رواية احببت صعيدي الفصل الأخير بقلم نونه جمال.. ملحوظة عند البحث عن الرواية اكتب في جوجل "رواية احببت صعيدي دليل الروايات" وذلك لكي تظهر لك جميع فصول الرواية كاملة.
احببت صعيدي الفصل الأخير
وفي الصباح يستيقظ كل من جني وزين اجهزه نفسهم لذهاب اللي البلد
ويذهبه وكانت في استقبالهم كل من صباح وحور همام والحاج محمد
ياهلا ياهلا نورتو ياولاد الف مبروك ياحبيبي
صباح زمنتكم تعبانين من الطريق ياحبيبي أطلعه ارتاحو
الحاج محمد ارتاحو ياولاد
زين ماشي ياجدي حاضر ياما
وتطلعه اللي غرفتهم
زين ايه رايك في اضتنا
وقرب منها.
چني أنا عايزه اخد دوش
زين ليه طيب انا بس عايز اقولك حاجه حصلت في الطريق
جني ايه يازين وتضحك ضحكه خفيفه
ونسبهم بقي
وفي المساء ينزله اللي الاسفل وتناوله العشاء مع الاسره
چني بصي بقي ياجدو محمد أنا جيالك هديا من باريس
وتعطي له هديتها
وايضا صباح
أما انتي بقي ياحور جبتلكم حاجه يارب تعجبك
وايضا اللي نفيسه وخالد
نفيسه ودا ينفعني في ايه. حكم
ينظر إليها الحاج محمد دي هديا نفيسه
چني ايه ياطنط نفيسه مش عجبك يانفيسه دا برفان من باريس
نفيسه هجول ايه عطر عطر
ويمر اليلي وفي الصباح يستيقظ زين
وكان يرتدي العبايه البلدي. ويلف العمامه. لتستيقظ چني وتنظر إليها
ينظر إليها في المراه
زين صباح الخير علي عيونك ياقلبي
چني صباح الخير ايه نازل بدري كدا ليه
زين لا نازل اشوف الأرض اهملتها كتير
چني و هتسبني لوحدي
زين يقترب إليها اسيبك لوحدك ازاي ياحبيبتي معاكي امي وحور وجدي وناس كتير في الدار
چني متاخرش وصح عملتي ايه في موضوع شغلي في المستشفي
ينظر إليها زين بخبث هو لزم يعني موضوع الشغل دا
چني يفزع ايه قصدك ايه اوعي يازين
زين يانظر إليه بضحكه خفيفه اوعه ايه
تنظر إليه جني بحزن اوعه تمنعني أنا قولتك
ليقبل يديها انا عمري ما همنعك عن حاجه انتي عايزه ياجلبي
چني بضحكه خفيف وخجل
طيب يعني هتخليني اروح المستشفي زين حاضر ياستي وخليكي عندي كمان مفاجاه أكدا ليكي
چني بفرح ايه هي
زين لا هتكون مفاجاه ازي
جني تصتنع الحزن ماشي ياسيدي طيب ينفع اروح لجدو ابراهيم وحشني وعمو ادهم ودهب وتيتا امينه
زين لف وجهها له طبعا ينفع أنا كمان هروح معاكي بس اروح الأرض الاول وبعدين اجي اخدك علي الظهر أكدا وبعد اسيبك معاهم واروح الخلص اللي ورايه واجي اخدك ياجلبي حلو أكدا
چني تنظر إليه بحبك ربنا يخليك ليا
لضمها ليه زين وخليكي ليا ياجلبي انتي
وينزله لي اسفل ليتناول الفطور
مع باقية العيله
ويقوم زين للذهاب اللي الارض ويقبل يد جده ويد ولدته ورأس جني ويقول تعزز مني حاجه ياجدي
الجد لا ياولدي ربنا معاك
ويذهب
حور ايه ياچني حدده الامتحانات عندينا في الجامعه
چني ايوه ما انا امتحاناته كمان شهرين
صباح ربنا معاكم بابنته
نفيسه والله مني عارفه ايه لزم التعليم دا للبنات ما اخرت كل بت البيت والعيال وخلفه
كانت هترض عليها صباح ولكن نظر إليها الحج محمد
جد محمد يابنتي البنات لمه يتعلمه. هجيبه عيال كويسه تعرف تذاكر لولدهم. وكونه ناس زينا ومين جال مفهوش لزمه اللي قدامك دول دكاتره. عارفه يعني ايه دكاتره ربنا ينجحكم يابنات يارب وليكم عندي هديا كبيره جوه لمه تنجحه .
وحفله كمان وتغير الكلام في الموضوع دا
الان يعلم ما نيت نفيسه أنها تغير وتكره الي احسن منها
چني وحور ربنا يخليك لينا ياجدي
وينظره اللي نفيسه ثم يكمله طعامهم
وبعد الفطار تأخذ حور چني ويذهب في الحديقه للمذاكره وتشرح چني اشياء اللي حور أنها أكبر منها في سنين الدراسه
ويمر الوقت عليهم دون الشعور بيه الي أن يأتي تليفون لجني وكان زين
زين ايوه ياحبيبتي تجهزي أنا جي اخدك
جني أنا نسيت عشر دقائق وكون خلصت
جني أنا ريحه عن جدو محمد وستو امينه وطبعا دهب تيجي معانا
حور مش عارفه اشوف جدي وأمي
وذهبت حور اخبارهم ووفقه
طلعت اللي عله چني لتساعد وايضا حور
ويأتي إليهم زين .جاهزه ياچني
چني جهزه بس جيه معانا حور
زين ماشي وكانت ترتدي حور فستان بلون الزهري وبيه ورد بلون الابيض وعليه حجابها الابيض
وتذهبه اللي منزل الحاج ابراهيم
الحاج ابراهيم والحاجه امينه اهلا اهلا با الغوالي
لتسلم عليهم وتأتي دهب وتسلم هي الأخري ويقعد زين ثم يستأذن للذهاب أن لديها عمل
ثم ينظر إلي جني وانا جي هكلمك ثم يذهب
چني اه صح بص بقي ياجدي جبتلكم ايه
وتعطي جدها هديته
واللي الحجه امينه هديتها وكان عباره عن شال صوف جميل
وايضا اللي دهب وعمها ادهم أنه كان في العمل
وتطمن علي صحت دهب الان جني طبيبه نساء وتوليد
ويمر الوقت عليهم اللي أن يرن هاتف جني أن زين سيأتي لاخذهم اللي المنزل .
ويعوده اللي المنزل ويمر اليوم عليهم بسلام
النهاية
ويمر الايام علي ابطالنا ولوضع كما هو اللي أن تم تحديد موعد خطوبة ملك
و قرره العائله الحاجه محمد وايضا الحاج ابراهيم النزول اللي القاهره .
چني هنروح امتي عند بابا وماما وحشوني اوي اوي ..
زين حاضر ياقلبي هشوف جدي هروح معانا ولا نروح احنا
وبعد ما نزل زين لمعرفة رد حده اللي أن آتي رامي لكي يسلم عليهم وعلي زوجته أنها بالفعل زوجته حور
زين اهلا ازيك يا رامي عامل ايه
لتنزل كل من حور وچني اخبارتهم فرحانه مجياء الأستاذ رامي .
يسأل زين الجد ليقول الجد هنروح معاكم ياولدي عشان نبارك اللي ولدي أحمد ومراته فريده
ويذهب اللي فيلا احمد
جني تجري علي ولدتها فريده أنها مشتاقه ليها كثيرا وترتمي في أحضانها. وتنزل ملك لتأخذ اختها بين أحضانها
وتجلس كل من جني وملك وحور وايضا دهب وبين الكلام علي العريس والهزار وضحك والاتفاق ماذا سوف يردته
چني ايه رايكم كلنا نلبس لون واحد وملك تلبس افتح درجه عن الون هكون فكره حلوه
دهب وانا هلبس ازي زيكم وانا بطني قدامي كدا
جني متخفيش هنحلها
وقصه السهره مابين الضحك والهزار
لكن يجود من هو حزين هو رامي
أنه ياريد الجلوس مع زوجته حور لتنظر إليه جني وتعلم أنه يريد الجلوس معها لتذهب اللي زين وتخبره بما تشعر بيها وان هتقول بحور تجلس معا أنه زوجه وليس خطيبها ليه حق
زين ماشي ياستي جني
لتخبره حور
حور بوجه احمر طيب وزين
جني زين ايه انتي مراته ياعبيطه يلا
وتذهب في الحديقه وجلوس معها. والكلام كثيرا
ويمر الوقت علي ابطالنا بسهره جميله
وذهب عائله الحاج محمد اللي فيلا زين
چني عايزين ننزل بكره عشان نختار الفساتين
زين هتنزله انتو ومين
جني احنا يازين
زين لوحديكم لا
خلاص هناخد معانا رامي
وانا كمان جي معاكم
وفي الصباح يستيقظ الكل. لذهاب اللي شراء الفساتين
ولكن دهب لا تقدر عشان الحمل
جني خلاص احنا هنجباك ويارب زوقي يعجبك
ويمر الوقت وشتره فساتين جميله حقن
اللي أن تأتي يوم الخطوبه وكانه كل من حور وجني ودخل مع ملك بفرحه معها
ملك تخلص وكانت جميله ترتدي فستان بلون الزهري الفاتح منفوش مثل الاميرات كانت حقا جميله
وكل من جني وحور ودهب يرتدون فستان بلون الزهري الغامق
وينزله اللي الحفله
زين ايه القمر دا
چني بخجل حلوه
زين حلوه بس دانتي عسل وقمر وسكر
جني بس بس ايه كل دا
زين ماتجي نروح
جني بتضحك ضحكه خفيفه بس يازين
وتمر الحفله بسلام
ويذهبه اللي الفيلا زين
وفي الصباح يستعده الذهاب اللي الصعيد
وتمر الايام علي ابطالنا. ويأتي ايام الامتحانات
زين بعد اذنك ياجدي أنا هاخد چني وهننزل القاهره عشان امتحاناتها وكمان اشوف شغلي اللي هناك
محمد ماشي ياولدي
وذهبه اللي القاهره وجني كانت تذاكر أنها تريد النجاح وتقدير كمان
ويمر الايام الامتحانات
وفي انتظار النتيجه .
جني بخوف وقلق يارب يارب
اللي أن تتصل عليها الحاجه امينه الحقينا يابنتي دهب بتولد .
وهنا يكون الاختيار اللي جني
وتذهب مسرعا هي وصباح وحور وتخبره زين
وتدخل اللي دهب التي كانت تصرخ من التعب والوجع
وبالفعل اولادها جني الثلث تؤام
مبروك
وتخرج الحاجه امينه لتخبر ادهم مبروك ياولدي جبت عروسين وعروسه
ادهم الحمد الله يارب
تخرج بعدها چني وصباح تحمل چني البنت وصباح الولدين
مبروك ياعمي
صباح مبروك ياولدي
لقبلهم واذن لهم
يدخل ايطمان علي زوجته وقبل يديها
ربنا خليكي ليا يادهب حياتي
وياتي زين ويقول الخير علي قدوم الحاضرين مبروك ياادهم مبروك يادهب الف مبروك
وقرب من جني مبروك يا دكتوره جني نجحتي ب امتياز
چني بفرحه تتنطط من الفرح بجد
وانتي ياحور ياحبيبتي مبروك نجحتي انتي كمان بامتياز الف مبروك لتعلا الزغاريط في المنزل. بنجاحهم والمواليد الجدد ويمر الوقت اللي أن يأتي السبوع وحضر عائلة احمد
فريده وملك ورامي
احمد عايزين نحدد معاد فرح الاولاد
رامي وحور
ويوفقه علي معاد الفرح بعد شهر
ويمر السبوع يافرح وزغريط زين عقبالنا يارب
جني يارب
زين ليكي عندي مفاجاه. هتروحي المستشفي من اول الاسبوع
جني بفرحه بجد
زين لا ولسه بكره هتروحي معايا مشوار
جني مشوار ايه
زين هتعرفي بكره
وينتهي السبوع
وفي الصباح يستيقظ كل من جني وزين
وينزله اللي اسفل وياخذها زين لذهاب اللي المشوار الذي قال عليه اللي أن يأتي با منزل عباره عن دورين ويقول لها هذا هو مستشفي صغيره ياحبيبتي
للنساء والتوليد
چني بفرحه بجد انت مش معقول بحبك ربنا يخليك ليا وتقبله
كانت جميله وبيها كل إمكانيات العمل بها غرفة عمليات وبها أيضا دكتورها للتخدير وغرفه للكشف
زين هي دي المستشفي اللي هتنزليها من اول الاسبوع
جني ربنا يخليك ليا
ويمر الوقت اللي أن يأتي فرح ملك ويحضر الجميع الفرح ويكون في أحد الفنادق
ويمر الفرح بسلام ويذهب اللي الصعيد
أما عن جني فكانت سعيده بأعمالها جدا
وفي يوم كانت تخلص عمالها ويأتي إليها زين
لياخذها ولكنها تعبت وأخذها زين اللي المنزل انتي كويسه ياچني الحمد الله مش عارفه ايه اللي حصل
تجري ذهبه اللي الحمام
جني شكلي اخت برد
وفي اليوم التالي اذهب اللي عمالها ولكن تشك لتذهب اللي المستشفي العام وتعمل اختبار دم حمل
وتكون النتيجه ايجابيه
چني بفرحه اكيد زين هيفرح اوي
وتمر سعات العمل اللي أن يأتي إليها زين ويذهب اللي المنزل
جني في غرفتها ومعها زين
جني عايزه اقولك حاجه حصلت انهارده .
زين خير ياحبيبتي
جني غمض عينك وهات يدك
ليه عملالي مفاجاه
جني ايوه
لتأخذ يديه وتقربها اللي بطنها المفاجاه هنا ياحبيبي
زين بفرحه يفتح عيونه انتي حامل
جني ايوه
لشلها زين ويلف بها الغرفه بحبك
جني براحه ابننا يزعل
ويضحك زين وينزل هو وجني للي الاسفل ليخبر صباح وجده
ليقول لجده يوجد احمد جي
الجد احمد مين
زين احمد ولدك الحفيد ياجدي جني حامل
لفرح الجد ويتذكر ولده
وايضا تفرح صباح مبروك يابنتي مبروك ياولدي الحمد الله يارب
ويأتي فرح حور ورامي
الفرح الكل مبسوط وسعيد
تمت رواية جديدة اضغط هنا عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf