رواية احببت صعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم نونه جمال
احببت صعيدي الفصل السادس عشر 16
يوم الخطوبه في منزل الحاج ابراهيم
زين يبعت اخواته البنات ومعهم همام اللي منزل الحاج ابراهيم
ادهم اهلا اهلا نورتو ازيك يا حور ازيك يا دهب تنظر إليه دهب بخل الحمد الله
ادهم اتفضل ياهمام
همام لا معلش أنا عندي شغل كتير أنا بس كنت جي اوصلهم وماشي
وكان يمسكون في يديهم شنط
ادهم ينادي علي انتي ياأم الهنا
لتاتي إليه ايوه يا ادهم بيه خدي من يد ستك دهب وستك حور الشنط دي.
دهب لا عادي احنا عاوزين نطلع اللي چني
ادهم متخليكي اقصد متخليكم معانا شويه
دهب بخجل عشان نلحق ونبقي ننزل تاني. ينظر إليها ادهم ماشي أنا هوصلكم اللي غرفت چني
جني ايه أتاخرتم ليه وتقبلهم مفيش ياستي زين كان ماخرنه
چني زين
أصل جابلك دي
وتنظر إليه ما بين يديهم لتفتحه لوحدها فستان جميل جدا وشيك اوي كيف عرف زوقها. انه حقا جميل للغايه
وفكرت في بالها وانا كمان عملاله مفاجاه
دهب لسه المفاجاه مكملتش بعت يجبلك اللي اسمها ايه دي
حور ميكب ارتست
دهب ايوه هي دي
تنظر چني اللي ملك وفريده باستغراب وفرحه
وبعد فتره تأتي الميكب ارتست. وتذهب ارتداء الفستان وتخرج أنها حقا جميله جدا الفستان كان ضيق من الصدر وعلي الخصر و منفوش من الاسفل كانت جميله بلون الازرق السماوي كانت اميره أنها حقا اميره
وتجهز لعمل الميكب. وتخلص الميكب وكانت جميله أنها حقا جميله جدا فاتنه كان الميكب جميل ورقيق يظهر جمال عيونها الفاتنه
و المفاجه التي تحضرها چني اللي زين هي أنها سترتدي الحجاب
وكان حجاب رقيق وكانت أكثر جمالا به
وفي الاسفل يجهزه المكان لكتب الكتاب و استقبال أهل الحاج محمد
وفي منزل الحاج محمد في غرفة زين
كان يرتدي جلباب صعيدي. جميل حقا ونزل اللي الاسفل والكل يبارك ويهني
خالد مبروك ياولد اخوي
نفسيه مبروك ياعريس تقولها بخنقه
صباح الله يبارك فيكي يانفيسه عقبال عيالك
ويذهب اللي منزل الحاج ابراهيم
مع الحاج محمد
ابراهيم اهلا اهلا اهلا. نورتونا
وكان يقف معه كل من. ادهم وأحمد. ورامي
وياخذهم اللي الداخل ويأتي المأذون ويكتبه الكتاب ويذهب احمد مع المأذون لسماع موافقة چني علي كتب الكتاب. وتم عقد القران وتعلي الزغاريط لوووووووي لووووووووي ويطلع احمد اللي غرة چني مراه آخره لينزل بيها
لخبط علي الباب وتفتح ملك
احمد عقبال يالمضه امال فين چني لتاتي إليه چني الف الف مبروك يابنتي زمان محمد فرحان دلوقتي هو ونهال أكاد أن تبكي ولكن توقفها ملك ايه احنا هنعيط وبوظ كل حاجه
احمد يقبل چني في جبينها وياخذها ويذهب بها اللي الاسفل والكل ينظر إليها بنهار و المفاجاه الجميله التي فعلتها
الحاج ابراهيم زي القمر يابنتي ربنا يسعدك وياخذها بتقعد بجوار زين والكل ينظر إليها بنبهار ولكن هي في عالم اخر. تاهها في عيون حبيبها نعم إنه حبيبها
زين بصوت واطي لا يسمعه احد غيرها ايه الجمال دا شكرا علي المفاجاه الجميله دي ربنا يخليكي ليا ويخرج من جيبه طقم الماظ
چني با انبهار ايه دا. انت حقيقي عكس ما كنت فاكره خالص
زين عجبك
چني اوي ربنا يخليك ليا وترتدي شبكتها
وكانت كل من نفيسه وهانم متغظين من داخلهم ويقوله يارتني مكنها
نفيسه بجوار خالد شايف ابن اخوك جبلها ايه بكره يبيع الأرض عشانها
هانم تنظر بحقد وهي تره ادهم سارح مع دهب وتذهب إليهم ايه ياحبيبي سيبني وقفه لوحدي ليه خليني اقعد جنبيكم. لنظر ليها ادهم بغيظ
أما مع اثنان آخرون تتلقي عيونهم في هم رامي وحور. رامي الذي تاه في عيون الجميله حور أنها حور وهي ايضا حور بمعني الكلمه
أما عن ابطالنا چني وزين فكأنه في عالم اخر عالم لا يسمحه بدخوله غيرهم هما وتمضي اليلي في مرح وفرح وسعاده .
وبعد مرور عدد ايام ينوه الرجوع اللي القاهره
تكلم چني زين في الهاتف احنا لزم نرجع القاهره. بكره الامتحانات خلاص يا زين
زين عايزك معايا بس روحي ويارب تخلص بقي عشان تكوني مرتي بحق وحقيقي
چني بخل بس بقي
ويذهب اللي القاهره
تكملة الفصل
وتمر الايام علي ابطالنا. وكان زين كل يوم يكلم جني وبقربه لبعض اكتر ويتعلقه با بعض
وفي يوم چني في الجامعه ومع صدقتها يأتي لها اتصال.
چني ايوه يا زين عامل ايه
زين انتي فين أنا في الجامعه لسه مخلصه چني وكنت قاعده مع صحابي البنات كنا بناكول ولسه مخلصين وهمشي
طيب يلا بسرعه. اخرجي وروحي
جني بدلع حاضر ايه دا. وتقفل معه
وتخرج من باب الجامعه وتفاجاه بشاب. وسيم أنيق يرتدي بدله بلون الكحلي وبداخلها قميص بالون الكحلي وتظهر منه عضلات صدره القويه وكان شعره جميرا ناعم وكثيف ينظر إليها
جني مين دا اللي بيبصلي اوي كدا دا شبه اوي لا يحسن مكنش هو وتبقي مصيبه
وتتركه وتذهب في اتجاه سيارتها ليوقفها رنت هاتفها لتنظر إليها زين. لكن المره دي يقف خلفه ولسه هتلف تضربه.
زين ايه هتضربي جوزك
چني بصمه انت زين مش ممكن
زين ايوه ايه شكلي عفش
تنظر إليه بنبهار عفش ايه ياعم دا انت موز
زين بتقولي ايه ويضحك ضحكه عاليه اركبي العربيه أنا اللي هصوق
تجلس بجواره وكأنه بنظره إليها صديقتها مين دا اللي ركب مع جني. بس حلو اوي
چني تنظر إليه. انت غير كل توقعاتي كدا
زين ايه مش عجبك ارجع البس الجلبيه البلدي تاني
چني لا لا انت كدا حاجه تانيه خالص
ليمسك بيديها وتحس بكهرباء في جسدها
تعالي نروح نتغدا في مكان هادئ
تنظر إليها منبهره بيه.
زين ايه يابنتي فينك
چني نعم
زين بقولك تعالي نتغدا في مكان هادئ
جني لزم اقول لبابا الاول
زين موافق كلمي معأنك مراتي
وتكلم چني احمد
احمد زين هنا
چني ايوه يابابا وعزمني علي الغداء برا ممكن
احمد طبعا يابنتي انتي مراته
ويذهبه اللي مكان هادئ أنه مطعم غالي لا يدخله أحد غير ناس معينه
چني مش اي حد بيخش المكان دا يلا نروح غيره يأخذها من يديها زين ودخل بها
وتناوله الغداء ويشرح في جمالها انتي فاكره ايه ياچني علي فكره انا متعلم بره مش هنا
چني. نعم بره مصر
ايوه مستغربه ليه و بعرف لغات كتير
أنصدم چني من كلامه انت انا مش عارفه اقولك ايه
زين جولي انك بتحبيني
چني بخجل بح .....
زين كمليها
جني بوجه محمر بخجل لا مش هقدر
ليضم يديها إليه انتي مراتي علي فكره
چني وبتعرف تغير لهجتك كمان انت مش ممكن
ليضحك زين إليها
چني قولي بقي جيت ليه
زين ايه مش عايزه تشفيني
چني لا بس انت مقولتش
زين ما دي المفاجاه بقي ليكي انتي ياقلبي
چني قلبك
زين قلبي وعقلي وحياتي انتي مراتي يا چنتي
چني تنظر إليه بحب وخجل ووجه محمر
چني طيب يلا عشان زمان بابا روح ومش عايزه اتاخر
زين ماشي ليكي عندي مفاجاه
جني مفاجآت ايه
زين ودي تبقي مفاجاه
ويذهب اللي القصر احمد
احمد اهلا اهلا يابني.
زين جاهزين ياعمي
وكان الكل في انتظارهم ملك وفريده ورامي وأحمد
چني جاهزين ليه هو في ايه
زين هتعرفي لمه نوصل ويمسك با يديها
ويذهبه كل الي السيارات
چني وسيف في سيارة جني
وملك ورامي في سياره رامي وفريده واحمد في سيارت احمد
ويذهبه
چني مش هتقولي برده ريحين فين
وتجهز اللي فيلا جميله صغيره شيك
جني ايه دا
زين ايه عجباكي
جني جدا جدا
زين دي بقي الفيلا بتعتنا
تنظر إليه
جني ايه بتقول ايه
زين ايه بتعتنا علي فكره ياچني أنا بنزل مصر عشان عندي شركه هنا أنا واحد صحبي من ايام الجامعه
جني أنا مش مصدقه بجد
أنا محبتش اقولك عشان اعرف حباني ولا
تضربه ضربه خفيفه علي كتفه حباك طبعا
وتأتي فريده وملك وأحمد ورامي
ايه رايكم
تجري جني علي فريده شفتي ياماما زين بقي دا اختياري
انها كانت فيلا جميله وانيقه كان العفش في غايت الجمال أعجبهم جميعا وخصوصا جني
وقضي مهم يومين ويذهب اللي البلد
وتمر الايام وتخلص جني الامتحانات
وافق هي وزين فرحهم بعد النتيجه وبعد عمها ادهم
يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا