رواية حكاية قمر البارت الثالث عشر 13 بقلم ياسمين علي
رواية حكاية قمر الفصل الثالث عشر 13
قمر : مش خلاص عرفتي اللي عاوزة تعرفيه .. اتفضلي روحي ماكان ماجيتي .. وانسي انك شوفتيني
هدي : قمر اسمعيني
فاروق نادي تاني
قمر ديرت وشها : مش عاوزة اسمع اتفضلي ماكان ماجيتي
هدي خرجت
" وقمر زقت الحاجات اللي قدامها كسرتها وانفجرت من العياط "
زين دخل بسرعة مسكها : اهدي انتي كويسة
قمر بتعيط: مش كويسة .. لييه عملت كداا فينااا ليه اتخلت عننا .. انا عاوزة اعرف ليييه سابتنا ليه بعدوا عننا كلهم .. ليه استحمل كل دا لوحدددي انا تعبتتت
زين : انا حاسس بيكي .. بس اهدي هيجرالك حاجة
عايدة داخلة تلطم : يلاااهوووي الحقييييييي ياااقمر تونة واقفة ع السطح و عاوزة ترمي نفسهاااا
قمر بخضة : ايييه !!!!!!
زين : انتي بتقولي ايييه ياعايدة .. ايه اللي طلع تونة ع السطح
عايدة : والله مااعرف يا استاذ زين .. تعالي ياقمر الحقيها بسرعة
_______________________
تونة قعدة ع حرف سطح الفيلا بتعيط
كنزي بخوف : تونة يا حبيبتي انزلي لتقعي
نجلاء : اطلع ياخليل بسرعة نزلها
تونة : محدش يطلع سبوونيي
كنزي : طب انزلي بس وقوليلنا مين زعلك ..
ليل جاية تجري : يلاااهوي تونة ايه طلعك فوققق انزززليييي
قمر بخوف : تونة !! تونة انزلي لتقعي
اسر واحمد خرجوا ع صوت الدوشة
احمد : ياساتر يارب .. ايه اللي بيحصل دا
تونة بتعيط : مش هنزل انا مش عاوزة اعيش خلاص
قمر : لا متقوليش كدا ونبي .. طب مين زعلك قوليلي انا زعلتك انا اسفة بس انزلي وانا هعمل كل اللي انتي عايزه
تونة بتعيط : ليه كدبتي عليا .. ليه فهمتيني اني اختك .. انا ماليش ام ولا اب .. ليه رموني ف الشارع .. انا مش عاوزة اعيش .. ابعدوا عني .. امشوا يلا امشوا انتو مش اخواتي انتو كدبتوا عليا.. انا ماليش اهل
قمر منهارة : لا متقوليش كدا يا فتون انا اهلك كلهم .. انا كدبت عليكي انا اسفة بس علشان خاطري متعمليش كدا ف نفسك .. انا ماليش غيرك انتي وليل .. انتي بنتي يا فتون .. انا اللي ربيتك انا اللي استحق ابقا امك مش حد تاني .. متوجعيش قلبي وانزلي .. علشان خاطري يا فتون انزلي ياحبيبتي انا مش هستحمل حاجة تحصلك
" الكل واقف بيعيط وخايف عليها لتقع ومصدومين "
تونة : انتي بتقولي كدا علشان مزعلش .. انا سمعتها وهي بتقول اني مش بنتها .. انا مش اختك .. وليل مش اختي .. ليه رموني ف الشارع ليه هو انا وحشة
زين : لا يا تونة انتي جميلة .. وكلنا بنحبك كمان مين قال انك وحشة .. انتي شايفة اخواتك عاملين ازاي وخايفين عليكي ... ازاي عاوزة تسبيهم ليه . . انتي اختهم ودول عيلتك يلا ياحبيبتي انزلي
ليل بتعيط : يلا ياتونة انزلي وانا هجبلك كل الحاجات اللي بتحبيها ومش هتعارك معاكي تاني انا اسفة .. يلا علشان خاطري انزلي . . بلاش علشان خاطري انا .. علشان خاطر قمر .. مش انتي قولتيلي قبل كدا انك مش بتحبي تشوفيها زعلانة .. بصي قمر زعلانة ازاي علشانك .. انزلي وفرحيها يلا
الكل : يلا ياتونة انزلي كلنا بنحبك يلا
تونة بصيتلهم كلهم وبصيت لقمر ومسحت دموعها : ماشي هنزل .. بتقوم تقف
قمر بخوف : خليبالك .. خليبالك
زين : استننيي متتحركيش انا هطلع اجيبك متتحركيش
تونة واقفة ع السور وجاية بتلف رجلها كانت هتفلت .. الكل صرخ .. وحد شد تونة والكل طلع يجري ع السطح
زين وصل اول واحد و قمر وراه والباقي وراهم
كريم ماسك تونة جامد وواقعين ف الارض
قمر طلعت تجري ع تونة و زين ع كريم
قمر حضنت تونة : ياحبيبتي اوعي تعملي كدا تاني
كريم بخوف وبيترعش : مش عاوزها تموت .. مش عاوزها تموت
زين : كريم انت بتتكلم !!!
اسر واحمد طلعوا يجروا عليه بفرحة
نجلاء : الف حمد وشكر ليك يارب
كريم : مش كل لما اتعلق بحاجة تروح .. ماما ماتت قدامي ومقدرتش انقذها .. مش هسيبها تضيع هي كمان ..
زين : اهدي ياكريم .. اهدي تونة مجرلهاش حاجة .. انت انقذتها
احمد بيعيط : انا اسف يابني اني مقدرتش اعمل زيك .. انا اسف
كريم حضنه : انا اللي اسف يابابا .. متزعلش مني
احمد : ازعل منك ايه يابني .. دانا مصدقة سمعت صوتك .. علشان خاطري يابني متحرمنيش منه تاني
كريم : حاضر يابابا
"اتطمنوا ع تونة وكريم وكل واحد نزل ع بيته "
______________________
قمر شايلة تونة حضنها ودخلت الأوضة تنيمها
تونة مسكت ايدها وبتعيط : انا اسفة اني زعلتك مني
قمر باستها : عمري ماازعل منك ياحبيبتي .. بس متعمليش كدا تاني علشان مش هقدر اعيش من غيرك .. مسحت دموعها.. يلا نامي دلوقتي وارتاحي ومتفكريش ف اي حاجة وحشة تاني
تونة: حاضر
قمر : تصبحي ع خير ياحبيبتي
________________________
زين : اييه اللي بتقولو دا يابابا معقول فاروق يطلب كدا
احمد : أيوة يا زين زي ماسمعت فاروق طلب اسر ل صافي
زين : ايه البجاحة دي هي وصلت لكدا
احمد : مش بس كدا دا حط جوازة نور من سائر قدام جوازة اخوك من بنته
زين : واسر عمل ايه
احمد : مش اسر اللي عمل دي نور نفسها اللي رفضت
زين : نور رفضت !! دي روحها ف سائر ازاي تعمل كدا
احمد : محبتش اخوك يتدبس ف جوازة مش عاوزها بسببها
زين : طب وهي عاملة ايه دلوقتي
احمد : مش عارف يازين .. هي من ساعة مامشوا وهي ف اوضتها .. اطلع اتكلم معاها يابني .. انت الوحيد اللي تقدر تخرجها من اللي هي فيه دا
زين : حاضر انا هروحلها متقلقش
_____________________
ليل : تونة نامت
قمر : أيوة نامت .. تعالي ياليل عاوزكي
ليل : خير ياقمر
قمر بتوتر : انتي شوفتي اللي حصل .. وسمعتي اللي تونة قالته .. واكيد بتسألي نفسك عرفت ازاي ومين الست اللي اتكلمت عليها وانا ..
ليل : لا ياقمر مش بسأل نفسي مين الست دي .. علشان انا عارفة هي مين
قمر باستغراب : عارفة ايه ؟
ليل : عارفة ان الست دي تبقا امنا اللي سبتنا واتجوزت .. واللي كدبتي عليا انتي وتيتا وقولتي انها ماتت
قمر : انتي عرفتي منين الكلام دا
ليل : سمعتك لما كنتي بتتفقي مع تيتا ع انك تقوليلي ان ماما ماتت زي ما قولتو ان بابا كمان مات .. و الحقيقة هي انهم سابونا ومشوا
قمر : انا كدبت عليكي علشان متتوجعيش زيي
ليل :لو كنت اكتشفت الكدبة دي دلوقتي كان هيحصلي زي ماحصل ل فتون واكتر
قمر : لا لا بعد الشر عليكي ياحبيبتي اوعي تقولي كدا تاني
ليل دمعت : احساس صعب اوي لما تشوفيها قدامك ومتقدريش تحضنيها وتعاتبيها وتقوليلها وحشتيني ليه سبتيني لوحدي انا كنت محتاجاكي اكتر من أي حد
قمر : انتي شوفتيها ياليل
ليل : تخيلي ومعرفتنيش .. كانت جاية توصي اسر ع صافي .. طلعت مربية اكتر بنت بتكرهني .. سابتنا علشان تربي غيرنا وتديهم كل الحب والحنان اللي احنا كنا نستحقه .. نفسي اعرف ليه عملت كدا !! انا حتي مش عارفة أكرهها انا لسه بحبها رغم اللي عملتوا
قمر : اوعي تكرهيها ياليل .. ماما كانت احسن واحدة ف الدنيا.. هي استحملت حاجات محدش يقدر يتحملها .. صحيح انا مش قادرة اعرف سبب انها تسيبنا بس انا متأكدة انها عملت كدا غصب عنها .. انا نفسي اعاتبها زي زيك بس عمري ماافكر اكرهها .. وانتي كمان ياليل اوعي تكرهيها ياحبيبتي ..
ليل : حاضر ياقمر
قمر : في حاجة كمان عاوزة اقولك عليها بخصوص ابونا
ليل : ايه هو كمان طلع عايش
قمر : لا هو مات
ليل : عرفتي منين
قمر : من استاذ احمد
ليل : استاذ احمد ايه علاقته ب بابا ؟
قمر : هحكيلك ...
_________________________________
سائر بعصبية : ممكن افهم ايه اللي حصل دااا .. انت ازاي تعمل كدا
فاروق : وطي صوتك وانت بتكلمني
سهر : اهدوا ياجماعة انا مصدقه صافي خدت المهدأ ونامت .. اهدوا وفهموني ايه حصل
سائر : قولها عملت ايه .. قولها ازاي بوظت فرحت ابنك
فاروق : انا بقولك وطي صوتك .. وبعدين انا مبوظتش فرحتك .. انا قولت بدل الفرحة تبقا اتنين .. اختك كمان من حقها تفرح
سائر : انت كدا بترخصها مش بتفرحها
فاروق : قطع لسان اللي يقول ع بنتي كدا
سائر : واللي انت عملتوا دا اسمه ايه .. رايح تطلب ايد اسر ليها وتقول مش بترخصها
سهر بصدمة : اييه !
فاروق بتوتر : انا معملتش حاجة غلط .. هما بيحبوا بعض ليه لا
سائر : انتو مصدقين نفسكم .. اسر مبيحبهاااش افهموا بقا .. بنتك محتاجة تتعرض ع دكتور نفسي .. اللي صافي في دا مش طبيعي
فاروق: اخررس انا بنتي زي الفل .. انت اللي اناني مش بتحب غير نفسك وبس
سائر : الانانية اللي انتو عملتوها .. بوظت فرحتي وضيعت مني الحاجة الوحيدة اللي صح ف حياتي واللي بتفرحني .. بسبب انانيتك .. طول عمرك تعمل الي انت عاوزه مش اللي انا عاوزه .. بتفضل صافي عني بوظت فرحتي علشان ترضيها بحاجة مش عاوزها اصلا ... بس انا مش هسيب نور مهما حصل .. واه انت بالي بتعملوا دا مش بترضي صافي انت بتدمرها .. عن اذنك
سهر : معلش يافاروق .. دا اكيد شيطان ودخل بينكم متزعلش ياخويا ياحبيبي
فاروق : روحي روحي مش عاوز اشوف حد قدامي رووحي
سهر : حاضر
ماشية بتكلم نفسها : يخربيتك يابت ياصافي بقا جنانك يوصلك تبوظي فرحة اخوكي .. ونبي كان عندي حق لما قولت ابدء بيكي .. انتي لو اتسابتي شوية هيبقا عندنا اتنين فاروق مش واحد
__________________________
قمر : هو دا كل اللي حصل .. انا مردتش اقولك ف الأول علشان مكنتش عارفة اذا كنت هاخد الفلوس دي ولالا.. بس اكتشفت اننا محتاجينها .. احنا مبقاش عندنا حاجة .. وصعب ابدء من الصفر تاني
*موبايلها رن *
قمر : دا عربي
ليل: عربي هيكلمك ليه
قمر : اصل انا كنت طالبة منه حاجة .. استني ارد
الو .. ياعربي .. ازيك ياخويا عامل ايه
عربي : الحمد الله ياقمر .. مال صوتك ياقمر انتو كويسين
قمر : ماليش .. احنا كويسين كلنا .. المهم قولي عملت ايه ف اللي طلبته منك
عربي : لقيتلك شقة حلوة اوي وجاهزة من مجاميعه .. وف منطقة نضيفة .. بس تمنها غالي حبة
قمر : متشغليش بالك بالفلوس ياعربي .. المهم هنروح نشوفها امتا
عربي : من بكرا لو عاوزة ..
قمر : طب حلو اويي .. بكرا تعدي عليا ف الفيلا تاخدني نروح نشوفها والي فيه الخير يقدمه ربنا
عربي : ان شاءالله بكرا الساعة 5 هكون عندك
قمر : ماشي ياخويا هستناك .. سلام سلام
ليل : في ايه يا قمر خير
قمر : اصل انا كنت موصيه الواد عربي يشوفلنا شقة حلوة كدا علشان ننقل فيها وهو لقالي واحدة وهنروح نشوفها بكرا
ليل : بجد .. طب انا عاوزة اروح معاكم
قمر : ومين يقعد مع فتون .. خليكي انتي متقلقيش هختار حاجة نضيفة
ليل : ماشي
كنزي : ممكن ادخل
قمر : تعالي يا حبيبتي اتفضلي
كنزي : تونة عاملة ايه دلوقتي ياقمر
قمر : الحمدالله ع كل حال .. هي نامت دلوقتي ان شاءالله تصحا كويسة
كنزي : ان شاءالله
قمر : طب اسيبكم تقعدوا مع بعض وانا هروح للاستاذ احمد .. عينك ع فتون ياليل
ليل : حاضر
ليل: مالك ياكنزي شكلك مضايقة
كنزي : بتصل بحازم من بدري مش بيرد عليا
ليل : يمكن مش فاضي يرد
كنزي : لا هو المفروض خلص شغله ..
ليل : يمكن روح نام
كنزي : مش عارفة بس قلقانة
ليل : طيب بقولك ايه ماتكلمي امه وتعرفي اذا كان ف البيت ولالا
كنزي : تصدقي فكرة استني هكلمها
ليل : ها ردت
كنزي : لا لسه بيرن .. اهي .. الو .. أيوة ياماما
فريال : الوو .. مين معايا
كنزي : انا كنزي
فريال : اااه كنزي .. ازيك ياحبيبتي
كنزي : انا كويسة الحمدالله ياماما .. حضرتك عاملة ايه
فريال : الحمدالله ياحبيبتي بخير ..
كنزي : يارب دايما ياماما .. هو حازم عندك ف البيت
فريال : حازم.. يعني كنتي بتتصلي تسألي ع حازم مش عليا
كنزي بتوتر : لالا طبعا ازاي انا كنت بتصل أسأل عليكي انتي .. ماهو انا لو عاوزة حازم اكيد هكلموا هو
فريال : ماهو علشان نايم ومبيردش عليكي قولتي تكلميني انا تعرفي مني
كنزي : لالا حضرتك فاهمة غلط خالص .. انا كنت اقصد
فريال : لا قصدك ولا مقصدكيش خلاص .. هو نايم لما يبقا يصحا تكلميه .. سلام
ليل : في ايه مالك
كنزي : قفلت السكة ف وشي
ليل : دي ولية قليلة الذوق بصحيح
كنزي : اعمل ايه دلوقتي.. اهي زعلت ومدتنيش فرصة ارد .. انا خايفة حازم كمان يزعل مني .. ياريتني مااتصلت
ليل : يزعل منك ليه انتي معملتيش حاجة غلط .. الحق عليكي انك بتطمني عليه يعني ..
كنزي : طب اعمل ايه دلوقتي
ليل : متعمليش حاجة مش اطمنتي ان هو نايم .. هو لما يصحا هيكلمك من نفسه .. وشوفي بقا هي هتحكيلوا ولالا
كنزي : حاضر
________________________
قمر بتخبط ع باب المكتب : ممكن ادخل
احمد : اتفضلي يابنتي
قمر : انا جاية اعتذر عن اللي حصل انهاردة بسببنا .. وبوظنا فرحتكم .. اوعدك مش هتتكرر تاني
احمد : فرحة ايه بقا مافيش فرحة اصلا .. انتي مالكيش ذنب ف حاجة
قمر : يعني ايه الكلام دا .. مش قراية فاتحة نور كانت انهاردة
احمد : الموضوع انتهي من قبل مايبدأ
قمر : ايه الي حصل بس
احمد : فاروق بيه طلب ايد نور لسائر واسر لصافي .. يا كدا يابلاش .. قولنا بلاش
قمر : لا حول ولا قوة الا بالله .. طب وذنب نور وسائر ايه بس .. يبوظ فرحة ابنه كدا
احمد : علشان كدا بقولك انتي مالكيش ذنب .. بل بالعكس بسبب اللي حصل لتونة دا كريم اتكلم .. ودي احسن حاجة حصلتلي من وقت موت امهم
قمر : ربنا يرحمها يارب ... المهم نور عاملة ايه دلوقتي
احمد : ان شاءالله تتجاوز الموضوع زي مااتجاوزته قبل كدا
قمر : باذن الله ..
احمد : خير ياقمر انتي كنتي جاية تقولي حاجة
قمر بتوتر : لا مش وقته بقا
احمد : ايه اللي بتقولي دا بس ياقمر .. انتي تقولي اللي عاوزه ف اي وقت .. خير محتاجة حاجة
قمر : لا الحمدالله مستورة .. انا بس كنت خليت حد يشوفلي بيت كدا ليا ولاخواتي احنا تقلنا عليكم اوي
احمد : متقوليش كدا انتو بقيتوا من العيلة خلاص .. المهم انتي سامحتيه
قمر : مكدبش عليك يااستاذ احمد . . انا مش هقدر اسامحه بسهولة كدا
احمد : سامحيه يابنتي .. ابوكي كان ندمان آخر مرة شوفته .. ياريتك كنتي شوفتيه ساعتها
قمر : حاضر هحاول .. ربنا يرحمه بقا .. المهم انا كنت جاية اخد موافقتك بس ..
احمد : لو دا هيريحكم انا مش هعترض .. بس افتكري ان البيت دا مفتوح ليكم ف اي وقت تحتاجه حاجة انا موجود
قمر : ربنا يخليك يااستاذ احمد ويديك ع قد طيبتك دي .. يلا استأذن انا
احمد : اتفضلي يابنتي
________________________
سهر ف العربية سرحانة وبتفتكر
فلاش باك ●
سهر ع سرير ف المستشفي : بنتي .. بنتي
الممرضة : حمدالله ع سلامتك
سهر : بنتي .. بنتي فين
الممرضة : بنتك زي الفل الحمدالله
سهر : فينها عاوزة اشوفها
الممرضة : فاروق بيه جه خدها .. وقال لما تقومي بالسلامة تبقا تروحي البيت هتلقيها
سهر : ايييييه فارروق خدهاا .. اززززاييي
الممرضة : اهدي ياحبيبتي مينفعش العصبية دي انتي لسه تعبانة
سهر : اززاااي بنتي حد ياخدها غيرري .. انا هوديكم ف ستين داهيةةة
الممرضة : دا اخو حضرتك وهو خاف للبنت تتلغبط ف طلب ياخدها والمستشفي اديتهالوا .. اهدي بس كدا ولما تقومي روحي خديها منه
سهر : ابعدي عني انا عاااوزة بنتي هاتوهالي دلوقتي
الدكتور : ايه الصوت دا .. ايه اللي مقومها من السرير .. وانتي ازاي سايبها كدا
الممرضة : والله يادكتور بحاول امنعها مش عارفة .. عاوزه بنتها
الدكتور : وفين بنتها
الممرضة : اخوها خدها
الدكتور : هاتي المهدأ بسرعة
سهر : سبوونييي انا عاوزة بننتتيي ... ازاي تسبوا ياخدها حرام عليكم . . ابعدوا عنييي .. ابعدوا ...
الدكتور : خلاص هي كدا نامت .. خليبالك منها .. لو حصلها كدا تاني لما تفوق ناديني
الممرضة : حاضر يادكتور
______
السواق : يااستاذه يااستاذة
سهر : ها .. بتقول حاجة
السواق : دا العنوان اللي حضرتك عطتهوني
سهر : متأكد
السواق : أيوة متأكد
سهر : طيب شكرا ..
_______________
... : سهر !!
سهر دخلت : كويس انك لسه فاكرني
سليم : انتي عرفتي منين اني رجعت .. انتي بترقبيني
سهر : انا مش براقبك .. انت الي بتتهرب مني مش عارفة ليه .. بدل ماتقف جنبي ونحاول نرجع بنتنا سوا
سليم : نرجعها .. وهنرجعها ازاي بقا ان شاءالله .. انتي بعد كل السنين دي عرفتي ترجعيها
سهر : لا بس قريب هرجعها ..
سليم : بجد والله .. طب عاوزة مني ايه دلوقتي
سهر : انا جاية علشان اقولك اننا اول لما نرجع بنتنا واخلص من فاروق .. نرجع لبعض .. انت وحشتني اوي ياسليم
سليم بعد عنها : تخلصي من فاروق مرة واحدة .. انتي فاكرة بقربك منه وانك تعملي دور الاخت الطيبة .. دا كدا هيخليكي تخلصي منه ... انتي شكل الانتقام عمي عنيكي ونساكي فاروق يقدر يعمل فيكي ايه
سهر : مش هيقدر يعمل معايا حاجة . . انا بلعب ع نقطة ضعفه .. بنته الوحيدة.. هدمره عن طريقها .. صدقني فاروق متعلق ببنته بطريقة متتخيلهاش .. هي دي طريقي اللي ماشية فيه
سليم : انا زهقت من الشر اللي جوا العيلة دي .. انا خلاص طلقتك من زمان خلاص انا وانتي مبقاش ف حاجة تربطنا ببعض
سهر : لا ياسليم بنتنا بتربطنا ببعض . . صدقني ياسليم انا مش شر .. هو اللي عمل فيا كدا ووصلني لكدا .. مش هرتاح غير اما اخد حقي وحق امي وحق بنتي وحق حبنا اللي ضيعوا .. فاروق عمل فيا كتير اويي .. مش عاوزني اردله جزء من اللي عملوا فيا
سليم : قولتلك زمان نتجوز ونسافر وهبعدك عن كل دا وتنسي فاروق وحقك .. انتي عاندتي وقولتي مش هتمشي غير لما تاخدي حقك .. لحد ما خد بنتك منك .. انتي اللي جواكي الانتقام .. وانا استحالة اعيش حياتي ف وسط كل العك دا .. انا خلاص نسيت كل حاجة .. ابعدي عني روحي شوفي انتقامك اللي مش هيخلص غير لما يخلص عليكي
سهر : ماشي .. انا همشي .. بس مش هستسلم ياسليم وهوريك اني هقدر اخد حقي من فاروق .. ومش هسيب انتقامي يخلص عليا .. انا مش هموت غير لما اخد حقي كله من فاروق .. هتشوف يا سليم .. عن اذنك
______________________
○ في اسكندرية ○
مني : ريم انا نازلة السوق اجيب حاجات .. لما سارة تصحا عرفيها ان الفطار بتاعها محضره ف التلاجة
ريم : حاضر ياماما
مني : متنسيش ياريم علشان انا ممكن اتأخر
ريم : يووة قولتلك حاضر بقا
مني : ماشي يلا سلام
ريم : سلام ..
" ونطيت دخلت الأوضة بسرعة فتحت البلكونة تبص ع مامتها ولما اتاكدت انها مشيت طلعت تجري فتحت الباب وخرجت "
سارة قامت من النوم بتدور ع حد ف البيت : ماما .. ريم .. هما راحوا فين
عديت من جنب الباب .. سمعت صوت
ريم : بقولك ايه بقا انا مش هعرف اشوفك كتير ..
عمرو : ليه بس كدا ياحبيبتي
ريم : اصل اختي جت وهتقعد معانا ومش هعرف اخلع منها هي وماما.. دانا مصدقة انها نايمة علشان اطلع اشوفك
عمرو : وبعدين بقا اتصرفي يعني ايه مش هشوفك ...
ريم : اعمل ايه يعني معنديش حل تاني يا عموري
عمرو : انا عندي الحل ..
ريم : ايه هو
عمرو : نتكلم فيديو
ريم : لا طبعا مش هينفع
عمرو : ليه بس يا ريري ياحبيبتي
ريم : كدا وخلاص قولتلك مليون مرة لا ياعمرو
عمرو : تبقا مش بتحبيني زي مانا مابحبك
ريم : ايه اللي بتقولو دا ياعمرو .. انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك
عمرو : يبقا حاولي .. ماهو انا مش هقدر مشوفش القمر دا كل يوم ..
ريم ابتسمت : حاضر هحاول بس موعدكش
عمرو مسك ايدها : لا هتوعديني
ريم : اوعا ياعمرو لحد يشوفنا
" سارة فتحت الباب فجأة "
ريم بتوتر وخوف : ساررة !!
عمرو : طب استأذن انا بقا .. "طلع يجري "
سارة : ادخلي قدامي
ريم دخلت
سارة : ممكن افهم ايه اللي انا شوفته دا .. انتي ازاي تعملي كدا ..
ريم : انا .. انا بصراحة انا وعمرو مرتبطين وبنحب بعض
سارة : نعم !! ارتباط ايه .. انتي عارفة عندك كام سنة
ريم : الحب مش بالسن ..
سارة : ريم افهمي .. انتي صغيرة .. حتي لو مش صغيرة .. ملقتيش غير الطريقة دي اللي تحبي بيها .. وملقتيش غير الشخص دا
ريم : انا مش هسمحلك تتكلمي عنه وحش
سارة : عاوزني اقولك ايه بعد اللي سمعته .. دا انسان كداب وبيتسلي .. انتي شايفة اول لما شافني طلع يجري ازاي وسابك
ريم : قولتلك متغلطيش فيه . . هو مش كداب ولا بيتسلي بيا .. واذا كنتي انتي عرفتي واحد واتسلي بيكي ف دي مش مشكلتي .. متطلعيش عقدك عليا . . عن اذنك
_________________________
بعد مرور أيام ▪
اسر : يعني خلاص هتمشوا
ليل : اه قمر بتجهز حاجتنا .. والعربية زمانها جاية
اسر : وكان فيها ايه يعني لو فضلتوا معانا
ليل : قمر مش عاوزة تتقل ع عمو احمد اكتر من كدا ..
اسر : ومين كان اشتكي بس ..اووف .. طيب هشوفك ازاي
ليل : ف الكلية بقا
أسر : كل يوم هاجي آخدك ونروح مع بعض ماشي
ليل : هفكر
اسر : مش كفاية تفكير بقا
ليل بخبث : ف ايه
اسر : لا والله ولا حاجة
ليل : اه بحسب .. المهم نور عاملة ايه
اسر : بتحاول تتعامل معانا عادي وتبين أن مافيش حاجة .. بس انا متاكد انها مش كويسة .. ومش عارف اعمل ايه حاسس اني انا السبب
ليل : انت السبب ليه .. هي الزفتة دي اللي بوظت كل حاجة .. عاوزة تاخد مني كل حاجة مش كفاية اللي خدته
اسر : صحيح انتي محكتليش ليه ساعتها ان مامت صافي .. تبقا مامتك
ليل : مافيش حاجة اسمها مامت صافي هي مامتي انا بس وهي خدتها .. واحكيلك اقولك ايه اقولك انها سابتنا .. وتقولي سابتكم ليه ومعرفش ارد . . اذا كان انا نفسي معرفش سابتنا ليه
اسر : طيب اهدي خلاص .. ان شاءالله الامور تتصلح وترجع لكم
ليل : ان شاءالله
قمر طالعة بالشنط : تعالي ياليل خدي مني .. وانت ياخويا بطل نحنحة وتعالي ساعدني
اسر : نحنحة ايه بس .. هي ليل تعرف حاجة غير النكد
ليل : افندم بتقول حاجة
اسر : لا مبقولش
قمر : بس انت وهي بقا .. اهي العربية شكلها وصلت روحوا ودوا الشنط وانا هروح اسلم عليهم قبل ماامشي
ليل : حاضر
اسر : يلا قدامي
" قمر دخلت الفيلا هي وتونة "
نور واحمد وكريم قعدين ..
تونة طلعت تجري تحضن نور
نور : خلاص ناويته تمشوا وتسبوني
" زين نزل وقف ع السلم "
قمر : ع عيني اسيبك والله يانور .. بس انتي طبعا هتجيلنا كل يوم ومش هتسبينا
احمد : مع السلامة يابنتي .. خليبالك من اخواتك .. و زي ماقولتلك بيتي مفتوح ليكم ف اي وقت
قمر : كتر خيرك يااستاذ احمد .. انا متشكرة اوي ع كل اللي عملتوا معانا ... لو بابا كان موجود مكنش عمل معايا ربع اللي عملتو
احمد : انا معملتش حاجة ياقمر .. انتي زي نور بالظبط
قمر حضنت كريم : هتوحشني ياحبيبي
كريم : خلاص كدا مش هلاقي حد يقعد يتكلم معايا زي ماكنتي بتعملي
قمر : ياحبيبي كلهم حواليك وانا مش هسيبك وهجيلك .. وانت كل لما نور تجيلنا تيجي معاها اتفقنا
كريم : اتفقنا
قمر : يلا بينا ياتونة
زين : ايه ياتونة هتمشي من غير ماتوديعيني انا كمان
زين نزل وطي قعد ع ركبه علشان يبقا طول تونة : انا عارف اني كنت برخم عليكي .. وانتي مش بتطيقيني شوية
تونة : لا كتير مش شوية
زين : ماشي ياستي كتير اوي كمان .. بس انتي عارفة انك هتوحشيني وهتوحشني شقاوتك
تونة حضنته جامد وهي فرحانة : وانت كمان يازين متزعلش مني لو كنت عملت حاجة تضايقك
زين ضحك : لا مش زعلان منك ياصغنن انت
قمر بصلهم وهي فرحانة : يلا بينا ياتونة
تونة : لا خليني شوية
"كريم بصلها وهو متغاظ .. راح طلع ع اوضته وهو طالع خبط كتفه ف تونة"
تونة بعصبية : بيزقني ليه دا .. ومسلمش عليا كمان
الكل بص لبعضه وضحك
قمر : متزعليش هو خبطك غصب عنه
تونة : لا انا طالعة اتعارك معاه
قمر مسكتها : لا تعالي وخلي ختامها مسك .. انتي هتتعاركي واحنا ماشين يلا ياختي قدامي ..
احمد : زين روح وصلهم
زين : حاضر
قمر : لا خليه .. انا جايبة عربية برا
احمد : يابنتي علشان يبقا معاكم راجل
قمر : متقلقش معانا عربي .. يلا عن اذنكم
احمد : مع سلامة يابنتي
زين بيبصلهم : مين عربي دا ؟
نور : انا عن نفسي معرفهوش
احمد : مسألتهاش ليه هي .. بتسألنا احنا ليه
زين : واسألها ليه انا مالي .. انا اروح اشوف شغلي . . انا اصلا مكنتش فاضي اوصلهم .. كويس انها جت من عندها ورفضت .. عن اذنكم
احمد: اتفضل
نور بصيت لاحمد وضحكوا
_________________________
فاروق بعصبية : هددديي .. هددديي
هدي : في ايه يا فاروق بتزعق ليه
فاروق مسكها من ايدها : تعالي هنا ياهانم ..
هدي : ايه اللي بتعملوا دا يافاروق انت ازاي تمسكني بالشكل دا
فاروق : فاكرني مش هعرف اللي انتي مخبية . . وانا اقول ايه اللي مخليكي تايهه وسرحانة طول الوقت اتاري من عملتلك السودة
هدي : ايه الطريقة اللي بتتكلم بيها دي انا عملت ايه
فاروق : مش عارفة عملتي ايه . . اقولك ياهانم عملتي ايه . . استغفلتيني وطلعتي بتقابلي بناتك
هدي : بناتي .. انت عرفت منين
فاروق: انتي فكراني نايم ع ودني .. هو دا كان اتفقنا
هدي : انا مخلفتش الاتفاق .. انا قبلتهم صدفة
فاروق : الظاهر انك نسيتي انا ممكن اعمل فيهم ايه
هدي : مش هتقدر تعمل فيهم حاجة .. ربنا قدر يحميهم كل الفترة دي ف غيابي .. قادر يحميهم منك
فاروق : وياتري بتكلميهم من امتا ومستغفلاني
هدي : انا بقولك مستغفلتكش .. انا قبلتهم صدفة انا مش بكدب عليك .. اعمل ايه علشان تصدق ..
فاروق : عاوزني اصدقك.. تروحي دلوقتي لبنتك وتجبريها تبعد عن اسر .. علشان يتجوز بنتي ..
هدي : ايه الانانية اللي فيك دي .. عاوزني احرم بنتي من الشخص اللي بتحبه علشان خاطر بنتك تعيش مبسوطة وانا بنتي تعيش تعيسة .. مش كفاية حرمتهم من امهم .. مش كفاية يتمت بناتي وهما صغيرين.. انت ايه يااخي مش مكفيك كل اللي حصل ف بناتي .. حتي الفرحة مستكترها عليهم
فاروق : بنتي عندي اهم من أي حد خلقه ربنا
هدي : وانا كمان بناتي اهم من أي حد ومنك انت كمان .. انا مبقتش غادة بتاعت زمان اللي استغليت ضعفها واجبرتها ع الجواز منك وهددتها ببناتها انك هتأذيهم لو موافقتش .. وانا زي الغبية وافقت اني اسيب عيالي وفاكره ان كدا بحميهم .. بناتي الي انت حرمتني من اني حتي اشوفهم من بعيد . . القدر جمعني بيهم تاني .. مش هنسا نظره بنتي ليا وكرهها اللي بان ف عينها.. بسبب اللي انت عملته .. كنت زمان جاية الجألك من الحيوان اللي اسمه جعفر علشان تحميني وتسد ديني اللي كان هيدخلني بيه السجن .. اتاريني كنت بتحمي ف ديب سعران زيك ..
فاروق : انتي اتجرأتي تقوليلي الكلام دا .. * جاي بيرفع ايده يضربها*
سائر جه مسك ايده ووقف قصاده : اياك تمد ايدك عليها
فاروق بصدمة : انت بتقف قصادي علشانها .. انت اتجننت
سائر : انا عقلت .. وشوفت الحقيقة .. انت كل دا يطلع منك .. انت تعمل فيها كل دا .. وانا بغبائي كنت بكرهها وشايف قال ايه انها خدت مكان امي .. وانت اللي كنت جابرها وحرمها من بنتها .. انت ليه مصمم تدمر كل اللي حواليك .. وتكرههم فيك .. انت ليه بتعمل كدا .. وفوق كل دا عاوزها تبعد بنتها عن اللي بتحبه زي مابعدتني عن نور .. كل دا علشان صاااافي ..
هدي : اهدي ياسائر
فاروق : اخرسي انتي ... أيوة علشان بنتي .. واعمل كل حاجة علشان اشوفها فرحانة
سائر : واحنا ايه مالناش حق نفرح .. الدنيا كلها تدمر علشان خاطر بنتك .. بس انا مش هدمر نفسي علشانك ولا علشانها . . أنانية بانانية بقا انا هتجوز نور برضاك أو غصب عنك هتجوزها
فاروق : ساعتها تبقا لا ابني ولا اعرفك
سائر : وانا موافق .. "مسك ايد هدي" يلا بينا
هدي : استني .. طلقني يا فاروق
فاروق: روحي وانتي طااالق طااالق طااالق ...
سائر وهدي خرجوا
فاروق : غوروووا كلكم مش عاوزة اشوفكم غورووا
____________________
●ف العربية ●
سائر بيعيط : انا اسف اني كنت بضايقك .. انا اسف والله سامحيني
هدي مسحت دموعه : انا مسمحاك ياحبيبي وعمري مازعلت منك
سائر : مكنتش شايفك صح .. انا اسف
هدي : متعتذرش خلاص .. انا محبش اشوفك ف الحالة دي .. وكمان مش عاوزك تبعد عن ابوك
سائر : متخافيش انا مبعدتش عنه بسببك .. انا كان لازم اعمل كدا من زمان .. انا مش محتاج منه حاجة .. انا قادر ابدء حياتي لوحدي .. بس الاهم من كل دا اني ارجع نور واقنعهم اني اتجوزها
هدي : متقلقش انا هقف جنبك مش هسيبك
سائر : طيب انتي هتروحي فين دلوقتي
هدي : مش عارفة ياسائر
_______________________
ريم بتكلم صاحبتها ف الموبايل
ريم : مش عارفة يا سلمي اعمل ايه .. انا خايفة تقول لماما
سلمي : متقلقيش طلما مقالتلهاش لغاية دلوقتي يبقا مش هتقول
ريم : انتي ايه عرفك ياختي ما يمكن بتعمل كدا علشان تطلب مني حاجة او تذلني
سلمي : اكيد لا ياريم مافيش الكلام دا بين الاخوات
ريم : اخوات من الأم بس ياختي .. يعني اكيد مش بتحبني ..
سلمي : انا مش عارفة بصراحة انا متعاملتش مع سارة دي علشان اعرف اذا كانت كويسة ولالا .. المهم انتي عملتي ايه مع عمرو
ريم : مش عارفة اعمل معاه ايه مصمم نتكلم فيديو
سلمي: الولا دا انا مش مرتحاله ياريم متكبري دماغك منه
ريم : حتي انتي يا سلمي.. هتقولي زي ما سارة قالت .. لا ياستي عمرو بيحبني
سلمي : وايه اللي مخليكي مصدقة اوي كدا لو بيحبك يجي يتقدملك
ريم : لا طبعا مش هينفع دلوقتي.. انا لسه صغيرة .. وهو كمان اهله مش هيوافقوا دلوقتي
سلمي : يعني انتي هتفضلي كدا لحد ما اهله يوافقوا
ريم : انتي شايفني بكلموا اوي يعني ياختي .. مانا بقولك هو مش عاوز نتكلم غير فيديو و ... بقولك ايه اقفلي علشان شكل سارة جاية
سلمي : طيب كلميها
ريم : لا
سلمي : بقولك كلميها
ريم: قولت لا .. سلام سلام
" سارة دخلت تجيب هدوم من الدولاب "
ريم : احم احم ... سارة
سارة : نعم
ريم : متزعليش مني
سارة : ماشي
ريم : ايه ماشي دي الحق عليا اني بصالحك
سارة : اعملك ايه يعني مانا بقولك ماشي
ريم : يعني مش هتقولي لماما حاجة
سارة : لو كنت عاوزة اقولها كنت قولتلها من بدري .. بس دا مش معناه اني موافقة ع اللي بتعمليه.. ولا الكلمتين اللي قولتيهملي دول سكتوني .. انا عيني عليكي فاهمة
ريم : يعني ايه يعني
سارة : يعني انتي مش هتقابلي الولد دا تاني وهتقطعي علاقتك بيه
ريم : دا امر بقا ولا ايه . . ولا تكوني بتهدديني ياكدا يا هتقولي لماما .. اه انا كنت عارفة انك هتهدديني
سارة: اهددك ايه يا ريم .. ممكن تهدي وتسمعيني .. انا هستغيد ايه لما اهددك يعني .. انا عاوزة مصلحتك .. انا اكبرمنك وفاهمة .. الولد دا مش كويس ومش بيحبك
ريم : لا بيحبني
سارة : طيب قوليلي عمل ايه يثبتلك فيها ان هو بيحبك
ريم اتوترت : ااء .. عمل ايه .. هو قالي ان هو بيحبني
سارة : هو علشان قالك بحبك يبقا هو بيحبك ..
ريم : اومال ايه يعني هيقولها وهو بيكدب
سارة : طبعا ياريم .. دا بيتسلي ياحبيبتي .. انتي لسه صغيرة ع الحب .. لما هتكبري هتكتشفي ان كل دا كان هبل .. ركزي ف دراستك احسن .. ومتخسريش ثقة مامتك فيكي
ريم : طيب وعمرو
سارة : يادي عمرو .. طيب بصي هتفق معاكي اتفاق انتي هتبطلي تكلميه لمدة اسبوع بالظبط حلو .. وشوفي بعد اسبوع لو ملقتيش ارتبط بغيرك ونساكي اصلا ابقي ياستي حبيه وكلميه زي مانتي عايزة وانا مش هعترض .. موافقة
ريم : موافقة كدا كدا هو مش بيكلمني
سارة : ليه
ريم : علشان عاوز يكلمني فيديو وانا رافضة
سارة : لا اله الا الله .. وكل دا ولسه مقتنعة ان هو بيحبك
ريم : مش عارفة بقا .. انا هعمل اللي قولتي وهشوف
سارة: ماشي ياستي.. هتشوفي اني عندي حق
ريم: استني انتي راحة فين
سارة : داخلة اخد شاور في ايه
ريم : لا ياحبيبتي يعني انتي تقرريني وتمشي كدا .. مش لازم اعرف انتي كمان مالك وايه حكايتك
سارة : طيب ممكن احكي بعد الشاور
ريم : لا دلوقتي
سارة ابتسمت : ماشي هقولك
___________________
قمر ماسكة صنية فيها سندوتشات وطالعة بيهم
تونة : بس ياستي .. وراح زققني ف كتفي جامد ومشي
قمر : يوة ياتونة ماقولتلك مكنش يقصد ..
ليل بتضحك : ياخبر ليه كدا .. دا حتي كريم بيحبك .. دانا اول مرة اشوف حد بيحبك
تونة : ماتحترمي نفسك بدل مااخزقلك عينك دي
ليل : انتي لسه فيكي العادة دي وانا اللي فكرت ربنا هداكي
تونة : وانا هبقا هادية ازاي طول مانا بكلم اشكالك دي تطلع الواحد عن شعوره
قمر : ششش انتي وهي .. خدوا كلوا وانتو ساكتين
ليل : الله سيبي الفيلم دا حلو
تونة : لا هغيره علشان انتي عاوزه
ليل : بت انتي هاتي الفيلم بدل مااقوم اجيبك من شعرك
تونة : وريني كدا انتي شكلك عاوزة تتهزقي انهاردة .. ونطت ع ليل
قمر : يخربيتكم .. اعقلوا بقا
" قمر جاية تحوش مابينهم الجرس رن "
الكل بص لبعض
قمر : مين هيجلنا دلوقتي
ليل : مش عارفة .. شوفي مين
قمر راحت تفتح الباب لقيت هدي
.. قمر اتصدمت وليل وتونة واقفوا جنب بعض
هدي : انا اسفة .. سامحوني
_______________________
ياتري ليل وقمر هيسامحوها ويتقبلوها تاني ولالا .. وايه هيحصل مع فاروق وصافي بعد ما بقوا لوحدهم مع سهر .. هنعرف ف الأجزاء الجاية تابعوا .. وقولو توقعاتكم
يتبع الفصل 14 اضغط هنا