رواية نبضات حارقة البارت الخامس 5 بقلم دونا الكاتبة دنيا رشاد
رواية نبضات حارقة الفصل الخامس 5
سها بتفكير ...عملالنا مفاجأة !!. مفاجأة ايه ؟!..
ياسر ... ياستي هانعرف كلها كام ساعة !. روحي انتي بقا جهزي نفسك وسيبك من الرواية الي في ايدك دي !؟
سها وهي تطبع قبلة عن خديه ... من عيوني ياسرسور
ياسر بحزن مصطنع ... سرسور يابنتي بتخليني اقرف من نفسي !!
سها بدلع ... بس انا مابتقرفش سلام يابيبي .
ياسر ببتسامة ... احلي بيبي امشي يابت من هنا بتدلعني كمان. ! تدلعني شوي وتنكد عليا شوي .
___________________________________
عند شريف واروي..
شريف بصوت عالي ... اروي ارووووووووي .
نظرت له اروي وهي تمسك في يدها مصاصة حمراء بوظت بها فمها ووجههغ كانت تشبة الاطفال المشاغبين وهي ترتدي تلك البيجامة وترفع شعرها كعكتين ..
شريف بغيظ وهو يشد في شعره ... انا بنادي علي نفسي اقفلي الفون وعيني الهاند من وشك انا متجوز بنت اختي ارحميني.
نظرت له اروي بعيونها كأنها تقول له ... عايز ايه ياخ انت مش عاجبك شكلي ولا ايه ؟!..
شريف وهو ياخذ المصاصة من يدها ... اروي يامجنونة روحي نضفي نفسك من التلزيق ده والبسي لبس كبار ياحببتي علشان معزومين عند حور .
اروي وهي تاخذ المصاصه من يده وتضعها بفمها مرة أخري وتضع الهاند باذنها ...😛😛😛😛
شريف بغيظ وهو يجز علي أسنانه ... يااارب صبرني علي الطفلة دي يااربي دي لما تخلف هتعمل ايه هاربيها هي ولا العيال يالهووووي .منك لله ياقلبي .
__________________________________
عند ايات وادم .
ايات بصوت عالي ... اااااااااااااادم الحقني الهانم رجعالي بعد شهر جواز يخربيتك دا لو كان ابويا وابوكي عايشين كانو ماتو انتي ايه الي جايبك بشنطة هدومك ..
آية بحزن ... بس بس ايه ده رديو فتح في وشي حصل ايه يعني !؟.
ايات وهي تنفخ ... ايه الي حصل ؟!..
آية بتفكير ... مش راضي ياخدني شهر عسل عندي حق بقا اسيبله البيت ولا لاء !.
ايات بصدمة ... انتي بتقولي ايه ؟!..
جاء ادم من ورائهم بضحك .... هههههههه مرضيش ايه ؟! دا ليلته سودا .
ايه بفرحة ... انت الي ناصرني ياابيه !.
ادم بضحك ... ههههه طبعا دا انا هاخليه يطلقك !. فوقي ياايات بنت عمك مجنونة .
ايات وهي تمسك رأسها ... انا تقوليلي مش عايز يوديكي شهر عسل منك لله ياشيخة منك لله انا قلت رحمة هي العاقلة مش انتي ياام مخ طاقق الله يكون في عونك ياعدنان .
آية ... طيب بقا لو مودنيش شهر عسل انا مش هاعيش معاه ؟!..
رحمة من ورائها وهي تمسها من طرحتها ... انا الي سمعته ده صح ..عايزة ايه ياروح اختك انت اتهبلتي يا كلبة البحر انتي مسمعش نفسك شنطتك دي ترجع العربية تاني علشان ترجعي بيتك احنا لما صدقنا جوزناكي وخلصنا منك كالك داهية ..
ايه ببكاء ... ماشي .
رحمة وهي ترفع حاجبها ... أبيه ادم حور بتقولك اننا معزومين عندها انهاردة علي العشا وبتقولك هات كلية البحر دي معاك !.
ادم باستغراب ... وهي حور عرفت ازاي أن ايه عندنا .!؟
ايات بعصبية ... هتلاقي عدنان اشتكلها .!
ايه بعند ... ادام كده مش رايحة!..
بقلم / دنيا رشاد أمام ( دونآ)
رحمة وهي تمسكها مرة أخري من شعرها ...بت انتي انا مش طيقاكي كلية ومبتعتبهاش وبتنجحي علي قفايا كل سنة جوزك وقرفاه في عشته انما متسمعيش الكلام يبقي بتحفري قبرك ياجذمة .
ادم بجدية ... سيبيها يارحمة دي جذمة دي . مش عايزينها تيجي معانا خاليها من نا لوحديها وانا هاحوز عدنان بنت قمر وهي اصلا كانت حاطه عينيها عليها .
آية بشهقة ... انا هاستناكم في الغربية ماتتاخروش علشان مينفعش نتأخر علي العشا .!
ايات ورحمة ... اووووف منك بت غبية .
ادم وهو يصعد للدور العلوي ...جهزو نفسكم .
البنات ... حاضر .
____________________________________
عند حور ..
دخلت حور من باب الفيلا بتعب فهي تعمل طول النهار
حور بصوت متعب ... حنان حنان
حنان وهي تأتي مسرعة من المطبخ ... حمد لله على السلامه احضرلك العشا ولا الحمام ؟!..
حور بتعب وهي تجلس علي الأريكة ... تسلمي يا حنان انا هاجهز الحمام لنفسي بس لو سمحتي استعجلي في العشا واعملو حسابكم ان في ضيوف علي العشا انهاردة .
حنان ببتسامة ... بتامر حضرتك تحبي نعمل اكل ايه ؟!.
حور وهي تصعد السلالم ... اي حاجة اعملي علي ذوقك
حنان ببتسامة ...دائما جابرة بخاطري ياست الكل .
ابتسمت لها حور وصعدت الي غرفة أطفالها .
حور بحب ... وحشتوني اوي ايه ده بتعيطي ليه ياروحي ايه ده مين عضك .
ريماس وهي تشاور علي ارغد ... ارغد ضربني يامامي 😭😭😭.
حور وهي تحضنها ... بس ياحببتي معلهش ارغد ياوحش متعملش كده تاني علشان مزعلش منك العبور سوي دي اختك متضربهاش .
ارغد بزعل طفولي ... 😥😥😥
حور وهي تحتضنهم ... خلاص محدش يزعل معلهش مش كفاية وجع قلبي علي فهد هايبقي انتو وهو كده حرام !
تذكرت حور صباحا عندما اعترفت انها تحبه ولكن كرامتها لن تسمح لها أن تذهب له تريد أن تراه تريد أن تنظر وتمتع عينيها به فهي تحبه نعم تحبه ليس لنا علي القلب سلطان .
تركت حور اطفالها وذهبت الي غرفتها وفتحت دلاب ملابسها وجاءت بصورة لفهد وجدتها عندما كانت توجد اغرض فهد في غرفتها لاتعرف لماذا اخذتها يمكن كانت تحبه ولا تعترف لاتعرف لماذا .
مسكت حور الصور وجلست تتأمل في ملامحه ..
حور في نفسها ... ياتري هاترجع تاني ياحبيبي ولا لاء حساك مستغرب اني بقول حبيبي ماانا هاقولك مفيش حد سامعني ولاشايفني ولا حتي انت ههههه عارف لو لقيتك قدامي دلوقتي وقولتلي انك سمعتني هاقولك انها كدبة ابريل هههههه ايه ده صورتك بقت بتضحك
كده ليه ماشي يافهد انا مخصماك يبقي تسافر وتسبني يرضيك كده ياتري لسه فاكرني ولا نستني ياتري هاتحب بعدي ولا هاتفضل فاكرني .ااااااه احيانا الصدف بتلعب بحياتنا بس مبنخدش بالنا انها صدفة حلوة غير لما بتخلص .
مسحت حور دموعها وغيرت ملابسها وخبأت صورة فهد ونزلت حتي تشرف علي الطعام .
حور بشبه ابتسامة ... الاكل خلص ولا ايه ؟!..
حنان وهي تمد يدها بكوب من العصير ... انتي تاخدي كويتية العصير دي ومتشغليش بالك باي حاجة انا بشرف علي كل حاجة .!
حور وهي تاخذ كوب العصير ... ماشي ياحنون اتصرفي انتي ..
حنان ببتسامة ... من عيون حنون .
خرجت حور من المطبخ الي الصالون وهي تمسك هاتفها وكوب العصير في يدها تنتظر وجود الشباب والبنات .
داخل المطبخ ..
شعبان .... دكتورة حور طيبة اوي ياحنان
حنان ... اوي اوي ياعم شعبان وفهد باشا بيحبها اوي .
شيماء بغيظ ... بيحبها على ايه ؟!.
حنان بغضب ... بت انتي رصيدك بدأ يخلص معايا كلمة كمان وهارميكي بره فاهمة .
شيماء ببرود ... طيب .
دق جرس الباب أثناء شجارها معا ..
حنان بأمر ... اتفضلي غوري افتحي الباب لاحسن اخلي يومك اسود .
شيماء ببرطمة ... إن شاء الله يومك انتي يابعيدة ..
حنان ...بتقولي حاجة .
شيماء ... متزفتش .رايحة افتح الباب اهو .
فتحت شيماء الباب وجدت عدنان يقف أمامه وبيده بوكيه ورد .
بقلم/ دنيا رشاد أمام ( دونآ)
شيماء ... اتفضل.
عدنان ...حور فين ؟!..
شيماء ..في الصالون .!
عدنان ...طيب روحي انتي واعمليلي قهوة علي الريحة .!
شيماء ..تمام .
ذهب عدنان الي حور التي تلعب بهاتفها ولا تلقي بال لأحد .
عدنان ببتسامة ... احم احم .
حور وهي تنظر له ... اهلا اهلا الله لمين الورد الحلو ده .؟!.
عدنان وهو يمد يده لها ... ليكي طبعا احمل ورد لاجمل وردة في الكون .
حور ببتسامة ... يا سيدي علي الرومانسية امال أية بتشتكي منك ليه ؟!..
عدنان وهو سجز علي اسنانة ... والله البت دي مجنونة قائمة من النوم تقولي عايزة شهر عسل اقولها مش فاضي تقولي مش قاعدالك فيه.
حور بضحك .... ههههه اقعد يابني اقعد .
عدنان وهو يهز رأسه ... لاء انا عايز اشوف العيال وسعي كده خليكي انتي في تلفونك .اوعي .
حور بضحك...هههههه روح ياخويا روح.
صعد عدنان الي الاطفال فهو يحبهم كثيرا وهم ايضا يحبونه وظلت حور بالاسفل تنتظر وصول البقية .
بعد مدة وصل كل كابل مع بعضه .
حور ببتسامة ... اهلا اهلا بالعرسان .
ايات وهي تحتضنها ... عرسان ايه بقا ماخلاص .
ادم وهو يرفع حاجبه ... لا والله ماتنقي الفاظك ياايات.
رحمة بصوت عالي ... بس انتو الي اتتخانقو ولا ايه ؟! هي الزفته أية نقيت عليكم ولا ايه اهدو بقا .
حور بضحك .... استهدو بالله ادخلوا ادخلوا عقبال ماشوف الباقيين دا انا محضرالكم بروجرام هايل .
ادم بتفكير ... لما نشوف.
حور بصدمة ... ايه ده مالك ياشريف ماسك اروي كده ليه ؟!..
شريف وهو يجز علي أسنانه ... الهانم طيرتلي نفوخي يالهوووي انا يتعمل فيا كده انا دكتور محترم ملو هدومي انزل اشتري مصاصة من السوبر ماركت وياريتها علي كده دا كمان فستلي كوتش العربية ال ايه كانت زهقانة اعمل ايه انتحر ولا ايه .؟!.
حور وهي تضحك بهستريا ... هههههههه فصلت هههههههههههههههههه لا مش ممكن كل ده يحصل منك انتي ياهادية
شريف بغل ...هادئة ايه ؟!.. قولي قنبلة ، نكبة ، كارثة .
بكت اروي كثيرا وتركته وذهب علي المطبخ .
حور باستغراب ... هي راحت المطبخ تعمل ايه ؟!..
شريف وهو يضع وجهه بين كفيه ... روحي شوفي بنفسك وانتي هاتتشلي .
حور ...طيب تعالي معايا .
ذهبت حور وشريف الي المضبخ لكي يروا ماذا تفعل اروي .
حور بصدمة ... ايه ده ؟!. اروي انتي بتعملي ايه ؟!.
لم تعطي اروي اي ردت فعل فقط تبكي وتاكل كأنها لم تأكل منذو سنة .
شريف بحزن ... شوفي اهي كده تعمل اي حاجة غلط اقولها اي كلمة تزعلها تعمل كده تعيط وتاكل .
حور بحزن ... محدش ليه دعوة بمدام اروي الي تطلبه يتنفذ ، تعالي معايا ياشريف انا عيزاك.
شريف بحزن ... اوكي يالي .
ذهبت حور مع شريف الي غرفة المكتب بعدما استأذنت من الموجودين .
حور ..اقعد ياشريف.
شريف بحزن ... انا مش عارف اعمل معاها ايه ياحور نفسي ترجع ذي الاول انا حاسس انها بتنتقم من نفسها .
حور بحزن ... انا دكتورة وعارفة أن اروي دي حالة نفسية عندها بسبب انها مش قادرة تتكلم حاسة انها مش ذي باقي الناس وانك بتعاملها معاملة خاصة كأنها حالة عندك .!
شريف بحزن ... بس انا مش قصدي كده !..
حور بجدية ... بس ياشريف هي مش شايفة كده هي دلوقتي لاغية اي احساس ان الي بتعمله معاها حب انما عقلها بيصورلها ان ده شفقة اكتر منه حب .
شريف بحزن ... وانا اعمل ايه دلوقتي ؟!..
حور بتفكير ... الصدمة !!.
شريف باستغراب ... قصدك ايه ؟!.
حور بجدية ... قصدي أن اروي في الحالة دي بسبب انها انصدمت فيك ذي ماانت قولولي قبل كده أن بسبب انك قولتلها انك مبتحبهاش صح كده .!؟
شريف بدموع ... صح كانت أكبر غلطة عملتها في حياتي !.
حور بحنية ... اهدي ياشريف احنا كمان هانعالجها بنفس الطريقة بالصدمة !.
شريف بخوف ... بس دا مش ممكن يعملها مضاعفات ؟!.
حور بطمئنينه ... متخافش .
شريف بتنهيدة ... طيب ازاي ؟!..
حور بتفكير ... اعمل الي هاقولك عليه ؟!..
شريف ...الي هو ايه ؟!..
حور بضحك... هههه صوت بصوت عالي اكنك تعبان واقع علي الأرض اكنك فاقد الوعي .
شريف ببتسامة ... انتي بتعزري ياحور .!
حور بنفي ... لاء يالا نفذ الي قلتلك عليه !!
شريف ...ربنا يستر ..
بعد خمس دقائق .خارج المكتب..
ادم بفزع ... ايه ده مين بيصوت دا صوت شريف .
حور بصوت عالي ... ادم الحقني اااااادم شريف رد عليا .
جري كل من في المنزل باتجاه غرفة المكتب وتروي ايضا التي سمعت صوت شريف وهو يصرخ بصوت عالي .
بقلم/دنيا رشاد أمام ( دونآ)
ادم وهو يرفع شريف ... شريف شريف رد عليا .
زين بفزع علي صديقة .. شريف مالك شرييييف.
دخلت اروي الغرفة تصمرت مكانها عندما وجدت شريف ملقي علي الأرض لا يتحرك ويريد ادم وزيت ان يجعله يفيق ولكن لاجدوي.
قربت اروي من شريف بخطوات بطيئة قلقة أو قل مرعبة من فكرة أن تفقد وكل هذا وحور تراقب عن بعد ردة فعلها .
جلست اروي ببطئ بجانبه والدموع تسيل علي وجهها وهي تحركه بهستريا وتحاول أن تنادي عليه باعلي صوتها أملا في أن يستجيب لها .
اروي ببكاء هستيري ...ش ...ش ... شرييييييييييييييييييييييييف شريييييييييسييسف فوق فوق لاء شريف متسبنيش ادم انت دكتور اعمل حاجة حور حور اتصرفي شريف لااااااااااااا قوم علشان خاطري قوم انا مقدرش اعيش من غيرك حور هو جراله ايه هااا .
حور بفرحة في قلبها استطاعت أن تخفيها .. هاتوه علي الكنبه ومليكة هاتي مايه بسكر وسعو شوي اكشف عليه ؟!..
ايات بفرحة .. اروي انتي بتتكلمي ؟!..
اروي ببكاء .. شريف شريف يااياات .
نقله الشباب علي الأريكة ووسعو بحور حتي تفحصو حور بصوت يسمعه شريف فقط ... انت موت ولا ايه 🙄 .يخربيت كده انت فعلا فقدت وعيك يخربيت الحب وسنينه .
مليكة بخوف ... خدي الميه اهي .!
حور ... ملوش داعي شممته برفيوم وهايقوم دلوقتي ذي الرهوان .
وضعت حور القليل علي انف شريف حتي يفيق وبالفعل فتح عيونه ببطئ .
اروي بفرحة وسط دموعها ... 😥😥😥 ماشي يا شريف كنت هاتموتني عليك انا مخصماك .
شريف ببتسامة ... انا ادفع عمري علشانك مقدرش علي خصامك صوتك وحشني اوي .
اروي بحب ... وانت وحشتني اوي في الخمس دقائق دول روح هربت مني .
شريف بحب وهو يحضنها ... سلامة روحك ياروح قلبي .
حور بنحنحة ... احم احم نحن هنا .
اروي بخجل ... الله بقا ايه الكسوف ده !.
شريف بحب ...ياختي علي الكسوف انا بقول نروح احسن !.
ادم وهو يضم حواجبه لبعضها ... ولا احترم نفسك وفوق كده انا جعان ومش فاضي للرومانسية دي .
ايات بغيظ ... لا والله مش فاضي .!
ادم ببتسامة ...ايات حببتي الكلام دا بناتنا مش قدامهم الله .
زين ببتسامة ..وانتي ياعمري مش عايزة تقولي حاجة.
مليكة بحب ... طبعا دا انت ليك عندي مفاجأة بس بعد العشاء.
حور بقرف ... انتو مابتحسوش انا واقفة وسطيكم امال فين سها وياسر لسه ماجوش حد يتصل بيهم علشان اقولكم علي المفاجأة .
سها من ورائها ...احنا جينا ايه هي المفاجأة بقا؟!..
حور بعند ... لسه اختك ورعد ماجوش اتهدي يابت هما قدامهم عشر دقائق ويوصلو وهاقولكم .
ادم بجوع ... يبقي نستناهم علي السفرة لحسن أنا هتموت من الجوع .
حور ... اوقف مكانك مفيش اكل غير لما يوصلو
ادم بغل ... ماشي يارعد الكلب انا اقعد جعان بسببك ماشي الايام بيننا .
بعد عشر دقائق وصل رعد وايمان ذلك الثنائي الاكثر من رائع .
حور ببتسامة ... اهلا بالحلوين.
رعد ... مافيش احلي منك ؟ .
ايمان بفضول ... انا من ساعة مارعد قالي أن في مفاجأة وانا هاموت واعرفها .
حور ... طيب اقعدو اتعشو وبعد كده هاقولكم .
اروي بصوت منخفض ... امال فين الولاد .؟!..
ايمان ورعد وسها وياسر ... انتي بتتكلمي .!؟
شريف بضحك ... حببتي القمر خمسة وخمسة كلو وانتو ساكتين .
الجميع ... الف مبروك ياعم .
عدنان بمرح... انا جيت الحمد لله نامو!.
آية بحزن ... شرفت.
عدنان بحزن ... مالكيش دعوة .!
حور بنفاذ صبر ... اقعد ياعدنان وانتي يااية متزعليش واعقلي بقا انتي بقيتي متجوزة وحركات العيال دي متنفعش لازم تعملي وتبطلي عناد .
رحمة بجدية ... بالظبط كده .
حور بحنية ... كلو بقا عل شان اقولكم علي المفاجأة ...
يتبع الفصل السادس اضغط هنا