رواية عاشق لتمردها البارت الواحد والعشرون 21 بقلم نرمين قادري
رواية عاشق لتمردها الفصل الواحد والعشرون 21
عندما كانت الين في غرفتها اطلعت علي الباحة الخارجية من النافذة فشاهدت السيارات تتوافد وفتشت عن سيارة ادم لم تجدها . شعرت بالاحباط .
وقالت : يارب جودي تيجي علشان مبقاش وحدي
قالت لنفسها تؤنبها انا اللي حطيت نفسي في الوضع ده كان ممكن كل ده يبقي ليا لو قبلت اكون الزوجة المطيعة أو اكون التانية بعد ماجي
استخلصت في النهاية خلاصه مهمة :أنها عملت الصح لما هربت ايو عملت الصح حافظت علي عزت نفسي و كرامتي ...دخلت مايا قاطعة أفكارها
قالت مايا /تعالي يلا الين تحت الحفله بداءت قاعدة لوحدك لية و مش حتصدقي كمان مين تحت يوسف كمان هنا
قالت الين / معقول يوسف هنا بجد مقليش أنه جاي يعني
قالت مايا / يوسف يبدور عليكي تحت ... اما ياسر بقي فتقريبا كده حيخش القفص قريب شكلة كده معحب بواحده من الفرع تاني و ماشي رواها في كل حتة لازم تنزلي تشوفيها .
أسرعت مايا تهبط الدرج فيما بقيت الين تطل الردهة من فوق الترابزين . تراقب المدعوين الذين كان الكبار منهم يتجمعون في حلقات ام صغار الموظفين كانو ينطلقون ليمتعو أنفسهم . اما الخالة هند فوقفت جانبا تراقبهم بسعاده
ما أن وقع نظرها علي يوسف حتي اسرع الاخير يده محييا مبتسما ... فبدأت تنزل الدرج لكنها تسمرت علي الدرجه الثانيه ..فقد سمعت اصوات علي المدخل أعقبه صمت حبس فيه الجميع أنفاسهم .
وقف ادم علي عتبة الباب ، وامرأة جميلة سوداء الشعر الي جانبه تدس ذراعها في ذراعة و ملامحها و وحركتها تصبح . الراجل ده ليا لوحدي

شاهد ادم الفتاه الواقفه علي الدرج ولكن عينية لم تحمل دفأ لروءيتها .
رفع فارس يده بعفوية غير رسمية يحي ادم .
ولكن ادم ظل يحدق الي الين وكان الشوق للقاء الاول يعيد نفسه ولكن هذا الرجل لا يشبة ذلك الرجل الذي دانا منها وكأنه منوم مغناطيسي حاملا لها الحذاء كما حملة امير احلام سندريلا .. أنه رجل غريب يبدو علي وشك طردها من المنزل .
نزلت الين الدرج ببطء كأنها تبحث عن الامان متوجهة الي جانب يوسف .اشاح ادم وجه عنها في استخفاف .ثم رافق ماجي الي غرفه خاصة
وعندئذ عادت الاصوات و الضجيج الي ما كان عليها في بداية الحفلة.
شاهدت الين جودي من بعيد ذهبت اليها
الين /اهلا جودي عانقت صديقتها. وقالت :كنت بسءل نفسي ياتري حتيجي ولا مش جاية
قالت في نفسها جوزاز جودي ناجح ليا أنا جوزازي منجحش
قطعت جودي شرودها . فعلا يا الين مكنتش جايا زياد كان عنده اجتماع الصبح و طول قوي .
فقابلت يوسف اهلا يوسف شكلك شيك جداا عامل اية اية انت لوحدك معكش حد يهتم بيك ولا اية و بداء عيناها من الين الي ليوسف و بالعكس .
فقال يوسف /لا يا جودي معيش حد انا جاي لوحدي وقلت لازم مظهري يبقي كويس متنسيش اني كنت من ضمن المدربين قبل مااسيب شركة
احرجت جودي من كلام يوسف ثم ضحكت و قالت
سيبداء الرقص ... اشوفك بعضين يا الين بقولك حعمل اجتماع لزوجات الشبات وعملت حسابك يلا باي
استدارت ملوحة و ابتعدت
علق يوسف تقريبا كده ل آدم جانب طيب .. انهارده الصبح بعتلي شيك ورسالة يقول إنه تعويض . و بيني و بينك انا مش عارفه انا تستاهل تعويض ولأ انا كنت هامل شغلي الفترة الأخيرة مكنتش متوقع خالص أنه حيدفع حاجة
قالت الين المبلغ كويس .
ذكر لها يوسف المبلغ فشهقت .. وقالت خالته بردو كانت قيلالي انه بيحب يعمل خير كتير
ادارت الين راسها وكان أحد شدها ففي الغرفه كان ادم ينظر إليهم ، فا بعدت شوية عن يوسف
بدأ ادام علي وشك الاقتراب منها ثم تناهي الي سمعيها نغمات الموسيقى الهادئه ..في اللحظة ذاتها خرجت ماجي من الغرفه ، لا شاءبة في شعرها أو ثوبها الملتف حول جسدها وكانت تخطف الأنفاس بجمالها .
انضمت ماجي الي ذراعة المرفوع وتسبثت به وكأنها تقوم بأفضل أدورها.
اذن ماجي هي شريكة رقصة ...
ابتعد يوسف عنها ليحضر المزيد من الشراب فلوح من بعيد
الين
دفعها صوت عميق أجش للاتفات الي عينين زوجها . نظر لها من رأسها الي أخمص قدميها فعلمت أنه يتحقق من الثوب

قال ادم/. شكلك حلو جداا
قالت الين /شكرا
شعرت وكأنه يستخدم قوة داخلية خفية ليجذبها إليه فقاومت بكل ذرة من إرادتها هذا الإحساس و سألته ببرود
ايه انبسطت في رحلتك الي امريكا .
رفع كتفه غير مكترس وقال : كانت رحلة شغل مش اكتر علشان كده ملقتهاش ممتعه
قالت الين / وماجي مش كانت معاك
قال ادم بدون اهتمام /ايوه كانت معايا وخلصنا شغل ورجعنا عادي يعني
تصورت الين ماجي بين ذراعيه فاشتغلت غيرة . ابتسم ادم وكأنه شعر بغيرتها ولكنها لم تكن ابتسامة رقيقة ، بل كانت ابتسامة ساخرة معذبه . عصرت قلبها
في اللحظة وصلت ماجي تدس ذراعها حول خصره ، وصل يوسف الذي وضع يده علي كتف الين وقال بأدب كبير
مساء الخير استاذ ادم
هز ادم راسه وقال اهلا يوسف
اظهر يوسف الاهتمام الكبير بتقديم كوب عصير الي الين :وقال . ده النوع الي بيعجبك يا الين تقريبا كده بداءت اعرف زوقك
راحت تنتقل عين ادم من إحداهما الي الاخر فشعرت الين أن وجهها يؤلمها كأنه صفعها
قالت ماجي بدلع مبالغ فيه حبيبي ادم وانت كمان عارف زوقي و كل حاجة عني صح يا بيبي ،،، يلا بقي نرقص يا حبيبي .
صدمت الين صدمة فظيعة عندما لاحظت خاتم خطوبة في اصبع ماجي .
وضع يوسف كاسة وأخذ كاس الين ،، يلا نرقص يا الين
لم تقاوم لأن دماغها كانت في مكان تاني تسساءل في نفسها . ازاي يعمل كده ازاي يخطبها وهو لسة جوزي
سألت يوسف عن سبب الاهتمام بيها المبالغ
قال يوسف / انتي بجد بتسءلي انتي مش شايفه القنبله المثيرة اللي في ايدي جوزك و الرغبه في عينيها . انا عارف شعورك اية دلوقتي فجوزاي محطم فأكيد عارف الاحساس بيكون ازاي
فسألت الين نفسها : هو جوزاي محطم سألت نفسها بمرارة لترد ييأس ايوة فعلا محطم ازاي تشكي في كده و خطيبته في أيده لازم تقبلي الواقع أن زواجك محطم يا الين اتركيه وامشي ... بس انا مش قادرة أقف عن حبه مش عارفه ازاي محبهوش قلبي بيتقطع من الشوق ليه حبه محفور جوايا ازاي بس انسي يارب يارب ساعدني مش قادرة اقاوم اكتر من كده انا ضايعة من غيرة
قطع عليها حبل أفكارها صوت جودي وهي بتنده عليها
الين التفت. إليها الين وتركت يوسف اللي كان مشغول بحديث مع صديقه
قالت الين / نعم يا جودي عاوزة حاجة
قالت جودي كنت عاوزة اقولك علي خبر و مش عارفه طول الحفله اتلم عليكي .
قالت الين مبتسمة في اية يا جودي خير انجزي بقي
قالت جودي حذري ، قالت الين لو مقلتيش حسيبك و امشي .
قالت جودي خلاص خلاص حقول . مسكت يد الين و ضعتها علي بطنها وقتلها هنا في نونو صغنون يا الين
انا حامل في شهرين ..
صاحت الين بفرحة و حضنت جودي خيغر حلو بجد يا جوجو الف مبروووك يا حببتي ..
صمت الجميع فجاءة وتوقف الجميع عن الرقص فبان من الواضح أن هناك امر سيعلن .. وقف ادم عاقد اليدين نازعا سترته و ابتسامة خفيفة تطل من عينية
خفق قلب الين بشده و امسك قبدة يدها بشدة معقول حيعلن عن ارتباطه بماجي
تقدم فارس بلقرب شقيقته . ونظر الي ادم ثم كلم الجميع
كلفني رءيسي أن اخبركم قرار قد يؤثر في الكثير من الموجودين هنا . وده طبعا حيأثر في الاخر علي شركتنا شركت اسفنكس
سري التهامس بين الحاضرين .ولكن فارس كمل كلامة ،،،
انتهي شغل بعضا مننا في شركة ، وحصلوا علي تعويض كبير ،،
اما ياسر و مايا و اختي الين أضافا الي بعض الأشخاص غير موجودين ،هنا مش حنكون من الشهر الجاي من غير شغل .
راحت قبضة التوتر تسترخي عن اعصاب الين ..طفق قلبها يخفق بسرعة
ثم اكمل فارس : مجلس إدارة شركة قرر إنشاء فرع جديد .. أو في الواقع شركه جديده .
ساد صمت رهيب وهو يراجع اوراق سجل فيها ملاحظاته
ستكون الشركة الجديدة مخصصة فقط للأبحاث وهي متصلة بلشركه الام بشكل عام.......
بدأت دقات قلب الين تتصاعد فنظرت الي ادم تحاول أن تشكره بعينها فرفع حاجبه كأنه يرد عليها وعلي كل اتهامتها بأنه لا مبالي وان الكمبيوتر مرن عنه و عن كل ماىصدر منها ضده.....
اكمل فارس. : واسم شركتنا الجديدة المستقبل بلا حدود
نظر فارس حولة وشكر الجميع للاستماع ثم انضم إلى أصدقاءه ،،
صاح ياسر بفرح الي الين يشاور لها علي من اختار أن تكون شركته ابتسمت الين تحية من بعيد
فالتقت باالخاله هند التي علقت بسعاده
مش قلتلك يا الين ادم طيب و بيحب الخير ما تحكميش علي حد سمعتي عنه ،، بس لكن معشرتهوش يا حبيبتي
عانق فارس شقيقته وقال :
شكرا ليكي يا الين عارف انك حتقولي انك ملكيش دعوة باللي حصل ..
قالت الين / ماتشكرنيش يا فارس صاحب الشركة مش بيؤمن بواسطة الأقارب و مع كده حاولت معاه
قال فارس /علي كده بقي شغلنا قسم الابحاث هو دفعة لكده ..
قالت الين / هو قالك أمتي علي ناوي يعمله
قال فارس / من عشر ايام تقريبا قابل وفد منا و اخد كل الآراء ....
قالت الين بس ده من عشر ايام كان في أمريكا ازاي بقي
قال فارس /لا رجع كام يوم عمل الاجتماع ورجع تاني
قالت الين / طايب انت لية مقلتليش علي الموضوع ده
قال فارس/ أنها الثقة با الين ادم و ثق فيا و دي اسرار شغل مينفعش تطبع برا غير بموافقته