رواية كاسري البارت الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه
رواية كاسري الفصل الثاني 2
قاسم بصراخ مماثل:عشان انتي اتزفتي عملتي حادثه وانا اتنيلت علي عيني دوستك بالعربيه وشكلك اتعميتي وفقدي الذاكره يافلحه عرفتي ف اي
روح تصرخ وهي حطه ايديها علي عينيها وتفقد الوعي
قاسم يبص لي جسمها الي وقع علي الارض بصدمه:ماتت قاتلتها مش كده
الدكتور بنفعال:انت اي يا اخي انت مش بني ادم
قاسم ببرود:لا بني ادم دم ولحم وعضم كمان
الدكتور بصلو بغيظ وقرب يشلها من علي الارض
قاسم:استني انت بتعمل اي ياجدع انت
الدكتور:هشلها هسبها علي الارض
قاسم ببرود:ده ولا شغلك ولا شغلي انت مش ممرضه
الممرضه:ايو
قاسم:وست زيك زيها
الممرضه:تقريبا كده
قاسم بزعيق:يبقا تتزفتي تشوفي شغلك وتشليها
بصتلو بخوف:حاضر
قاسم:انا همشي مقدرش اضيع وقتي هنا اكتر من كده
الدكتور بصلو بقرف ومتكلمش
الضابط:و المريضه
قاسم:انا مال الي خلفوني وحده طلعت قدام عربيتي فجاه رحت دايسه عملت حاجه انا غلطان انا كده
الضابط بصلو بضيق وساكت
قاسم:علي العموم انا متبرع وهدفع فلوس العمليه وسابهم ومشي ببرود
الدكتور بضيق:ده احنا حته منعرفش اهلها منو لله
الضابط:والمحضر هيتقفل اكيد
قاسم:عملتي اي في موضوع البنت الي قولتلك عليك
ريماس:اسمها روح محمود ال
قاسم:قولتي اسمها اي
ريماس:روح يا بشه
قاسم رجع ضهرو ل وراء:روح وبصلها هاتي الملف كده
ريماس:حاجه تانيه ياقسومي
قاسم ببرود:علي فكرة دلع بيئه زيك
ريماس بضحك:ياض انت مستفز لي
قاسم برفع حاجب:برا يا ريماس
ريماس:بس انت مهتم اوي بيها كده لي
قاسم يرجع ضهرو لي وراه وفي سره اديني عرفت سبب الاهتمام وياريتني معرفت
ريماس:سرحت في اي اوعي تكون وقعت
قاسم ببرود:ياريت متنسيش انك شغلي عندي مش اكتر
ريماس بحزن:اسفه اني تجوزت حدودي
قاسم:متعتذريش
ريماس تبتسم
قاسم:بس متتجوز تاني عشان متترفضيش
اعرفكم الاول بي نفسي متشوقين ليا طبعا ها عارف"قاسم فريد الجندي الاسم يدل علي انو من عيله غنيه ههه مش حقيقه قاسم قبل سبع سنين كان فقير جدا جدا لكن كان مرح فوق متتخيلو وطبعا لحظته ده من كلامه بس حصلت معاه حاجه حولته ل كده عندو تلاتين سنه شعرو اسود غامق وكثيف عيونه سوده وبشرتو فاتحه
ريماس صحبته المقربه واكتر من الاخوات مسكه شغل قاسم كله تعتبر دراعه اليمين بيعتمد عليها ف كل حاجه عندها 25سنه بيضه طوله حلو شعرها قصير يدوب مغطي ودنها بعيون بني وسعه
عدي اسبوعين من غير جديد
الدكتور دخل شافي لسه نايمه شد كرسي وقاعد جانبها:ياتره حكايتك اي ومحدش سال عنك ازاي اكيد حاجتها كان فيها فون هنزل اسال ونزل تحت
الدكتور يوسف:المريضه بتاعت غرفه 8حاجتها فين
الممرضه:ثانيه وبعد خمس دقايق اهي بس معرفنش هي اسمها اي حطيت رقم الاوضه
يوسف ببتسامت رضي:ميرسي قاعد يدور لقي بطاقتها روح محمود دور علي تلفونها لقي اول مفاتحه ظهرت صورت شب متجوز ولا اي فضل يدور ف الارقم لقي رقم مسجله بابا ابتسم واتصل عليه
خالد بص ل الفون بصدمه:روح
فتح ورد:روح انتي فين
يوسف استغرب الصوت:انا مش روح انا دكتور يوسف انت ابوها
خالد بتلعثم:لا انا خالد مين معايه
يوسف:قولتلك انا دكتور المتخصص عن حالة روح
خالد بلهفه:هي عامله اي
يوسف:مش هينفع ف الفون ممكن تجي
خالد:العنوان فين
يوسف:مستشفي***
:انت رايح فين
خالد بصلو:دخل ل دكتور يوسف
:لي!!
خالد:هو اي الي لي
:ممكن بطاقتك
خالد ادالو البطاقه
بعد عنو وتصل بحد:ايو يا بشه ف حد جي يسال علي دكتور يوسف بيقول هيقابل روح
قاسم:اسمو اي
:خالد يا بشه
قاسم ببرود:طب دخلو
:اومرك يا بشه
خالد رن علي يوسف الي نزلو
خالد:فين روح
يوسف:تعالي نتكلم في مكتبي الاول
خالد:هي عندها اي
يوسف:انسه روح اتعمت ولما طلعت الاشعه الدماغه سبيمه متعرضتش ل اي ضربه
خالد:يعني اي مش فاهم
يوسف:يعني انسه روح اتعرضت ل صدمه هي الي مسببلها الحاله دي ومخليها فقده جزء من ذاكرتها مش فكره غير الحاجات الاساسيه
خالد اتصدم ومش عارف يرد
يوسف:هي الفطره دي محتاجك جنبها هشرحلك تتعامل معاها ازاي
خالد ف سره:يعني مرضتش بيها وهي سليمه هلبسه وهي كده ياربي
ماشي ف الممرات ببرود وهو بيدور علي رقم الاوضه بعينيه وفجاه فتح الباب من غير ميخبط:انتي بتعملي اي
انتفضت:مين
قاسم:نسيتي صوتي!!
روح:انت
قاسم يقطعها ببرود:الي دوستك بالعربيه وقولتلك انتي اتعمتي وفقدي ذكرتك بس انتي قلبك قلب خصيه مستحملش
روح:انت علطول متعجرف كده
قاسم اتجهلها:كنتي عايزه تنزلي تروحي فين
روح سكتت ومردتش
قاسم ببرود:فيها اي لو قولتي انك عايزه تروحي الحمام
روح سكته مبتردش هي فعلن محتاج الحمام بس يستحيل تقوله
قاسم ببرود:انتي محدش جي يشوفك
روح ف سره:اي قلت الذؤق دي حته معرضش عليا يوديني الحمام
قاسم:هو انتي طلبتي مساعد وانا قولت لا
روح بصدمه:انت سمعتني
قاسم بيقوم ويقرب منها:لا عرفت من تعبرات وشك وشالها
روح مسكت فيه بخوف:هقع نزلني بعد ازنك
قاسم بيعدلها:اثبتي لتقعي وتجيبي الحق عليا
روح بنفعال:نزلني بقولك انا اقدر اروح لوحدي انا مش عاجزه
قاسم نزلها بهدو وراح قاعد في ركنه بعيد
روح:انت رحت فيين يا يا اسمك اي
قاسم حط رجل علي رجل وقف يبص عليها
روح حاولت تمشي وهي مدي ايديها فكرت نفسها هتسند علي حاجه سندت علي الهواء ووقعت وقعدت تعيط بمراره
قاسم قرب منها ونزل علي ركبته:تستهلي اكتر من كده عشان تبقي ترفسي المساعدة
روح بصريخ:امته هيشيلو البتاع ده
قاسم رفعها من الارض:اول متزعقيش انتي لسه قايمه من عمليه وحدثه وممكن تموتي وشيلها يوقفها علي راجليه
روح تتشبث بي وتحاول ترفع نفسه لي وفجاه تحس المشهد مالؤف ليها وان حصل قبل كده
قاسم يمشي بيها:ثانيا هيشلوها ولا لا ف الحلتين مش هتشوفي ومش هتلاقي حد يقولك كده غيري
روح حست كلماته بتقتلها يعني هتفضل كده بقيت حياتها
قاسم:هتفضلي ف حضني كده كتير اتزفتنا وصلنا ل الحمام انزلي من علي الجزمه بوظتيها
روح:انزل فين
ينزلها قاسم من علي رجليه
تلف روح ايديها علي رقبته ك رد فعل ل حركته
قاسم:استغفر الله يا ربي ممكن تبطلي تلزقي فيا وخالي ف شوية دم وتكسفي
روح باحراج ونفعال:انا لو كنت شايفه اصلن مكنتش اتلزقت فيك عاشقه جمالك ف الضلمه
قاسم بسخريه:ما عاشقتهوش وانتي مفتحه هتعشقي ف الضلمه
روح بعدم فهم:قصدك اي
قاسم:ادخلي الحمام قدامك اهو
روح بتحرك راسه بعشوائيه:فين محتاجه اخشو
قاسم فتح الباب ومسك ايديها تعالي
روح ماشيه معاه:كل ده عشان نروح الحمام
قاسم:لا احنا جوه الحمام
روح بغضب:يعني انت معايه ف الحمام
قاسم ببرود:امال ف اوضة النوم اتزفتي خلصيني
روح بنفعال وضغطها علي:انت متخلف اخلص اي اطلع برا
قاسم برفع حاجب:ممكن اقولك طالع وافضل وانتي متعرفيش اصلن ف انجزي خليني ارجعك
روح بغضب:انت مجنون طلعني من هنا خلاص مش عايزه حاجه
قاسم ببرود:صوتك ميعلش عشان عيب وخلص ولا عايزاني اسعدك ف دي كمان
روح بعيط وهي بتزعق:بقولك طلعني من هنا
قاسم مسك ايديها وشدها ل برا
يوسف بص ل روح:انتو كنتو بتعملو اي جوه
قاسم:روح كنت عايز الحمام وبدخلها ف حاجه
خالد:نعممممم
روح بتعيط من الموقف الي اتحطت فيه
خالد بنفعال:اما انت متصل بيا لي ما الهانم عندها الي يهتم بيها
قاسم:انت خالد
خالد:انت تعرفني
قاسم يروح يقعد علي السرير ببرود:ايو بس الاول اندها ممرضي لانها محتاج الحمام ورفضت ادخلها
روح حسه بتعب وفلن محتاج الحمام ومش قادره
يوسف ندها علي ممرضي الي ساعدت روح وخدتها علي الحمام
يوسف بضيق:ممكن اعرف انت جي لي
قاسم رفع فون وتصل بحد:تعالو
خالد:هو في اي
قاسم:اهي جت
روح وقفه مش فاهمه حاجه
قاسم:ادخل يا مولانا
يدخل ماذؤن واتنين شهود وطبعا ريماس
قاسم:شوف شغلك
خالد:شغل اي ده
قاسم ببرود:هتتجوز روح مش دي حب حياتك والي ضحت عشانك
خالد بتوتر:دلوقتي مش لما تفك الشاش الاول
قاسم:عادي هي هتفكه انهارد مش كده
يوسف بذهول:انت عرفت منين
قاسم:يلا يا مولانا
روح بصدمه:مين قال اني هتجوز
قاسم:ومتتجوزيش لي
روح بصراخ:اتجوز حد معرفهوش انت بتتحكم فيا كده لي انت مش اهلي
قاسم قام بهدؤ وقرب منها:مش ده خالد حبيبك الي كنتي عايشه علشانه مش ده الي بترفضي عشانو العرسان عشان بتحبي ها مش ده الي كنتي بتجري منو يوم الحدثه
روح:بجري منو وفجاه بداء يتعاد المشهد قصادها وكانها بتعيش الوجع من تاني
فلاش باك
روح بعيط:بقولك عريس وماما مصممه عليه وبتقول انها مش هتلاقي احسن منو ليا
خالد ببرو:اسمعي كلام امك
روح بصدمه:اسمع كلام امي ببساطه كده بتقولها
خالد:بصراحه صعب اثق فيكي انتي ممكن تخونيني
روح بالم:انا انا يا خالد اخونك ده انا اخون الدنيا وانت لا انت روحي حد يخون روحه
خالد بسخريه:انتي خونتي اهلك وكلمتيني من وراهم مش هتخونيني انا
بصتلو بصدمه:انا حبيتك
خالد ضحك:مانا حبيت بس اي يضمن انك متخونينيش
روح دمعت:انا وثقة فيك خونتهم زي مبتقول عشان حبيتك انا اتنزلت عشان حبيتك تقوم تكسرني كده ليييييي
بااااك
روح سمع صوت صدي كلام معتز عملت اي مع الحته الشمال بتعتك تحط ايديها علي ودانها وتقعد تصرخ
قاسم ببرود:يبقا افتكرتي
خالد بعصبيه:انت مالك انت بتدخل لي
قاسم ابتسم بستفزاز:اصل انا العريس الاخير الي كنت متقدم ومكنتش هترفض
روح بصدم:انت قاسم
قاسم ببرود:كويس انك فكره اسمي
فلاش باك
روح بزعيق:يا ماما كش هتجوز يعني مش هتجوز
الام:يبنتي متتعبيش قلبي الناس بدات تتكلم وانتي ابوكي ميت ومش نقصين كلام الناس وده مش هيترفض يا بنت محمود
روح بعيط:وانا مش هتجوز سي قاسم ده يا ماما مش بحبو مش حبها
الام:طيب انتي ف حد بيحبك وهيتقدملك ريحي قلبي
روح:مخنوقه يماما هنزل شويه وجي اقولك موفقتي
الام:متتاخريش الواد جي انهارده
بااااك
روح بصوت خالي من المشاعر:لسه عايز تتجوزني
خالد:انتي بتقولي اي
قاسم بغموض:برضي او غضب عني لازم اجوزك
روح مهتمتش قصدو اي:موفقه
قاسم:سمعت يا مولانا شوف شغلك
بداء كتب الكتاب تحت صدمة يوسف الي مش فاهم حاجه وخالد الي مش مستوعب حاجه
بعد كتب الكتاب الماذون ومشي
قاسم بص ل خالد بنتصار:يلا اتفضل انت
خالد بصلهم بخانقه وطلع برا
قاسي ببرود:مش هتشوف شغلك يا دكتور وتشيل الشاش
روح بخوف:لازم
قاسم يقرب منها ويمسك ايديها الاتنين:تعالي
روح حسيت بحاجه غريبه اول ما ايدو حضنت ايدي عرفين شعور تلاتين سنه غوربه وبعدن ترجي ل ارضك من تاني انا كنت زي كده
قاسم قاعدها علي السرير وهو لسه ماسك ايديها:خالينا متفقين مهما كانت النتيجه ترضي بقضئ ربنا وتعتبري امتحان ليكي وتكوني مؤمنه ان في الحالتين انا مش هتخله عنك ماشي
(متستغربوش ده مش عقل ولا هو اتعدل ووقع ف دبدبها لا الجي خراب بالتراب 😂😂 )
روح اطمنت وهزت راسها بهدوء وهي بتشد علي ايدو
اما يوسف و ريماس وقفين بيبصو بصدمه من كلامه
قاسي برفع حاجب:هو انت مصورتي ولا دكتور هفك اشاش انا مثلن
يوسف بصلو بضيق وبداء يفك الشاش لي روح
يوسف:افتحي عينيك بشويش و وحده وحده
روح بدات تفتح عينيه وتغمضها وتفتح تاني وتبربش
يوسف ببتسامه:انتي شيفاني
روح بدات تدمع والدموع اتحولت ل عياط وبقت تشهق:قوله انكم طفين النور
يوسف بصلها بحزن:بس النور شغال
روح قاعد تعيط ودموعها غرقت وشهه
قام قاسم وحضنها:هشششش مش قولنا ان نرضي بقضي ربنا اين كان
روح حضنته وقاعدت تعيط:ونعمه بالله
قاسم:يبقا نوقف عيط احمدي ربنا انها جت علي قد كده
مالكم بتبصولي كده لي فكرني ميت فيها ولا اتغيرت لا انا بس اتحطيت ف مواقف كان نفسي حد يحضني ويطبط عليا كده مان نفسي حد يحتوئ قلبي عشان كده انا بس حضنها لكن انا انا مبحبهش ولا دموعه بتضعفني ولا انا مقدؤش اشوف دموعها لا لا لا انا بكرهه
روح طلعت من حضنه:انا عايزه اشوف ماما انت مجبتهش معاك لي
قاسم يملس علي شعرها:يلا هوديكي ريماس هتسعدك تغيري عقبال مشوف اجراءت الخروج
هزت راسها ببتسمه:طيب
روح محبتهوش بس بيقولك قضي اخف من قضي يمكن عوض ربنا ليا مش عايزني ازعل علي الي ميستهلش شكلو طيب يمكن زي ما ماما قالت ميترفضش بس انا محبتهوش يعني
يوسف خرج وراه:انت عملت كده لي
قاسم:حاجه قديمه بيني وبينها
يوسف بصدمه:يعني مش عشان زعلان عليها
قاسم وقف ولف لي:ازعل عليها بتاع اي بعد اهلك محدش هيزعل عليك غير الي يهمو امرك وانا ميهمنيش حد عن اذنك وسابه مصدوم ومشي
ريماس مسكه ايديها:هي سلمتين
روح نزله وهي خايفه كنت هتقع غمضت عينيه جامد بس لحظه انا مش ف الارض انا ف حته دافيه هو انا قلبي بيدق لي!
قاسم:مش ملحظه انك كل مرة تقعي في حضني اي ادمنتي
روح:ها
قاسم شالها:انتي لسه هتتلعثمي
روح مسكت في بخوف:حاسب ونبي توقعني
قاسم:لسه بتخافي من المرتفعات
روح:انت مين قالك
قاسم:اركبي انتي ياريماس وروحي وبكره تخدي نص يوم اجازه
ريماس ببتسامه:خالي بالك منها باي يا رورو
روح ابتسمت
روح:احنا ريحين البيت
قاسم:لا
روح:ازاي و ماما مش هشوفها
قاسم ببرود:لا
روح بضيق:لا لا اي
قاسم:هتروحي الاول شقتنا اجيب حاجه
روح:طيب
نزل قاسم قدام فيلا اقل ما يقال عنها جميلة
قاسم:داده عفاف
عفاف جت بسرعه:مين دي يابني
قاسم:انزلها طيب الاول لحسن تقيلها وقطمت وسطي
روح بغيظ:مين دي الي تقيله ده انا كيرفي يا بابا
قاسم:قولي فيل تنين كيرفي دي مستحيل
روح بنفعال:نزلني
قاسم نزلها مره واحده كنت هتقع بس عفاف مسكتها
قاسم:خالي بالك منها يداده اصلها بعيد عنك اتعمت انا شويه وجي
وسبهم ومشي
روح بلعت كلامه بمراره وشكلي اتسرعت زي كل مره ف الحكم هو ولا عوض ولا نيله بس المهم انو راح يجيب ماما
عفاف:يابنتي الساعه بقت واحده بليل انتي قاعده قعدتك دي من صبحيت ربنا كلي لقمه
روح:لا هاكل مع ماما هو قاسم اتاخر لي يا داده
عفاف:والله يا بنتي مش عوايده
وفجاه سمعو صوت زفه ودوشه برا
روح وقفت:اي الصوت ده
عفاف:يمكن حد بيجوز في الفيلا الي جنبنا
قاسم يفتح الباب وبصوت عالي:خشي برجلك اليمين ياعروسه
روح بصدمه:ده صوت قاسم ده قاسم يا داده
عفاف بص لي قاسم بحزن وهو والبنت الي معاه
روح:داده انتي مبترضيش عليا ليييي
قاسم:مراتي العميه مش تبركيلي اتجوزت الحلوه دي بص انتي مش شايفه بس انا بقولك حلو
روح بصدمه:ات اتجوزت هو انت مش روحت تجيب ماما
قاسم:فكرة لما قولتلك برضي او غصب عني هتجوزك معنديش خيار انا فقري
روح:ايو فكره ده اي علاقته بي ماما
قاسي ببرود:لان اومك ماتت بقالها اسبوع ها عايزه تعرفي حاجه كمان
روح قلبها بيدق بوجع رجعت خطوتين ل وراه من الخبر:مستحيل لا انا لي بيحصل معايه كده
قاسم:اه واتجوزي قوليلي مبروك ها اي كمان
روح بصريخ:لا انت كداب هي عايشه انا مش فاضلي غيرها هي هي وتقع روح مكانها علي الارض
قاسم يبصلها:هو انا لي كل مكلمك يغم عليكي المفروض اتعودي و
طولت البارت سيكا اهو تفتكرو ماتت 😂❤
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا