال فيك
"رميت عليه بقيت المج ، مش خساره فيه يلا ربنا يقدرني علي فعل الخير "
"دخلت نمت وسيبته يتسلخ بقي مع نفسه ونمت ، في الجهه المسلخه"
_يبنت المجنونه ، يبقي انا يتعمل فيه كده ، تمام انا هعرف بقي اجيب حقي ازاي
"تنزل استار الليل ، ويعم الظلام "
**
"في صباح يوم جديد ملئ بالتسلخات ،قصدي بأحداث "
"صحيت نور في تمام الساعة التاسعة صباحا، ولبست وهتنزل المكتبه "
_صباح الخير يا ماما
_صباح النور ، راحيه المكتبه ولا هتروحي فين
_هشتري شويه حاجات للمكتبه عشان ناقصه وبعد كده هروح المكتبه عشان في ناس عاوزاها
_حبيبتي يا نور ، انا عارفه أن المكتبه غاليه عليكي اوي بعد ما باباكي الله يرحمه مات ،
_ بابا الله يرحمه ،وصاني علي المكتبه وهي كانت عزيزه عليه ازاي وبتفكرني بيه دايما ف متشغليش بالك انتي يا هدهد تمام
_ماشي ي بنتي ربنا معاكي ، يلا تعالي افطري قبل ما تنزلي
_لأ مش هينفع عشان هتأخر كده تمام ،هنزل انا بقي
_ طب خلي بالك من نفسك ي نور ماشي
_بفتح باب الشقه وانا بقولها حاضر ولقيت بوكس كبير علي باب الشقه
_مامااا ماامااا هو ايه البوكس ده
_معرفش والله ، وكمان محدش رن الجرس حتي ، هيكون فيه ايه
_معرفش مافيش حتي ظرف أو ورقه ، تعالي ندخله جوه ، ونفتحه
"دخلت البوكس ،بس كان تقيل اووي معرفش ليه ،فتحته ...."
_عااا