رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم دنيا رشاد
رواية محاكمة شيطان الحب الحلقة الرابع والعشرون 24
استسلم رعد لكلام وقرارت فهد فهو لن يستطيع أن يغير راي فهد ولا ان يجعله يعيد النظر مرة أخري في قراره فهو يراه يتعذب يوميا بسبب احساس الذنب بجانبها ولكن الذي فاجئ رعد ان فهد سيتخلي عن كل شيء في مصر لحور وأولاده ويترك كل شيء وراءه ويذهب ..
ذهب رعد ليفعل ماقاله له فهد وترك فهد في صراح مع عقله وقلبه الذي يؤلمه بشدة علي ماسيفعل ولكن لامفر يجب أن تعيش حور حياتها كما هي تريد ...
قرر ادم وايات ان يكتبو كتابهم ويتزوجو في يوم واحد وايضا قرر ياسر وسها نفس الأمر في نفس اليوم سيتزوج كل كابل في يوم واحد مااروع ان تكون الثقة في النفس هي السائدة بين الأصدقاء لايوجد بينهما غيرة او حقد .
لم يعرف أحد أن فهد سيسافر ويترك كل شيء باستثناء رعد .
في فيلا حور ...
حور بفرحة ....يعني ايات وادم هايتجوزو وسها وياسر كمان هايتجوزو وااااو انا فرحانة اوي .
ادم ببتسامة ....عقبالك ياقمر .
حور ببتسامة وهي تتذكر فهد الذي خطر علي بالها فجأة...ان شاء الله .
ايه بكسوف. ...وانت يااستاذ عدنان مش ناوي تتجوز .؟!..
فهمت ايات وحور ايه وقصدها فأية معجبة بعدنان من يوم ماراته في المستشفي .
عدنان ببتسامة ...والله ياانسة اية انا بحب واحدة والواحدة دي أنا بالنسبة ليها اخ وصديق وبس ..وفي نفس الوقت في بنت راسمة عليا وبصراحة هي طيبة يعني هاشوف وامشي في موضوعها ..
آية بحزن ....ربنا يتمملك علي خير .
عدنان ...ميرسي .
قرب عدنان من حور وقال لها بصوت منخفض ...بقولك ايه ياحور البت أية راسمة عليا وانتي عارفة اني بحبك وهاتجوز الي تخترهالي ياعسل ❤️ ايه رايك ياام ارغد .؟!..
حور بضحكة عالية ...هههههههه يخربيتك فصلتني بتحبني وعايز تتجوز وانا كمان الي اخترهالك .
عدنان بغيظ ...وطي صوتك فضحتينا هااا قولي ايه رايك ؟!..
حور بجدية ...بصراحة البت باين عليها انها بتحبك وكمان هي مؤدبة كفاية انها هلتخليك تقعد في مصر ومش هاتخليك ترجع السويد تاني .
عدنان ...خلاص اخطبهالي !.
حور بضحك ....اخطبهالك ههههه؟!.. هو انا امك .؟!..
عدنان بعصبية مضحكة ...ايوه طبعا انتي أم لثلاثة أطفال وانا فوق البيعة اعتبريني ابنك واخطبهالي .
حور بضحك ...هههه اوكي اهمد بقا وجعتلي دماغي صدعت منك .
عدنان ...طيب يالي اخطبهالي دلوقتي .
حور ...كمان طيب .
حور بصوت عالي ...يجماعة انا قررت اخطب ..
كانت تقول هذه الجملة وكان فهد يدخل عليهم عندما سمع كلماتها ارتجف جسده وتصلبت أعضائه وتوقف الكون من حوله عن الحركة حتي الدموع أصبحت متجمدة في عيونه والدم اصبح كالبراكين المنصهرة ماهذا الشعور المميت اين ذهب الأكسجين لم يدخل اي منه الي انفي ..
ادم باستغراب ...تتخطبي لمين ؟!.
حور بضحك .....هههههه انخطب ايه !!. انا بقولك هاخطب لعدنان .
في هذه اللحظة عاد فهد الي الحياة ورجعت الامور الي وضعها ولكنه عرف أنه لامفر أن تأتي هذه اللحظة ويضع في مثل هذا الموقف وتتزوج حور من احد غيرها .
فهد ...مساء الخير .
الجميع ...مساء النور . نورت .
حور بعصبية ...اهدو بقا عايزة اخطب للواد هايعنس .
الجميع ...هههههههه
عدنان بغيظ ...انتي أم فاشلة انا غلطان ياخور ماشي والله حسابك معايا ياشغف هانم .
حور بخوف مصطنع ....خلاص خلاص نتكلم جد شوي.
عدنان عايز يخطب أية .
آية بفرحة ....هااا أية مين ؟!..
حور بضحكة..ههه أية انتي !! ايه رأيك ؟!..
آية بكسوف ....الي ايات تقول عليه .
رحمة ...لا والله ياروح امك .
ايات بفرحة ....انا معنديش مانع .
عدنان ببتسامة ...خلاص نقول مبروك زغروطة ليا بقا هابقي عريس وهانضم لقائمة الافراح بتاع بكرة هاعمل فرحي مع ايات وسها بكرة.
سها بحزن مصطنع ....هو لدرجة دي فرحي مبصوص فيه .
ايات وهي تغير صوتها ...والله يااوختي اظاهر كده فرح جماعي .
ياسر ...هايكون احلي فرح.
فهد بصوت عالي نسبيا ...لو سمحتو اسمعوني عايزة اقولكم حاجة وبالأخص لسها وحور ..
سها بقلق ...في ايه يافهد باشا.
حور ....خير .
فهد وهو يتنهد ...ادخلي ياايمان .!!
دخلت ايمان عليهم والجميع باستغراب ...ايمان
ثبت الجميع مكانهم كيف لفتاة ماتت أن تكون عائشة للان .
حور بدموع وهي تقرب من ايمان وتضع يدها علي وجهها ...ايمان !!. انتي عايشة معقول .
ايمان ببكاء ...اااه عايشة.
سها بدموع تنزل من عيونها دون كلام فقط تنظر لاختها بعيون مليئة بالعتاب والاستغراب والأسئلة .
حور وهي تحضن ايمان. ...وحشتيني اوي اوي الحمد لله الحمد لله انك عائشة الحمد لله .
ايمان وهي تشدد من احتضان حور ...انا اسفة ياحور انا اسفة علي كل حاجة حصلتلك بسببي انا اسفة ...
حور ببكاء ...هشششش متتكلمش انا مسمحاكي مسمحاكي اهم حاجة انك كويسة الحمد لله.
ايمان ببكاء ....انا بحبك اوي ياحور انتي اجدع صاحبة بالعالم .
حور وهي تنظر في وجهها وتمسح دموعها ...حمد لله علي سلامتك ياقلب حور .
ايمان وهي تقرب من سها ...ازيك ياسها. ؟!..
سها بصدمة ...طيب ازاي ازاي .!؟
ايمان بدموع ...دي حكاية طويلة الفضل لفهد باشا ورعد .
سها وهي تحضن اختها ...افتقدتك اوي ياايمان مع اني كنت زعلانة منك ..كنت زعلانة انك بعدتي عني وانا زعلانة منك بس أنا والله مسمحاكي مسنحاكي علي كل حاجة وبابا كان بيحبك جدا .
ايمان ببكاء ...ربنا يرحمه .
سلمت ايمان علي جميع الموجودين وعندما جاءت لتدور علي فهد لم تجده ..
ايمان ...امال فهد بيه فين .؟!..
حور وهي تدور عليه بنظرها ...معرفش .!!
رحمة ...انا شوفته وهو ماشي مشي من غير ما يتكلم.
ايمان ...انا مشفتش حد في طيبة قلبه ولا كرمه .
ادم ببتسامة ...فعلا فهد اطيب شخص ممكن تقابليه في حياتك بس انتي ايه الي حصل معاكي ؟!..
ايمان وهي تمسح دموعها ...بعد ماحاول اريان يقتلني في المستشفي وكان فاكر أن موت مشي ورعد قال للكل اني موت علشان العصابة متحاولش تقتلني مرة تانية بعد مافوقت من الغيبوبة بسبب حادثة العربية الي عملتها وانا جايه الفيلا هنا لفهد بيه علشان اقوله أن اريان من ضمن العصابة وان دكتور اياد يعرف كل حاجة بس للاسف كان حد لاعب في فرامل العربية ودخلت في شجرة بيها واتنقلت المستشفي وهناك حاولو يقتلوني. .
بس بعدها فهد بيه مرديش يسلمني للبوليس وسافرني شرم الشيخ وجابلي شقة وشغل وعربية وكل حاجة ممكن احتاجها وكان بيعاملني أكني انسانة بجد ونسي كل الي انا عاملته وكان دائما بيتصل بيا يطمن عليا وكان احيانا بيجي هو بنفسه لما بيكون مخنوق أو بيبعتلي رعد يطمن عليا .وكان دائما يحكيلي علي حور والولاد وان حور جابت ٣ ولاد ذي القمر .
حور بتأثر ....كل ده حصل منه .؟!.
ايمان ببتسامة ...واكتر من كده !!. لو فضلت طول عمري أشكره مش هاكفيه حاجة من الي عاملها معايا .
ادم بحزن علي فهد ...ربنا يجزيه خير ويحنن قلب الي في بالي عليه .
الجميع. ...يااارب .
حور بعصبية ....اتفضلو قومو شوفو الي وراكم مش افراحكم بكرة قاعدين هنا ليه !! ؟
ايات بضحكة ..هههه انتي بتطردينا؟!.
ادم ببتسامة ...انا مكلف ناس تقوم بكل حاجة مش عليا غير اني البس البدلة وايات تلبس الفستان الابيض .
ياسر وسها ...واحنا نفس الحكاية.
عدنان وآية ....واحنا كمان.
ايمان ببتسامة ...ماشاء الله في فرح.
الجميع ...اه بكرة ان شاء الله.
ايمان ببتسامة ..وانا كمان هاتجوز معاكم بكرة بقا اسمعني انا .
حور بصدمة ....تتجوزي مين انتي كمان .
ايمان بكسوف ....رعودييييي (رعد)
ادم بضحكة عالية ....ههههههههه رعد كمان هايتجوز لولوووووووووي
حور بفرحة ....خير مااختارتي والله مفيش منه بس ازاي .
ايمان ...مش قلتلكم ان فهد باشا كان بيبعته يطمن عليا في شرم اتعرفت عليه ساعتها وحبينا بعض وطالبني للجواز وانا وافقت وكنا مستنين لما الكل يعرف اني عايشة وبعدين نتجوز واكيد مافيش احسن من دلوقتي علشان اتجوز معاكم .
سها بضحك ....مش بقولكم فرحي مبصوص فيه !!.
ايات بفرحة...دا هايبقي احلي فرح في الدنيا .
الجميع ....اكيد
ادم ببتسامة ...هاتصل بقا برعد واقوله ولا نعملهاله مفاجأة .
حور بخبث ....لاء متقولوهوش وخالي ايمان تلبس الفستان ونفجؤ في الفرح.
الجميع ..هييييييييييي هانتسلي جدا .
عدنان ...مفيش دلوقتي غير رحمة وحور ونكمل الشلة .
ادم بضحك ....فعلا اهي حور الي كان نفسي يكون فرحي معاها حبيبت قلبي دي .
ايات بغيظ ....متراعي شعوري كل شوية حبيبة قلبي حبية قلبي وانا ايه بقا لما القلب كله لحور .
ادم ...ايات كله الا حور انتي عارفة .
ايات ببتسامة ...عارفة طبعا هي ايه بالنسبالك.
ايات ...فعلا انهاردة احلي يوم في حياتي وكمان عرفت أن اروي عملت العملية وبقيت بتمشي ودلوقتي هما في فرنسا بيتفسحو وبعدين هايرجعو يعملو فرحهم.
سها ....طيب مابالمرة يجو هما كمان بالمرة ونكمل الليلة.
ادم ...ياريت .انا عايزه اكلم شريف .
كلم ادم شريف واطمئن علي اروي ووافق شريف علي اقتراحهم وقال له أنه سيأتي في طائرة بالليل .
أمام برج ايفيل يقف شريف واروي وهو يحتضنها. ...
شريف ببتسامة ...بكرة فرحنا ومتسالنيش ازاي ادم وايات فرحهم بكرة وباقي البنات كمان كلهم فرحهم بكرة فرح جماعي وادم قال إن احنا كمان معاهم وانا وافقت هههههه ايه رايك.
اومئة له اروي علامة علي الموافقة وذهبوا الي آلفندق وجهزو ملابسهم وسافر بالليل بعدما راؤ لندن كلها وفرحت اروي كثيرا من قلبها وتمنت الا تبتعد عن شريف ابدا .
ثاني يوم صباحا ...
نام الجميع عند حور .
حور صباحا بصوت عالي سمعه كل من في الفيلا ....اصحوووووووووووووو بقاااااا انهاردة فرحكم وانا ضاحية قبليكم هاجل الفرح لو مش في ظرف خمس دقائق كان الكل قدامي .
سمع الجميع صوت حور ...قامو مفزوعين فحور يمكنها أن تفعل ذلك فعلا وتاجل الفرح فاادم لايستطيع أن يزعلها وان أرادت بالفعل ان تأجل الفرح سيتم تأجيله .
قام الجميع وارتدو ملابسهم وصلو فروضهم ونزلو للفطار كان في خلال ربع ساعة كان الجميع متجمع علي السفرة .
حور بصوت مرتفع نسبيا ...مش عيب عليكم الولاد يصحو قبلكم .
ارغد ...ماما مم
حور ..شايفين الواد عايز ياكل اخلصو كلو خاصة بقا .
فطر الجميع تحت تهديد حور لهم وضحك الاطفال الصغار علي امهم .
ادم بجدية ...يلا ياشباب ويبنات في مفاجأة وهي بصراحة مش انا الي عاملها دا فهد بعتلي رسالة وقال إن الفرح هايكون في الغردقة .وهو جهز كل حاجة ولغي كل حاجة هنا .
البنات بصوت عالي ...ايواااااا بقاااااااااااا هييييييييييي
بعد عدة ساعات كان الجميع احدي فلل الغردقة التابعة لفهد ..
مليكة وزين ....اهلا اهلا بالعرسان والعروسات .
حور بفرحة....ملييييسكة انتي رجعتو من شهر العسل امتي .
زين بحزن ....نعملكم ايه بقا دا انتو الي يعرفكم يعرف العسل بسببكم رجعنا علشان فرحكم ياجذم.
مليكة بفزع ...عفريييييييييييت واختبئت خلف زين وتمسكت بملابسه.
حور باستغراب ...فين العفريت ده .؟!
مليكة بصوت عالي ...ايماااااااان .
ضحك الجميع عليها وعلي مافعلته ..
ايمان بضحك ...انا عايشة انزلي من علي ظهر زين هاتموتيه.
مليكة ...عايشة ازاي .؟!
حور ..ذي الناس دي قصة كبيرة يبقي نحكهالك بعدين .!
مليكة ...اوكي بس متقربيش مني ياايمان لتكون عفريت وهما بيضحكو عليا ههههه .
الجميع ....هههههههه مجنونة .
زين بضحك ....ههههه علشان تعرفوا اني متجوز مجنونة
مليكة بغيظ ...وانا متجوزة شيطان .
عند فهد ورعد ..
فهد بحزن ...رعد جهزلي تذكرة علي امريكا بعد الفرح علي طول.
رعد بحزن ...مش هاتسافر بطائرة خاصة.
فهد بحزن ...لاء
رعد ...ماشي اعتبر التذكرة جاهزة .
بليل في احدي القاعات الكبيرة الموجودة مباشرة علي البحر جميع تجهيزات الفرح مقامة علي اكمل وجه الشاطئ مزين بالبلونات الزرقاء والورود البيضاء كان يغلب علي الديكور اللون الازرق بجميع درجاته واللون الأبيض كان في غاية الروعة كأنها لوحة فنية أبدع الفنان في رسمها .. يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا