رواية منقذي البارت العاشر 10 بقلم مروة جلال
رواية منقذي الفصل العاشر 10
آسر ومعه حراسته الشخصية صعدوا الي بيت مروة
ليطرق آسر علي الباب : مروة افتحي انا عارف انك جوة اديني فرصة افهمك
ليردف بغضب : بقولك افتحي يا مروة بدل ما أكسر الباب
فاطمة وهي تخرج من شقتها: فيه ايه يا حضرت انت مين ؟! ايه ده انت توم كروز
آسر بتجاهل : افتحي يا مروة انا آسر
فاطمة : انت عاوز بعد اللي انت عملتوا فيها تفتحلك
آسر بضيق : لو سمحت يا آنسة ادخلي جوة دلوقتي
فاطمة بغضب : أولا انا مدام ثانيا كل بيت وله حرمته يا أستاذ آسر
ليقترب منها أحد الحراس
لتدخل فاطمة وتغلق الباب بسرعه
آسر بضيق لحراسه : أكسروا الباب
لينفذوا الأمر بسرعة ليتفاجأ آسر بها ملقاة على الأرض
آسر بخوف: مروة فوقي مروة
ليحملها ويهبط بها علي السلم بسرعة شديدة
آسر بخوف وهو يحملها : فتحي عينك انا آسف يا مروة آسف اوي
ليدخلها السيارة ويطلب من السائق الإسراع
**
هدي وهي تجلس بجانب أدهم علي الكرسي وتنظر له بحنان : يارب تقوم بالسلامه
لتاتي هنا ومعها فتاة صغيرة
هدي باستغراب : مين دي يا هنا
هنا : دي بنت العقيد
هدي بتهكم: وفين مامتها
لتردف يسر بحزن : بابا قالي أن ماما راحت عند ربنا وماعتش هشوفها تاني بس هو قالي اني لما أروح عند ربنا هشوفها
لتردف ببكاء: انا خايفة بابا يروح عند ربنا زي ماما يا طنط
لتحتضنها هدي ببكاء: مش هيروح يا حبيبتي ما تخافيش هيفضل معاكي لحد ما يشوفك عروسة كبيرة خالص وبعدين ماشاء الله انتي قمر خالص اسمك ايه يا عسل ؟!
يسر بابتسامة : اسمي يسر يا طنط
هدي بابتسامة : واسمك كمان جميل لا انا اجوزك لاخويا بقي
يسر بضحك : وهو اخوكي في سنة كام
هدي بضحك وهي تقبلها : هو مش في سنة خالص وبعدين انتي هتيجي معايا انهاردة علشان اوريهولك
يسر بابتسامة: وانا موافقة
لتضحك هنا : بالسرعة دي حبتيها
يسر : وحبيتك انتي كمان
هنا بابتسامة: وانا كمان حبيتك يا يسر
هدي : انا مش هسيبها هنا ده اقل واجب اقدر اقدمهوله بعد ما أنقذ حياتي
هنا بابتسامة : عندك حق ونبقي نيجي نبص عليه بكرة
هدي : يلا يا يسر نروح
يسر بابتسامة جميلة: يلا يا طنط
لتلتفت هدي الي أدهم للمرة الأخيرة وتغادر
**
في المستشفى عند مروة
آسر بقلق : طمنيني يا دكتورة ايه اللي حصل
الطبيبة بابتسامة: الحمدلله ربنا ستر هي نفسيتها بس تعبانة اليومين دول وانا هكتبلها دلوقتي علي شوية أدوية هتاخدهم وهتبقي كويسة أن شاء الله
آسر : أن شاء الله
ليدخل آسر الي غرفة مروة
آسر بحزن وهو ينظر إليها : آسف يا حبيبتي
ليتفاجأ بفاطمة وتامر يدخلون الغرفة
آسر بغضب وهو ينظر إلي تامر : اطلع برة بدل ما هخليك دلوقتي تتمني الموت
تامر بسخرية : مش هيبقي في مصلحتك يا آسر باشا وبعدين مش وقته خالص
لتفتح مروة عينيها : آسر
ليقترب منها آسر وهو يمسك بيديها : انا هنا يا مروة
لتبكي مروة بشدة : ليه عملت فيا كده
آسر وهو يمسح دموعها : اهدي بس دلوقتي وكل حاجة هتبقي تمام
لتمسك بيديه وتغمض عينيها براحة وتخلد إلي النوم
فاطمة بضيق : شوفت عملت فيها ايه يا أستاذ ده البت يا حبة عيني مقطوعة من شجرة
آسر بغضب شديد: خدي الحيوان ده معاكي وبره بدل ما هوريكوا الوش التاني
لتخرج فاطمة وتأمر للخارج بخوف
تامر بضيق: مش هسيبهاله
فاطمة : ياعم اهدي بس وبعدين انت شوفتها غير مرة واحدة
تامر بابتسامة: بس فيها حاجة تشدك ليها من اول مرة تحسي إن فيه مغناطيس
فاطمة بضحك : طب حاول تشد نفسك علشان آسر ما يشدكش
تامر بضيق : هما كده الناس الأغنية بيحبوا يلعبوا بمشاعر الفقراء اللي زيي انا ومروة وكل حاجة عندهم مباحة
فاطمة بحزن : ربنا يشفيها
تامر بحزن : يارب
**
في صباح اليوم التالي
فتحت مروة عينيها لتجده يجلس بجوارها وشعره البني مبعثر علي وجهه بمظهر جذاب
مروة في نفسها " استغفر الله العظيم قمر حتي وهو نايم"
ليفتح عيونه الزرقاء ببطء
آسر بنعاس وابتسامه جذابة : ايه بتبصيلي كده ليه
مروة باحراج : انا ما ببصش عادي يعني استغربت انك نايم في الأوضه معايا
آسر وهو يعتدل في جلسته : وانتي كمان هتيجي معايا القصر
مروة : لا مش هاجي معاك وكل واحد منا له طريقه يا آسر باشا
آسر بغضب: يبقي تقولي علي حبيب القلب يا رحمن يا رحيم
مروة بصدمة : ايه ؟!
تكمله الفصل العاشر
مروة بصدمة : ايه؟!
آسر بضيق وهو ينظر إليها بعينيه: مالك خوفتي عليه كده ليه ؟!
مروة بتوتر من نظراته : اصل هو إنسان وانت هتقتل روح
آسر بمكر : انا اقتل اي حد عشانك
ليردف مرة أخرى : قولتي ايه ؟!
مروة بتوتر : قولت لا
آسر بغضب: يبقي تقولي عليه يا رحمن يا رحيم يا مروة
مروة بضيق: خلاص موافقة
آسر بابتسامة: أيوة كده
ليردف : يلا بقي قومي البسي علشان السواق وصل
مروة بنفاذ صبر : حااااضر
ليخرج آسر ويتركها تغير ملابسها
**
في قصر الأسر
تتصل هنا علي هدي
هنا : ايه يا هدهد كل ده نوم انتي نسيتي أن احنا هنودي البنت لباباها انهاردة
هدي بتذكر : أيوة انا خلاص صحيت هصحيها ونفطر واكلمك
هنا : بس بسرعة علشان لسة ورايا حاجات اعملها
هدي : خلاص يا هنا حاضر
هدي بابتسامة وهي تنظر إلي يسر وهي نائمه: ملاك طب انا أصحيها دلوقتي ازاي
هدي بحنان : يسر يا حبيبتي اصحي يلا علشان نروح لبابا
لتستيقظ يسر وهي تبتسم : صباح الخير يا طنط
هدي بابتسامة: صباح النور يلا علشان تفطري ونروح لبابا
يسر بابتسامة: يلا
**
وصلت السيارة بهم الي القصر ولكن مروة ما زالت جالسة ولم تنزل
آسر بنفاذ صبر : ايه سمو الاميره مش عاوزة تنزل ليه
مروة باستفزاز : عادي يعني استني شوية
آسر بضيق : استني ايه انزلي يا مروة
لتنزل مروة من السيارة بخوف وتدخل بسرعة القصر
ليضحك آسر علي شكلها
هدي بابتسامة وهي تسمع صوت السيارة : عريسك جه
لتضحك يسر : هو هيبقي احلي من بابي
هدي بضحك وفخر : ده اخويا يا بنتي
لتدخل مروة القصر
هدي بابتسامة واشتياق: مروة وحشتيني اوي
مروة بابتسامة وهي تحتضنها : وانتي أكتر والله
لتردف مروة باستغراب وهي تنظر إلي يسر : مين القمر دي
هدي بابتسامة : تعالي سلمي يا يسر علي طنط
لتسلم يسر علي مروة
مروة : اسمك حلو اوي يا يسر لما اخلف بنت هسميها كده
يسر بابتسامة : بس مش هتبقي احلي مني
لتضحك مروة وهدي
مروة بضحك : أكيد
لياتي آسر من خلفهم
آسر باستغراب: بتضحكوا علي ايه ؟!
يسر بفرحة : عريسي جه
آسر باستغراب : عريسك ؟!
ليردف بابتسامة لهدي : مين القمر ؟!
مروة بغيرة : ما اسمهاش قمر اسمها يسر
آسر بضحكة مكتومة : دي احلي من القمر
مروة بغيرة : لا والله
اسر بابتسامة: آه والله
يسر وهي تمسك يديه : انت عريسي صح انت اخو هدي
آسر بضحك: يا ستي هو انا أطول ابقي عريسك
يسر : بس انت حلو اوي
مروة بغيرة : ايه يا بنتي انتي عندك كام سنة انتي
يسر بابتسامة وهي تعد علي يديها : عندي 6 سنين
آسر بضحك : وبعدين انتي مالك يا مروة بعروستي بقي
مروة بغيظ : انا مالي هو انت ولا سايب كبير ولا صغير
لتصعد الي غرفتها
هدي بضحك : هبلة والله
اسر بضحك هو الآخر : اوي
ليردف باستغراب : بس مين دي ؟!
هدي : هحكيلك كل حاجة
لتقص عليه كل ماحدث
آسر بغضب : وانتي ازاي ما تحكليش اللي حصل ده تروحي تقولي لصاحبي وما تقوليليش يا هدي
هدي بخوف : آسفة والله يا آسر بس انت كنت لسة خارج من المستشفى مارضتش ازعجك
آسر بغضب : تزعجيني هو انا مستحمل حياتي دي كلها علشان مين مش علشانك يا هدي وفي الاخر لما تمري بمشكلة ما تجيليش
هدي بحزن : والله آسفة يا آسر حقك عليا آخر مرة
آسر بضيق: ما هي فعلا هتبقي آخر مرة علشان لو حصلت تاني مش هتعرفي ايه اللي هيحصل
هدي : خلاص يا آسر بقي بالله عليك ما تزعلش مني
آسر بحنان : ما بعرفش ازعل منك بس انا زعلان أن في مشكله زي دي ما كنتش جنبك من ساعة ما بابا مات وانا وعدت نفسي اني هكون ابوكي يا هدي
هدي وهي تحتضنه: آسفة يا احلي بابي في الدنيا بس ايه رأيك في العروسة القمر
آسر بابتسامة : قمر اوي تعالي يا يسر
يسر وهي تحتضنه : انا بحبك اوي يا آسر
آسر بضحك : وانا كمان بحبك
ليردف باستغراب : بس انتي اخدتيها ازاي
هدي : لقيت هنا داخلة بيها وما لقيتش حد من قرايبهم هناك مش عارفه مين اللي جابها فخوفت اسيبها لوحدها
آسر باستغراب: اومال فين فريدة هانم
هدي : مش عارفه جيت امبارح لقيتها مش موجودة بس اتلاقيها كانت في اجتماع ولا حاجة
آسر : يمكن !!
ليردف مرة أخرى بخبث : جهزي حسابك كتب كتابي انا ومروة بكرة
هدي بصدمه : ايه ؟!
آسر بابتسامة جميلة زادته وسامة فهو وسيم حد السحر : زي ما بقولك كده
هدي : طب هي ماقالتليش ليه
آسر بضحك : ما هي ماتعرفش
هدي باستغراب: وهتعرف امتي ؟!
آسر : لما المأذون ييجي
هدي : انا مش فاهمه حاجه بس انا فرحانة اوي مروة طيبة وهبلة
آسر بابتسامة: عندك حق
هدي : طب انا هطلع البس انا علشان آخد يسر لباباها
آسر بابتسامة : تمام
**
ليصعد آسر الي غرفة مروة
مروة في نفسها " معقولة هغير عليه من طفلة هو انا هبلة للدرجادي يعني أكيد لا انت عملت فيا ايه يا آسر "
ليطرق آسر علي الباب
آسر : افتحي يا مروة
لتفتح مروة الباب وهي تضع يديها علي خصرها : نعم تؤمر باي أوامر
آسر بخبث : آه اصل المأذون هييجي انهاردة
مروة باستغراب : مين اللي هيتجوز
آسر بخبث: انا وانتي يا مروة
مروة : ايه يا عم انت ومين قالك اني هوافق
آسر بخبث : انا قولت كده
مروة : وانا مش موافقة
آسر : يبقي اقتل تامر و ازود عليه جارتك
مروة بضيق : وانا كده هوافق صح
آسر بابتسامة : انتي شايفة ايه ؟
مروة بغضب شديد: خلاص موافقة
لتدخل و تغلق خلفها الباب بشدة
**
عند أدهم في المشفي
أدهم بغضب: انا عاوز اعرف فين بنتي يا عسكري
العسكري بخوف : والله يا باشا علي لما روحت ادفع مصاريف المستشفى وسيبتها مع البنات اللي كانوا معاك امبارح ما لقيتهاش
أدهم بغضب: يعني هتكون راحت فين يعني؟
لتدخل عليه يسر
يسر بابتسامة : بابي
أدهم بابتسامة وكأن روحه عادت إليه مرة أخرى : حبيبة بابي كنتي فين ؟!
هدي بابتسامة : كانت معايا
أدهم بغضب: وانتي ازاي تاخديها من غير ما تقولي لحد يا أستاذة ها
هدي بحزن وقد تراكمت الدموع في عينيها : انا آسفة لتغادر هدي بسرعة وتتبعها هنا
يسر بحزن: بس يا بابا طنط كانت طيبة معايا خالص انت ليه زعلتها
أدهم بحزن : خلاص هصالحها يا قلب بابي ما تزعليش
**
في مكان مجهول
- بتقول ايه ؟ آسر هيتجوز مروة بالليل
= ايوة يا باشا
- وانت ازاي ما تقوليش حاجة زي كده
= الحاجة دي حصلت فجأة والله يا باشا
- خلاص اخطفها النهاردة
= ايه اخطفها ده آسر الهلالي يا باشا
- بقولك اتصرف هي مش هتتجوز حد غيري