رواية حكاية قمر البارت الرابع 4 بقلم ياسمين علي
رواية حكاية قمر الفصل الرابع 4
آسر : طيب انتو قعدين فين دلوقتي
ليل : احنا روحنا قعدنا عند عمي ف الفيلا بتاعته
آسر : طيب كويس.. فينها الفيلا دي
ليل : في ****
آسر : بجد انا ساكن هناك .. حلو اوي علشان لما تحبي تروحي اوصلك .. انتي في فيلا ايه بقا
ليل : فيلا الألفي
آسر : ايه ؟؟
ليل : ايه تعرفها !!
آسر بإنكار : اه اه اعرفها طبعا دي فيلا قريبة من فيلاتنا
ليل بابتسامة : طب كويس
آسر : مقولتليش بقا تشربي ايه
ليل : لا مش وقته علشان منتأخرش ع المحاضرة
آسر : طب روحي انتي وانا هعمل مكالمة وجاي وراكي
ليل : ماشي
( آسر مستغرب ازاي بتقول ع ابوه عمها وهو مالهوش عمام اصلا !! )
اتصل بزين
آسر : زين عامل ايه
زين : اهلا اهلا .. بالبيه اللي سايبنا ف القرف ومشي
آسر قلق اكتر : ليه حصل ايه ؟
زين : البيت اتجنن خلاص وبقا لا يطاق ..
آسر: فاهمني طب حصل ايه
زين : ابوك ونور جايبين ناس من الشارع تعيش معانا ف الفيلا .. انت لازم ترجع علشان نشوف حل للموضوع دا
آسر : من الشارع ازاي.. انا مش فاهم حاجة
زين : هحكيلك.....
_______________________________
نور بتخبط الباب : احم احم ممكن ادخل
قمر : طبعا يانور ... دا بيتك ياحبيبتي اتفضلي
نور : عاملة ايه بقا .. مرتاحة ف المكان دا ولا تخليكي معانا .. جوا
قمر : بيني مابينك يانور انا حاسة اني مش مرتاحة ف وجودي وحاسة اني تقيلة كدا .. انتو كتر خيركم والله اذا كان انتي ولا استاذ احمد ربنا يبارك ف عمره .. بس حاسة ان باقي البيت مش هيتحملونا .. متعودتش اكون تقيلة ع حد .. انتي فاهمني يانور
نور : فاهماكي ياقمر بس صدقيني انتو مش مضايقنا خالص والله .. بالعكس انا حاسة ان البيت هيكون ليه روح بوجودكم بعد ما بقا مطفي من وقت موت ماما ..
قمر : ربنا يرحمها ياحبيبتي .. بس انا اسفة يعني ف اللي هقولو .. بس اخوكي شكل روحه ف مناخيره وحاسة مش طايقنا خالص
نور بتضحك: زين فعلا روحه ف مناخيره وعصبي دايما .. بس طيب اوي والله .. هو بس علشان لسه متعاملش معاكم لو اتعامل هيحبكم زي مانا اتعاملت معاكم وحقيقي.. انتو ناس جميلة اوي
قمر : دا من ذوقك ياحبيبتي والله .. الا صحيح كنت عاوزة اسألك ع حاجة
نور : اتفضلي
قمر : انا من ساعة ماجيت وانا شايفة اخوكي الصغير قاعد لوحده مش بيتكلم مع حد ..
نور بصيت ع كريم بزعل : لا كريم مبيتكلمش اصلا
قمر : ياحبيبي اخرس ربنا يشيل عنه
نور : لا مش اخرس بس هو منع الكلام عن نفسه من وقت موت ماما
قمر : ياحبيبي يظهر كان متعلق بيها اوي .. طب مودتهوش لدكتور
نور : راح لدكاترة كتير اوي وكلهم اجمعوا ع ان النطق متوقف عليه هو .. لما من نفسه يحب يتكلم هيتكلم
قمر : طب هو انا لو قعدت معاه وكدا عادي
نور : هو عادي بس هو مش هيرد عليكي مهما عملتي
قمر : نجرب مش هنخسر حاجة
نور : ياريت والله ياقمر دا بابا هيفرح اوي لو كريم رجع اتكلم
قمر : بإذن الله يانور قولي يارب
نور : يارب
_______________________________
ليل : كل دا بتتكلم
آسر : اه في حاجة
ليل : لا مافيش
آسر : ماشي
ليل : هو انت عندك اخوات
آسر كان هيقول افتكر اللي هيعملوا : لا معنديش
ليل : عايش مع مامتك وباباك بس
آسر : مامتي متوفية..
ليل اتضايقت : انا اسفة فكرتك بيها
آسر بعصبية : ومين قالك اني نسيها اصلا
ليل : مش قصدي كدا .. انا اقصد
آسر : مش عاوز افهم قصدك ايه .. ركزي الدكتور جه
ليل بصيت باستغراب ايه يخلي يقلب فجأة !!
___________________________________
تونة : انا زهقت .. عاوزة انزل بالبسين
قمر : اقعدي هنا متتحركيش من جنبي كفاية المصيبة اللي عملتيها الصبح الله يباركلك
تونة : ماليش دعوة عاوزة انزل بالبسين
قمر : مافيش نزول يعني مافيش نزول فاهمة ولالا
تونة حطيت ايدها ف وسطها ونفخت : طااايب هتشوفي
_________________________________
هدي : خير يا صافي بتلبسي وراحة فين
صافي : راحة اقابل آسر ياماما عاوزة حاجة
هدي : انتو اتصالحتو
صافي : احنا من امتا بنتخاصم اصلا .. آسر مبيعرفش يزعل مني ..
هدي : ياسلام اومال كنتي متجننة علينا ليه امبارح .. وابعدوو عني محدش يدخل الأوضة.. كان علشان ايه الجنان دا كله
صافي بتضحك: علشان مكلمنيش .. بس طلع كان نايم واول لما صحا كلمني
هدي : طيب ياحبيبتي ربنا يهديكم
صافي : يارب ياماما .. اسيبك انا بقا علشان متاخرش عليه .. بااااي
هدي : باي يامجنونة
______________________________
ليل : ممكن اعرف ايه سبب تغيرك فجأة دا ..
آسر : ولا حاجة بس المكالمة ضايقتني شوية
ليل : لو حابب تحكيلي عادي احكي هسمعك..
آسر بصلها بنظرة استغربتها : قريب هتعرفي
صافي شافتهم من بعيد اتغاظت بس كتمت غيظها وراحت سلمت ع آسر وحضنته
صافي : وحشتني اووي يابيبي .. لو مكنتش جيت شوفتك كان هيجرالي حاجة .. وبصيت لليل : هااي ليل
ليل باستحقار : هااي
آسر واقف هينفجر من اللي صافي عملته بس مش عاوز يحرجها قدام ليل
ليل بصيت لآسر : المحاضرات معاك .. عن اذنكم ..
صافي بتريقة : متخليكي شوية يالولو ملحقتش اشبع منك
ليل مردتش عليها
آسر : استني هوصلك
صافي بصيتله بغيظ
ليل : لا شكرا خليك .. ومشيت
آسر زق صافي بعدها عنه وشدها من ايدها وركبها العربية وركب
آسر بعصبية : انا قولتلك ايه مليون مرة.. مبحبش طريقتك دي انتي ايه مبتفهميش
صافي : ياسلام بقا وانت عاوزني اشوفك معاها واسكت يعني
آسر : لا ازاي تعملي حركات مبحبهاش علشان خاطر تضايقها .. شغل كيد النسا دا انا مبحبهوش
صافي : انت بتزعقلي علشانها ياآسر
آسر بعصبية : لا علشانها ولا علشان غيرها علشاني انا ومتتكررش فاهمة ولالا !!!
صافي : ولو اتكررت
آسر : يبقا تنسيني خالص
صافي : عاوز تنهي الي بينا علشانها .. هونت عليك
آسر : انتي اللي بتهديها بتصرفاتك
صافي : بس انا بحبك ياآسر
آسر : يووووة مش هنخلص من ام الحوار دا ... قولتلك ميت مرة انا وانتي صحاب وبس
صافي بتعيط : وانا مش شايفة كدا انا بحبك ياآسر ليه مش حاسس بيا
( آسر غمض عينه واتضايق من طريقته .. كل العصبية اللي جواه دي مكنتش صافي المقصودة بيها بس حظها طلعها عليها )
آسر : بصي يا صافي وافهميني انا مش عاوز اخسرك والله .. انتي عارفة انتي قريبة بنسبالي ازاي .. احنا صحاب من صغرنا ومتربين مع بعض .. ومحبش اني اخسرك كصاحبة واخت .. لو سمحتي بلاش تصرفاتك دي علشان بتضايقني
صافي: حاضر هبطلها .. بس اوعدني انك تفكر فيا وف حبي ليك .. محدش هيحبك زيي والله
آسر بيحاول ميتعصبش : انتي رايحة فين اوصلك
صافي : كنت جاية اخرج معاك
آسر : معلش ياصافي انا هوصلك علشان تعبان وعاوز اروح
صافي اتضايقت : ماشي ياآسر اللي تشوفوا
__________________________________
تونة قعدة ومشمرة البنطلون وحط رجلها ف البسين وتطرطش الماية برا وعمالة تغني : مشربش الشاي اشرب ازوزة انا مشربش الشااي .. مشربش الشاي اشرب ازوزة انا مشربش الشااي .. وعطاني مرواحة الله الله
زين بعصبية : ايه اللي بيحصل هنا داا .. ايه اللي بتعمليه دا قومي
تونة بتتجاهله : مشربش الشاي اشرب ازوزة انا مشربش الشااي
زين : انا بكلمك ردي عليا يابتاعة انتي
تونة رفعت عينها فجأة برقتله
زين : ايه هتتحولي
تونة قامت وقفت قدامه : عاوز ايه ياجدع انت .. وبصوت عالي.. فييي حااااجة
زين : جدع انت !! بقولك ايه يابتاعة انتي .. روحي مكان مانتو قعدين . . متخرجيش خالص فاهمة
تونة بتبرقله : ولو خرجت هتعمل ايه
قمر شافتهم جت تجري مسكت تونة : في ايه يابت عملتي ايه
تونة : معملتش حاجة لسه بس هعمل لو الجدع دا مختفاش من قدامي
زين : انتي ازاي طفلة بجد ..
نور : في ايه ياجماعة خير .. مالك يازين
زين : فاهمي ضيوفك يانور ان يقعدوا هنا باحترامهم
قمر : لامؤخذة يا نور ياختي .. بقولك ايه يااستاذ انت روحك ف مناخيرك من الصبح وساكتة .. شايفك بتزعق للبت الصغيرة وجيت قولت اسمع اللي حصل قبل مااحكم .. انما توصل لكدا لااا .. احنا محترمين غصب عن عين التخين ..
زين : ايه الأسلوب داا انتي فاكرة نفسك ف الحارة !! لا وانا اللي كنت مستغرب ازاي طفلة طريقتها كدا .. ماهي تربيتك
قمر : مالها تربيتي ياحبيبي .. لا اقف معوج واتكلم عدل ..
نور وقفت ف النص : اهدوووا .. قمر علشان خاطري متزعليش ثواني وهرجعلك وشديت زين
نور : اددخل يلاا
زين : هرجعلك وهوريكي ازاي تتكلمي معايا كويس
نور : امشي بقا
قمر : مستنياك ياحبيبي .. وبصيت لتونة .. وقلعت شبشبها
قمر بتحدف الشبشب بغيظ وتونة بتجري : عجبك كددداااا
__________________________________
زين بعصبية : انا مش فاهم انتي مسكتيني ليه .. كنت طردتهم وخلصنا .. انسانة متخلفة
نور : انت بتقول ايه .. الناس ف بيتك عيب .. انا لما روحت عندهم شالوني فوق رأسهم.. وانت تعاملهم كدا ليه
زين : لما يبقوا ناس من الشارع اعاملهم اكتر من كدا
نور :ناس من الشارع .. ناس من الشارع .. مين قالك انهم من الشارع .. هما كان ليهم بيت والظروف حكمت عليهم بكدا .. لجأولنا ايه مش عاوزنا نمدلهم ايدنا بعد الي عملوا معايا .. دا يبقا معندناش اصل والله
نجلاء : نور عندها حق يازين .. انا عمري ماشوفتك بتتعامل مع حد بالشكل دا ايه حصل.. طول عمرك ذوق
زين : حتي انتي يادادة موافقة ع قرارهم دا .. انا الوحيد المعترض ع وجودهم
نجلاء : وايه يخليك تعترض طيب قولي
زين : ليه ندخل حد غريب وسطنا .. لا وكمان ناس مش شبهنا اصلا ..
نجلاء : .. ظروف يابني اتفرضت عليهم يعملوا ايه يعني .. الناس جت لبيتك تستغيث بيك وانت عاوز تطردهم
زين : وهو مافيش غيرنا يستغيثوا بيه
نور : مالهمش اهل يا زين افهم ..
زين : تمام انا هسكت .. بس مش عاوز اشوف حد منهم قدامي.. ياريت يخليهم ف المكان اللي خدوه
نور : يعني نمنعهم من حريتهم
زين : أيوة دا اللي عندي
نجلاء غمزت لنور : خلاص يانور اخوكي عنده حق .. يلا ياحبيبي اطلع غير هدومك انت راجع تعبان
زين : ماشي يادادة خلي عايدة تبعتلي القهوة ع اوضتي
نجلاء : حاضر ياحبيبي
نور بغيظ : وافقتي ع كلامه كدا برده يادادة
نجلاء : علشان مصدقنا ان هو وافق ع وجودهم .. ف خلاص نقولو اه ع كلامه وخلاص انتي عارفة زين عيندي ازااي ..
نور : يعني اروح اقولهم متخرجوش ف حتة علشان خاطر زين عيندي ..
نجلاء : لا تقولي ولا تعيدي .. انتي تعتذرلها وخلاص .. لحد مازين يتعود ع وجودهم
نور :حاضر يادادة .. عن اذنك
__________________________________
قمر بتكلم نفسها : ماشي يا تونة ماشي .. بقا تخليني اقف قصاد قليل الذوق دا .. وتخليه يقول عليا معرفتش اربيكي .. اللي مكتفني بس اننا في بيتهم ..
تونة : ماخلاص بقا ياقمر .. رايحة جاية ...رايحة جاية اييه خيلتيني
قمر : كمان ليكي عين تتكلمي .. وجاية تحدف الشبشب عليها نور دخلت لبس فيها
نور : ااه
قمر : انا اسفة والله يانور.. كان قصدي ع ام لسانين دي
تونة : دا علشان انا بركة بس
قمر : اسكوووتيي
نور : ولا يهمك خلاص .. انا جاية اعتذرلك ع اللي زين عملوا .. متزعليش منه هو لسه مش واخد ع وجودكم بس
قمر بتريقة : لا وازعل ليه هو قال حاجة .. دا حتي ذوق
تونة بتريقة : اوووي .. اوووي يا ذوق
نور بتضحك : والله يابنتي زين كويس .. بس معرفش ماله .. المهم انك مش زعلانة
قمر : ولا يهمك خلاص .. احنا برده جينا فجأة .. ان شاءالله البيت يخلص بسرعة ونمشي
نور : ياحبيبتي تيجوا في اي وقت
قمر : متشكرة يانور
نور : طيب اسيبك انا بقا علشان اروح اشوف كريم
ليل دخلت ومتكلمتش وحدفت حاجتها وقعدت وقمر متابعها
قمر : لا ياحبيبتي متحرمش اتفضلي .. وقفلت الباب وراحت ل ليل
قمر : مالك .. حد ضربك ولا ايه
ليل : مافيش
قمر : ماهو باين ع وشك .. قولي مالك
ليل : ماافيش ياقمر قولت .. مااافيش اوووف وقامت وسابتها
قمر : اختك مالها متعرفيش
تونة : تلقي المز زعلها
قمر : مز ايه يابت .. اختك مالهاش ف الكلام دا
تونة : اسمعي مني بس .. هو المز
قمر سرحت وبتكلم نفسها: والله ممكن .. بتتت ياليييلل
________________________________
وليد : جبت المحاضرات
آسر : ااه
وليد : مالك مضروب ولا ايه
آسر : مش فايق لهزارك والله
وليد : طيب قولي مالك .. اتخنقت مع ابوك تاني
آسر : لا حوار تاني كدا .. انا راجع الفيلا بكرا
وليد : انت لحقت تقعد
آسر : ف حاجة عاوز افهمها بس وممكن ارجع
وليد : ماشي ياآسر ع راحتك
______________________________
قمر: بت ياليل انتي ف حد في حياتك
ليل : مين قالك كدا
قمر : البت تونة
ليل : وانتي بتصدقي كلام عيلة يعني
قمر : تونة مبتقولش حاجة غير لما بتكون شافت
ليل : قصدك ايه يعني اني كدابة .. خلاص صدقيها هي
قمر : ياحبيبتي مش قصدي اكدبك .. انا عارفة ان من حقك تحبي وتتحبي .. بس خلي بالك من نفسك .. الحب مش دايما حلو حتي لو بانلك ف البداية عكس كدا .. احيانا نهايته بتكون أسوأ
ليل : ليه وانتي جربتيه ولا ايه
قمر اتوترت : هاا .. لا طبعا ايه اللي بتقوليه دا .. احب فين وانا كنت معاكم دايما
ليل : مش مرتحالك
قمر : ااه دا نظام قلب الطربيزة صح .. انطقي يابت
ليل : احكي وانا هحكي غير كدا مش هقول
قمر : مافيش حاجة علشان احكيها
ليل : عينك بتقول غير كدا ..
قمر سرحت
ليل : روحتي فين !!
قمر : لما كنت بتعلم أيام إعدادي .. كان في ولد ف مدرسة الثانوي اللي جنبنا .. كان ابن عم صاحبتي .. كان بيجي يوصلها .. كانت نظراته ليا غريبة مكنتش بفهمها
ليل : كملي
قمر: جه ف مرة قالي ان هو بيحبني .. صديته .. بس اكتشفت ان انا كمان حبيته .. حاول تاني كان بيبعتلي جوابات مع صاحبتي .. لحد مااتكلمنا .. كلامه حببني فيه اكتر .. كان دايما يقولي بحب عيونك ورقتك .. كان بيشبهني بالملاك .. كنا بنشجع بعض ع المذاكرة.. كان بيقولي ان هيدخل هندسة .. وأن هو مش هيقبل باقل من دكتورة ..
ليل : وبعدين ايه حصل .. وهو فين
قمر : لما ماما ماتت .. طبعا قعدت من المدرسة وبقيت ادور ع شغل ومن شغل لشغل اتلهيت بس منستوش كنت كل لما ازهق .. وابقا عاوزة ارجع للدراسة علشان اشوفوا .. اقول لا انا هكمل ف الطريق دا وكنت بعاهد نفسي اني اوصلك للي موصلتلهوش انا
ليل : يعني كل السنين دي مشوفتوش بعض
قمر ضحكت: لا شوفته مرة من سنتين كدا .. بعد ماكنت اتغيرت عن قمر اللي كان يعرفها .. كنت بجري ورا البت تونة وبزعقلها ف الشارع .. وصدفة وقفنا قدام عربيته .. نزل من العربية بصلي باستغراب وبص لتونة وركب العربية ومشي ..
ليل ضحكت : زمانه فكرك اتجوزتي وتونة بنتك
قمر : يفتكر زي مايفتكر خلاص .. مبقاش فارق معايا حد غيركم ..
ليل : ياسيدي ع الحنية
قمر : احكي بقا انتي مالك في حد ف حياتك صح
ليل : امم بصي مش هقدر اقولك ان اكيد في حد في حياتي بس مش عارفة
قمر : دا اللي هو ازاي يعني
ليل: يعني ف احساس غريب اول مرة احسه .. حاسة ان مشدوده لحد كدا .. ف نفس الوقت حاسة ف حاجز بينا كدا .. بصي انا مش فاهمني .. ولا عارفة احدد مشاعري تجاه الشخص دا
قمر : المهم عندي تخلي بالك من نفسك ياليل
ليل ابتسمتلها : متخافيش عليا ..
قمر : و انا واثقة فيكي ياحبيبتي .. يلا ادخلي نامي علشان تعرفي تصحي
ليل : حاضر تصبحي ع خير
____________________________________
نجلاء : اخيرا رجعت ياحبيبي .. أيوة كدا مالكش غير بيتك
آسر : هو انا رجعت بس مش ضامن هقعد كتير ولالا
نجلاء : اهون عليك تسبني
آسر : والله يادادة ابدا بس اعمل ايه ف ابويا
نجلاء : اتأسفله وخلاص .. انت عارف احمد بيحبك وخايف ع مصلحتك
آسر : حاضر .. هما فين
نجلاء : تلقيهم نازلين علشان يفطروا
آسر: انا هستناهم ع الفطار
نجلاء : ماشي ياحبيبي .. متجمعين دايما ان شاءالله
كريم نزل حضن آسر وقعد جنبه ونور بعده نزلت وزين وبعدين احمد
احمد : ايه القعدة عند صاحبك معجبتكش
زين : لا انا اللي خليته يجي
احمد : ليه في حاجة
زين : اه علشان يعرف اللي حصل
احمد : هو ايه حصل .. في حاجة حصلت
زين : الكارثة اللي بقيت في بيتنا
نور : انت مبتزهقش من الكلام ف نفس الموضوع .. انت مش وافقت امبارح بترجع ف كلامك ليه دلوقتي
احمد : القرار قراري .. ناس لجأتلي انا و خليتهم ف بيتي .. في حاجة يااستاذ زين
زين : القرار قرارنا كلنا .. ماتقول حاجة ياآسر
آسر : انا بقول الناس ف بيتنا عيب لما نفطر وميجوش يفطروا معانا ... ياعاااااايدة
احمد ونور فرحوا
زين : نعمم !! هو انا جيبك علشان تقول كدا
اسر : اتقل يا زين
عايدة : خير ياآسر بيه
آسر: نادي ع الضيوف يجوا يفطروا معانا
عايدة : عيوني حاضر
_________________________________
تونة بتتمطع كالعادة ومنكوشة : انا جعااانة ياقمر .. هما الناس دول مبياكلوش
قمر : اصبري هروح اجبلك اكل من اي حتة برا .. عاوزة حاجة انتي كمان ياليل
ليل : اه هاتي اي حاجة اكلها قبل مااروح الكلية
عايدة : البيه طلب مني اجي اقولكم ان الفطار جاهز وهما مستنينكم
قمر : أيوة بس ...
ليل : مبسش روحي انتي واحنا هنيجي وراكي
عايدة : حاضر
قمر : هتروحي فين انتي
ليل : هنروح نفطر معاهم ..
قمر : ياليل كفاية نتقل ع الناس
ليل : احنا في بيتهم ياقمر . . يعني لو هما ف بيتنا مش هتأكليهم
قمر : هأكلهم بس انا مش عاوزة ادخل اقعد معاهم بصراحة بعد اللي حصل امبارح
ليل : حصل ايه
تونة بعصبية : انتو هتقعدوا تتكلموا كتير انا جعاااااانععع
قمر : خدي اختك وروحوا طيب
ليل : وانتي
قمر : هبقا اجيب حاجة اكلها
ليل : ماشي.. قدامي يافضيحة
________________________________
احمد : قولتلهم ياعايدة
عايدة: أيوة يابيه وزمانهم جايين ورايا
زين : ناقصهم هي
نور : بس يازين احسن يسمعوك
زين : ياريت ... اهي امنا الغولة جت
تونة و ليل داخلين : صباح الخير
الكل ماعدا زين : صباح النور
ليل شافت آسر اتصدمت .. وتونة طلعت تجري قعدة جنب كريم .. وليل جنبها وأسر بيبصلها وع وشه ابتسامة عريضة
احمد : اومال فين قمر
تونة : مردتش تيجي
احمد : ليه كدا
تونة : مش عاوزة تشوف خلقة ابنك
ليل زغدتها
تونة: اي بتضربيني لييه .. مش دي الحقيقة
احمد بيضحك : مش عاوز تشوف ابني مين فيهم بقا .. زين ولا آسر
ليل شرقت لما سمعت ان آسر ابنه ... وتونة طلعت ع الكرسي وعمالة تضربها ع ضهرها
زين : انتي كدا هتموتيها.. اديها ماية احسن
آسر بيدي ل ليل مايه ومبتسم : سلامتك
احمد : بقيتي كويسة
ليل صوتها محشور : أه
احمد : طيب الحمدالله ...اتفضلوا كلو متتكسفوش ..
زين بص لتونة اللي بقها كله اتملي اكل : لا متقلقش دي مش بتتكسف
تونة بصيتله بغيظ
نور : الف هنا ياحبيبتي .. معلش عمو زين بيهزار معاكي
زين : عمو !!!
تونة : هزار يا حلو انت بس لما افتح دماغك نصين متزعلش
زين : ايييه .. مش ممكن بجد .. انتي حد كبير مسخوط صح
تونة : والله احدف الطبق دا ف نفوخك لو ماسكت
ليل بعصبية : بس يافتوون اسكتي بقا
احمد : سبيها ياليل براحتها .. وانت يازين كل وانت ساكت
آسر بص ل ليل : معرفتونيش يعني ع الضيوف .. ع العموم انا هعرف نفسي بنفسي .. انا آسر احمد الألفي ..
ليل بصوت واطي : وانا ليل
تونة والاكل ف بقها : وانا فشون
زين وكريم بصلها بقرف
آسر : اهلا وسهلا بيكم
نور : ع فكرة ياآسر ليل معاك ف الكلية
آسر : بجد انتي ف كلية الهندسة
ليل مستغربة تصرفاته : أه
احمد : ياريت يا ليل يابنتي .. تبقا تساعدي آسر اصل بقاله سنتين بيعيد اولي
ليل : حاضر
آسر اتعصب بس مسك نفسه: صح يابابا مقولتليش هو انت ليك اخوات
احمد : لا مانت عارف
آسر بيبص ل ليل : يعني انا ماليش عم كدا ولا كدا
احمد : ماليش اخوات هيكون ليك عم منين .. وبعدين ايه الأسئلة دي
آسر : بستفسر بس مش اكتر .. يمكن يكون طالعلي عم فجأة
احمد : في ايه ياآسر مالك
ليل قامت : عن اذنكم .. شبعت .. قومي ياتونة يلا
تونة : اقوم ليه انا لسه مشبعتش
ليل : بقولك قومي
نور : في ايه ياليل سبيها تأكل .. وبعدين انتي مكلتيش حاجة علشان تشبعي
ليل : معلش مش عاوزة اتاخر ع الكلية .. ومشيت
آسر بص ف ساعته: تصدقوا ليل فكرتني .. انا كمان عندي كلية اسيبكم انا بقا
زين قاعد متابع وحاسس ان ف حاجة بينهم او يعرفوا بعض .. وخصوصا انهم ف نفس الكلية
آسر طلع يجري ورا ليل : استني هنا رايحة فين
ليل ماشية مبتردش
آسر مسك ايدها وقفها : بقولك استني .. مش هتهربي غير لما تفهميني بتكدبي ليه
ليل بتشد ايدها : أبعد عني .. انت مالك اهرب ولا مهربش .. مالكش دعوة بيا
آسر : مش هسيبك غير لما اعرف ليه كدبتي عليا .. ليه بتكدبي اصلا فاهميني
ليل : انت مبتسمعش بقولك انت مالك .. اكدب ولا مكدبش مالكش علاقة بيا ولا بحياتي.. انت فاهم
آسر : لما الكدب يبقا عليا يبقا ليا علاقة .. ليه قولتي كدا فهميني وفين اهلك اصلا
ليل : مااتو ارتحت أبعد عني بقا ..وشدت ايدها ومشيت
وهو واقف بردك مش فاهم ليه كدبت !!
_________________________________
احمد : الحمد الله .. هتيجي معايا يازين ولا اسبقك
زين : هاجي معاك .. ورجع بص ل تونة .. بقك هينفجر
نور : كملي ياحبيبتي اكل متركزيش معاه
تونة بلعت الاكل : لو ركزت معاه هخلي ميشوفش
زين : قد كف الايد وطلعلها صوت
تونة : صبرني يارب... هات يابني الطبق اللي جنبك دا
كريم بصلها ومردش
تونة : انت هتنحلي انت كمان.. هات الطبق
كريم خد الطبق و مشي بيه ع اوضته
تونة وقفت ع الكرسي تتنطط وتعيط : مرديييش يدييينييي مننننهههه اهئ اهئ
زين : احسن احسن جدع ياكريم
نور حضنتها : متعيطيش انا هجبلك طبق كبير اوي ليكي لوحدك ..
تونة مسحت دموعها وحضنت نور وباستها : انا بحبك اووي يانور.. وبصيت لزين وطلعتله لسانها
______________________________
ف الشركة
السكرتيرة: رأفت مستني حضرتك برا
احمد : دخليه
رأفت : ازاي حضرتك يافندم
احمد : انا كويس ..عملت اللي قولتلك عليه
رأفت : جمعتلك أكبر عدد من المعلومات عنها وعن حياتها ف الملف دا .. وبعت ناس ف المكان اللي قولت ساكنة فيه واتأكدوا من ان بيتها فعلا ولع .. وخليتهم يسألوا الناس عن سبب الحريق .. ناس قالت إنها سابت الأنبوبة مفتوحة وناس تانية قالت ان في واحد اسمه جعفر هو السبب
احمد : كويس اوي انا كنت متأكد انها مش بتكدب ... طيب سيب الملف هنا هشوفوا بنفسي
رأفت : اتفضل يافندم .. عن اذنك
احمد بيفتح الملف .. اول حاجة عينه جت عليها اسمها .. قمر عبد الحميد صالح
احمد بصدمة : عبد الحميد صالح !
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا