رواية صفقة ثم عشق الثالث عشر والفصل الرابع عشر بقلم مريم جلال
رواية صفقة ثم عشق الفصل الثالث عشر 13
صحي زين الصبح وكانت عشق نايمه جنبه وكان فرحان جدا انو اخيرا اعترف بحبه ليها وهيعيشو بطبيعيه بس أخد قرار انو هياخد حقها من ابوها واخوها علي ضربه ليها بسبب العلامات الي لسه معلمه ف جسمها لحد دلوقتي
زين بصلها لقاها نايمه بكل برأة ف عايز يصحيها
زين:عشقي عشق حببتي
عشق فتحت عنيها بصت لزين:صباح الخير
زين:صباح النور يا قلب زين
عشق:لاء وزع كلامك علي مراحل انا مش قد الكلام دة انا عمري ما سمعته ف حياتي
زين:معايا انا هتسمعي أكتر من كدة ف اتعودي بقا يلا عشان لو أخرت مروان هيفضحني
عشق:ااه صح الخطوبه امتي
زين:يوم الخميس وااه صح بابا جاي بكره
عشق:الله عمو جاي وحشني أوي
زين:عادي لو قعد معانا اصل بابا انا مليش غيره
عشق قاطعته:انت بتهزر يا زين طبعا هيقعد معانا ولو كنت قولت هيمشي كنت همشي معاه عمو هيقعد معانا واشيلو فوق راسي
زين بصلها واحترمها اكتر:ربنا يخليكي ليا هقوم أخد شاور وتحضيري الفطار انا واقع من الجوع
عشق:من عنيا
قام زين ودخل الحمام وهو بيفتكر مراتو صافي لما رفضت رفض تام ان ابوه الي هو عمها يقعد معاهم كانت بتخليي باباه يقعد ف بيت تاني غير معاهم وعرف ان مش كل الستات زيها ف ناس زي عشق كدة ودخل الحمام
عند عشق نزلت حضرت الفطار وحطته علي السفرة وكانت مستنيه زين
بعد فترة صغيرة نزل زين ببدلته الرمادي
زين قرب من عشق:ايه الريحه الجميله دي
عشق:يلا عشان تاكل بالهنا والشفا
قعد زين ياكل هو وعشق
زين:الحمدلله تسلم ايدك ومسك اديها وباسها
عشق مسكت ايده وباستها:بالهنا والشفا
زين بحده:عشق انا قولت ايه يا عشق علي بوس ايدي
عشق:لاء انا حرة اشمعنا انت تبوس ايدي وانا لاء انا بقا هبوس ايدك براحتي انت جوزي وحبيبي وبراحتي بقا وأهو راحت باستها تاني
زين:انتي قولتي ايه
عشق بخبث:ايه
زين:الي انتي قولتيه دلوقتي بطلي رخامه
عشق برخامه:جوزي
زين:الي بعديها
عشق بمكر:مش فاكرة
زين بتذمر:طيب انا ماشي
عشق بضحك:اهدي يا زين بهزر جوزي وحبيبي وروحي وقلبي وكل حاجه ف حياتي
زين:اخيرا الواحد بيشحت منك الكلام
عشق:يلا بقا علي شغلك
زين:ماشي هتروحي مني فين جايلك بليل وهعلمك الادب
عشق بضحك:ماشي سلام
ومشي زين وراح الشركه دخل المكتب لقي مروان قاعد ف المكتب اول ما زين شافه
زين:مصايبووو عايز ايه
مروان:حبيبي يا زين نورت تعالي اقعد واقف ليه راح نغض الكرسي
زين واقف يتفرج عليه ورافه حاجبه:هات الي ف بطنك عايز ايه
مروان:انا يبني هكون عايز منك ايه يعني غير اني جاي اقولك اني مش هاجي الشغل انهاردة عشان هننزل ننقي الشبكه احياة احياة عيالك يارب تقول لعشق بحبك وتعيشو ف سعادة
زين:بااااااااااس ايه ومش عايز دعوتك عشان اتحققت خلاص
مروان:بطل هزار..... ايه حقيقي الي سمعته
زين:ايوة
مروان:اعترفت لعشق
زين:ايوة
مروان:اخير الجبل اتحرك اخيرا والله يا ابني كان ابغي ازغرط بس استحي
زين:المهم من غير شحاته مفيش خروج رخامه
مروان لف لزين وقعد قدامه ف الارض:ايها الملك زين انا بطاطا تحت رجليك"من فيلم سمبا هاا😂"
زين ضحك جامد:طب قوم يا متخلف روح ياعم انا بهزر
مروان قام باس زين ف خده جامد:انا ديما بقول انا مطلعتش من الدنيا غير بزين
زين:الله يقرفك يلا من هنا
مروان طلع يجري وخرج
زين:وربنا عبيط وعندو طفوله متأخره
عند مروان راح لسلمي واستأذن ينزل يشتري الشبكه وامها وافقت
ونزلو
مروان فتح لسلمي العربيه:اتفضلي يا اختااااه
سلمي:طيب يا أخويه
مروان ركب جنبها وشدها من الشنطه:اخوكي مين يابت
سلمي:بقولك ايه سيب الشنطه وألا هديك بالشنطه علي دماغك
مروان فضل يدور ف العربيه
سلمي:بتعمل ايه
مروان زاحها شويه كدة:اوعي بس كدة بدور علي سلمي ما شوفتيهاش
سلمي بصتله:مروان
مروان:قلبه يا ناس اول مرة اعرف اني اسمي حلو كدة قوليه تاني
سلمي:يا زفت
مروان:شكرا نروح نجيب الشبكه عشان مغيرش رأي
سلمي:تعمل ايه يا مروان
مروان:قصدي اتجوزك يا عيون مروان سامحني يارب علي الكدب
سلمي:بقا كدة طيب انا نازله
مروان قفل العربيه:تعالي هنا يابت وربنا اديكي قلم يلوحك دلوقتي فاهمه ولا لاء سمعاني وكان صوته عالي
سلمي:حاضر
مروان بص قدامه وعدل التيشرت:شوفتيني وانا سخسيتي قويه بس ايه رأيك انفع
سلمي بضحك:سخسيه طب اتنيل
مروان:حبيبي تسلم
وركبو وراحو عند الراجل بتاع الدهب دخلو مروان وداها عند راجل نضيف أوي وغالي
سلمي بتهمس:يا مروان المكان غالي أوي يلا نمشي
مروان بصلها ومردش عليها:عم محمد
عم محمد:مراد باشا المصري مشرفنا اهلا بحضرتك
مروان:اهلا بيك يا عم محمد عايز أحسن طقم عندك للقمر دي
سلمي اتكسفت وسكتت
عم محمد:حظك يا مروان بيه انهاردة جالنا اطقم جديدة أوي بس ألماظ مش دهب
مروان:وريني وماله القمر ميلبسش غير الماظ احب اعرفك خطبتي سلمي
عم محمد:مبروك يا زين ما اخترت ثانيه وجاي
سلمي بغضب:مروان الماظ ايه الي ألبسه اكيد غالي لاء يا مروان
مروان:اسكتي يابت انا لو فيه حاجه أغلي من الالماظ كنت جبت
سلمي اتكسفت وسكتت عم محمد جه وف ايده اربع اطقم الماظ غايه ف الجمال فرجهم لسلمي وعجبها كلهم بس فيه طقم شدها أوي أوي بس كان أغلي واحد متكلمتش ونقت الرخيص شويه
مروان اخد باله انها منزلتش عنيها من علي الطقم دى وعرف انها اختارت دة عشان رخيص لكن
مروان:بس انا شايف ان دة أحلي وهيبقا جميل عليكي
سلمي:لاء عادي دة حلو
عم محمد:مروان بيه عندو حق يا بنتي دة أحسن طقم
مروان:بس خلاص انا أخدت الطقم دة يا عم محمد خديه يا سلمي وانا هحاسب واجيلك
اخدت سلمي الطقم وكانت فرحانه أوي لانو كان عاجبها أوي وبعد كدة عيطت لحسن مروان يفتكر انها كلبه فلوس
خرج مروان لقاها بتعيط جري عليها:مالك يا حببتي حد دايقك
سلمي بعياط:لاء بس خد الطقم رجعه اكيد بتقول دلوقتي اني كلبه فلوس ومصدقت مسكت فيه
مروان ضربها علي دماغها:بطلي هبل انا عمري ما أقول عليكي كدة وبعدين انا الي منقيه ليكي وانا لو اطول اجبلك حته من السما كنت جبتلك اركبي يا سلمي
سلمي بصتله بفرحه وركبت العربيه وروحها البيت
رواية صفقة ثم عشق الفصل الرابع عشر 14
رجعت سلمي البيت وفرجت امها علي الطقم وكانت فرحانه جدا ومامتها كانت فرحانه لفرحتها جدا
مامت سلمي:ربنا يفرحك يا بنتي اكتر واكتر
سلمي:ربنا يخليكي ليا يا ماما
عند مروان
مامت مروان:انت جيت يا حبيبي
مروانة:ايوة يا امي
مامت مروان:عملت ايه يا حبيبي اوعي تكون زعلتها ومخلتهاش تنقي الي هي عايزاه
مروان:لاء دة انا جبتلها طقم اللماظ جميل عارفه يا امي كانت رافضه جدا ونقت ارخص طقم وهي كانت هتموت علي الطقم التاني وكان غالي وانا اخدتو غصب عنها ولقيتها بتعيط عارفه ليه عشان خايفه افتكرها كلبه فلوس وكده
مامت مروان:غلبانه أوي يا ابني ملهاش أب مكسورة خليك ديما ف ضهرها وعوضها وجبلها الي نفسها فيه وبرافو عليك علي الي عملته انهاردة
مروان باس ايد مامته:ربنا يخليكي ليا ياأمي
مامت مروان:ويخليك ليا يا حبيبي
عند زين كان قاعد ف المكتب ودخلت واحدة لابسه لبس مش ملبوس
زين بقرف:مين انتي
الفتاة:انا نهال سكرتيرة حضرتك مستر زين
زين بقرف:ابقي اللبسي لبس يليق بالشركه فاهمه انتي مش جايه كباريه
نهال بدلع:اوامرك مستر زين
زين:عايز ملف الصفقه الروسيه
نهال جابت الملف وعطتو لزين وقصدت تلمس ايدو
زين بعد ايده بسرعه:بقولك ايه يبقي فيه حدود بيني وبينك فاهمه
نهال برقه مصطنعه:اوامرك وطلعت
زين:ايه القرف دة ليه ميبقاش كلهم زي عشق محجبه جميله طفله نقيه طيبه ليه مش كل البنات كده اما وحشتني أوي أرن عليها
رن زين عليها
عشق بصوتها الرقيق:الو
زين:يالهوي علي الو الي هتموتني ف يوم من الايام
عشق:بعد الشر يا زين متجبش سيرة الموت
زين:يالهوي علي زين طالعه من بوقك قمر
عشق بخجل:زين هتتكلم بأحترام ولا لاء
زين:ف واحدة تقول لجوزها كده طيب يا ستي لاء وحشتيني قولت اكلمك انا غلطان
عشق:لاء وانت كمان وحشتني جدا
زين:معلش علي العشا كدة انا جاي
عشق:بعيد بس ماشي مستنياك سلام
زين:سلام
قفل زين مع عشق وكمل شغله عشان يروح لعشقه
عند عشق قفلت التليفون ومبتسمه لان زين بقي جوزها حبيبها لكن قاطع تفكيرها رنين هاتفها برقم امها
عشق بلهفه:الو يا ماما
ام عشق:عشق ابوكي واخوكي هيجو ليكي بليل وانا بردو جايه انا قولت عشان تعملي حسابك
عشق بدموع:انا مش عايزاهم يجو
ام عشق بدموع:معرفش افتكروكي ليه بس اكيد اخوكي عايز فلوس ولعب ف عقل ابوكي
عشق بدموع:ماشي يا ماما
قفلت عشق وقعدت تعيط وتقول لنفسها:ليه جايين يفتكروني دلوقتي يعني ارن علي زين لازم يبقا معايا انا هخاف اقابلهم لوحدي
رنت عشق علي زين
استغرب زين لانو لسه قافل معاها
زين:الو ايه لحقت اوحشك
عشق ببكاء:زين
زين زقف مكانه بسرعه:بتعيطي ليه يا عشق ف ايه
عشق بدموع:متخافش بس بابا واخويا وماما جاين انا خايفه اقابلهم لوحدي يا زين عايزاك جنبي ارجوك
زين:مسافه السكه هبقي عندك متعيطيش
قفل مع عشق واخد الجاكت وطلع من المكتب
زين:اللغي البرنامج بتاع يومي انهاردة كله
نهال:اوامرك مستر زين
نزل زين ركب العربيه بسرعه وساق بسرعه للبيت
بعد نص ساعه زين كان وصل البيت ودخل بسرعه البيت لقي عشق قاعدة علي الكتبه متكورة ف نفسها وبتعيط
زين اتجنن طلع يجري عليها:انا هنا يا عشق انا زين حبيبك
عشق حضنته بسرعه:زين اخيرا وصلت
زين كان بيهديها:انا هنا يا حببتي
عشق هدت شويه:انا مش عايزة اشوفهم يا زين عايزة اشوف ماما بس
زين مسح دموعها:حببتي لازم تباني قدامهم قويه ومبقتيش تخافي منهم وكده
عشق:يا زين اخويه عايز فلوس ف لعب ف دماغ بابا عشان يجو عندي
زين:يجو ايه يعني خليكي قدامهم قويه وقابليهم بقوه ومحدش يقدر يلمسك
عشق:متأكد
زين:مليون ف الميه تعالي معايا وطلع الاوضه وقفها قدام المرايه وراح للدولاب وطلع علبه قطيفه نبيتي وفتحها كانت تحمل طقم اللماظ عبارة عن سلسله وخاتم محبس يعني طاقم اللماظ للزواج
عشق بإنبهار:دة ليا
زين:لاء جايبه ليا انا ايوة طبعا ليكي راح زين لبسها السلسله والخاتم وطلع خاتم لرجال بتاعه يلا لبسهولي
عشق لبسته الخاتم
عشق:بس ليه
زين:عشان الكل يعرف انك متجوزة وانا كمان نفس الموضوع وبعدين مش المفروض نبقي لبسين دبل ولا ايه
عشق:عندك حق
زين:بس طالب منك طلب مهما كانت المشاكل والظروف والمصاعب الي هتقابلنا اياكي ثم اياكي يا عشق تخلعي الخاتم دة لو خلعتيه كدة هعرف انك بطلتي تحبيني ماشي يا عشق
عشق:من عيوني يا زين
زين:يلا اللبسي لبس كدة حلو واللبسي الحجاب يا عشق مش عشان اخوكي وكدة لاء اللبسي بردو الحجاب
عشق:كنت هلبسه من غير ما تقول اصلا
زين باس راسها:شاطورة يا قلب زين
ونزل عشان عشق تلبس
يتبع الفصل 15 اضغط هنا