Ads by Google X

رواية عاشق لتمردها كاملة ادم والين (مكتملة جميع الفصول)

الصفحة الرئيسية

رواية عاشق لتمردها كاملة بقلم الكاتبة نرمين قادري حصرياً عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf، والرواية تتحدث عن شخصية ادم عز الدين الشرقاوى، صاحب مجموعة الشرقاوي جروب يمتلك اكبر مجموعة شركات في الشرق الأوسط يبلغ من العمر 30عام، قاسي الطباع حاد الملامح لدية جاذبة وسيم جداا لايحب الإهمال أو التهاون في العمل، وشخصية، الين محمد الراوي فتاه تبلغ 25 تحب الحياه مرحة تعشق عملها محبة لاصدقاءها شخصية قيادية خريجة كلية العلوم، وتعمل في قسم البحوث العلمية بشركة اسفنكس جروب.

شخصيات الرواية

  • فارس محمد الراوي: اخو الين الأكبر يحب ويعمل معاها في نفس القسم
  • مايا سعيد الباشا: زوجت فارس وتعمل معهم في نفس القسم ايضا
  • جودي عز الدين الشرقاوي: اخت ادم الصغيرة وتعمل في نفس قسم البحوث العلمية
  • ماجي بهاء مهران: صديقة العائلة الشرقاوي و تحب ادم وشخصية شريرة و محبة للمال
  • يوسف سليمان من أحد مؤسسي شركة الشرقاوي جروب: تعيس في حياة الزوجية
  • ياسر المحمدي من أحد العاملين في قسم البحوث

عاشق لتمردها الفصل الأول

الحب هو عالم الاحلام
تبحر فيه الروح نحو الآفاق
فيتجدد الامل
وليبقي الحب عالما لا ينتهي
في قاعة كبيرة من أحدي قاعات الافراح يتجمع مجموعة من رفاق العمل حول طاولة كبيرة يتحدث أحدهم وهو ينحني ليضع الكاس فوق الطاولة وقال متشدقا .
ها يا الين معرفتش ايه اللي حيحصل
كان اصدقاء الشاب ورفاقة يجلسون حول الطاولة و يرتدون افضل ملابسهم
هزت الين رأسها للسؤال ثم دفعت شعرها الأسود إلي الوراء وقالت
معرفش يا ياسر يمكن يكون حد من الإدارة علي معرفه بالي بيحصل
رد أحد الجالسون ما اظنش أن في شك بخصوص الموضوع سيتغير النظام القديم اكيد ومحدش عارف ايه اللي جاي
فارس/محدش يعرف من حيبقي و مين حيمشي
وقفت الين مع شقيقها
سمعت أن في إشاعة بتقول أن الرئيس مجلس إدارة مبيعرفش الرحمة في تعامل
رد ياسر/علشان كده لشركة قيمة عالميه كمؤسسة من المؤسسات العملاقه
هزت الين رأسها:
بيقولوا أنه هو اللي خله الشركة في هذا المقام كمان في إشاعة أن لا قلب له في اي حاجة بتتعلق بتتطهير الإهمال
ياسر/ سمعت أن سكرتيرة كانت بتشتغل في شركة طردها بعد ما رئيسها ساب منصبه الي شركة تانية و معرضوش عليها وظيفة تانية تعوضها أسواء ما في الحكاية أن عندها اطفال و هي اللي بتصرف عليهم
شفقت اللين علي المرأة المجهوله وقالت كان في واحد صديق فارس بيشتغل في شركة وعنده عيلة كبيرة
اده هو كمان ترضو سءلت مايا قالت الين ايوة بلظبط هو ده اللي حصل حتي اسءلي فارس هز فارس رأسية

بس انا بقالي كتير مبتكلمش معاه سافر و بعد كده انقطع الاتصال ما بينا

قالت مايا / خالي بالك يا الين شكلنا كده حنتكنس كلنا في مكنسة الجديده
افتكر أن القسم كله حيناثر انا وانتي و فارس وكل شغالين في قسم الابحاث ربنا يستر بقي لو اللي سمعناه عن الروبوت الآلي ده الخالي من الإنسانية ده صح يبقي كلنا كده باي باي في الشارع يا اصدقائي في البؤس
قامت من مكانها وصاحت ايه يا بشر احنا في فرح كفايا بقي نكد يخربيت النكد مبتزهقوش منه
ياسر تحب ترقص يلا انا حموت وارقص.
رد ياسر وقالها يلا تعالي ياختي نخرج كبت
نظرت الين حولها وقالتلو تعالي ورايا جرت الي قاعة الرقص تبحث عن مكان تهرب إليه فرأت الدرج المؤدي الي بهو الفندق جرت ارتفعت اربع درجات لاهثه تضحك علي ياسر وهو ليجري رواها وبعد ذلك رفعت قدمها لتديرها
فرده حذاءي ضاعت اكيد هي في مكان ما اللي حيلاقيها حيكون امير ساندريلا؟
توقفت ضيوف الفندق المارين مبتسمين الرجال يتظاهرون بالنظر حولهم بمساعده الين
نظرت إلي اصدقاءها وهي تقف علي قدم واحده ايه يابشر دور عليها حروح البيت ازاي حروح حافية طايب اللي حيلاقي فرده حذاءي حيوصلني للبيت مفيش بينكم أمير وسيم مافيش حد اختفي صوتها ببطء وأصبحت

أنفاسها تتسارع حين التفتت بنظرة ألقاها عليها رجل اسود الشعر ظل واقف بعد أن غادر الضيوف ثم قرب من الدرج بتمهل ،فسءلته الين متردده
ن...نعم في حاااجة خير كان الخوف ظاهر في عينيها بس رسمت الجمود قرب منها بدون اي كلمة كان جيب بدلته منتفخ ولكن سرعان ما اختفي الانتفاخ وأظهر فرده الحذاء بتاعتك دي هزت الين رأسها بنعم ونزلت الدرج تعرج و تمد يدها تأخذها شكرا حضرتك تعبت نفسك ولكنه ابتسم بسخرية و انحني علي أحدي الدرجات امسك قدمها بيده رفع رأسه إليها وعيناه تلاحقان بشرة كتفيها الناعمة وضع الحذاء في قدمها وفرد نفسة و عيناه عليها
اتحرجت الين من جراءة نظرة و هو يتفحصها و يتفحص جسدها الممشوق وسرحت في نظرته لدرجة أنها نست انها في حفله وكل الأنظار عليها ابتسم هو ابتسامة بسيطة جعل قلبها يخفق لأول مرة مستعجبة هي من الشعور الغريب وكأنها منونه مغناطيسية عيناه لاتزلان تحومان عليها كصقر يريد الانقضاض علي فريستة
هي ياتري مين ده بداء رفاقها بالانسحاب فانتزعت نظرها عن الرجل و ادعت العفوية الطبيعية رفعت قدمها من جديد
عاد الحذاء للي صاحبته لف ياسر الي الصحابة يقول من فينا بقي أميرك الوسيم يا سندريلا بصت لهم و مش عارفه تتكلم أسرع ياسر يعترض بس ده مش منا لم تسأل الين عن شخصيتك كان في داخلها شيء مش عاوزة اعرف مين ده حست أن معرفة اسمة حيفقد سحر اللحظة و لكنها اعتقدت أنه ضيف في الفندق و حيمشي وتجاهلت الموقف ولكن مازال الرجل الغامض كما أطلقت عليه مازل ينظر إليها وكان لا احد سواهم و بداء يتكلم
يلا مستعده فردت بصوت خفيف نعم مش فاهمة رد قالها يلا علشان لروحك مش قلتي اللي حيلاقي حذاءي حيروحني
ضحكت ضحكة خافتة و اشتدت في الخجل واحمر وجهها اكتر فااصبح أكثر إثارة وقالت بصوت يكاد يسمع انا مقصدش انا نسيت اصلا أن انا بيتي بعيد عن هنا انا ساكنه في القاهرة انا حجزت غرفه هنا لقضاء الليله و قد حجز معظم المدعوين حجرة في فندق علشان نحضر الفرح جودي هيا صاحبتي في الشغل وده فرحها وهي عزمت عدد كبير من موظفين شركة
فقال خلاص يبقي حصولك الغرفه بتاعتك هزت راسها بعنف لا ولكنها كانت أتمني أن تقول نعم ولكنها قاومت الاحساس الذي يتملكها بشده وكأنها تريد أن توقف الزمن عند هذه اللحظة وكانت تؤنب نفسها عن الاحساس ده ظهر ياسر عند ساحة الرقص و نادي علي الين يلا الرقصة بتاعتي ولكن الين نظرت إليه وكأنها لا تعرفه وكأنها مسلوبه الاراده نظر ياسر الي الرجل الغامض الذي يقف بجانبها ثم استدار راجع الي طاولة أصدقائهم
كسر الرجل الغامض الصمت وسءلها اسمك اية ؟
الين الراوي
تحبي ترقصي نظرت إلي أيده الممدوده وضعت أيدها في أيده وفي هذا اللحظة ظهرت العروس بجانب العريس في مدخل القاعة و نظرة علي المعازيم لحد موقع نظرها علي صديقتها مقربه الين رفعت يدها تلوح لها ثم لمحت الرجل الممسك بيد صديقتها فقفزت رساله ملحة من عينيها وهزت رأسها صاءحة
لا. لا يا الين ابعدي عنه الين لا لا اتسعت عين الين بدهشا هزت راسها أنها لا تفهم سبب تحذير جودي من هذا الرجل . اكيد جودي تعرفه ولكن يا تري ايه سبب تحذيرها منه . مهما كان سبب تحذيرها فقد جاء متأخر مع أن لجودي سبب قوي وهي تعلم و سمعت صديقتها تقول للرجل الغامض بجانبها
ادم فرحت قوي انك جيت خفت لا متجيش سبتلك حته من تورته الشوكولاته اللي بتحبها اية مش حتيجي تبوسني ترك ادم ايد الين وذهب الي جودي يقلبها و يحتضنها بحب ففاقت الين من السحر و حاولت تلم شتتات عقلها انحني الرجل علي جودي يهمس لها فرفعت جودي ىنفسها علي أطراف أصابعها ترد عليه همسا ثم هزت رأسها وضربت الرجل ممازحة علي كتفه
اسمة ادم و جودي تعرفه يمكن ابن عمها أو قريبها أو صديق جوزها تقدمت أحدي وصفات العروسة من الين فسءلتها الين عن الرجل الغامض تقول لها آدم يبقي خالي وماما بتقول أنه هو اللي علي الدور في الجواز بعد جودي فعرفت الين أنه شقيق صديقتها جاء صوت من خلفها عرفتي بقي ليه حذرتك جودي انك تبعدي عني لفت ليه وقلبها يخفق بشدة ووجها شديد الاحمرار من الخجل اكيد دي دعابة من جودي كالعاده يعني اسم العائله الشرقاوي اذان هو ادم الشرقاوي الاسم رنين خاص رنين ولكن اي نوع من الاجراس هذا الرنين ابتعدي هذا ما قالته صديقتها ولكنني لن اتمكن من الابتعاد و كان مغناطيس يجذبني إليه كل هذا الصراع يدور بداخلها ولكن شيء بداخلها بحثها علي الابتعاد ولكن لم تقدر من قوة الجذب
انا لسة مستني حضرتك أفاقت علي صوته وهو يمد يده يجدد عرض الرقص أحست الين بأنها بين ذراعية تتحرك الفراشة المتعلقة للضوء خاصة عندما عانقت بداية خصرها ولم تشعر غير و ذراعيها التلف لا إراديا خلف عنقه وكأنها مغيبة
تبادلو الابتسام وسألها ادم تتمتعين بوقتك بشكل رائع ردت الين عليه فعلا ده اجمل فرح انا حضرته جودي صاحبتي من زمان بس عمرها ما قالتلي انها من عيلة غنية قوي كده
فعلا هي اختي الوحيده و دلوعتنا كلنا
كانت تود الين أن تخرج من بين ذراعية لأنها أيقنت أن اللي ليحدث شبه مستحيل لفارق الطبقات أنها موظفه في أحد شركات. وهو من طبقات المجتمع المخملي
كسر الصمت وقال لها بس شكلك في حاجة مضيقاكي
ردت الين لا ابدا بس الوقت اتاخر وانا تعبت
تحبي تشربي حاجة هزت الين رأسها للقبول و لكنه لم يصطحبها الي طاولة الشراب في قاعة مسك أيدها وشده و كأنها مغيبة و خرج من قاعة و هي ماشية وقفها فارس رايحة فين يا الين ولكنها نظرت له كأنه تنين براسين كأنها فاقده ذاكرة و تركته ومشت خرجت معه 

رواية عاشق لتمردها الفصل الثاني 2

خارج قاعة
جلست الين مع ادم علي أحدي الكافيهات التي تطل علي البحر فقالت أنت بقي اللي عليك الدور صح
فقال مش فاهم قالت الين سمعت وصيفة العروسة بتقول انك عليك الدور هز رأسة وضحك العيلة كلها مضيفة من عذوبتي كأني لو اتجوزت ححل مشكله الكون و الحمدلله كل محاولتهم فشلت
الين /مغرور قوي
ضحك بشدة لا مش غرور بس واقعي لسة مجتش اللي تقتحم قلبي ووقف وقال دلوقتي جه معاد مكافءتي احمر وجها
قلت لك اني مقصدش اللي فهمته انا بس كنت بحاول اضحك مع صحابي كنت عاوزة أخليهم يفكو شوية
ارتفع حاجبه بتعجب
هو اللي بيجي فرح محتاج حد يضحك او بفكو حاجة غريبة
الين/ حقولك احنا كلنا بتشتغل في( شركة سفنكس) جروب اكيد سمعت اسمها من جودي هي بتشتغل معانا في نفس القسم في كلام عن بيع و تغير الإدارة علشان كده الكل خايف علي وظيفته وانا كمان طبعا بس حبيت أخرجهم من جو الكابه ده و تخفف عنهم شوية
برزت ضحكة علي شقيقة ومد أيده وقالها لسة مستني
يا ابني افهم انا مش رايحة بيتي انا حبات هنا في الفندق
ضحك وقالها ابني و ماله انا كمان حاجز في الفندق يلا علشان اوصلك الأوضة رقم غرفتك امام غرفتي كويس يلا
استاذ ادم انا كنت بهزر أما مقصدش اللي انا قلته
قلها انا حوصلك لحد بابا الأوضة و امشي كأني وصلتك بيتك يلا بقي أخذ مفتاح منها وفتح بابا الأوضة دخلت و هو لسة واقف طايب تصبح علي خير ولسة حتقفل الباب زق الباب ودخل خير يا استاذ ادم في حاجة مسك أيدها وشدها إليه رفعت راسها شاهدت الدفء في قسمات وجهة
ادم /انتي جميله قوي عنيكي فيهم سحر غريب قوي مش قادر ابعد عيني عنهم انتي بتدفعيني للحب
توتر اعصابها بشده و اول حد يقرب منها كده بعدت بسرعة عنه ا قالت استاذ ادم لو سمحت عاوزة انام اتفضل حضرتك ولكنه مازال واقف ينظر لعنيها بشده حاولت الين بكل الطرق عدم النظر لعينه أغمضت عينيها بشده ادم / عاوزاني امشي علشان اسيبك تهربي مني الين هروبك سيقتلني
الين/ادم محتاجة وقت شوية احنا لسة عارفين بعض من ساعتين بس انا معرفكش انت لسة غريب عني
ادم /ماشي يا الين حسيبك براحتك بس لازم تعرفي حاجة مهم انتي خلاص بقيتي بتاعي تصبحي علي خير و سابها ومشي من غير حتي ميسمع ردها
وقفت الين متنحة شوية وفجأة فاقت هو اية اللي بتعته ماله ده
غيرت ملابسها وليست منامة مريحة و ذهب للنوم ب مرور وقت سمعة صرير الباب فتحت عنيها في زعر لقيت ادم داخل قميصة مفتوح شعرة مبلل من أثر الاستحمام اقفل الباب بهدوء ووقف يحمل مفتاح رماه علي كرسي
ادم /المفتاح نسيته معايا امبارح كنت ناوي ارجع بس سبتلك الوقت اللي انتي عايزاه
الين /ادم مينفعش بالسرعة دي ملحقتش حتي افكر اية شكل العلاقه اصلا
جلس ادم جانبها علي سرير لا عارفه يالين اكيد الاحساس اللي عندي مش لوحدي انا حاسس بيه اكيد تعرفي زي ما انا عرفت انتي بتحسي بأية من لمستي عرفت حيكون طعمك و ريحتك و احساسك
ارتبكت الين ادم انا وقبل أن تجيب وضع ادم صبعة علي فمها شش بس متبوظيش اللحظه دي ثقي فيا الين
انا عمري متعلقت بحد كده عمري محد سحرني لدرجة دي انا حسيت معاكي باحساسا اول مرة احسة إحساس انا مش عارفه الوصفة ولا عارف معناه انا حاسس اني اعرفك من سنين مش من سعات
الين /ادم ارجوك انا في مكان غريب عني ضائعة أحاسيسي مشوشة مش عارفه لسة قطع كلامها بس انا مش غريب انا اخو صحبتك ده ميخلكيش تثقي فيا
الين/بس انا مكنتش اعرفك غير من كام ساعة بس علشان خاطري يا آدم انا محتاجة وقت علشان اعرف اهدا و افكر تقكيري كله مشوش انا عمري معرفت حد انت اول واحد احس أن قلبي بيدق له كده خايفة قوي يا آدم اديك قلبي خايفه انجرح انا عمري مفتحت قلبي لحد انا كنت رافضة موضع الحب ده خالص
ادم /بردو مش واثقه فيا خلاص يا الين ابعدي
الين / لا يا آدم انا عمري ما وثقت في حد قد ما وثقت فيك انت اول واحد يخبط علي باب قلبي
ادم /تتجوزيني الين اوعي تقولي لا أولية محتاجة وقت انا متاكد من مشاعري اتجاهك
الين /ادم انا مش عارفه اقولك انا . لية طبع مختلف شوية مش اي حد يستحملة انا بغضب بسرعة لأشياء تافهة مزاجية اي حاجة بتعصبني خصوصا في الصبح
ضحك ادم بشده عادي ياقلبي انا ساعات ببقي زي الدب لا اطاق و عصبيتي صعبه جداااا يعني انتي كده ممكن تكرهني
الين/ لا طبعا يا آدم بس في حاجات كتير لازم تعرفها عن بعض انا تقريبا معرفش عنك حاجة خالص غير انك اخو جودي و ده عرفتو من قريب
ضمها ادم إلي صدره اظن انا حصبر عليكي الين لو حتسبيني احضنك كده كل يوم مش عاوز حاجة تانية من الدنيا
امسك ادم ايد الين وضع فيها خاتم تعجبت الين ده خاتم جدتي وانا عطيتك جزء مني من عائلتي
الين /انا مش قادرة اصدق و لكن انا بحبك ايوة بحبك ياا دم
ادم / الين انتي لي انتي زوجتي ورحي وحياتي انا اوعدك حعملك احلي فرح بتحلمي بية بس من دلوقتي لحد ميحصل رسمي انتي بتاعتي ملكي يا الين والزمن كفيل يقربنا من بعض
خبط علي رأسها متفكريش كتير ويلا اتاخرنا علي الفطار نزلو و صلة اللي قاعة الفطار لا تجد أحد تعرفه قاعدة علي طاولة قرب نافذة الين مش قادرة ترفع عينيها علي خاتم وكان قلبها يرفرف من سعاده ولكن شيء بداخلها قلق وسالت نفسها بصوت عالي انا اكيد بحلم
رد عليها ادم ,،،،
أن كنتي بتحلمي مستحيل تكون إنا في حلمك ابتسمت تلاعب خاتم في يداها اوعي يا آدم تكون حلم و تفوقني علي كابوس
ادم /المسيني يا الين علشان تتأكدي اني حقيقة مش حلم مد أيده يلمس أيدها احمر وجهها بشده الناس يا آدم بس
ادم /مش بيبص علينا شكل كده أن عائلتي كلها سافرت الصبح في حد من زملائك هنا
هزت الين رأسها نافيا لا أصل جودي حجزتلي انا في فندق علي حسابها الخاص اما بقي بقيت الشلة مش حيقدرو علي تمت الفندق طبعا علي كل حال هما كلهم قلقين علي مستقبلهم محدش لي نفس لحاجة
ادم/اية تداعي للقلق ده كله
الين/رئيس شركة الجديد سمعة رهيبة
كشر ادم وجه ، وضحك بشدة وسءلها اللي هو ازاي يعني
الين/ بعيد عنك شكلة مخبول مش عارف بيعمل اية و بيقولو شاطر في شغله وبيطهر الإهمال و مش بيبص بنواحي الإنسانية خالص الموظف بلنسبه له إلا رقما احصائيات مش انسان علشان كده احنا كلنا كده خايفين منه.
ادم /بيتسم بسخرية علي كده بقي ده لو جه الشركة عندكم متاعب حتقع فوق راسكم
الين/متاعب كبيرة طبعا
ادم /طايب حتكوني طبعا في الصف الأول ف التمرد
الين/لا انا اللي حقوده
ضحكت فعادت النجوم بعينيها

نظر ادم إلي جماعة من الناس يدخلون قاعة الطعام رفع يده ليحيهم ولكن لم يحاول محادثتهم فأحسن الين بعيونهم عليهم
أقاربك
لا اصدقاء العيله كلميني عن شغلك
عادي اعمل في قسم الابحاث في شركة الشرقاوي جروب اخويا فارس بيعمل في نفس القسم و كذلك ياسر و مايا
ادم / ياسر ده اللي مكنش عاوزك تروحي معايا
ابتسمت الين صحيح فاكر أن بينا تفاهم
وانتي تفتكري اية
لما اشوفه تاني حورية خاتم انا لحد دلوقتي مش مصدقة نفسي بجد
ضحك ادم وهو يرفع فنجان قهوة مجنونه بجد
الين/وانت يا آدم كلمني عن شغلك يعني حتفضلي معايا لو قلتلك اني فنان مجهول اعيش في قبو
ردت الين دون تردد
ميهمنيش انا مين حتي لو مش بتشتغل خالص حتجوزك
انا يا ستي رجل اعمال يشغلني عملي معظم الوقت هواياتي مختلفه اسافر حيث يدعوني عملي مليش مكان ثابت
رفع ام رأسه عندما سمع رجلا ينادية اهلا ادم
ثم نظرت أمراء الي ادم و تحدثت بالفرنسية لم تفهمها الين فرد عليها ادم ثم هو الاثلاثه رؤوسهم و ينظرون إلي الين وذهبوا يجلسون علي أحد الطاولات
الين / قاريبك دول يا آدم
هو أدم رأسة ايوا
هما سءلوك عني صح
لا دفع كرسي إلي الوراء
لو جاهزا يلا بينا نمشي من هنا نزل السلم و أيديهم في ايد بعض و هو يحمل الحقائب شاهد في فناء الفندق زوجين متوسطين العمر يسرعو لغرفة طعام لتناول فطور متأخر رفعا نظرها اليهما مبتسمين ادم بابا ماما صباح الخير
الام صباح الخير يا حبيبي وعينها علي الين
ولكنها سءلتها سؤال مختلف عجبك الفرح الين ، تعرفي ادم قبل كده
رفعت الين نظرها علي ادم و تشعر للحرج الشديد
كانت جودي تكلمني عنه ليس كدب فعلا صديقتها مرة كلمته عنه
بص ادم لأمة وقال لقيتها يا امي لقيتها خلاص
هيا مين يا آدم اللي لقتها ؟,طيب و ماجي
تدخلت الأب بسرعة حاجة كويسة حتكون رئيسها الجديد كمان مش كده يا آدم سألت الين وهي تسحب أيدها من ادم مش فاهمة حضرتك تقصد ايه
عز الدين /هو ملكيش أنه رئيسك الجديد ؟جودي مقلتلكيش يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent