رواية فيروزتي البارت الرابع 4 بقلم الاء اشرف
رواية فيروزتي الفصل الرابع 4
اسلام:تتجوزيني
فيروز:اسلام انت اتجننت
اسلام:انا بحبك
فيروز:يروحي ده انت سخن هي الحادثه اثرت ع مين فينا
اسلام:م تبطلي طولة لسانك دي هتجوزك
فيروز:لا مش موافقه
*خرج من الاوضه و سابها*
اسلام:عمي انا عاوز اتجوز فيروز..
ابو فيروز:احنا ف اي و لا اي ي اسلام
اسلام:بنتك كانت بتمثل و زي القرده الحمدلله
ام فيروز:و انا مش موافقه ع جواز بنتي من واحد خاطب
اسلام:انا مخطبتش و لا حاجه انا كنت عاوز بس اكسرها زي م كسرتني و اسيبها يوم خطوبتها و اخطب فيروز قدام عينها بس الحادثه بتاعت فيروز بوظت عليا كل حاجه و لما واجهت فيروز بتسجيلاتها كنت عاوز اخليها تعترف انها بتحبني و لما ده حصل جريت و سابتني و حصل الحصل..انا بحب فيروز
فيروز:يعني كل ده كنت بتضحك عليا
اسلام:مش هتبطلي العاده دي مش علمتك ان التصنت حرام
فيروز:و الكدب برضو حرام و انت كدبت..انت مكنتش تعرف قلبي وقتها كان عامل ازاي و انا شيفاك عريس واحده غيري
اسلام:ي روح قلبي غصب عني كنت حابب افاجئك والله
ابو فيروز:م تتلم يالا هو انا بقرون قدامك
اسلام:يعم ده انا مربيها اكتر منك
احمد:حلوه اوي القصه دي و ربنا يسعدكو بس انا عاوز اقفل المحضر ياريت اتكلم مع الانسه فيروز شويه
فيروز:اتفضل
احمد:عاوزك تحكيلي كل حاجه
فيروز:كل الحكايه ان كنت بتكلم مع الاسلام و بعدين جريت و ف نص الطريق كعب جزمتي اتكسر و بعدين محستش غير بصوت اسلام و هو بيحذرني
احمد:بس استاذ رامي الل خبط حضرتك قال انه كان ماشي عادي و انتي ظهرتي فجأه
فيروز:لا بس معتقدش لأن كنت ف نص الطريق و الكعب مكسور ف اكيد مظهرتش فجأه
اسلام:عمومًا احنا مش هنتنازل عن محاضر و الحمدلله انها قامت بالسلامه مكنش هيكفيني فيه موته
احمد:عمومًا حمدالله علي سلامة انسه فيروز
*بعد يومين*
ام فيروز:نورتي بيتك ي بنوتي
ابو فيروز:عاوزك لوحدنا ي فيروز
*خدها و دخلو الاوضه*
فيروز:نعم ي بابا
ابو فيروز:موافقه تتجوزي اسلام؟!
فيروز: م حضرتك عارف ي بابا
ابو فيروز:واثقه من قرارك ده
فيروز:ايوا ي بابا
ابو فيروز:تعالي معايا
*خدها و طلعو برا*
ام فيروز:اوعي تعمل ف بنتي حاجه هقتلك
اسلام:قلبك اسود اوي ي حماتي
ابو فيروز:تعالا ي اسلام
اسلام:نعم
ابو فيروز:فيروز وافقت عليك
اسلام:م انا قولتلك بتموت فيا مصدقتنيش و عملتلي فيها ابو العروسه
فيروز:اتكلم مع بابا عدل
اسلام:بت انتي ملكيش غير بابا واحد بس الل هو انا..يلا تعالي اوديكي النيل تلاقيكي عفنتي من المستشفي
فيروز:استأذن من بابا انت دلوقت خطيبي يعني لازم فيه حدود
*شالها ع كتفو *
اسلام:كلمة كمان و هوريكي الحدود الل بجد.. سلام يعمي
فيروز:نزلني يمتخلف الناس تقول اي
اسلام:هيقولو خاطفها عادي
فيروز:نزلني بقا
اسلام:انزلي ياختي.. هو كل الل بيعملو حادثه بيبقو حلوين كدا
فيروز:والله لو قربت شويه كمان هعيط
ريم:االله واضح ان جيت ف وقت مش مناسب
اسلام:ي ساتر يارب..انا مشوفتش تلزيق كدا
ريم:تلزيق اي انت ناسي ان خطيبتك
فيروز:رد..*بتضربه ف صدره*
اسلام:م براحه يبت..و انتي ي ست خرا لو مبعدتيش عني و عنها موتك هيبقي ع ايدي يلا غوري
ريم:خالي بالك من كلامك ده عشان هتندم ي اسلام
اسلام:يلا ي شاطره من هنا بقا
*ركبو العربيه و راحو ع النيل*
اسلام:فاكره المكان ده
فيروز:طبعاً
اسلام:ف المكان ده قولتي ان شبهه النيل بس انهارده جاي اغير رأيك تماماً
فيروز:ازاي بقا
اسلام:مثلا حضني ليكي حمايه *حضنها*
فيروز:الناس ي اسلام
اسلام:مثلا بخاف عليكي *بيضمها اكتر*
فيروز:بس لما بتتعصب غضبك شبهه غضب امواجه
اسلام:مش بستحمل عين حد تيجي عليك ده انا بفكر انقبك
فيروز:لا اوعي انا رايحه انتحر
اسلام:خدي ي هبله و متخرجيش من حضني تاني
*لفها و حضنها من ضهرها *
فيروز:ليه كنت بتعمل كل ده
اسلام:كنت خايف افتح معاكي الموضوع ده ترفضي و ابقي خسرتك
فيروز:انت غبي
اسلام:صح..ازاي مشوفتش كل الحب ده ف عينك
فيروز:عشان اعمي
اسلام:خلاص يروح امك..ها بقا نفسك مين يصمم فستان خطوبتك
فيروز:بص شوف اغلي فستان ف مهرجان الجونة و هاتلي زيه
اسلام:ده لو عاوزك تحضري بالمايوه بقا
فيروز:بحبك
اسلام:و انا كمان ي فيروزتي
*بعد شهر *
صباح الشغاله:يعروسه قومي..عريسك برا
فيروز:قوليلو مش هتجوز سبوني انام
اسلام:مش اي يروح امك
فيروز:اطلعبرااا
اسلام:كلها كام ساعه و تبقي مراتي
فيروز:لا ي حبيبي ده كتب كتاب بس اطلعبراااا
*بعد 5 ساعات*
ام فيروز:بسم الله ما شاء الله طالعه زي القمر
فيروز:يووه يماما متعيطيش بقا
*حضنتها*
فيروز:انا لسه قاعده سنه كمان معاكو.. حتي انتي يصباح بتعيطي هو انا هموت و لا اي
صباح:بعد الشر يهانم يلا العريس برا
*خرجت *
ابو فيروز:اتحرك يبني اتسمرت ليه
اسلام:بنتك طلعت وتكه
فيروز:احترم نفسك بتعاكسني قدام بابا!
*فيروز كانت لابسه فستان وردي ضيق من فوق و منفوش من اول الوسط *
اسلام: يلا الناس مستنيانا تحت
*مسكت ايده كأنها طفله مش عروسه*
*دخلو ع الناس و تسقيف و رغم كل ده فرحتها كانت اكبر من فرحة اي حد كانت بمعني اصح طايره من الفرحه *
ام اسلام:يلا ي حبيبي لبس الدبل لعروستك عشان كتب الكتاب المأذون وصل
*لبسها الدبله و باس ايدها*
اسلام:بحبك
فيروز:بعشقك ي احلي بابا
*كتبو الكتاب *
المأذون:امضي ي عروسه
*فجأه دخل ظابط و معاه عساكر*
الظابط:دكتور اسلام عيسي
اسلام:ايوا انا خير
الظابط:انت مقبوض عليك بتهمة قتل الدكتوره ريم رأفت
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا