رواية عشق السيوفي البارت السادس 6 بقلم شهد محمد
رواية عشق السيوفي الفصل السادس 6
ركبت عشق التاكسي:
-لو سمحت وديني عند كافيه سيلانترو
هز سواق التاكسي رأسه في اجابه:
-تمام وبدأ في السواقه
"بعد نص ساعه وصلت بسبب الزحمه"
مازن بنفاذ صبر:
-ما لسه بدري ده كنت هقوم اروح
تبسمت عشق:
-سوري يا زوز اعمل ايه بس الطريق زحمه
مازن:
-اوك خلاص نشرب حاجه وصاح مازن ويتر
الويتر بابتسامه وهو يمسك النوته:
-اتفضل يا فندم
'وطلب كلا من مازن وعشق وأتي الاوردر بعد ربع ساعه'
مازن وهو يشرب:
-ها قوليلي مالك؟!
نظرت عشق إلي ما تشربه:
-مالي انا تمام
ترك مازن ما كان يشربه:
-تؤ مش تمام ابدا ويلا
عشق بدموع:
-عادي متخانقه مع واحد وقال كلام زعلني
رفع حاجبه وقال مازن:
-مين ده
عشق بضيق:
-المقدم مراد السيوفي، تعرفه؟!
صمت مازن قليلا ليفكر ورجع بضهره للخلف:
- امممم اه بسمع عنه بيقولوا أنه متعجرف ومتكبر
عشق بضيق:
-وصدق الكلام اه حقيقي
زفر مازن فا هو لا يحتمل حزن صديقته:
-طب يلا فكي هااا اغنيلك
ضحكت عشق:
-هههه لا لا والنبي لااااااا
مازن بزعل مصطنع:
-خلاص خساره فيكي
"بينما في فيلا السيوفي"
خبط مروان علي غرفه مراد:
-ممكن ادخل
اجاب مراد من خلف الباب:
-اتفضل يا برو
مروان بحب:
-مالك كده مش قاعد معانا ليه
رد مراد قائلا:
-حاضر هحصلك
ترجل مروان لخارج الغرفه:
-تمام منتظرك
"ترجل مراد الي غرفه زين"
جميله باستغراب:
-مالك يا مراد مختفي كده
مراد وهو يحتضن والدته:
-انا جيت اهو
وقف زين ووضع يده في وسطه:
-انا تعبان كلكم خليكوا هنااا
نظر مراد لزين وهو يقلده:
-والي تعبان يقف كده
هجم زين علي عمه :
-عاااا هقتلك
قام مراد بزغزغته:
-لا لا انا هموتك ضحككككك كر كر كر كر
زين وهو يحاول يلتقط اي هواء:
-خلاص مش قادر همووووت
"في كافيه سيلانترو"
نظرت عشق لمازن:
-ما يلا علشان اتغدي في بيتنا
مازن بفرح:
-ايوه يلا وانا كمان رايح اتغدي
وقفت عشق :
-طب يلا بينا
"مد مازن يده في بنطاله وأخرج الفلوس ووضعها داخل الشيك
وترجلوا الي السياره حتي وصلوا أسفل البنايه"
مازن بمرح:
-يلا بينا
رجعت عشق خطوتين ورفعت حاجبها :
-انت مش مروح ؟!
وض مازن يده في جيبه:
-ايوه مروح
عشق بدهشه:
-بس طريق بيتكم مش من علي سلمنا😁
مازن بضحكه بلهاء:
-لا اسكتي مش عرفتي في كمين علي الطريق ده ،
وانا مش معايا الرخص فا قالوا في طريق هنا مختصر
عشق بمرح:
-ما تقول جاي تاكل عندنا علشان مش عندكم اكل😂
مازن بمرح طفولي
ورفع إصبعه:
-والله والله أمي عامله اكل
عشق وهي تلعب في خصلات شعرها :
-اه وبعدين
مازن ببرود:
-ولا قبلين طالع اتغدي عندكم
عشق بابتسامه:
-اوك يلا قدامي
'وطلعوا علي السلم وقامت عشق بضرب الجرس'
مازن:
-يا حاجه خلاص اهدي الجرس يتحرق الله مش كان غدي يعني 😝
ضربت عشق مازن بمرح:
-ليه يعني ده انت كل شويه جاي تاكل اكلنا مش اول مره يعني يا زوز
فتحت ليلي الباب علي صوتهم:
-ايه يا جماعه اهدوا
"وترجلوا للداخل بينما في الجانب الآخر في فيلا السيوفي"
مختار وهو يقفل ازرار القميص:
-بقولك يا جميله انا رايح لواحد دلوقتي
علشان اشوف حكايه الشركه و هو ماشي في الإجراءات وهاخد مروان معايا
جميله بحب:
-تمام كويس ورفعت يدها
ربنا يوقف معاكم ولاد الحلال يارب
رد مختار قائلا:
-امين يلا سلام
جميله بابتسامه:
-سلام
"في جنينه عائله السيوفي بالأخص اسطبل الخيل"
مراد وهو يملس علي شعر الفرس:
-ما اكيد هنتقم منها مش هسكت علي الي حصل
قلبه:
-وانت شاغل بالك ليه بيها علشان حبيتها
عقله:
-حبيتها اي انت تسكت انت الي بتودينا في مصايب
قلبه:
-لا طلاما شاغل بالك وكيانك بيها يبقي بتحبها
عقله:
-لا اسمع الكلام ده مجرد انتقام
فاق مراد علي صوت الفرسه
"فها هي كانت تنجب المهر الصغير"
قرب مراد من المهر وبتفكير:
-ها نسميكي ايه بقي
(فقد أنجبت الفرسه انثي❤️)
"وصل مختار هو ومروان أسفل البنايه وترجلوا الي البوابه"
وقف مختار وشاور علي البنايه:
-هي دي الشقه الي في الدور التالت عماره 13
' ترجلوا للطابق الثالث وقام مروان بضرب الجرس فقامت عشق بفتح الباب'
الفتاه بدهشه:
-عمو مختار!!
مختار بدهشه أيضا:
-ايه ده انت دكتور عشق بنت حسين الرفاعي
عشق بحب:
-ايوه بنته
قاطع مروان حديثهم:
-احم هنفضل واقفين بره
عشق بكسوف:
-لا اكيد اسفه اتفضلوا
مختار بابتسامه:
-ولا يهمك يا عشق
حسين وهو يحتضن مختار:
-ينفع كده يا عم مش اشوفك الا علشان شغل
مختار باسي:
-والله حقك عليا كنت مشغول في حاجات كتيره قوي
حسين بحب:
-ولا يهمك المهم شوفتك اهو والبيت نور بيكم
مختار ومروان:
-اهلها الي منورينه
وقال مختار:
-وكمان تطلع عشق الدكتوره بتاعت زين وكانت عندنا انهارده وانا معرفش
عشق بابتسامه:
-واهو عرفنا يا عمو
كانت عهد تترجل من غرفتها تغني:
-اخواتي اخواتي اخوتي
رد مازن من الجانب الآخر:
-ابطال الجمهوريه عدوا حدود العالميه
ردت عهد وهي ترقص:
-عاملين فكره جهنميه هنغنيلكم تحت الميه
نظر لهم حسين بصه استهزاء وقال:
-في ضيوف في الصالون
عهد بكل احترام:
-اوبسسسس😶
رد مازن وهو محرج:
-احنا اسفييييين جداا
حسين بابتسامه:
-ولا يهمكم العبوا
نظرت عهد لمازن من تحت لفوق:
-العب مع مين مع ده 😏
وضع مازن رجل علي رجل:
-انت تطولي اصلا ما كنتي بتغني معايا اهو
دخلت عشق بمرح:
-اااااه اني اغرق اغرق
رد مازن سريعا:
-جبااااااااار
عهد:
-طب والله لايقين علي بعض كابلز ايه فظيييع وتافهه
"في الصالون"
حسين بجديه:
-مش تقلق يا مختار هحل ده كلو والعقد هيرجع كما كان
رد مروان:
-يا عمي ده بفعل فاعل
وهو رأفت الصياد واكيد عارفه
نظر له حسين:
-ايوه وانا قولت لمختار أنه رأفت السبب
لانه بعت ورق للشركه ومش تقلق
مختار:
-انا واثق فيك يا حسين
"في فيلا السيوفي"
ترجل مراد لداخل الصالون
تركت جميله الكتاب التي كانت تقرأه وقالت:
-كنت فين
رد مراد وهو يجلس:
-كنت عند سلطانه وجابت مهره
هم زين بالنهوض:
-بجد انا هاخدها وهسميها انا
مد مراد يده :
-هتسميها ايه يا بطل
وضع زين يده علي رأسه ليفكر:
-امممم سيبني افكر انا وابقي اقولك
مراد بابتسامه وبوظ شعر زين:
-اوك منتظرك
زين بدلع طفولي:
-ينفع كده شعري باظ
مراد بضحكه رجوليه:
-يا سلام ايه يعني
"ثم فتحت أم يوسف الباب فكان مروان ومختار"
مختار:
-السلام عليكم
'ردت جميله ومراد وزين'
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جميله بحب وجلست بجوار مختار:
-ها طمني
مختار وهو يتنهد هحكيلك:
نعود بالزمن ساعه
حسين بجديه:
-ايوه فعلا وانت عزيز عليا وانت عارف فا بص
'زاد مروان ومختار التركيز ليستمعوا لحسين'
حسين:
-هرفع قضيه علي رأفت الصياد واقول أنه عمل إبلاغ كاذب بهدف تدمير سمعه شركه تانيه
رد مروان بسرعه:
-طب حضرتك واثق من كده أنه ممكن يتعاقب
حسين بابتسامه بسيطه:
-ايوه مش اول مره يعني تحصل حاجه زي كده
رد مختار :
-اوك تمام الي تشوفه انا مديك القضيه دي
حسين بحب:
-مش تقلق ابدا
'نرجع الوقت الحاضر'
جميله بفرح وسعاده:
-طب والله كتر خيره
قاطع مروان والدته قائلا:
-في مفاجاه ومحدش هيصدق
مراد بفضول:
-فرحني اخيرا حاجه تفرح
مروان بهدوء تام:
-عمي حسين الرفاعي
جميله:
-ماله ما ده صاحب ابوك ومدير البنك
مروان بابتسامه:
-بالظبط ووالد الدكتوره عشق
صدم مراد:
-ايه فعشق بنت صاحبه أبيه
زين بفرح ورقص:
-يااااه عشق طلعت عارفها اه صح يا ميرو
مراد وهو متشتت:
-ها يا زيزو
رد زين بفرح:
-الحصان الصغنون هسميه عشق
رد مراد سريعا :
-لا لا لا
'دهش الجميع'
رفعت جميله حاجبها:
-ليه مالها عشق ولا علشان متخانق معاها
مختار بهدوء:
-وانت الي كنت غلطان
مراد:
-بس يا بابا
مختار بتزعيق:
-بلا بس بلا بتاع
قام مراد من مكانه:
-تمام وانا هسكت وهطلع اوضتي ارتاح عندي بكره سفر
جميله بدهشه:
-سفر ايه؟!!
تنهد مراد:
-مهمه رايح سيناء يا ماما
شهقت جميله:
-لا لا يا مراد وحياتي عندك
قاطعها مختار:
-ده مهمه ابنك انت عارفه أنه ظابط ولازم يروح
نظر مراد الي امه:
-بالظبط وعن اذنكم تصبحوا علي خير وترجل لغرفته
"أما في منزل الرفاعي"
نهض مازن:
-بالسلامه بقي علشان اجهز لبكره
عهد بستهزاء:
-ههه ما لسه بدري
ليلي بضحك علي هزارهم:
-ايه شغل توم وجيري ده
مازن بدموع مصطنعه:
-يرضيكي كده بتطردني من بيت صحبتي
ضحكت عشق:
-ههه لا يا عم بات الاوض فاضيه اهو
قاطعها ادهم بهزار:
-اوضتي موجوده يا برو
مازن:
-يا صحبي تسلم مره تانيه يلا سلام
عشق وهي تصله للباب:
-سلام يا زوز ثم رجعت وقالت
-يلا هروح انام علشان عندي مهمه بكره
حضنتها ليلي وقبلتها:
- ربنا يوفقك يارب
اقتربت عشق من والدها لتحتضنه:
-امين يا لولو
ادهم بخوف:
-خلي بالك من نفسك با عشق اجي اوصلك الفجر؟!
عشق باستنكار:
-ياااه مش بسمعها دي لا مازن جاي كده كده
رد حسين:
-طب والله فرحت كده قل خوفي
وقفت عشق ووضعت يدها في وسطها:
-بنتك ظبوطه شاطره مش تقلق يا حسونه
"ضحك الجميع علي طفوليتها ثم ذهب الجميع الي النوم"
"صباح يوم جديد علي ابطالنا
أشرقت أنوار الصباح، ففتحت النوافذ، وقبلتني الشمس بأشعتها الذهبية، فأحسست بأنّها ألقت علي بظلالها أنواراً من الأمل والتفاؤل، بنهار إن شاء الله يكون جميلاً ومشرقاً.☀️"
يتبع الفصل السابع اضغط هنا