Ads by Google X

رواية قطرة ندى الفصل الخامس والسادس

الصفحة الرئيسية

رواية قطرة ندى الفصل الخامس 5 والفصل السادس 6 بقلم اسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الخامس

نور: يلا ياندي نمشي
ندي: اه يلا
ومشيو و فضل باصص عليها لحد مختفوا من قدامو
نور: احنا مش عارفين حاجة ف الكلية تعالي نسال اي حد كدا
ندي: في بنت اهي
ندي و نور: صباح الخير
حنان: صباح النور
نور: انا نور ف اولي هندسة و دي ندي في اولي طب
حنان: انا حنان في تالتة هندسة
اتشرفت بيكو
نور : الشرف لينا ممكن نكون صحاب
حنان : طبعا ياقمر
ندي: ط تعالي نشوف الكلية لاحنا تايهين ومش عارفين حاجة خالص
حنان: عنيا بس اختي تيجي هي في اولي معاكو وهتكون مع نور
نور: طب كويس لقيت صحاب في كليتي
ندي: اه ياندلة بعد العشرة دي كلها تبعيني مع اول واحدة تعرفيها
نور: انا اقدر بردو يايوحي
اومال هقول لمين انا جعانه و اقرف مين في عيشتو غيرك
ندي: صح مين هيستحمل غيري
نور: كفاية انتي طبعا
حنان كانت بتتضحك علينا
وعرفنا منها ان الشخص اللي انا خبت فيه دا (اسمو احمد و هو في سنه رابعه معاها في هندسة وهو شخصية كويسه ومتفوق في دراستو جدا "هتعرف عليه اكتر بعدين " )
وبعدين جات ايمان اخت حنان ...
حنان: دي ايمان بيقولو في البيت انها اختي بس انا مش متاكدا
ايمان: لينا بيت يلمنا ياختااه
نور: انتي ف اولي معايا صح
ايمان : اه
نور: انا نور و دي ندي في اولي طب مش تبعنا
ندي: ماشي ياصحوبية
نور: انا اقدر استغنا عندك بردو
دانتي العشق يابت
ندي: ايوا كلي بعقلي حلاوة
حنان: يلا الاول نشوف الكلية عشان عاوزه انام وانتو يبقا برحتكو بعدين..
البنات : يلا
حنان عرفتنا علي كل حاجة في الجامعة وانا قلت بقا اروح الكية بتاعتي صحيح نسيت اقولكو انا ندي اللي بتتكلم..
ندي : يلا علي كليتي بقا
البنات: يلا
حنان هروح انام انا وانتو خلصو برحتكو
ايمان: تعرفي اي في حياتك غير النوم يابنتي
حنان: ملكيش فيه
نور: واضح انكو اخوات
ندي: بالظبط انا واخويا كدا
نور: متجبش سيرتو عشان بحن يابت
ندي: اه نسيت ان دا كراشك
اهو بيرن ياختي
اسامة: الو
ندي: ايوا ياحبيبي
اسامة: خلصتو ولا لسه
ندي: احنا رايحين لسه كليتي
اسامة: امممم ط انتبهو لنفسكو ولو احتجتو حاجة ابقي كلميني
ندي: حاضر. سلام
اسامة: سلام..
طلعنا ورحنا الكلية بتاعتي و اتعرفت علي بنتين عسولتين كدا اسمهم سارة و نهي وبقينا صحاب واول مطلعنا كنت بكلم اسامة عشان اعرفو اننا خلصنا وقدمنا الاوراق بتاعتنا في الجامعة عشان يجي يخدنا بس....
لقيت مصطفي علي باب الجامعة 🙂
وبيبص عليا....
عيني في عينو ...
الدموع في عنينا احنا الاتنين ...
انت فين يأسامة تعال الحقني (في سري لان لساني معدتش قادر يتكلم ولا ينطق بحرف ).....
ها بقا مين مصطفي ياترا هنعرف البارت الجاي .....
يتبع 💙

الفصل السادس

ندي: الو..
اسامة: ايوا ياندا
ندي: احنا خلصنا يابابا يلا عشان نروح
اسامة: حاضر جاي اهو ياحبيبتي
نزلت التلفون من علي ودني وببص قدامي لقيتو بيبصلي..
عيني جات في عينو ...
الدموع في عنينا احنا الاتنين ..
انت فين يا اسامة الحقني
عدا علينا دقايق كانها سنين ..
سنين واحنا بنبص لبعض ..
سنين وعنينا بتتكلم من عتاب لحب لشوق...
نفسي اخدك في حضني ..
وحشتيني اوي ...
بجد انت قدامي ..
انت مصطفي ح...
هو بيقدم رجلوا وجاي عليا لي ..
بيقرب مني ..
لا ابعد مش قاردة علي المواجهه دي ...
في اللحظة دي انا كنت علي الارض مش حسيت بنفسي غير و نور هي و اسامة بيفوقوني في البيت
دخلت في نوبة عياط هستيري
مش جالي شجاعة اسال اي حصل بعد مانا فقدت الوعي ..
نور روحت بيتها بعد مفضلت معايا بقيت اليوم ..
عدا عليا اسبوع مش بخرج من اوضتي ..
اسامة بيحاول يطلعني بكل الطرق من حالتي هو و نور لكن انا رافضة بعد مشفتو قدامي ..
اسامة: ندي
ندي: ...
اسامة: امسحي دموعك دي و ارفعي عينك في عيني ..
ندي: ...
اسامة: انتي اقوي من كدا ياندي ..
مش انسان زي دا اللي تفكري فيه كدا
مش انسان زي دا تحزني عليه كدا
مش انسان زي دا اللي قلبك يحن ليه تاني
انتي اقوي من كدا ياندي عديتي الصعب و هتعدي دا كمان ..
ندي: انا مش قوية ' انا اضعف مما يكون
انا مش قوية انا مش قوية يا اسامة انا مش قوية
ودخلت في نوبة عياط لحد مروحت في النوم ....
تاني يوم جه.....
صحيت وقلت لنفسي بداية جديدة مش هخلي حاجة تتضيع فرحتي مهما حصل وعارفه كويس ان ربنا شيفني وحاسس بيا وهيديني القوة اني اوجة نفسي وابقا قوية عندي ثقة في ربي ....
صحيت صليت و قررت دا ..
نزلت لقيت بابا و ماما و اسامة علي السفرة
ندي: صباح الخير (بوش مبتسم بتحاول تضيع التعب اللي فيه من كتر قلت نومها طول الاسبوع اللي فات و كتر العياط)
كلهم: صباح النور
سحر: عامله اي ياحبيبتي (بقلق)
ندي: الحمد لله ياماما انا زي القردة اهو
اسامة : متيجي نخرج نتفسح سوا انهاردة و نغير جو عشان انا زهقت و هندخل علي الدراسة بقا والجد
احمد: اه اخرج انت واختك
اهو تفضو البيت ليا شوية
سحر: عيب الولاد معدوش صغيرين
اسامة: (بيصفر) ايوااا بقااا ياجامد يسهلو ياحج
ندي : (لاحظة انهم بيحاولو يفكو الجو عشانها وهي قررت انها هتتغير عشانهم وعشان ابتسامتهم) احمم احمم مكنت تقول كدا يابابا من الاول
يلا ياسمسم نخرج بكرمتنا احسن ميخرجونا من البيت خاالص
اسامة: اشطاا
سحر: طب كملو اكل الاول
اسامة: لا لو جوعنا هنجيب من برا
وخرجت انا و اسامة وقبلنا في الطريق صاحب اسامة
احمد: ازيك يابشمهندس اي اخبارك
اسامة: الحمد لله وانت عامل اي
احمد: الحمد لله فبص لندي وقال مبروك مكنتش اعرف انك خطبت ( بيحاول يستترجوا عشان يتعرف علي ندي ) انسة ندي صح
اسامة : اي دا انت تعرف اسمها منين
ندي: ( كانت سرحانة ومش واخدة بالها)
احمد : اصل في الكلية خبط فيها غصب عني وانا ماشي وصحبتها ندات عليها قدامي باسمها هي معانا في هندسة صح
اسامة: امممم ( لاحظ ان من كلامو عاوز يتعرف عليها ولانو يعرف احمد كويس قال..)
دي ندي اختي في اولي طب اطفال
فاحمد مد ايديو وفرح انها اختو وقال : اهلا يانسة ندي
ندي: بصت اهلا
وبتبص علي اسامة وبسالو مين دا ؟
احمد: احممم شكلك مش فكراني انا اللي خبطك في الجامعة
ندي: ااه اهلا بيك اسفه مش خدت بالي من حضرتك
احمد: ولا يهمك
بيوجه السؤال لاسامة
انتو رايحين فين
اسامة: بنتمشي شوية
احمد : وانا كمان ممكن اتمشي معاكو
اسامة: امم اه طبعا مفيش مشكلة وبيبص لندي اللي من شكلها انها مش عاوزة يتمشي معاهم
وقضينا اليوم سوا واحمد كان دمو خفيف وحاول يضحكني لاني كنت مكشرة وكدا وعدا اليوم هدخل ليوم جديد بقا بداية جديدة امم تفتكرو هيعدي كدا من غير حلم بية
مصطفى: عاملة اي
ندي: الحمد لله
مصطفي: وحشتيني اوي
ندي: ...
مصطفي: زعلان منك جامد علي فكرة
ندي: ليه
مصطفي: عشان جيت ابارك ليكي علي نجاحة وعلي الكلية وانتي مش استقبلتني ياختي فالحة يغمي عليكي
كنتي وحشاني اووي
ندي: ...
مصطفي: ط انتي عامله اي دلوقتي ...
ندي : الحمد لله
مصطفي: ندي
ندي: نعم
مصطفي : انا بح..
وصحيت من النوم علي صوت اسامة
ندي: صباح الخير
اسامة: صباح الجمال
يلا اجهزي عشام نروح الجامعة
وروحنا سوا الجامعة وعلي البوابة قبلت نور وخدتني بالحضن وقاعدة تطمن عليا وتسالني علي حالي وكدا ..
اسامة: انا هسيبكو بقا واروح لصحابي عشان الجدول نزل
ندي: ماشي
كل واحد راح علي كليته اخدنا الجدول وبدئنا اليوم الدراسي ويعتبر كان اول يوم في الجامعة والمحاضرات والموضوع كان متلغبط بس اتعرفنا علي صحاب جديدة وكتير مع ان اليوم متعب بس كان حلو.. يتبع الفصل السابع والثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent