رواية قاسي امتلك قلبي البارت الرابع والعشرون 24 بقلم نرمين قدري
رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الرابع والعشرون 24
عباس/ عيب ياست هانم دانا عباس
نص ساعة و الزريله كلها حتبقي فوق السنيورة وابقو اعرفو بقي لمو جستها من تحت العلف دي حتتساوي بالأرض و ضحك ضحكات شريرة
فوزية/ عارف يا عباس لو ده حصل حيكون ليك مكافءة متحلمش بيها
و في الخارج خرج غسان ومليكة
غسان / مليكة انتي متاكده انك حتقدري تخلصي الشغل لوحدك عباس شخص مش مريح حتعرفي تتعاملي معاه متاكده
مليكه / في ايه يا غسان خلاص قلتلك حعرف امشي الشغل متقلقش انا حمشي علشان متأخرش
غسان / مع سلامة خالي بالك من نفسك وفجاءة قلبه وجعة
دخل غسان المكتب
غسان / حازم عملت ايه في الورق جاهز عاوز اخلص بقي من الموضع ده بسرعة المفروض كمان ساعة حقعد مع عمتي علشان نخلص موضوع الصفقة
حازم / اديني بس شوية وقت علشان كل حاجة تبقي تمام
غسان / اهم حاجه عندي عاوز عمتي تمضي وهي مقتنعة تماما أنها صقفة العمر وأنها فعلا استغلتني
حازم / عيب عليك انت بتكلم تلميذ انا حازم يابني
صحيح ياغسان كنت عاوزة افتحك في موضوع نادر وريما
غسان/ يعني انت شايف أن ده وقته يا حازم
حازم/ بس هما مش زمبهم حاجة يا غسان وانت مشكلك مش حتخلص لبسهم دبل واخلص منهم ياعم
غسان /ماشي يا حازم حاضر بس سبني انهاردة لما اخلص مع عمتي موضوع الصفقة انت قدامك قد ايه ويكون الورق جاهز
حازم/ مش اقل من ساعتين
غسان / طايب تمام طلما في وقت اروح انا اشوف مليكة احسن عباس جايب الحاجة انهاردة وانت عارفه اني بني ادم رزل
حازم/ تمام وأنا أول ما اخلص حتصل بيك
غسان / تمام سلا م يا عريس
حازم / يعني انتم خليتو فيها عريس روح يا عم الله يسهلك
في الزريبة مليكة
فتح الدفاتر وبتراجع
عباس/ خلصيني بقي يا مدام عاوز امشي
مليكة / مافيش مشي قبل ما اراجع البضاعة اللي جايبها
عباس هو انا جايب دهب عدم المواخذه ده شوية علف علي سماد علي شوية دوا للحيوانات
مليكة/ و لو بردو انا بحب اراجع كل حاجة بنفسي
عباس/ استر يارب ويعدي اليوم ده بصي بقي يا مدام انا ماشي وانتي راجعي براحتك هي ناقصة علل
وسابها وخرج
شعرت مليكة بدوخة خفيفة لدلسه حتقوم شعرت المكان بيتهز من حواليها
فلاش باااك
فوزية / اسمع حقولك ايه ويتنفذ بلظبط
عباس/ تؤمري يا فوزيه هانم
فوزية/ بس بقي انت حتروح بدري شوية عن معاد التسليم عاوزاك ترص البضاعة بطريق عشوائية شولات العلف شولات السماد انا عارفه انهم بيقو كمية كبيرة كل شوال تقريبا في عشرة كيلو عاوزاك ترص كل شوال عكس التاني يعني بمجرد ما تلمسهم يقعوا عليها كلهم ونخلص بقي منها
عباس / أوامر يا هانم حاضر ساعة وتسمعي احلي خبر وكمان الشيله المرادي تقيله لأن غسان بيه طالب ضعف الكمية يعني مش قادر اقولك حتخلص خالص
فوزية / لما نشوف وحلوتك محفوظه
باااك
دخل غسان الزريبة علي مليكة لاحظ أنها دايخة لسة خيقرب منها لمح شوالات بتقع جري عليها وبصوت رج مكان
مليكاااااااااااااااا حاسبي
و بسرعة شدها وهو بقي مكانها اخد الصدمة ووقعت عليه كل الشولات
مليكة / بخضة وزعر غسااان. غساااان لاء لاء لاء لا،
اتجمع عمال المزرعة. علي صوتها
وبداء لحظات الذعر و القلق تنتشر في مزرعة كلها
سمع حازم صوت فوضي و دوشه برا
خرج من مكتب
حازم / في ايه. الدنيا مقلوبه كدا ليه
واحد من العمال بيقولو أن الزريبة. وقعت علي الدكتورة جوا
حازم ،/ بفزع ااايه مين مليكة انت بتقول ايه وغسان فين
العامل / تقريبا كان معاها جوا معرفش يابية
نسرين خرجت علي دوشة في ايه ياحازم
حازم/ معرفش تعالي بسرعة. ممكن مليكة تكون محتجالك
نسرين/ مليكة مالها انطق
حازم / مش عارف كل واحد بيقول حاجة بس اللي اعرفه انها كانت في الزرية و سمعت اني أن الزريبة وقعت
نسرين/ اااااااااااا يه لاء اوعي تقول كده مليكة حامل حامل
حازم/ ايه بتقولي ايه اجري بسرعة أجري
دخل حازم الزريبة و اول ماشف المنظر خبط علي راسه
مليكة كانت في حاله انهيار تام و العمال بيحاولو يطلعو غسان من تحت الشوله وغسان فاقد الوعي
حازم /اتصلوا بالاسعاف بسرع. اسعاف
جلال/ اتصلت بيهم وفي سكه المهم محدش يحركو من مكانه
مليكة / بعياط هستيري غسان قوم علشان خاطر ابنك فوق ااهو هو فداني انا اللي كنت مفروض اكون مكانه اااه ياقلبي اللي بيوجعني
نسرين / اهدي يا مليكة أن شاء الله خير اهدي كله ده غلط عليكي
العمال شالو كل الشولات من علية وطت مليكة علي الارض مسكنة من وشه غسان فوق علشان خاطري فوق بقي انا جمبك وسامحتك يا حبيبي انا اصلا معرفتش ازعل منك قوم بقي قوم يا غسان
جات الاسعاف بسرعة ونقلو علي مستشفي ركبت مليكة معاة عربية الاسعاف
مليكة/ ماسكة أيده و دمعها نزله علي وشه
وحازم ونسرين ومعاهم ديما ونادر في عربية حازم ورا الإسعاف
وصلو المستشفي دخل غسان علطول علي العمليات و ملكية واقف برا عياط بهستريا
نسرين / ادعيله يا مليكة ادعيله واهدي يا حببتي حرام عليكي اللي في بطنك حرام
مليكة / مش قادرة يا نسرين روحي بتروح مني ده غسان يا نسرين غسان انتي متعرفيش هو بلنسبالي ايه واللهي محد يعرف هو عندي ايه ده النفس اللي بتنفسة
انا عمري ما حزعله تاني بس يا رب قومة بسلامة يارب يارب يارب أقف معانا و يقوم بسلام. انا حموت من غيرة
وفي المزرعة
فوزيه / سمعتي اللي حصل بيقولو أن غسان فداها وهو اللي اخد الحاجة مكانها
رنا /ااايه يعني غسان مات هو اللي مات
فوزية / معرفش مات ولا لسة بس اللي اعرفه ان الإسعاف اخدته
رنا/ عارفه لو غسان جراله حاجة مش حسمحك عمري عمري
قومي يلا نروح مستشفي
دخلت فوزية ورنا مستشفي
فوزية/ ماسكت مليكة من هدومها انتي يا بومة يا وش النحس السبب في اللي حصل لابن اخويا ياريتك كنتي انتي مكانه كنا خلصنا منك يا فقر
نسرين / شدت ايد فوزيه في ايه وسعي كده عنها
مالك بيها يا حيزبونه
حازم/ نسرين مش وقته اهدي وروحي اقفي جنب مليكة لانها شكلها حيقع من طولها
حازم /
لو سمحتي فوزيه هانم ياريت بلاش مشاكل لان ده لا وقته ولا مكانه لو سمحتي
رنا / في ايه يا حازم. وفر نصيحك لنفسك ماما تعمل اللي هي عاوزاه و تقول اللي هي عاوزا مش حتاخد إذن منك علي فكرو
حازم يصلها من غير ما يتكلم وسابها ومشي وقف جمب نادر اللي كان واخد ريما في حضنة وعمالة تعيط
خرج الدكتور من عمليات
دكتور مين فيكم مليكة
مليكه انا
دكتور ،/ هو طول ماهو في بنج اسمك علي لسانه
مليكة/ بس انا عاوزة اشوفه لو سمحت أنا مراته
زقتها فوزية وسعي كده يا بومة لما نشوف حالته
دكتور/ بصراحة حالة المريض غير مستقرة هو يحتاج عملية تاني. بعد شهر في العمود الفقري لانوفي فقرتبن ضغاطين علي بعض وللاسف مش حينفع نعملها دلوقتي بس اللي اقدار أقوله أنه دلوقتي شبه مشلول
ملكيه بصدمة ااايه
دكتور / متقلقيش ده مؤقت لحد منعمل العملية تانية وخالي بالكم العامل النفسي مهم جداااا علشان يقدر يقاوم مش عاوز اي حاجة نزعله
ودلوقتي واحد بس هو اللي مسمحله يخش
فوزي انا طبعا اللي حخش انا عمته وزقت مليكه جامد
الدكتور لاحظ اللي عملته
دكتور / بس انا شايف أن مراته حتكون افضل علشان هو شبة مش لابس و انا عاوزها جوا علشان اشرحلها حتتعامل معاه ازاي
فوزيه / ومين قالك اني حسمحلها تتعامل معاه
دكتور / بتعجب يعني حضرتك مثلا حتخشي تحمية ولا حدخليه الحمام
فوزيه /بس انا عمتة عادي
دكتور وهي مراته وده الطبيعي أنها هي اللي تعمل كده ولا ايه يا مدام عن اذنك بقي يلا مدام مليكة اتفضلي
دخلت ملكية شكرا يا دكتور بجد مش عارفه اقولك ايه
دكتور / الله يكون في عونك يا بنتيي مش معقوله بجد صعبه جدا
مليكة ابتسمت الدكتور فين غسان عاوزة اطمن عليه
دكتور / اسمعي بس الاول حاولي تستحمليه علي قد ماتقدري حيكون عصبي بس احتوية وأصح أنه بيحبك قوي وحيسمع كلامك
مليكة /بس طمن قلبي يا دكتور حيرجع يتحرك ويقي طبيعي
دكتور/ طبعا لن شاء الله وفي فترة قصيرة كمان كل الوظائف الحيوية كويسة بس ضغط الفقرات هو اللي عامل كده
مليكة/ هو احنا لازم نستني شهر علشان نعمل العملية
دكتور / لاء ممكن قبل كده بس العامل النفسي مهم جداااا
دخلت مليكة علي غسان كان بداء يفوق
غسان/ ااه مليكة سامحيني ااه اسف حق عليا يا قلبي اااه ااه حاسبي يا مليكة حاسبي ابني ابني ااه ظهري اله ظهري
مليكة / غسان غسان انت سامعني غسان فوق انا مليكة
دكتور / براحة عليه هو لسة تحت تأثير البنج بيقوق
وفي الخارج
رنا/ الحمد لله ماتصرعناش وكتبنا الكتاب كنت حتجوز واحد مشلول وأفضل اشيل وأحط فيه احسن انا فرحانه قوي في زفته مليكة حتعيش مع واحد مشلول تستاهل و حتبقي ممرضة عمرها كله
فوزية / لا ياختي بكره ترمية في اربزنا وتروح تتجوز غيرو و احنا اللي تدبس فيه
بس انا عاوزة استفرد بيه وانا حخليه يتنازل عن كل حاجة باسمة اصبري عليا المزرعة حتبقي بتاعتنا كلها ولا حنحتاج للجواز ولا حتي لغسان
كل ده وغافلين عن في حد بيسمعهم
اتصدقو وتأمنو بالله انتي وبنتك قللات الأصل الراجل لسة جوا بين الحياة الموت وانتم فرحانين فيه و في بنتي انتم مش بني امين ابدا
نسرين / اهدي بس يا طنط سميرة وسيبك مهنم . اللي زي دول شايفين نفسهم أنهم من طينه تانية غير طينة البشر ربنا يسهلك بعيد عننا
سميرة / اني مسمعيش بيقولوا ايه دول ورثو الرجل بالحيا
نسرين /من غير ما تقولي عارفه هما بيفكرو ازاي ربنا يكفينا شرهم
سميرة /مافيش اخبار مليكة فين
نسرين/ الدكتور دخلها عنده بس انتي مين اللي قالك
سميره / كنت جيالكم اطمن عليكم وعرفت من هناك
وفي الداخل
غسان بداء يفتح عينيه براحة وال وش شافه كانت مليكة
مليكة / بابتسامة والدموع سبقها حمدالله على سلامتك يا قلبي الف سلامة عليك
غسان/ ابني ابني يامليكة كويس
مليكة/ ماسكة أيده وحطتها علي بطنها اه ياقلبي كويس غسان انت كنت عارف اني حامل
غسان /اه يا ملكة قلبي كنت عارف انك شايله حتة مني ومنك بس سبتك لما تقوليلي بنفسك
مليكة / حقك عليا حرمتك من فرحتك بابنك
غسان/ مافيش حق ولا حاجة انتي معذوره ياقلبي
مليكة / شد حيلك بقي علشان ابنك
ضغط غسان علي بطن مليكة برفق كأنه بيستمد طاقة وقوة من ابنه
مليكة/ غسان انت لازم تعرف حالتك قبل ما نطلع من الاوضة دي بس عاوزاك تكون قوي علشان المشوار قدمنا طويل
غسان/ هو في ايه يا مليكة انا حصلي ايه
مليكه/ انا حنادي الدكتور هو يشرحلك الحاله اكتر مني بس عاوزك تخرج من الاوضة من هنا غسان القوي اللي مافيش حاجة تكسرة بل اذاد جبروت عاوز من اول نظرة اللي يشوفك يخاف منك ويعملك حساب و خالي ضعفك في حضني انا وبس
غسان/ هي الحكاية صعب كده
دخل الدكتور ايه يا مرضنا اخبارك الف سلامة عليك يا بختك ياعم مراتك كانت حتموت عليك ربنا يهنيكم ويبعد عنكم عمتك
غسان/ هو انت كمان عرفت عمتي
دكتور/ ويارتني ما عرفتها دي شبه امنا الغواله اللي كانو بيخوفونا بيها زمان
غسان / بضحك خفيف ضحكتني يا دكتور ممكن بقي تشرحلي حالتي بمنتهي صراحة
دكتور بص لمليكة شاورته برأسها أنه يقول
ماسكت مليكة ايد غسان
دكتور/ بص ياغسان انت اتعرض لضغط كبير علي فقرات ظهرك في فقرتين عندك ضاغطين علي بعض محتاج عمليه كمان شهر بس خلال الشهر ده انت محتاج راحة تامة ممنوع من الحركة خالص علشان ميتحركش فقرات فا انا شايف من الأنسب تتحرك مؤقت علي كرسي بعجل علشان منأذيش فقرات
غسان/ ملخص كلام انت عاوز تقول ان انا اتشليت صح
دكتور/ لا مش صح ومتتصرعش علي فكره انت تقدر اقوم تمشي عادي وجرب لو تحب بس الالم اللي تحس بيه جامد مش حتستحمله وحنجهد الفقرات علي فاضي وعلشان أثبتلك انك سليم اتفضل
الدكتور سندة حرك رجلك معايا التانية كمان وأخرج دبوس وشكه حاسس بلشك
غسان / بألم اه حاسس بس الالم في ظهري جامد
دكتور / شوفت هو ده اللي انا بقوله اطمنت علي نفسك
غسان/ الحمد لله شكرا يا دكتور
دكتور /بس انا برا قلتلهم أنك شبه مشلول علشان بس محدش يضغط عليك في حاجة
غسان/ عملت الصح وياريت تكبر لهم الموضوع وخصوصا عمتي عاوزك تفهمها أن حتي لما اعمل العملية تانية الامل ضعيف
دكتور / تمام اسيك انا بقي مع القمر ده والف حمدالله على سلامتك
خرج الدكتور برا
فوزية / ايه يا دكتور ممكن بقي نخش نشوفه
دكتور / لاء الزيارة ممنوعة دلوقتي الحاله متسمحش
فوزية / طايب ما انت مدخل مراته اشمعني احنا
ملكة القلم نرمين قدري
دكتور/ حضرتك قولتي مراته مش حد غريب انا دخلتها علشان غسان رفض يتكشف قدام الممرضات في هي اللي بتتولي حاجته كلها . فهمتي يا مدام وخالي بالك حالت غسان مش كويسه . حتي لو عمل العملية تانية بردو الامل ضعيف عن اذنك
وعند مليكة و غسان
غسان / مليكة انا ممكن اطلب منك طلب
مليكة / لو تطلب روحي مش خسارة فيك
غسان / انا عاوز اطلع من المستشفى علي بيت ماما سميرة لحد ما اشد نفسي شوية مش عاوز حد يشوف ضعفي
مليكة/ غالي والطلب رخيص بس شغلك حيمشي ازاي
غسان/ بلتليفون انا حمشيه
مليكة /خلاص تمام ونعتبر نفسنا في إجازة ايه مشكله عيون مليكة من جوا قلبي انا بس ربنا يستر من لسان عمتك لما تعرف
غسان/ سيبك منها متروديش في عليها
مليكة طايب انت حطلع ابلغهم بقراراك وأشوف حنروح أمتي
غسان / متغبيش عليا ودخلي حازم وريما مش عاوز اشوف عمتي دلوقتي
مليكة /بس حدخلهم ازاي الدكتور مفهمهم أن زيادة ممنوعه بس ححاول وزي ماتيجي ايه ديتها حدي عمتك وبنتها مقص اقومهم في الأرض يلا ولاد خلال ويستهلو
غسان / مش قادر اضحك انتي مشكله
طلعت مليكة لقت امها برا جرت حضنتها ماما حببتي
سميرة/ الف سلامة علي جوزك مليكة في السر بصوت واطي
ماما اعملي حسابك أننا حتطلع من مستشفى عليكي
سميرة/ بفرحة احلفي وحيات النبي بجد الف بركة تشرفو وتأنسو
مليكة / غسان هو اللي طلب كده بس مش عارفه حعمل ايه مع العقربتين انا حروح اقولها وزي ما تيجي
يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا