رواية "وعد ومحمود" وعد القلوب البارت الثاني 2 بقلم لولا
رواية وعد القلوب الفصل الثاني 2
محمود :كنتي فين ياوعد انتي كنتي بتعيطي وعد وعد ردي عليا
وعد بدموع:ليه يا محمود مقولتليش انك عندك كانسر في المخ
محمود بصدمه :ايه الكلام الفارغ اللي بتقوليه دا
وعد بدموع :لي يامحمود كنت بتبعدني عنك مع انك محتاجلي
محمود :مفيش حاجه من دي انا تمام ومش بحاول ابعدك انا فعلا مش بحبك ومين فهمك الكلام الفارغ دا
وعد :لحد دلوقتي عاوز تخبي يا محمود و بدال ما تقولي قمت خبيت عليا وفعلا انت محبتنيش لأنك لو كنت حبتني كنت قولتلي كان كل دا بتخدعني
محمود ولم يستطع إمساك دموعه :انا عمري ما حبيت حد قدك انتي روحي مكنتش عاوزك تعيشي مع واحد حياته محكوم عليها بالموت
وعد :بس انا عاوزه اعيش مع الشخص دا انا بحبك وأكيد فيه علاج
محمود :علاج دورت كلمت الدكاتره كتير مفيش امل كان نفسي يا وعد نعيش انا وانتي بكل حاجه خطننا لها كان نفسي اشوفك متخرجه وفي التلفزيون والناس يسقفوا كان نفسي نجيب ١٢ طفل منك. ويبقا حلوين زيك كان نفسي في كل حاجه خطننا ليها
وعد وقد جريت على حضن محمود كم هذا المكان دافئ هذا المكان الذي أحست به بالأمان
وعد:هنعمل اي حاجه وهتبقا حلو وهتتعالح ربنا معانا ومش هيسبنا
محمود لف زراعيه حول وعد
محمود:ياريت بس مفيش امل
وعد:محمود اكيد برا فيه امل
محمود :وعد اوعديني اني لما أموت تكملي حياتك
وعد:مش هيحصل انت هتكمل معايا حياتي
محمود :متصعبيهاش عليا
وعد:وحياتي متصعبها انت عليا
محمود وقام بمسح دموع وعد ثم وضع يديه على وجه وعد: متعيطيش مش يمكن دا خير
وعد ودخلت في حضن محمود مره اخرى وبكاء:محمود وانا عندي ثمانيه سنين بابا مات شهيد كان كل اللي معايا في المدرسه معاهم اب وانا لا كنت تيجي لما تلاقيني قاعده لوحدي وتقولي قمورتي قاعده لوحدها ليه اقولك بابا مش هيجي كنت تقولي هو انا مش بابا لما كان حد بيديقني في المدرسه كنت سوبر هيرو بتاعي لما عاصم اخويا يزعقلي وجاي يضربني كنت استخبا فيك ولما اخويا مات وانا كنت في ٣اعدادي قولتلي يلا ذاكري الحزن هيأثر عليكي و علشان تبقى احسن اعلاميه كنت انت وقتها في ٣ ثانوي وضيعت السنه دي منك علشاني لما طلعت الأولى في الثانويه العامه كنت جمبي كنت أبويا واخويا وكل حاجه كنت سندي ليه ببساطه تقولي انا هبعد انا هموت
محمود: هو الموت بإديا ياوعد دا قدري
وعد:وانا قدري معاك
محمود:يا وعد علشاني لازم
وعد :انت بتتعالج
محمود:لا بس وريا بكره جلسه
وعد :هتروحها
محمود:انا مش بروح بقول للدكتور جاي ومش بروح هيبقى شكلي باهت
وعد :هتفضل احسن راجل واحلى راجل في عيني
محمود:مش هقدر استحمل الكيماوي
وعد:هبقا معاك وههون عليك
محود:شعري كله هيقع
وعد:عادي انت راجل هتبقا احلى
محمود:مقدرش مقدرش لازم نبعد انا اقدر استحمل الجلسات بس مقدرش اشوف في عيونك نظره زعل
وعد:لاهتتعالج وهاجي معاك من بكره
محمود :ياوعد انتي اتغديتي
وعد وعلمت أن محود مش عاوز يكلم
وعد :يلا نتغدي تحب اطبخلك ايه
محمود :احنا نطلب دليفري عاوزه ايه
وعد :بيتزا
محمود :حاضر يا وعدي
وعد في عقلها :ياه وحشتني وعدي دي اوي اه لو كل دا طلع حلم حلم وحش بجد نفسي اصحا الاقيني لسه عند الكوافير وانت جاي تستلمني وبدال ما كنت زعلان فاقت على صوت محمود :وعدي يا وعدي
وعد :نعم يا ميدو
محمود :كنت عاوز اقولك اني لازم والباب يخبط ويروح محمود يفتح بتاع الدليفري
وعد :البيتزا حجي
محمود :يلا اتفضلي
وعد اخدت البيتزا وأخدت ايد محمود وسحبته إلى غرفه النوم
محمود دخل الاوضه واعد ياكل هو ووعد البيتزا
محمود:يلا ياوعد انا هقوم انا علشان اجازتي خلصت النهارده وانتي تنامي علشان جمعتك
وعد :متنام هنا
محمود :يلا يا وعدي نامي
طفى محمود نور اوضه وعد وراح ينام في اوضته
وعد نامت وأخذت تقاوم احد الكوابيس وتصرخ
جرى محمود عليها
محمود:وعدي يا وعد انتي مالك انتي بتحلمي فوقي
وعد : انت عايش وأخذت تحبي
أخذها محمود في حضنه
محمود :اهدي يا وعدي
نامت وعد في حضن محمود احست بالطمأنينه في هذا المكان
محمود :وعد وعد انتي نمتي جاء ليقوم ولكن وعد كان متمسكه به محمود وهو يمشي يده على شعر وعد
محمود :يااه يا وعد لو مكنتش هموت كله خير اخيرا بكره هقابل رحيم يارب يوافق الامانه المرادي تقيله ياصحبي ثم لف يده على وعد ونام
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا