رواية عاشق لتمردها البارت العشرون 20 بقلم نرمين قادري
رواية عاشق لتمردها الفصل العشرون 20
قالت لين بدموع وهي غير مصدقة ازاي يوسف يعمل معاها كده / واللهي محصل كل ده هو حاول بحضني بس انا معطهوش فرصة يعمل كده و اللهي هو ده اللي حصل كل كلام اللي قلهولك كدب محصلش
قال ادم / وانتي شايفة أن واحد يحضن واحده متجوزة دا شيء عادي يعني المفروض انا اتقبل الوضع ولا اية المفروض انها محترمة يا محترمة
متستعجليش بكرة انتم الاتنين حتكونو حرين من غير شغل و منغير جواز ابقو اعملو اللي انتم عاوزينه لكن طول ما انتي علي اسمي مسمحلكش فاهمة انتي محسوبه عليا و سمعتك من سمعتي يا مدام .
قالت الين /انا مسمحلكش تقول عليا كده انا محترمة غصب عن اي حد وانا مقلتلكش أنه حضني انا بقولك حاول بحضني وانا وقفته عند حده في فرق بين الاتنين
وانا عارفة احافظ على نفسي كويس و مش حستني حد يجيب سيرتي بكلمة ملهاش لازمة ... يبقي انت طرد يوسف علشان تنتقم منه صح ..
قال ادم /انا حر اقعد في شركتي اللي انا عاوزة ومقعدش اللي ملهوش لازمة ويوسف كان عالة علي شركة مبيشتغلش و إجازاته كتير
ساد الصمت بينهم رفعت الين عينها إليه فأحست بقلبها يكاد يتحطم فهو في غاية الوسامة وهذا يعني أنه مستعد لموعد؟
قال ادم بهدوء يعكس بداخلة من بركان /انا طرته لأسباب عملية مش لأسباب شخصية. يالين اوعاطفية يوسف مش متعاون خالص مع زملاءة غير أنه بيجادل كتير في شغل . يتكلم في حاجة أو أي قرار ياخده مجلس الإدارة ، كمان أنه افشي سر بيح له بيه . علي اثاث الثقة .. قرار إلغاء قسم الابحاث ده كان من اسرار الإدارة و مش مسموح البوح لية الاي موظف لحد مناخد قرار مناسب بخصوصه . وده بيدل علي أنه غير أهل للثقة دي .
قالت الين : مستحيل يوسف يعمل كده هو فؤاد من أكفأ اتنين في شركة ويوسف لما قالي علي االغاء القيم كان من باب الدردشة علي اساس أننا اصدقاء
كان صوتها مرتفع وهي تحاول إقناع ...قطع ثلاث خطوات جعلته علي مقربه منها وأسرع يمسك مقدمة قميصها .
قال انتي منفعلة جداا في دفاع عنه واظن جيه الوقت اللي اتعامل معاكي بطريقة اللي تناسبك يا الين
أدارها بقوة. جعلت ياقه قميصها تضيف حول عنقها ،، فشهقت .رفعها الي أعلي قرتفع قميصها من علي خصرها
وامتدت يداه إليها لتضمها بعنف ،، كان يدفعها الي الاستجابة وقد نجح وذلك إذ راح دمها يجري حارا في عروقها شوقا إليه فهمست :
ادم ادم ،بس كفايا
قال وهو غارق معها ليه عاوزاني أقف هه ،، هو انا حستني لحد ما يجي يوسف و يشبع جوعك لا انا اولا منه ونزل علي شفتيها يلتهم بغضب و يعض فيهم بعنف
صرخت الين من الالم و هو لم يبالي بتالمها و استمر في تقبيلة العنيف لها كا نوع من العقاب لدفعها عن يوسف أخذ يقبلها لولا حاجتها الهواء
شهقت الين فور ترك شفتيها المتورمتا من قبلته وقالت /ادم انت. انت و بداء الدموع تتجمع في عينيها أ ...
قال ادم هامسا انا ايه يا الين .انا مش حسيبك لحد غيري . انا عارف اني وجعتك، ولسة حوجعك طول منا شايفك بدفعي عن اللي اسمى يوسف ده انتي بتاعتي فاهمة بتاعتي وبداء يتخذ شفتيها بغضب مرة اخري حد استشعر طعم الدم علي شفتيها ، ابعد نفسة عننها بالعافية . وقال وحياتك يالين وحياتك مش حسيبك لحد غيري ..
قطع كلامة صوت الجرس فتررد لحظة ف استغلت الموقف وبعدت عنه وقالت بخشونه :,
وصلت اللي مواعدها .. حترضيك متقلقيش من غير اي مقاومة
نظر إليها و هي تزرر قميصها ..وقال في برود / فعلا جت اللي عمرها ما بتقولي لا و انا حعمل كده فعلا حشبع منها يا الين .
قطع كلامهم طرق علي الباب و صوت الخادم يعلن عن وصول ماجي
دخلت ماجي تنظر بأستغراب الي الين وتقول : حبيبي ؟ اية راءيك في مفجاءة دي قلت اجي اعملك مفجاءة مكنتش اعرف انك عندك ضيوف .
مد ادم ذراعيه لماجي التي . لم تنظر دعوة ، بل اندفعت الي زراعية ...
فما كان من الين لحظتها إلي أن رفعت راسها عاليا ،: انا ماشية سلام
أن كانت قد انتظرت ردا منه فقد خاب أملها ..
مر ثلاث أسابيع كان قد سافر ادم مع ماجي لأمريكا ... قبل ثلاث ايام من نهاية الأسبوع الأخير وصلت دعوة الي جميع مواظفين شركة لحضور حفل التجمع السنوي لموظفي شركة
أمسكت مايا الدعوة وقالت :من السخرية توصلنا دعوة في الاسبوع الخير لينا في شركه . ممكن يطردتي من شغل لو محضرش حفله وعلي اية انا مطروده من قبلها وضحكت بسخرية
رد فارس ,:ده حال الكل القسم ، ثم اكمل الدعوة بتقول. أن الحفله حتعمل في مزرعة بتاعته قريبة من فندق اللي تعمل في فرح جودي . و نفس البيت اللي كانت في الين في شهر العسل بتاعها .
سالتها مايا ، حتروحي يا الين الحفلة .
قالت الين بحزن / ايوه يا مايا حروح وحتكوني آخر مرة اشوف فيها مكان
قال ياسر / انا حروح علشان ابقي استفدت منه بكل حاجة حاخد ، كل قرش اقدر اخده قبل ما امشي.
مساء الجمعة توجه الجميع الي مطعم لتناول وجبه وداعيه . لكن الين احست بالتعاسة لا تجمعهم شبه تجمعهم يوم فرح جودي .بس الفرق انهم هما اللي بيحولو الترفيه عنها أما في المرة الماضية فقد سعت هي الي ادخال البهجة للي قلوبهم
مع ظهور النهار انطلق الرفاق الأربعة بسيارة فارس . مايا في المقعد الأمامي بجانب زوجها . والين وياسر في المقعد الخلفي .
استقبلتهم الخالة هند بالترحاب ، فاندفعت الين الي معانقتها وهي تحس أنها بحاجة إلي المواساه والطمأنينة في هذا الوقت
قالت هند :انا مش عارفه ادم حصلو اية ازاي يسيبك تمشي . دي الفرحة كانت علي وشك يوم الفرح .انا لو كنت موجوده استحالة كنت خليتك تمشي زي هالة المتخلفه دي معملت انا مسكتلهاش حسبتها علي غباءها ازاي تسيبك تمشي .
قالت الين :خلاص يا طنط اللي حصل حصل و هالة ملهاش زمب انا كان الغضب عاميني و صممت اني امشي
وقفت الين قرب نافذة غرفه نوم صغيرة معده للضيوف اوصلتها لها الخالة هند .
قالت هند :للاسف انا مجبره استاضيفك في الاوضة دي ابن اختي الله يسمحة ، اتصل بيا من امريكا وطلب مني استاضيفك في البيت و متحجزيش في فندق مع زمايلك .ولكن بشرط متقعديش في اوضة نومة مع انك مراته بس هو كده ليه تصرفات غبية .
قالت الين بحزن : ولا يهمك يا طنط عادي بس هو فين مش هو المفروض حيحضر الحفله
تركتها الخالة هند لتسريح ولكن الين خانتها عيناها وازرفت الدموعها الحبيسه منذو وصلها المنزل لشعورها بالحنين ولكن هذا الغرفة حين فرجها عليها ادم كانت تتخيل انها ستكون لاستقبال ولديها ولكن لم تتوقع انها ستكون ضيفه عليها . أغمضت عينيها حاولت النوم ولكن دون جدوى.
وفي المساء استقبلت الخالة هند كلا من فارس و ياسر ومايا علي العشاء الذين حجزو في الفندق للمبيت علي حساب شركه وانضمت لهم الين للعشاء
وعندما كانو يشربون الشاي قالت الخالة هند :ادم ابن اختي محب للخير جدا
استعحبت الين وقالت :انتي قصدك ادم جوزي ؟متهيقلي اللي بيحب الخير بيقدمة لغيرة و متزعليش مني ابن أخت لية سمعة رهيبه وخاصة في طرد الموظفين
قالت هند / ده الشغل يا حبيبتي لازم يكون صارم لو مكنش كده مش حيوصل لمركز اللي هو في في سن ده أما القسوة فا معتقدش أنها صفه من صفات ادم خالص .
ذهب فارس وياسر ومايا ابي الفندق
وعندما كانت الين ترتقي السلم وصولا لغرفتها كادت تصتدم بهالة ،،
قالت هالة بفرحة :مدام الين انا فرحانه جداا اني شوفتك تاني ثم أكملت اصل حضرتك متعرفيش اية اللي حاصلي انا وعامر من أستاذ ادم كان حيولع فينا عمري ماشفته عصبي زي اليوم ده كان بيكسر كل حاجة تقبلو
ردت الين كان عصبي عليكم انتم الاتنين يا هالة انتي و عامر معلش متز...
قطعت هالة كلام الين لا علينا احنا الثلاثه عليكي بسب هروبك و عليا علشان ممنعتكيش و علي عامر علشان وصلك للمحطة .علشان خاطري اوعي تطلبي متي تاني اسعدك في الهرب .انا وعامر كنا حنسيب الشغل لولا الست هند الله يعمر بيتها استسمحتنا عند استاذ ادم