رواية حبيبي هو أخي البارت الرابع والأخير بقلم زوزه
رواية حبيبي هو أخي الفصل الأخير
=حور في ايه اهدي انا اهو موجود جمبك اهدي يا حور اهدي يا حياتي انا جمبك .
_نظرت له بصدمه وقالت محمد ولم تتحدث بل نظرت له بصدمه وقالت وهي تحضنه انت بجد صح انت بجد .
=ايوه يا حور انا بجد مالك في ايه .
_حور وهي تقرص نفسها ثم تزيل دموعها وتقول انت بجد وانا مش بحلم .
=محمد وهو يحضنها انا بجد ياحوريتي بس مالك في ايه .
_حور بحب كابوس وحش اووي وراح الحمد لله أنه طلع حلم الحمد لله .
=طيب قومي صلي ركعتين لله وادعي أنه طلع حلم ويلا عشان احنا موتنا من الجوع وسبناكي نائمه وماما مجهزالك ورق العنب اللي انتي طلباه .
_ماشي هقوم اصلي وهاجي وراك .
ليلا
=حوري انا بكرا فاضي تيجي افسحك .
_نظرت له بصدمه وقالت لا لا مش عايزه اخرج بكرا.
=نظر لخوفها وقال مالك يا حوري .
_م..م..مفيش شويه تعب.
•ها يابنتي هتقبلي العريس اللي جايلك والا لا .
=عريس مين يا بابا اللي جايلها.
•هو الصراحه يابني جاي ليها عريسين واحد ظابط وواحد تقريبا معاها في الكليه أو اكبر منها .
_م..معايا في الكليه .
•ايوه يابنتي ها هتقبلي مين والا ترفضي والا ايه .
=لو اللي معاها الكليه اللي في دماغي في لا يا بابا .
•قصدك الولا اللي اتخانقت معاه قبل كده .
=ايوه يا بابا ثم نظر لأخته وقال ايه رايك يا حور .
_وهي تأخذ نفسها كلام محمد صح يا بابا ثم أخذت نفس أطول وقالت هصلي صلاة استخاره وارد عليك يا بابا ..
ثاني يوم .
•ها يا بنتي قرارك ايه .
_اخذت نفس طويل وقالت خلي الظابط يجي واللي فيه الخير ربنا يقدمه .
•ماشي يا بنتي .
=حوريتي انا فاضي انهارده ولازم اخرجك قومي البسي يلا .
_بخوف لا مش عايزه .
=وهو يوقفها بت انتي انا اول مره اقولك تعالي اخرجك يلا يا اوزعه .
_بتنفخ وتقول متقوليش اوزعه بس .
=قام بحملها علي كتفه وقال يلا خمس دقائق وتكوني جاهزه .
_بضحك انت ليه كده انا طول عمري اتحايل انا .
=وهو ينزلها من علي ظهره ويقول عشان حوريتي باين عليها تعبانه واول مره يكون عندي اجازه وتبقي ساكته كده .
_قامت باحتضانه وقالت خايفه اوي يا محمد .
=خايفه من ايه ياحوريتي انا معاكي وجمبك انا شايفك من ساعه امبارح والحلم وانتي مش مظبوطه ده مجرد حلم يا حور بلاش تفكري كتير .
_حور وهي تحضنه يعني هتفضل جمبي ديما اوعدني انك تكون جمبي ديما .
=اوعدك يا حوري اني هفضل جمبك ديما .
_ربنا يخليك ليا يا احلي اخ وحبيب في الدنيا ويطولي في عمرك يااارب .
_يااارب يلا اجهزي.
=اهو جبنا الملاهي يا طفله .
_وهي تحضنه يخليك ليا ديما ياحبيبي يلا نلعب بقا هههه
=طفله اووي يلا ياختي امشي قدامي وانتي اوزعه كده .
_اووف متقوليش اوزعه انا 150 سنتي .
=اه يعني متر ونص يا اوزعه انا مش عارف عريس الغفلة ده عجبتيه في ايه .
_يانبي انا قمر اصلا وكيوت .
=قولتيلي كيوووت ده بيته هيتخرب اللي هياخدك من كتر الأكل هيفلس الراجل .
_الله اكبر ده انا مباكلش كتير .
=واضح واضح بإمارة الشكولاتات اللي في الشنطه .
_الله اكبر دول بس بحلي بيهم.
= ها هتركبي قطر الموت معايا والا زي كل مره جبانه .
_بضحك لا طبعا يابني هو انا بتاعت لعب الاطفال دي .
=اممممم قولتلي لعب اطفال طيب هتقعدي فين يا شاطره لغاية لما اخلص لعب الكبار .
_تؤ هي لعب اطفال .
=طيب تعالي العبي معايا يا طفله .
_بضحك ابدا انت عايزني اموت ناقصه عمر لا ياحبيبي انا مليش في الحاجات دي .
=مش عارف تجبينا الملاهي ومش بتلعبي غير العاب الاطفال .
_هو كده اعترض بقا اعترض.
=مش هعترض ياختي هروح العب وانتي اقعدي هنا ومتتحركيش غير لما اجي .
_زي ما انت عايز يا بابي اصلا هتهوه .
=بت انتي اسمعي الكلام .
_حاضر المهم خد بالك م نفسك .
=قبل رأسها وقال ماشي ياروحي خدي بالك من نفسك وتركها وذهب .
بعد فتره قليله .
~رفضتيني ليه ياحور .
_بصدمه ا..ا..انت بتعمل ايه هنا .
~انتي رفضتيني عشان الولد اللي بتحبيه وبتخرجي معاه صح انا عارف انك مش خطيبته لاني سالت عليكي وقالوا مش مخطوبه .
_بغضب انت مالك انت وبعدين ايوه رفضتك وانا حره .
~رفضتيني عشانه صح يعني انا جيت طلبتك من البيت وبردو مش عاجب لكن مقضيها مع الأستاذ ده خروجات .
_انا حره انت مالك انت ملكش دعوه بيا .
~لا انتي هتكوني ليا ياحور انا بحبك وهتكوني ليا ثم حاول مسك يدها .
_ابعد عني والا ولله الم الناس عليك وافضحك .
~مش هتقدري يا حور واتي ليمسك يدها مره اخي ولكن وجد أحد مسك يده جامد .
=انت مفكر نفسك مين انت عشان تمسك أيدها ده انا هقطعهالك .
~انت جيت يا حبيب الاستاذه ده انا هقتلك عشان هي رفضتني عشانك ثم أخرج سكين من جيبه .
_بصدمه وصراخ ابعد عنه ابعددد عنه .
=انت مفكر اني هخاف منك لما تطلعلي سكينه ثم نظر إلي حور بحب وقال اهدي يا حوريتي ده حته عيل ميعرفش حاجه .
~في لحظه سريعه قال انا حتت عيل اه بس هعلم عليك ثم ضرب السكين في جمبه .
~صرخت حور باعلي صوتها وتجمع عدد كبير من الناس وامسكو احمد .
"أحد الناس اطلبوا الاسعاف بسرعه .
_بدموع محمد حبيبي انت كويس وظلت تبكي .
^انسه حور بعد اذنك ثم حمل محمد بسرعه وقال لها أن تأتي معه وأخذه بسيارته وقادها بسرعه وفي غضون خمس دقائق كان بالمستشفى .
بعد ساعه .
*اهدي يا انسه هو بخير والحمد لله الجرح طلع سطحي واحنا عقمناه وهو بخير وساعه وهيفوق .
_بدموع شكرا يا دكتور .
^اتفضلي اشربي العصير ده عشان تهدي .
_شكرا انك أنقذت اخويا .
^العفو يا ستي المهم انتي عرفاني يا حور والا لا .
_اعرفك منين وبعدين انت عارف اسمي ازاي .
^ها يا استي انا الرائد ادهم صبري كنت جار ليكم زمان واحنا صغيرين وكنا بنلعب مع بعض ديما انا وانتي ومحمد.
_نظرت له بصدمه وقالت انت ادهوومه .
^ادهم بضحك ايوه يا ستي انا ادهومه بس مين ده اللي حاول يضرب محمد .
_ حكيت له كل شئ منذ البدايه الي الان .
^متخفيش يا ستي معتش هيتعرض ليكي تاني .
_ازاي بقا .
^ماهو انا بلغت وهو دلوقتي في القسم وهوصي عليه ومش هيخرج منها هياخد كام سنه كده يادبوه .
_بجد يعني معتش هيتعرض لينا تاني .
^ايوه ياستي معتش تخافي بقا .
_انا اصلا مبخفش ها أنا بقيت معتش حور الصغيره .
^بضحك انتي لسه بالنسبه ليا حور ام ضافير اللي كانت بتلعب معايا .
_لا لا انا كبرت .
^بضحك واضح وانتي بطولك ده انا تقريبا سيبك كده مطولتيش سنتي واحد حتي .
_ هووف بقا انت هتعمل زي محمد ثم تذكرت أخاها وقالت بدموع كان ممكن يجراله حاجه بسببي .
^ده قدر ومكتوب وبعدين الحمد لله أنه بخير وجات سليمه .
_الحمد لله وشكرا ليك اووي .
^العفو يا ستي .
^حمد لله علي سلامتك يا بشمهندس .
=ادهم حبيبي الله يسلمك .
_محمد انت عرفته ازاي .
^لان محمد كان علي تواصل ديما معايا حتي بعد ما نقلت من جمبكم .
_ايوه وانا بقا معرفش يا مودي اخص عليك .
=هو صاحبي انا انتي مالك بقا .
_ما انا كنت بلعب معاكوا .
^ وانتي الصادقه كنتي بتيجي تتلزقي عشان تلعبي معانا .
_عااا انت لسه مستفز .
=يابت اهدي بدل ما تشكريه .
_ ما انا شكرته المهم انت كويس ثم نظرت إلي الجرح وقالت بدموع بيوجعك .
=لا ياحوريتي مش بيوجع وبلاش دموعك دول عشان غالين عليا .
_رمت نفسها في حضنه وبكت وقالت بدموع كنت خايفه يحصلك حاجه كنت هموت من الخوف انت عارف انك حبيبي واخويا وكل حاجه بالنسبه ليا .
=عااا يا بت انتي تقيله وبعدين انتي من امتا عندك دموع زي البشر ها ثم ازال دموعها وقال بحب متخافيش انا كويس وهفضل ديما جمبك .
^تنحنح بعصبيه وقال ايه يا ابو حميد انت ما صدقت البت تحضنك وتلزق وتبوس فيها عيب يا راجل .
= نظر إلي عصبيه وقال بضحك اله يا عم مش اختي حبيبتي ثم اعتدل علي السرير وأجلسها في بجوارها أو بمعني اصح داخل أحضانه وقال اللي غيران مننا يعمل زينا .
^بضحك قريب ياحبيبي ويبقي وريني هتعرف تعمل كده تاني ازاي .
= بضحك هعمل وبراحتي .
_نظرت لهم باندهاش وقالت تعمل اي .
^ولا حاجه يا ست حور يلا عشان اروحكم .
_نظرت الي أخاها وقالت لو تعبان خليك هنا .
=لا يا حبيبتي انا كويس .
^تعبان مين يا حاجه ده زي الحصان اهو .
_الله اكبر .
_تعالي اطلع معانا يا ادهم .
^لا ياستي انا يدوب الحق عشان اروح القسم اجبلك حقك من الولا اللي حاول يمسك ايدك .
_طيب ماشي خد بالك م نفسك وخلينا نشوفك .
^هتشوفيني قريب اووي .
بعد يومين .
=بت ياحور متيجي نطنش العريس اللي قاعد جوا ده ونخرج انا وانتي .
_حور وهي تضع حجابها علي رأسها يلااا .
=بت انتي حلوه انهارده ليه لا انا هروح امشي العريس اللي قاعد ده هو لو شافك كده عقله هيطير .
_صحيح انت شوفته يا مودي انتوا محدش راضي يقولي اسمه .
=ده وحش يا بت ومش حلو واسمه وحش زيه .
_للدرجه دي وحش يا مودي .
=بضحك اووي اووي يلا نمشيه ونخرج انا وانتي وسيبك منه .
_بس عيب ده ايجه البيت لازم علي الاقل نقعد معاه .
= اممممم هو لازم يعني .
_معلش هنيجي علي نفسنا وانت خليك معايا ماشي .
= ماشي يا حوري يلا نخرج .
_فين العريس يا بابا هو لسه مجاش ثم نظرت لاخاها وقالت قاعد تقولي ايجه وقاعد وهو لسه مجاش .
^بضحك بت انتي مش شايفني .
_ازيك يا ادهم عامل ايه معلش اصلا في عريس جاي انهارده وباين لسه مجاش ومن أولها تأخير فهطفشه .
=بضحك يعني انتي مش شايفه العريس .
_ لا ثم جلست بجوار أباها وقالت احسن شكله مش جاي ثم نظرت لادهم وقالت اكيد وحشك ورق العنب بتاع ماما صح يا ادهم .
^ادهم بضحك من ناحيه وحشني فهو وحشني .
•بت انتي العريس قاعد ادامك .
_تلتفت حولها وتقول فين ده ثم نظرت الدعم كأنها استوعبت وقالت وهي تضيق عيناها انت ظابط صح والعريس كان ظابط قالوا العريس قاعد ومكنش فيه غيرك قاعد يبقي اكيد انت اخوه لا بس انت معندكش اخوات .
=بضحك يخربيتك ادهم هو العريس د
_نظرت له بصدمه وقالت ها العريس يماااما ثم ركضت الي الداخل .
= يخربيتها البت اتهبلت .
•معلش يا ادهم يا ابني انت عارف ان حور تصرفاتها طفوليه شويه .
^ بضحك عارف ياعمي .
بعد كده خرجت وهي مكسوفه وقالت بخجل احم ازيك يا استاذ.
^كتم ضحكته وقال أستاذ وبتبصي في الارض وعروسه وكده .
_ بضحك هي الأخري اله مش العرايس بيعملوا كده .
^بضحك اه وبيقولوا استاذ ثم بدأ بضحك بصوت عالي.
• هسيبكم انا مع بعض شويه يا ولاد خدوا راحتكم .
_ ما تقعد يا بابا هو ادهم غريب .
• لا ياحبيبي بس خدوا راحتكم في الكلام سوا ثم نظر لمحمد وقال تعالي يا محمد عايزك تجبلي حاجه من تحت.
=بضحك وهو جالس جمب ادهم شويه يا بابا .
•يلا يا بني .
^بهمس لمحمد امشي يالا من هنا .
=بضحك لا قاعد علي قلبك .
^امشي مش كفايه المستشفي عمال تتلزق في البت .
= قام محمد وذهب وقبل راس أخته وحضنها وقال اختي حبيبي ياجدع اله .
^صبرك عليا يا محمد لما تكون في بيتي .
=بضحك هتعمل ايه يعني .
^بضحك هو الآخر ولا حاجه هو انا اقدر .
=بضحك طيب هسيكم دقيقتين كده اشوف الحاج واجي .
^هتفضلي ساكته كتير .
_بخجل احم طيب اقول ايه .
^علي فكره بقا انا مش متعوض علي حور اللي بتتكسف .
_ ها الصراحه ولا انا .
^طيب ياستي ايه رايك فيا .
_بخجل مش عارفه انا عمري ما حبيت قبل كده يا ادهم ومش عارفه انا محبتش غير محمد اخويا وخايفه احب حد تاني يفرقني أو يبعدني عن اخويا .
^حور انا مش غريب علي فكره وعارف انتي قد ايه بتحبي محمد وياريت تسمحيلي اكون جزء من قلبك ومحمد اخوكي انتي عارفه أنه صديق عمري واخويا .
_انا موافقه يا ادهم بس خليك عارف ان محمد اخويا وحبيبي .
^وحبيبك هو حبيبي يا حور .
= ها ازغرط .
^بضحك ايوه زغرط ياخويا ..
_نظرت لهم الاثنان بسعاده وقالت بهمس الحمد لله يارب الاتنين اللي اتمنتهم من الدنيا بقوا جمبي .....
تمت الحمد لله .. رواية جديدة اضغط هنا