Ads by Google X

رواية عاشق لتمردها الفصل الرابع عشر 14

الصفحة الرئيسية

رواية عاشق لتمردها البارت الرابع عشر 14 بقلم نرمين قادري

رواية عاشق لتمردها الفصل الرابع عشر 14

انسحبت باقي كلمات في حلقها ..ففي موقف سيارات رجل يقفل باب سيارة سوداء كبيرة،،عيناه ترسلان إليها كالايزر مركز عليها حتي يكاد يثقب قلبها .
صعدت الين بسرعة الي سيارة ثم رفعت يدها تودع يوسف قبل أن تنطلق..
وفي مساء اتصلت جودي،،
جودي /. الو الين عاوزة اعرف ايه اللي حصل بينك وبين ادام.
الين/. جودي انت عرفتي ازاي اني في بيتي مش عند ادم
جودي/ اتصلت بأدم في البيت وكنت عاوزة اكلمك فاقالي أنه ميعرفش انتي فين وانك هربتي لجحرك زي الفار و كان متعصب جدا اا،،، عمري ما شفت ادم عصبي لدرجة دي ..
الين /. في أسباب كتيرة اكيد حيجي يوم واحكيلك عنها ولكن اعرفي أن جوزنا منجحش وساء اكتر بعد زيارة ماجي لينا في شهر العسل..
جودي ,/ رمت نفسها عليه يا الين هو مطلبش منها تيجي
..
الين,/بس هو كان قايلي أن العيلة كلها مستنية خبر خطوبتهم .
جودي /بس سابها واختارك انتي ،، أعقلي يا الين متخلهاش تنتصر عليكي  .
الين /انتي عارفه يا جودي أن يوم فرحك طلب مني الجواز لكن انا لما عرفت هو مين هربت وسبته .... بس هو طلب أيدي تاني وانا وفقت واللهي علشان بحبه انا مش طمعانا في زي ما هو بيتهمتي   .لا ودلوقتي شاكك أن في علاقة بيني وبين يوسف وشافني انهارده وانا بتكلم معاه ..
جودي /انتي غلطان الين ادم مبيعملش حاجة هو مش مقتنع بيها  ، لما اتجوزك كان مقتنع بيكي محدش بيغصب ادم علي حاجة  . كان لازم تدي فرصة لجوزاكم لازم كنتي تعرفي ادم اكتر مش تهربي وتستخبي امال لو المشاكل كترت عليكي يا الين حتهربي كل ما يقابلك مشكلة 
الين /كل اللي انا قولتية كان ممكن بس مع وجود حبيته و تيجي في شهر العسل تعيط علي كتفه ، وانا شفته وهو يطبط عليها وبقولها متزعلش هي مجرد مراتي ،. اما انتي اللي بحبها شفتي ياجودي ماجي حتفضل حبيته سواء اتجوزنا ولا متجوزناش ماكنش فاضل غير يقولي علي رغم من أننا اتجوزنا بس ماجي حتفضل في حياتي عشقته عشقته يا جودي وانقطعت في بكاء مرير ،،،،
جودي /ببطء خلاص يا الين فهمت اهدي دلوقتي وربنا يحلها من عنده ،
الين /تعرفي يا جودي أنه حتي محولش يتصل بيا من يوم ما سبته في المزرعة حتي مفكرش يطمن وصلت البيت ولاء
جودي / معلش يا الين بس برده لكل راجل كبراياءه انا مش ببرر اللي عملة انا لو مكان و زياد مسءلش فيا كنت حزعل بس اكيد هو زعلان زيك واكتر عمتا حقفل دلوقتي وحبقي اتصل اطمن عليك سلام يا قمر و متزعليش نفسك حتتحل ..
حين أنهت الين وجبة العشاء حملة الصينيه الي المطبخ ، ولكن رنين جرس الباب سمرها مكانها فأسرعت ترد على الهاتف الداخلي الو يوسف ,,ومين غيرة حيكون يعني بس انا مليش مزاج خالص اسمع مشاكل و كده فتحت الباب وقالت .انا اسفه ،،،، الكلمات علقت في حنحرتها فرفعت يدها الي عنقها تحس بالالم ... أه علي الغباء بتاعي يوسف حيعرف منين اني هنا هو عارف اني متجوزة دلوقتي...
عندما حاولت غلق الباب كانت تاخرت والضيف دخل 
فقال .اسفة علي اية علي انك مش لابسة لبس يليق بيه. ولا علي انك كنتي ناوية تجبية معاكي ،  لما شفتك في جراج غيرتي رايك وقلتي كل واحد يجي لوحده 
قالت الين / 
اسفة يا آدم بس كل اللي بنا انتهي.
تجاهلها ودخل يطفئ التلفزيون ثم رفع يده الي شعرة
الين/ادم مينفعش تقعد اتفضل يلا 
ادم /متقليش يا الين لو جه دخليه انا زوج متحضر مش حيضر علاقة أو اثنتين مع جوزنا سواء في بيتك أو في شركه بس اوعي يجي وانا معاكي  
ابقي خلية يستني لنا اخلص انا الاول 
انتقعه وجهها من هذه الإهانة ،:وردت بعصبية شديدة 
ادااااام خلصت خلاص مافيش حاجه بينا وانفضل يلا انت مش عاوزني و استنا خد دول معاك بلمرة 
حاولت خلع الخاتمين من يدها ولكنهما لم يتحركو فأخذت تصيح باءسة :::
اسباب جوزنا كلها باطلة ..
ابتسم ساخرا .من المؤسف إنك اتجوزتيني 
حدقت به فإذا بسترته تلتحق برابط عنقه الي المقعد وبعد ذلك جلس على الأريكة حيث أسند رأسه على ظهرها وقال ببردو: لو  عرضتي عليا شاي او قهوة مش حقولك . لا 
الين بغيظ :يمكن شاي والقهوة بتاعتنا متعحبكش 
ادام ببردو : جربي 
أعدته له قهوة  يارب تعجبك بس 
رفع فنجان نحو الضوء يمعن النظر بلونه قبل أن يشم راحته بعد ذلك احتسي قليلا ،،قال :
شربت أسواء من كده في أماكن ليها أسماء كبيرة 
تعالي اقعدي هنا جنبي !!
جلست  علي الأريكة بعد ما شغلت جهاز تلفزيون. . كان يراقب حركاتها المرتبكه كالاسد يعلم أن الفريسة التي أمامة تحت رحمة مباشره ..ثم سأل :هو حيجي أمتي . دلوقتي ولا كمان ساعة ؟, علشان كده انتي متوتره .
ردت عليه لو تقصد يوسف ،،هو مش جاي أساسا انا كنت عاوز اقضي ليله عادية من غير ازعاج.
ارتشف قليل من القهوة ثم قال : عجبني قوي لبسك ده 
الين/ اللبس ده عندي من 5سنين وده بيدول اني مكنتش مستنية حد
ادم / متتعبيش نفسك بشرح أو تفسير انا شفتك مع الراجل اللي هربتي علشانه  . وشفتك معاه قبل الجواز في حفله جودي اية اتجوزتيني لما معرفتيش تتجوزية علشان هو متجوز 
الين / بس بقي بس كفايا اتهامات يوسف مراته سيباه من قبل ما اتجوزك ؟لو كنت عوازاه كنت استغليت الفرصة 
اسمع يا آدم انت جاي ليه ؟!
ادم / جيبت اشوف مراتي و اشوف ابتسامتها الحلوة  
الين /بس انا مش يبتسم دلوقتي 
تجاهل كلامها وتابع :وعلشان اشوف شكلها عامل ازاي بلبس النوم 
الين /يلا يا آدم أمش دلوقتي انا تعبت 
شاهد ادم كتاب ملقي علي الارض مسكه وبداء يتصفح أوراقه فصرت علي أسنانها 
ممكن بقي تقوم تمشي أمسكت كتفه وهزته فتلاشي كل أثر للصبر عن وجه . فرمي كتاب وامسك خصرها بأصبع تشبه المخالب في قسوتها ثم رماها علي الاريكه 
قال بحنق وغيظ شديد:انا اتحملتك كتير .... اتعاملت معاكي بأدب واخلاق وانتي رمتي كل قدمتهولك في وشي . لازم تعرفي انك انتي اللي وقعتيني في فخ الجواز بقناع الرقة والحزن والهيام
قاطعته بفزع  ،  لا  انا معملتش كده انا حبيتك بجد 
شد يديها الي أعلي بيعدها اكثر عن جسدها,,
google-playkhamsatmostaqltradent