رواية أحببت معلمة ابنتي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم امولة الكاتبة امل صالح
رواية أحببت معلمة ابنتي الفصل التاسع والعشرون 29
دخل جاسر من خلف العساكر ليصدم جميع من في الڨيلا.. همس مراد بستغراب :جاسر
جاسر :ملك منصور مطلوب القبض عليكي بتهمة الخطف والتزوير بجانب التهم اللي كنتي بتلبسيها لغيرك
ملك :أ.. أنا معملتش حاجه.. مراد صدقني انا معملتش حاجه.. معملتش حاااااااااااااجة
صرخت في جملتها الأخيرة بعد ان رأت الظباط يقومون بشدها نحو سيارة الشرطة
ابتسم مراد قائلا وهو يتنهد :هييييح اخيرا...لحظه بس انت ازاي شرطي+
جاسر :اوعي تفكر اني سامحتك انا كنتي بأدي واجبي
رائد :ع فكره تمثيلك باين ان Fake خالص
جاسر :احم بجد
هز رائد رأسه باليجاب لتسأل إسراء :سارة فين
جاسر :سيبتها مع أسماء وآية
إسراء بصريخ :ينهارك اسود.....قل إن اجتمع الإنس والجن والشيطان
جاسر :يستي أمرنا لله سايبهم ماسكين في الدكتور هناك
مراد:احم مين ده
قالها وهو يشير على رجل يقف بجانب جاسر
جاسر وهو يضع يده على كتف صديقه :مازن
مازن وهو يزيل يده :بلا مازن بلا بتنجان بقى جايبني من عز نومي عشان اروح اجيب البرنسيسة اختك وامك المستشفى لاختك اللي اساسا بتمثل جتكوا الهم عيلة منيلة بستين نيلة
ملاك :يلا عشان نروح لهم يا بابي
إسراء بحماس :هيا الي الطرف الثاني
كانت انتهت من ارتداء ملابسها التي كانت عبارة عن چيب باللون الأسود من خامة الجلد ضيقة من الخصر ثم الاسفل بوسع شديد وبلوزة باللون الأبيض قامت بادخالها في الچيب وبالطو طويل للقدمين فوقها وحزام في منتصف الچيب باللون الأسود وحذاء اسود اللون
كانت انتهت من ارتداء ملابسها التي كانت عبارة عن چيب باللون الأسود من خامة الجلد ضيقة من الخصر ثم الاسفل بوسع شديد وبلوزة باللون الأبيض قامت بادخالها في الچيب وبالطو طويل للقدمين فوقها وحزام في منتصف الچيب باللون الأسود وحذاء اسود اللون
خرجت من حمام المشفى قائلة :خلصت
ردت عليها شقيقتها قائلة :تعالي تعالي احكيلي كل حاجة من طأطأ لسلامو عليكو
جلست على الفراش أمام سارة وأسماء لتبدأ بقص عليهم ما حدث
/Flash Back//
عادت من الروضة برفقة ملاك وهي سعيدة على غير عادتها صعدت للأعلى لتقوم بتبديل ملابسها حين جائها اتصال
آية :الو يا مراد
مراد :الو يا آية انتي في البيت الوقتي مش كدا
آية بستغراب :اه ليه
مراد :اسمعيني للآخر من غير مقاطعة انا هاجي البيت الوقتي وعايزك تبدعي بصي وريني التمثيل على أصوله
آية :مش فاهمة
مراد :قولت من غير مقاطعة....انا هاجي الوقتي مع ملك وانا مفهمة اني متجوزها عشان هي كانت بتهدديني بيكي انتي وملاك مش مهم المهم عايزك تتأثري تعيطي عايزك فنانة
آية بدموع :اتجوزت عليا يا مراد
مراد :يا سواد السواد بقولك مفهمها اني متجوزها بصي سلام واه صح خلي ملاك تعاملها كويس وتعاملك وحش والباقي عليكي...واثق فيكي
قالها ليغلق الخط بسرعة بينما صدمت هي ثم توجهت لغرفة ملاك
آية :سيبيني دقيقة يا منى لو سمحتي
اومأت مني لتخرج تاركة لهم المساحة الشخصية
آية :لوكا
ملاك :ايه يا مامي في حاجة
آية :بصي يا لوكا الوقتي ماما ملك هتيجي و......
ملاك بدموع :هي هتيجي عشان تضربني
آية وهي تضمها :لا ياقلبي بصي هي هتيجي واحنا لازم نضحك عليها عشان الشرطي ياخدها يحطها في السجن ماشي
اومأت لها لتبدأ آية بتفهمها ما اللذي ستفعله حين تأتي ملك الي هنا ثم خرجت هي لتفكر ما الذي ستفعله هي....ثم بدأت برسم خطتها التي ستفعلها لتتصل بجاسر لتكمل الخطة حين جاء جاسر وبدأ الصراخ في وجه مراد
//Back//
آية :بس يستي
سارة بفضول :طب وحتة السلم دي مخوفتش الجنين يسقط بجد
آية :تؤتؤ لان إسراء و رائد كانوا متفقين معانا
اسماء :عفوا ممكن توضيح يا ست انتي
آية :بصوا
/Flash back/
بعد ان قال مراد لأية بأن ملك زوجته وبعد أن صعدت بغرفتها لتتصنع البكاء اتصلت باسراء
إسراء :الووووووو
آية :يخرب عقلك ودني يبت
إسراء :عايز ايه ياسطا
آية :بصي
ثم بدأت بقص لها ما حدث واخبرتها أيضا ان كل ذالك خطة
إسراء :ايوة اعمل ايه
آية :عايزاكي تجيبي رائد وتيجي وتعرفيه كل حاجة وتخليه يجي ويخش في وقت خناق مراد وجاسر ويخش يحجز بينهم وكأنه مش عارف حاجة وانتي تيجي عليا هكون انا واقفة على أول سلم الڨيلا من فوق همسك ايدك وهنزل كام سلمة وكأني بقع طبعا وبعدين تروحي مصوتة آميييين
إسراء :امين يا كبير
آية :يلا تيكير يا بيبي
إسراء :هههه تيكير
//Back//
أسماء :وهنا انساتشي سيداتشي سادتشي قام ابليس بضرب قفا ابنه وقاله اتعلم يابن الكلب
سارة :هههه شوور يبنتي دي دماغ شياطين وانا اللي مفكراكي هبلة يا آية
آية :تؤ تؤ هادية مش هبلة
اسماء :لحظة لحظة وسارة عرفت ازاي كل ده وليه مثلت انها قلقانة وخايفة
سارة :هقولك
//Flash back//
كانت تجلس في مكتبها حين رن هاتفها برقم اختها
سارة :الو يا إسراء
إسراء :بصي انا هخش دغري علطول هتروحي الوقتي مستشفى ***هتخشي تمثلي انك زعلانة وقلقانة على جاسر انتي هتلاقيه قاعد هناك بيمثل هو كمان ماشي
سارة :يبنت الهبلة فهميني
إسراء :هتلاقي هناك آية هتبقى تفهمك يلا سلام
وقبل ان تنطق بكلمة أخرى اغلقت إسراء الخط..وقفت متجهة نحو المشفى وجدته يجلس هناك وجهه بين كفيه ذهبت اليه لينظر بطرف عينيه ثم غمز لها
بعد ان دخلا لأية علمت ان إسراء طلبت منها التمثيل لان ملك بعثت من يراقبهما
/Back/
سارة :بس كدا
اسماء :وانتوا عرفتوا ازاي انكم مراقبين
آية :ببساطة لان جاسر ضابط وسهل ان يلاحظ حاجة زي كدا
اسماء وهي تمسح دمعة وهمية :لا بجد شابووو عملتوا اللي دولة كاملة متعرفش تعمله
سارة وهي ترفع ياقة فستان وهمية : احنا مش اي حد برضو
اسماء :ايوووة عشان كدا خليتوا الدكتور يكذب عشان كنتوا مراقبين
آية بسخرية :يا سبحان الله عرفتيها ازاي دي
اسماء :بس يبت
دقائق ليجدوا الجميع يدلف عليهم اندفعت عليهم إسراء قائلة بصريخ :عملانااااااااهاااا
آية :هههه يبنتي اهدي عشان اللي في بطنك
إسراء :كان نفسي كدا اجيبها من زومارة رقبتها وافعصها
اسماء بسخرية :انتي آكلة لحوم البشر بقى
سارة :لا دي مصاصة دماء
ملاك :تؤ تؤ دي زومبي
رائد :لا لا دي معزة
إسراء :بااااااس ايه ياخويا منك ليها كمية الالقاب دي
جاسر :الواحد مبسوط اوي بقولك ياض يا مازن
مازن وهو يضغط على أسنانه :نعم
جاسر :عايزك تاخد ماما وأسماء تروح..
صاح مازن بفزع قائل :امك على عيني وراسي إنما البت دي (اشار على أسماء) على جثتي اني اخدها في حتة
اسماء بصراخ :لعلمك بقى البت اللي مش عجباك دي دكتورة
مازن بصراخ :دكتورة.. دكتورة مين يا حيلي دانتي المفروض يشغلوكي راديو دانا دماغي بربقت منك
اسماء :ليه بقى يا عنيا شايفني بقولك إذاعة القرآن الكريم قرآن يتلي آناء الليل وأطراف النهار
مازن :لا يا عنيا شايفك واحدة مبتشبعش كلام
تركهم يتشاجرون ثم تسحب ليمد يده يأخذها هي وابنته فقالت ملاك :بقولك يا زمكس
ردت عليها إسراء :قول يصحبي
نزعت ملاك يد والدها الذي كان يسحبها من ملابسها كالمجرمين قائلة :متهدي يا والدي...اه كنت بقولك يا زمكس صورلي الخناقة الباشا دي
إسراء :تمام ياسطا
التفتت ملاك لوالدها قائلة :كمل شغلك
امسكها من ملابسها مرة خارجا من المشفى متجها نحو الڨيلا
بينما داخل المشفى كان مازن وأسماء مازالا يتشاجران
اسماء وهي تصفق في يدها بطريقة شعبية :شوفوا مين بيتكلم ابو عربية مفسية
مازن وهو يقلد حركتها :مفسية ايه يام مفسية انتي ناسية من السبب
اسماء :سبب ايه ياخويا دا هو البيه اللي بيلبس المصيبة للي يخطر على باله
جاسر بصوت عالي :باااااااااااااااس
صمتا الاثنان فقال جاسر :مازن هيوصل ماما وأسماء البيت وانا هوصل سارة واحصلكم ورائد هياخد إسراء ويروح
اسماء :ب......
جاسر :يلاااااااا
اخرج مازن مفتاح السيارة من چيبه وهو يتمتم :استغلالي
جاسر :سمعني بتقول ايه
خرج مازن وكذالك اسماء ونوران ثم اصطحب جاسر سارة متجها لبيتها ورائد واسراء للڨيلا
يتبع الفصل 30 والأخير اضغط هنا